De zomer staat weer voor de deur en dus reizen Nederlanders massaal af naar het buitenland om daar een stukje natuur, cultuur en/of zon mee te pakken. In de vakantiefiles staan ook veel leaseauto’s, waarvan een groot deel slecht verzekerd is bij pech. Met deze checklist voorkom je nare verrassingen.
Lekker onderuitgezakt op je campingstoeltje een boek lezen, af en toe een duik in het zwembad, even al het gedoe achter je laten in Nederland. Voor veel mensen is vakantie even niks aan je hoofd hebben. Dat kan echter behoorlijk veranderen wanneer je een ongeluk of pech krijgt met je leaseauto en je er achterkomt dat niet alle zaken goed op orde zijn. Nu kun je pech of ongelukken helaas nooit helemaal uitsluiten en als het zich voordoet, blijft het vervelend. Met deze checklist haal je ook in zo’n geval het meeste uit je vakantie.
-
1. In de meeste Europese landen is het vanaf begin vorig jaar niet meer verplicht een groene kaart bij je te hebben. Door veel leasemaatschappijen wordt daarom niet meer automatisch een groene kaart gestuurd voor intern verzekerde voertuigen. De groene kaart is nog wel verplicht in Bosnië, Wit-Rusland, Israël, Marokko, Montenegro, Tunesië, Turkije en Oekraïne. Deze vraag je bijvoorbeeld aan via Mijn LeasePlan.
2. Staat de auto op naam van de leasemaatschappij, dan heb je een buitenlandverklaring (Alliance Internationale de Tourisme) en wellicht ook een machtigingsformulier nodig. Deze kun je in de meeste gevallen kosteloos aanvragen bij je leasemaatschappij, indien je deze nog niet hebt. Met deze verklaring toon je aan dat je van de leasemaatschappij met deze auto mag rijden. Als je niet zeker weet of een machtiging noodzakelijk is, neem dan contact op met de ambassade of het consulaat van het betreffende land. Voor Marokko en Turkije gelden speciale regels.
3. Bekijk goed hoe je verzekerd bent voor vervangend vervoer of overnachting in het geval van pech of schade. Zo staat er bijvoorbeeld bij LeasePlan op je tank- of servicepas op welke hulpverlening je recht hebt. Dit is onderverdeeld in diverse modules.
4. Ben je niet toereikend verzekerd, sluit dan zelf een verzekering voor pech- en ongevallenhulp af.
5. Neem je creditcard mee, deze heb je in veel gevallen nodig bij het meekrijgen van vervangend vervoer.
6. Check of je auto wellicht aan onderhoud toe is en laat dit voor de vakantie uitvoeren. Zo verklein je de kans op pech.
7. Controleer of je voor de landen die je tijdens je reis aandoet de juiste spullen in de auto hebt liggen. Denk aan veiligheidsvestjes, reserveband, lampenset, alcoholtesters, enz. Houd ook rekening met milieusticker als je Duitse steden in wilt en met tolvignetten van diverse landen.
8. Tank bij voorkeur geen biobrandstof (E10) in Duitsland/Frankrijk, aldus de ANWB. Niet alle auto’s zouden even goed tegen de toevoeging van 10 procent bio-ethanol kunnen. Check van tevoren of je Euro/Superplus 98 mag tanken, wanneer er geen normale Euro 95 beschikbaar is.
9. Neem extra eten en drinken mee en houd daarbij rekening met onvoorziene omstandigheden. Je krijgt zelden panne op loopafstand van een supermarkt.
10. In onder meer Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland is het niet toegestaan om navigatiesystemen met waarschuwing voor flitspalen te gebruiken. Schakel deze functie uit in deze landen. Boetes voor deze overtreding kunnen zeer hoog zijn. Let ook goed op je snelheid, ook flitsboetes vallen tegenwoordig gewoon op de mat.
11. Check of je naast de alarmcentrale van je leasemaatschappij (zet het nummer in je telefoon!) ook nog andere instanties moet waarschuwen. In Frankrijk moet je bijvoorbeeld bij pech langs de snelweg ook 112 bellen of een praatpaal gebruiken, op Italiaanse tolwegen moet je je eerst laten afslepen door de wegbeheerder.
