De Nederlandse markt naar tweedehandsauto’s blijft maar plussen.
Voor het ov-bedrijven is 2020 nogal balen. Want hoewel het openbaar vervoer de afgelopen jaren alleen maar populairder leek te worden vanwege (onder meer) de klimaattransitie, is die lift dit jaar compleet verdwenen. Het CBS houdt de check-ins op deze site bij; vandaag hebben er 54 procent minder mensen ingecheckt dan exact een jaar geleden. Nogal pijnlijk, dus. En daarmee is deze vrijdag echt niet uniek.
De reden ligt voor de hand; ten tijde van een pandemie willen mensen liever niet hutje mutje op het balkon van een intercity staan met allerlei hoestende mensen binnen je anderhalvemeterbubbel. Dus wat doen ze dan? Nou, een occasion kopen, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van BOVAG en RDC.
Het afgelopen kwartaal hebben Nederlanders namelijk 341.118 personenauto’s bij een garage gekocht. Dat is veel, de markt voor tweedehandsauto’s is met maar liefst 10,1 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee is de grote verkoopdaling van eerder dit jaar teniet gedaan. In maart en april werden er namelijk respectievelijk 14 procent en 26 procent minder tweedehandsauto’s verkocht. Maar dankzij de maanden juli, augustus en september, is 2020 tot nu toe alsnog aan het plussen. Met 1,3 procent, weliswaar, maar het is alsnog een voorzichtig plusje op de markt voor tweedehandsauto’s.
Van alle verkochte occasions was in het derde kwartaal 81,5 procent een benzineauto. Bijna 12 procent was een diesel, wat iets minder was dan vorig jaar. Toen ging het nog om 13,8 procent. De verkoop van elektrische auto’s is wel ruim verdubbeld in een jaar tijd, maar met 3570 stuks gaat het vooralsnog om een relatief klein aantal. Hybrides zijn wel een stuk populairder geworden, waardoor meer tweedehandsauto’s met een automatische versnellingsbak zijn verkocht. In het derde kwartaal van 2019 ging het nog om bijna 26 procent automaten, nu was bijna 29 procent een automaat.
Of de markt voor tweedehandsauto’s ook de rest van het jaar blijft plussen, is wat BOVAG betreft nog onzeker. Zo zou het thuiswerken ervoor kunnen zorgen dat de vraag naar occasions daalt, terwijl het consumentenvertrouwen en de werkgelegenheid ook onder druk staan. Tot nu toe zijn er 968.946 tweedehandsauto’s gekocht bij garages. In heel 2019 zijn er 1,3 miljoen occasions bij autobedrijven verkocht. De verkoop van occasions onderling was in dat jaar goed voor een kleine 700.000 auto’s. Hoe het met die verkoop dit jaar gesteld is, is niet duidelijk.
acakoning zegt
Dik hoor die RX7.. NICE..
Lekker Makkelijk zegt
Ik heb juist een van mijn auto’s weggedaan zodat ik plek heb voor een nieuwe.
grandvitara zegt
Ga m’n lease auto met slechts 37k aan kms overnemen voor een heel heel leuk bedrag. Waar om een nieuwe kopen idd.
moveyourmind zegt
Ik realiseer me ineens dat ik al anderhalf jaar niet meer op zoek ben naar tweedehands auto’s, terwijl het voorheen binnen een half jaar nadat ik wat had aangeschaft het alweer begon te kriebelen en ik dan dagelijks uren zoet kon zijn op Marktplaats en andere sites.
Maar ik zou ook gek zijn om wat anders te gaan zoeken met twee auto’s die ondanks dat ze beide in Frankrijk gebouwd zijn zo betrouwbaar zijn als het maar kan. En als ik nu sporadisch eens kijk wat er te koop is bem ik binnen tien minuten alweer klaar met zoeken, het lukt zelfs niet eens een klein beetje in de verleiding te komen iets anders te willen.
rhellema zegt
@moveyourmind: wat voor een aangename auto’s heb je dan?
moveyourmind zegt
Een simpele Smart Roadster met drie ton op de teller en een Citroën C6 die ook al richting de dtie ton gaat. Beide gewoon fijne wagens op hun eigen manier.
scalvaro zegt
Met het verdwijnen van “de leasebak s we know it” zal de vraag nog verder stijgen.
bischero zegt
@scalvaro: stond een aardige analyse van de vzr online ergens. Het verleggen van de rekening van werkgever naar werknemer als er in de belasting van km vergoeding niks verandert.
Ik zie het bij arbeidsvoorwaardelijke auto’s wel verschuiven, maar wel kostenneutraal. En dat ik niet voordeliger voor de werkgever.
De functionele auto (lees: >20.000 zakelijke kilometers excl woon-werkverkeer) zal niet snel worden afgeschaft. Dat is gewoon binnen het huidige belasting regime onvoordelig voor beide partijen. Poolautos is geen alternatief; negatieve impact of productiviteit.
bischero zegt
@bischero: jeetje, ik moet een borrel nemen, zoveel fouten in een tekst ?♂️
azmo83 zegt
@bischero: goed dat je het zelf zegt. Ik snap erg weinig van je verhaal ;-)
tvr1974 zegt
Misschien dat t plusje ook ontstaat door dat veel mensen hun baan verliezen en nu geen leaseauto meer voor de deur hebben.. De leasemaatschappijen hebben ook behoorlijk wat voorraad staan nu ipv normaal is..
bischero zegt
@tvr1974: dat en het feit dat er veel leaserijders kiezen om niet meer bij te tellen in 2021 en er maar een gezinsbak bij te zetten. Ik ken er meerdere hier in de buurt.
Element dat ik nog mis is de netto ontwikkeling van het aantal auto’s per huishouden. Met andere woorden, hoeveel truttenschudders worden vervangen door C/D segmenters,
Is een beetje als roepen dat de omzet van webwinkels tig keer over de kop ging, maar de retouren niet erafhalen.
gandini zegt
“De reden ligt voor de hand; ten tijde van een pandemie willen mensen liever niet hutje mutje op het balkon van een intercity staan met allerlei hoestende mensen binnen je anderhalvemeterbubbel.”
Waarom zou je dat überhaupt willen? Ook zonder pandemie?
reus zegt
Omdat een auto al snel 1000,- per maand kost en werkgevers de trein volledig vergoeden? Sommigen zien een auto slechts als een vervoermiddel hè
qoekje zegt
https://www.wensink.nl/porsche/911/36-coupe/wensink-heerenveen/detail/occ15005953
qoekje zegt
@qoekje: deze wil ik wel beetje afdingen