Ga je voor de 996 GT2 of heb je voor hetzelfde bedrag toch liever een 997 GT2?
Porsche heeft er een handje van om iedere generatie talloze versies van de 911 uit te brengen. Toch kan er maar één de ultieme versie zijn. Dat is de GT2. Deze is niet alleen sneller dan de Turbo (S), maar ook spannender omdat het volle vermogen richting de achterwielen wordt gestuurd. De GT2 staat niet voor niets als ‘widow maker’ te boek. Uiteindelijk bleek dat er tóch twee ultieme versies kunnen zijn, want met de 997 kwam er ook een GT2 RS. Maar die laten we nu even buiten beschouwing.
We kwamen op Marktplaats twee GT2’s tegen, beide uitgevoerd met Clubsport-pakket, beide met een lage kilometerstand en beide met een prijskaartje van pak ‘m beet €180.000. Toch is er een belangrijk verschil: de één is een 996 GT2, terwijl de ander een 997 GT2 is. Dat vraagt dus om een vergelijking.
Porsche 996 GT2
2002 – 18.350 km – €179.500
Om met de 996 te beginnen: dit was de tweede GT2 die Porsche bouwde, na de 993 GT2. In tegenstelling tot zijn voorganger was de 996 GT2 geen homologatiespecial. Deze auto was dus puur als straatauto ontwikkeld. Porsche wist 462 pk uit de boxermotor te persen, 42 pk meer dan de Turbo. Tegelijkertijd is de auto 100 kg lichter. De GT2 heeft dezelfde kenmerkende luchtinlaten in de heupen als de Turbo, maar onderscheidt zich met een spoiler die duidelijk een maatje (of twee) groter is. Met 1.196 gebouwde exemplaren is de GT2 ook zeldzamer dan een Turbo of een GT3.
Dit exemplaar dat momenteel op Marktplaats staat is nog wat specialer, want deze is uitgerust met het relatief zeldzame Clubsport-pakket. Dat betekent dat je een rolkooi, Recaro-kuipstoelen met zespuntsgordels en een brandblusser meekreeg. De juiste accessoires om ermee over de Nürburgring te knallen dus. Alhoewel dat met dit exemplaar hoogstwaarschijnlijk niet vaak gedaan is. Deze GT2 in Speed Yellow ziet er namelijk uit alsof ‘ie nog nooit uit de garage is geweest.
Porsche 997 GT2
2008 – 25.000 km – €185.000
Dan nu optie twee: de GT2 van de 997-generatie. De 911 Turbo diende wederom als basis met dit keer een vermogenstoename van 50 pk. Het totaal kwam daarmee uit op 530 pk, terwijl er 170 kg van het gewicht afging (zonder Clubsport-pakket). Qua design volgt de 997 GT2 hetzelfde recept als zijn voorganger. De auto ziet er dus uit als een dikkere versie van de Turbo. Wat het ook is.
Met 1.242 gebouwde exemplaren is de 997 GT2 net iets minder zeldzaam dan de 996 GT2. De 997 staat overigens nog steeds bekend als tricky. Pas met de 991 werd de GT2 (RS) wat tammer. De nieuwste generatie heeft ook geen handbak meer. Deze 997 GT2 was daarmee de laatste GT2 die nog echt een pure rijdersauto was.
Dit exemplaar is uitgevoerd in een vrij simpele maar toch opvallende kleurenstelling: wit met zwarte velgen. De rolkooi en zespuntsgordels zijn aanwezig, dus ook dit exemplaar is uitgerust met het Clubsport-pakket. Ook deze auto zal desondanks weinig circuitactie gezien hebben, want volgens de verkoper is ‘ie alleen voor plezierritjes gebruikt. Je zou bijna denken dat eigenaren puur het Clubsport-pakket bestelden omdat ze dan een zeldzamere uitvoering hebben.
Enfin, de vraag van vandaag is: welke wordt het? Voor degenen die graag een weloverwogen keuze willen maken, zetten we nog een keer alle cijfertjes op een rijtje:
Porsche 996 GT2 | Porsche 997 GT2 | |
Prijs | €179.500 | €185.000 |
Bouwjaar | 2002 | 2008 |
Kilometerstand | 18.350 km | 25.000 km |
Vermogen | 462 pk | 530 pk |
Koppel | 620 Nm | 680 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | 4,1 seconden | 3,7 seconden |
Topsnelheid | 315 km/u | 329 km/u |
Gewicht | 1.440 kg | 1.415 kg |
Als je nieuwsgierigheid nog niet bevredigd is: voor meer foto’s en info over zowel de 996 GT2 als de 997 GT2 kun je terecht op Marktplaats. Dan is nu de keuze aan jullie.
foto’s 996 GT2: Jorn Veerbeek, Fotostudio Smit
z4coupe30si zegt
Zeker de 996. Al vind ik qua looks de Mk.1 996 GT3 nóg wat beter.
mundus zegt
De gele natuurlijk, alleen al om de kleur
mlbenz zegt
De 997 vanzelfsprekend. Die 996 ziet er toch niet uit……
negennegenzest zegt
De 996 is de enige met een eigen identiteit. Daarom dreigen ze momenteel hard in waarde. Al ben ik als 996 Turbo eigenaar natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld.
beetec zegt
997 natuurlijk.
En al is het tegenwoordig populair die spiegeleieren mooi te vinden, ze blijven lelijk.
ericd zegt
De 996 is net een 911 die met waterlanders rond de ogen rondrijdt omdat ie niet de voor de 911 kenmerkende ovalen koplampen heeft. Nog ff de 997 GT2 side view ter vergelijking:
https://cdn2.mecum.com/auctions/fl0119/fl0119-359797/images/2-1543250473486.jpg?1543863247000
duts zegt
@beetec: eens!
vaakbenjetebang zegt
180k stukslaan… Ik ga eerst even proberen om 180k heel te maken. Daarna praten we verder.