12. Ga bij pech achter de vangrail staan en laat ook de passagiers dit doen, draag allen hesjes en gebruik je gevarendriehoek.
13. Zorg dat je een Europees schade-forumulier in de auto hebt liggen, deze kun je aanvragen bij je leasemaatschappij.
Regel een vakantieauto!
Ben je gezwicht voor een auto met een lage bijtelling, maar is deze eigenlijk niet ruim of praktisch genoeg om mee op vakantie te gaan? Bij LeasePlan kun je middels het AutoExtraPlan 28 dagen per jaar beschikken over een grotere auto. Afhankelijk van het maandbedrag kun je bijvoorbeeld met een Renault Megane Estate, Opel Zafira of Opel Insignia op vakantie gaan. Meer details check je DAAR.
sr20det zegt
Wie gaat er nou met de auto naar marakko ..
audirijder zegt
@sr20det: Marokkanen
marikoelolo zegt
@audirijder: Fout! Marakkanen!
mcaa zegt
@sr20det: ik
Dutchdriftking zegt
@sr20det: naar Marakko weinig, maar naar Marokko meer dan genoeg.
ziekegeest zegt
@sr20det: is best te doen, een docent van me gaat altijd met een stel vrienden op de motor naar marakko
henkhupelschoten zegt
@ziekegeest: Docent en vrienden? Kan dat? Ik ben al lang geslaagd maar eh…
roppp zegt
@ziekegeest: met een leasemotor? Dan zou ik nog maar eens goed naar het lijstje kijken.
henkhupelschoten zegt
Lekker bij de aral benzine 102 tanken op kosten van de baas :)
desjonnies zegt
15 check de batterijen van je Tesla
16 Kijk of het verlengsnoer van je PHEV lang genoeg is om in Spanje te geraken
17 Vermijd hellingen met de eerste serie Prius, als je het niet doet merk je vanzelf waarom.
18 Negeer je regel 17 en rijd je in Frankrijk, vehicules lents = langzame voertuigen , je mag gewoon tussen de Scania’s en DAF’s rijden dan !
19 Koop een oud barrel wat in orde is zoals die Pontiac voor € 1250, lange neus naar iedereen en laat je 7% bijtellings asma 3 cilinder thuis !
ahs1979 zegt
@desjonnies: Punt 20: als je nog op winterbanden van de zaak rijdt vervang deze dan. Dat rubber slijt gigantisch snel als het asfalt boven de 40 graden warm is …..
faalhaas zegt
Een reservewiel is soms ook wel fijn. Maar dat zal wel niet op zo’n leasetrommel zitten huehuehue
mcaa zegt
@faalhaas: dus wel huehuehue
Dutchdriftking zegt
@faalhaas: hahahaha idd. En neem dan meteen ook een echte krik mee, niet zo’n gammel orgineel ding.
E34M5Touring zegt
Even over dat onderhoudverhaal. Hierin ben je volledig afhankelijk van de leasemaatschappij. Aangezien zij toestemming moeten geven voor het uit te voeren onderhoud. En als je niet net aan je beurt zit gaan zij hem echt niet preventief uitvoeren. Heb klanten gehad die gewoon op gladde banden weggestuurd werden omdat ze nog 8k moesten tot de volgende beurt. Dus plan dat goed, wil je dat plannetje uitvoeren…
trustmeiamanengineer zegt
En laat je astmatische afgeknepen grijze muesli wagen gerust wat toeren maken als je de Brennerpas op moet met je sleurhut. Onvoorstelbaar hoeveel mensen denken dat je een caravan kan slepen in z’n 6 met 1200 toeren.
gregorius zegt
Punt 14: Als je eerste gedachte bij punt 9 was: ‘Ja, goed idee’ was, dan bent u duidelijk niet geschikt voor deze samenleving. Maar wees niet getreurt, bij deze geven we u een lijst met geschikte locaties voor de nieuwste rage op vakantie: ‘Cordless Bunjee jumping’
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest_bridges_in_the_world
lincoln zegt
Ik heb aan een rolletje duct-tape meestal genoeg ..
henkhupelschoten zegt
@lincoln: vergeet het theelichtje niet.
e1000bmw zegt
@lincoln: en een busje WD40…
ronaldddvos zegt
Hoe zit het met het begeleidend rijden, ik ben zelf 17 en heb voor dat we op vakantie gaan mijn rijbewijs, kan ik dan alleen in Nederland of in elk Europees land?
gregorius zegt
@ronaldddvos: simpel.
