Hint: het is geen Italiaans strijdros.
Als één der meest legendarische Ferrari’s ooit geproduceerd, is het geen verrassing dat de 330 P4 een bijzonder gewild object is. De wagens staan veelal opgeborgen in verwarmde garages, maar zo nu en dan wil er nog wel eens eentje naar buiten komen. Of dit nu is om te spelen, of om voor de lol een veilingrecord te breken, hangt af van de situatie. Het is evenmin verbazingwekkend dat deze wagen veelvuldig de inspiratie is voor een smakelijke replica.
De replica waarmee we hier te maken hebben is een exemplaar dat in ’97 is gefabriceerd. De wagen is gebaseerd op de Lee Noble Ultima, een flink succesvolle racewagen uit de jaren ’80. Voor de replica van de 330 P4 is het monocoque chassis van de Ultima gebruikt, dat vervolgens omhuld werd in een jas die nagenoeg identiek is aan het glasvezel lichaam van de iconische Ferrari.
Onder het tedere plaatwerk van de replica vinden we uiteraard geen Lampredi V12, maar een 2,7-liter motor van Renault met half zoveel cilinders. De teinte de la baguette wordt behouden door de versnellingsbak, die eveneens bij Renault vandaan komt. De 880 kg wegende ‘P4′ heeft een handgeschakelde vijfbak uit Frankrijk. De Frans-Italiaanse golf wordt doorbroken door een tweetal carburateurs van Weber, die van een Porsche 911 af zijn gesloopt. Het straffe geluid van de V6 vindt zijn weg naar buiten door een handgemaakt uitlaatsysteem met keramische coating. De wagen is afgelopen november nog afgesteld door Autosport Company in Waalwijk.
In tegenstelling tot de duizelingwekkende waarde van de originele Ferrari’s P4, die per stuk geschat worden op meer dan 20 miljoen euro, is de replica een waar koopje. De verkoper wil er 39.950 euro voor vangen, wat betekent dat je voor het geld van een origineel exemplaar ongeveer 550 van deze replica’s kunt kopen. Kun je meteen je eigen raceklasse opstarten. Ook niet verkeerd.
volvo-s60-adept zegt
Altijd nog een edeler afkomst dan een Fiero.
zwepp zegt
Gewoon kopen en lekker elk weekend mee gaan skeurn.
luciano_borello zegt
Prachtig, die schakelaarfunctie’s met een labelmaker…
bastiaangt zegt
@luciano_borello: Ach ja, dan laat je daar een mooi gegraveerd RVS plaatje voor maken en ben je weer helemaal het mannetje.
apos zegt
Ultima, topwagens
apos zegt
Hij is gebaseerd op de Ferrari P4 toch?
kaeser zegt
Links gestuurd maar toch links schakelen? Ik pas.
bpc zegt
iemand in kennis vn een rijkert die nog opzoek is naar nee maagdelijke onderrug?
verder ook ng een niertje,lever,long,teelbal,netvlies of andere misbaar orgaan in de aanbieding.
(aanbod geldig zolang de voorraas strekt)
bpc zegt
iemand in kennis vn een rijkert die nog opzoek is naar nee maagdelijke onderrug?
verder ook ng een niertje,lever,long,teelbal,netvlies of andere misbaar orgaan in de aanbieding.
(aanbod geldig zolang de voorraad strekt)
ericd zegt
P4 – mooiste Ferrari ever. Ik kan niet beoordelen of deze in de buurt komt van het origineel. Wielen zijn elk geval ernstig verkeerd.
rob5nismo zegt
Kopen en als eerst die lelijke wielen er onderuit trappen
tinusss zegt
@rob5nismo: doe dan;)
JanJansen zegt
Hier is best wat van te maken! De basis stuurt fantastisch en de body is ook niet verkeerd.
De juiste velgen eronder, traanplaten eraf, interieur aanpassen en je hebt wel wat om van de genieten.
dirkv zegt
Best een mooie wagen voor dat geld! Die Ferrari logo’s hoeven er van mij niet op.
Yzord zegt
karige nieuwswaarde. Hoeveel pk heeft dat ding? Wat is de koppel. Oud vrouwtje geweest? Eigendom geweest van Jet Cars? Komop AB, dit is karig
e28forever zegt
De motor in dit vehikel is de PRV motor, dus niet alleen van Renault, maar ook van Peugeot en Volvo.
2.7 liter met 90 graden blokhoek.
ramshoek zegt
Wat vindt Ferrari hier van?
Met name eind 80’er en in de 90’er jaren, waren de Ferrari advocaten erg actief in het de kop in drukken van dergelijke initiatieven. Menig kitcar fabrikant kreeg een dikke vette claim aan de broek, met de groetjes uit Maranello.
Ook de mensen achter TV kaskraker Miami Vice (ja, zo oud ben ik) kregen het vriendelijke, doch dringende verzoek de op Corvette basis gebouwde 365 replica weg te doen. Ze kregen er overigens wel een echte Testa Rossa voor terug.
Of gedoogt Ferrari dit tegenwoordig zolang het maar bij een one-off blijft?