HZW zegt
“Geen” van beide.
Van Epschoten zegt
@HZW: met een witte blijf je zitten. En die 996 ziet er niet uit.
Robert zegt
Leuke speelgoed, maar veels te hardcore om als daily o.i.d. te hebben. Dit is pas leuk als je al een garage gevuld met GT’s, supercars en een enkele hypercar bezit. Ik denk dat ik voor dit bedrag iets anders zou aanschaffen – en dan nog een aardig zakcentje over houd ook.
carfreakjim zegt
@RRRobert: Waarom zou je een fun auto als daily willen gebruiken? Ik heb het een tijdje gedaan en het fun gedeelte van de auto was al heel snel weg, simpelweg omdat het normaal wordt. Nu heb ik een daily en een weekend/mooi weer speeltje. 3 jaar later ben ik nog steeds niet uitgekeken op dat ding terwijl toen ik de plezier auto dagelijks reedt ik na een paar maanden al weer was uitgekekn.
sportabgasanlage zegt
Eens. Als ik 180K “over” had, kocht ik echt wat anders leuks en dan hield ik geld over. Voorlopig ben ik al hartstikke blij met m’n 981 Cayman als speelgoed voor erbij. Geen snelheidsmonster, maar die 6 cilinder boxer boven de 4000 toeren jagen is verslavend.
Charles Taycan 4S zegt
De 997 in deze prachtige kleur!👌 als ik zou moeten kiezen…
saxoke zegt
997
rollingstoned zegt
997, no contest.
Ot92 zegt
Lastige keus. Ik vind ze alle twee wel leuk, maar ik denk dat ik voor de 997 zou gaan, na heel lang wikken en wegen.
rob5nismo zegt
997 omdat deze er naar mijn mening mooier uitziet.
deSjonnies zegt
Zou eerder dan een halve ton stukslaan op een ex- cup racert, dan heb je de echte shabang te pakken, wielen met 1 centrale wielmoer (vraag maar aan Bottas), ingebouwde luchtcricks en ben je echt hardcore bezig.
En ja ze staan voor deze bedragen te koop. Uiteraard zonder kenteken maar dit soort wagens zijn nou niet bepaald prettig om je als verkeersdeelnemer in voort te bewegen.
bart1976 zegt
997, nieuwer is altijd beter
vaakbenjetebang zegt
@bart1976: Barney Stinson, is that you?
bart1976 zegt
@vaakbenjetebang: “This is going to be legen… wait for it …dary!”
elemento zegt
997. Kwalitief beter
negennegenzest zegt
De 997 is letterlijk een facelift van de 996 dus de techniek is overlappend. Hooguit wat meer aandacht besteed aan het interieur.
cossiekiller zegt
Als ik 180k overhad voor een Porsche zou ik deze kopen:
https://car-special.de/shelby-daytona-cobra-coupe-7-0-liter-v8-in-alubeam-for-sale/
PunicaOase zegt
Als ik tussen deze twee MOET kiezen de 997.. maar anders koop ik echt wat anders voor 180K.
b088y zegt
Alleen de koplampen van de 997 zijn mooier, de 996 vond ik veel fraaier. Minder lijntjes (luchtgat, voorbumper), ledstripje en mistlampen ziet er 10 jaar later weg aftermarket uit op de 997.
MaartenD zegt
Bij de 996 blijft gelden; al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
Henkie zegt
De 996 graag. Ondanks de rare koplampen is deze veel cleaner dan de 997.
gerjan zegt
Zonder twijfel de 996. Gave auto. 1 van de laatste gave porsche. Huidig modellen doen je zeer aan de ogen.
clubbtraxx zegt
Dat heb ik juist met de 996… lelijk als de nacht. Komt voornamelijk doordat Porsche geen geld meer had en dus maar koos om die lelijke alles in 1 koplampen te nemen ipv losse units. Wat een auto al niet kan verpesten he. The devil is in the details.
negennegenzest zegt
Zucht de turbo en dus ook de GT2 heeft andere koplampen dan de Boxster en de 996 Carrera voor de facelift.
brera22 zegt
Ik zou vd 991 Turbo gaan met PDK
totaal nieuw model incl chassis en veel beter onderstel met langere wielbasis en natuurlijke de overheerlijke PDK,,,
De oude tiptronic is dramatisch slecht slecht en het interieur is ook een stuk moderner…Prijzen va 115 K tot 175K
Ook een hoop geld maar met deze kan je gewoon overdag comfortabel rijdenen net zo snel als de 997GT2
brera22 zegt
Voor mij dan liever een gewone 997 turbo…
Kost rond de 90K hou je nog wat geld over en rijd ook veel beter dan deze beide hard core autos..
Maar nog liever een 991 Turbo met PDK,,,
De 991 is een compleet nieuw model met ander chassis en een langere wielbasis en totaal nieuw interieur..
De 991
misterBo zegt
997, doe mij maar meer moderne technologie
negennegenzest zegt
Leg eens uit dan welke moderne technologie de 997 heeft tov de 996. Los van een navigatiesysteem?
rendomjoeser zegt
Ik heb Porsche vervloekt toen de 996 uitkwam. Maar ik moet toegeven dat hij wel heel erg mooi oud wordt.
aschja zegt
Allebei niet. De allerlelijkste 911s ooit gebouwd.
negennegenzest zegt
Dat is de 964