All-in vliegreis naar Mallorca, lloret, Chersonisos of wat dan ook.
Hoort bij de NLse opvoeding.
djuized zegt
@ronaldddvos: Mag je alleen in Nederlands en US rijden
caterpie zegt
@djuized: je mag zeker niet in de US rijden kan ik je verzekeren.
djuized zegt
@caterpie: Want? Je hebt immers gewoon een rijbewijs en in de meeste staten mag je daar met 16 al rijden…
carman6 zegt
@djuized: het is alleen rechtsgeldig in NL als je 17 bent. Duitsland heeft hetzelfde systeem en daar mag je ook niet rijden.
djuized zegt
@carman6: Juist omdat in Duitsland de minimumleeftijd voor rijden op 18 ligt mag het daar niet. In de US mag je vanaf 16 rijden zónder begleider met een rijbewijs. Aangezien een 17 jarige een identiek rijbewijs heeft als een 18 jarige is het daar dus geen probleem.
carman6 zegt
@djuized: Duitsland heeft hetzelfde systeem met een begeleiderspas (ook vanaf 17 jaar). Het Nederlandse systeem is er zelfs op gebaseerd. Kijk maar eens op 2todrive.nl daar staat alles op wat je wilt weten.
Het rijbewijs dat je hebt is inderdaad hetzelfde als ieder ander, maar wordt alleen in Nederland erkent en niet in het buitenland. Misschien dat ze er toch in trappen omdat ze dan specifiek naar de leeftijd moeten kijken, maar die gok zou ik niet wagen.
djuized zegt
@carman6: Toevallig heb ik zelf meegedaan met het 2todrive. Feit blijft dat je in de US 16 moet zijn om te rijden, dat een 2todrive deelnemer een officieel rijbewijs heeft, waar hij/zij dus gewoon mee kan rijden in landen waar de minimumleeftijd 16 is (US).
carman6 zegt
@djuized: toevallig heb ik dat ook gedaan, je weet dan ook dat je niet in duitsland mag rijden (als 17 jarige met een rijbewijs). Zoals ik al zei heeft duitsland hetzelfde systeem en mogen duitsers dus ook onder begeleiding vanaf 17 jaar rijden, maar wij als nederlander mogen dat niet in duitsland. Snap je?
carman6 zegt
@carman6: ik heb het nog eens opgezocht en je mag niet in de EU rijden doordat er een regel is dat je niet onder de 18 mag autorijden, maar buiten de EU mag het wel mots de wet het toestaat.
djuized zegt
@carman6: Problem solved
carman6 zegt
@djuized: ik ben nu wel nieuwsgierig geworden en heb eens een berichtje naar 2todrive gestuurd. Lijkt me leuk als je gewoon een internationaal rijbewijs kan krijgen :)
djuized zegt
@carman6: Ben benieuwd wat ze zeggen
carman6 zegt
@djuized: Ik heb een reactie terug en het mag niet volgens de wet:
Artiker 173n:
Het rijbewijs dat overeenkomstig artikel 173m is afgegeven is gedurende de periode dat de houder de leeftijd van achtien jaren nog niet heeft bereikt, voor de rijbewijscategorie B slechts geldig:
a. in combinatie met een aan de houder van het rijbewijs afgegeven begeleiderspas, en
b. in het Europese deel van Nederland.
