In een tijd waarbij zo’n beetje elke auto op zijn sloffen 5 sterren scoort in de crashtests van EuroNCAP is het opvallend dat de Opel Adam en Mitsubishi Space Star blijven steken op slechts 4 sterren. Zijn dit rijdende doodskisten?
Met die onveiligheid zal het wel meevallen, want een moderne auto met 4 sterren is nog steeds vele malen veiliger dan een 10 jaar oude auto met 5 sterren. Bij de kleine Opel, die slechts mondjesmaat wordt verkocht in Nederland, was het probleem voor de bescherming tegen een whiplash niet goed en ook de borst van de inzittenden was onvoldoende beschermd.
Bij de Mitsubishi zat het probleem vooral in de bescherming van het rechter scheenbeen bij een voorwaartse aanrijding. Ook werd er geen waarschuwing gegeven als achterpassagiers hun gordel niet om hadden. Tegenwoordig zijn dat al redenen om geen 5 sterren uit te delen. De Toyota Corolla, Lexus IS300h en Mazda6 haalden zonder problemen wel 5 sterren.
Zien hoe de Space Star en Adam crashen? Dan kan op Autojunk: Opel Adam, Mitsubishi Space Star.
mout zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
qashqow zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sanjo120 zegt
Ik vind het wel super sympathiek dat ik een Gall & Gall wijndagen actie krijg te zien zo vlak voor de crash test fimpjes !
Orichy zegt
@sanjo120: Handig om te weten waardoor die poppen crashen, die poppen hebben dan ook zo’ n slechte oog-hand-voet coördinatie.
Jammer, maar het was van deze modellen te verwachten, in de toekomst gaan wij dit nog meer terug zien. De gewichtsbesparingen zullen hun gevolgen hebben.
Jochempie zegt
@Orichy: Maar goed ook, actieve veiligheid wordt het helemaal.
azenomei zegt
@sanjo120: Internetten zonder ad-block is zo 2004
rob68 zegt
Als de auto nou Rdam geheten had .
Jochempie zegt
@rob68: Dan had ie in ieder geval nog geen 3 sterren gehaald.
Orichy zegt
@Jochempie: Dan was hij op 1 ster blijven staan.
imba zegt
Met honderd tegen een boom maakt dat onnozele sterren systeem ook niets meer uit…
Nee, absoluut het laatste waar ik op zou letten bij een aanschaf van een auto.
Jochempie zegt
@imba: Ik rijd probleemloos en 100% zonder narrow escapes rond in een MX-5 zonder airbags. Als een mx-5 flipt ben je zo plat en nat als een pannenkoek met jam. Maar ik ben er ook nog steeds.
MrSkyline zegt
@imba: Die 5e ster is enkel voor de voetgangers veiligheid, dus die telt niet mee aldus Jeremy Clarkson.
motoragent zegt
@MrSkyline: Hoe kan het dan dat de Adam en Space Star hun 5 sterren niet hebben gehaald omdat ze niet genoeg veiligheid boden voor de inzittenden?
Jochempie zegt
@MrSkyline: En hoe kan een auto 4 sterren halen als de voetgangersveiligheid op orde blijkt te zijn?
MrSkyline zegt
@Jochempie: Als je de naam Jeremy Clarkson leest, hoe serieus wil je een uitspraak dan nemen? Koos humorloos.
Jochempie zegt
@MrSkyline: Nou, mijn excuses, ik dacht dat de tekst van Clarkson was dat de ster niet meetelde, niet dat de laatste ster over voetgangersveiligheid zou gaan, vandaar. Weer blij?
Haakie zegt
Dus een fabrikant heeft niet zijn auto precies zitten finetunen op dat ene plekje waar EURONCAP op test? Stormen in glazen water.
towi1989 zegt
@Haakie: natuurlijk wel. Kijk maar eens naar small overlap crashtest; iedereen dood.
Haakie zegt
@towi1989: Hoeveel overlevingskans dacht je überhaupt te hebben bij zo’n klap in zo’n koekblik?
Simpson zegt
het moraal: Leen je wagen nooit uit aan iemand met zwart-gele stickers op zijn hoofd
towi1989 zegt
misschien wordt het tijd om een 6e ster in te voeren?
ingloriousleon zegt
Adamn!
ingloriousleon zegt
Slopel Adam…
fapfap zegt
“… bij een voorwaartse aanrijding…”
Een aanrijding die naar voren gaat?
blootmens zegt
Nu vraag ik me eigenlijk af of er voor een auto als, pakweg een LaFerrari of andere supercars ook dergelijke crashtests worden uitgevoerd?
ferrari94tr zegt
@blootmens: http://www.youtube.com/watch?v=cZkTTZM-8YI&list=PLD1352EF09E9AB557