Toch wel jammer.
carman6 zegt
@djuized: ik heb nu te horen gekregen dat je het aan de ambasade moet vragen.
caterpie zegt
@djuized: Als Europeaan mag je pas de weg op als je 21 bent. Heel vreemd inderdaad, maar het is wel zo, ik ben namelijk Amerikaans en heb zowel in NL als de VS een rijbewijs moeten halen.
autofanaat zegt
En, niet het nieuwe rijden toepassen in de bergen.
Dutchdriftking zegt
Ach, goed voorbereid op vakantie gaan is opzich toch niet heel raar? En iedereen met een beetje verstand weet dat je moet oppassen met bio brandstof.
Kvgorp zegt
Of koop gewoon zelf een auto en regel je zaakjes allemaal goed op je eigen manier.
aikon1694 zegt
Punt 8. Tank bij voorkeur geen biobrandstof (E10). Waarom?? het is toch een leaseauto!
philipf zegt
Ik ga gewoon met het vliegtuig!
desjonnies zegt
Gek eigenlijk, wat voor de meeste mensen een hele onderneming moet zijn, doe ik soms beroepsmatig.
Ga ’s morgens voor dag en dauw in het ding zitten, rijd een half uur rustig zodat het mechaniek warm is en ga dan leunen,
– Nooit te gek hard rijden, zuipt brandstof en menselijke energie qua concentratie en -geloof me- het schiet niet op !
– Ben je dodelijk vermoeid en drink je dat spul nooit : één Red bull en ik rag door, heel de nacht om daarna in coma te raken
– Wil je opschieten, tank en eet dan nooit tussen 12 – 1400, dan zit de hele goegemeente in de Rastätte of langs de autoroute.
– Laat je niet gek maken in Frankrijk door zo’n bord PARIS 583 km, je komt er vanzelf
– Heb je het geluk rijdt er iemand voor je in een lekker tempo, blijf erachter, hij maakt de weg voor je schoon
– Rijd Frans in Frankrijk en Duits in Duitsland, in beide landen is het de gewoonte om bij het invoegen de wagens op de hoofdrijbaan NIET naar links te dwingen, maar dan maar even te wachten op een gaatje.
hetzelfde geldt dat voor inhalen; het alom Belgisch – Nederlandse “Pleur hem er maar veur en zoek het uit ” wordt in andere landen niet gewaardeerd, Oostenrijkers worden daar serieus pissig om !
– Rijd je tank niet leeg tot de laatste druppel maar ga tanken als je nog 1/4 brandstof hebt, denk na hoe je reageert als je in een file terecht komt met een brandend brandstoflampje.
– Leer wat simpele technische auto gerateerde woorden zoals Band Frans – Pneu Duits – Reife, spreek je de taal niet zeg dan Pirelli of Michelin, meestal begrijpen ze je wel.
– je bent niet in Nederland de gedrags code in het buitenland is anders, pas jezelf daaraan aan.
– Neem een litertje correcte motor olie mee, jouw type olie wordt niet overal verkocht (dat van mij ligt al vijf jaar in de kofferbak)
( VAG grappen nu en hier graag ! )
– Voor caravan trekkers : De meest irritante en on-professionele houding als caravan trekker heb je wel als je de DERDE baan opgaat om in te halen, een brevet van onvermogen, onkunde en minachting, met een caravan of aanhangwagen ben je VERPLICHT je aan de regels te houden die voor vrachtwagens gelden en dat betekent NIET inhalen op de DERDE baan. En inhaal verboden voor vrachtwagens te respecteren !!!!!!!!
Vreddy_B zegt
@desjonnies: Dat met caravan op de 3e baan vrij debiel is ben ik met je eens.
Maar mbt de regels over inhalen? Is dat een vrije interpretatie of is dat echt zo? Ik heb geen idee namelijk.
Ik weet wel dat je in Frankrijk gewoon 130 mag met een aanhanger.
desjonnies zegt
@Vreddy_B:
Je mag inderdaad 130, maar je wordt wettelijk gezien als een vrachtwagen combinatie, vandaar dat de inhaalverboden dan ook voor jou gelden.
Hetzelfde als er borden staan voor terugschakelen voor een steile afdaling, heb ik al menig ‘ollander ondersteboven zien liggen met de caravan, wij blijven altijd optimisten he !
Vreddy_B zegt
@desjonnies: Oké, dank u.
Ja ik heb onderweg al een hoop gekke dingen zien. Meeste rijden natuurlijk ook nog met een aanhanger en gaan 1x per jaar met een sleurhut naar Frankrijk.
Ik verbaas mij altijd nog steeds over de combinaties die ik zie. Te grote en te zware caravans achter auto’s met beperkte krachtbronnen. Verkeerd beladen etc..
gregorius zegt
Punt x: Voor iedereen die naar Italie gaat.
Van vrijdag middag to zaterdag avond-eten staat er een file voor de Gothardt. En dat is niet 30 minuutjes, dat kan zeer dikwijls oplopen tot 2 uur tijdsverlies. En als je pech hebt, komt er tot 1 uur file bij de grensovergang naar Como bij.
‘Even langs de snelweg en laatste oprit er weer op’; dat snappen die koekkoekklokkenmakers ook: die autobahn ingangen zijn dan gesloten. Dus dan moet je de pas nemen. Doe dat gewoon niet met je caravan; echt niet.
Je kan wel file-flirten in het Nederlands, dat dan weer wel.
norge zegt
Punt xx, kom alsjeblieft niet hiernaar toe met die sleurhutten en woonwagens….
marv46 zegt
Pechhulp? Ik mag toch hopen dat je met een leasewagen geen pechhulp nodig hebt. Leaseauto’s zijn toch altijd (op youngtimer- en oldtimerlease na) jonge auto’s met onderhoud volgens het boekje? Lijkt me dat daar weinig mis mee kan gaan, anders moet je jezelf toch eens afvragen hoe je met zo’n auto omgaat.
En puntje 8: Als jouw auto standaard op 95 rijdt, kan het nooit een probleem zijn om 98 te tanken. Dat hoef je echt niet te controleren, een hoger octaan kan geen kwaad (betekent alleen maar dat de kans op pingelen nog lager ligt). Als je wilt kun je zelfs 102 tanken.
Vreddy_B zegt
@marv46: Als je ziet hoe ze bereden worden zou ik dat niet uitsluiten. Vriend van mijn heeft ook een lease auto. En warm rijden houdt in ‘eerste 10 minuten vol gas geven dan staat de temperatuur meter sneller op 90 graden’.
Vreddy_B zegt
Gezien alle file mogelijkheden op al die knelpunten ben ik toch altijd blij dat ik in september op vakantie ga.
desjonnies zegt
Nog wat punten
– Zorg dat je WEGEN KAARTEN bij je hebt, die antieke papieren dingen die je moet uitvouwen !
– Rijd niet slaafs je Tom Tom achterna, maar plan je route, soms lijkt het op omrijden, maar een rustige weg schiet veel beter op. Zelfs Parijs is goed te doen zonder TomTom
– De mooiste plekjes vindt je als je verdwaald bent
– Probeer, als het kan je vakantie te laten beginnen als je de autodeur dichtslaat, ga je naar het Zuiden neem de tijd en ga onder Parijs eens over de Route Nationale, bezoek als auto gek Le Mans ff of het verlaten circuit in Reims, ik doe steevast dat soort stops of gekke kleine musea, ben ik een dag later op minn bestemming so what
– Laat de reis een avontuur zijn en laat dingen over je heen komen, dingen gaan zoals ze gaan.
– Probeer altijd in de kroeg met locals te ouwehoeren, ’t mooiste verhaal ?
Vooruit dan.
Kwam ’s morgens een kroegie in Frankrijk in en kwam in een wereld van Rally wagens, de man was -uiteraard- helemaal van de Alpine Renaults, de Gordini’s, de R5 en zlefs deR11 Turbo’s
Wat bleek, in die contreien werden klassements proeven van de Monte Carlo rally gereden.
Ik aan de koffie met mijn vrouw en vertelde de man langs mijn neus weg dat ik een Renault 12 Gordini had kunnen kopen in Engeland, links gestuurd afkomstig uit Italië, maar dat mijn vrouw had gezegd dat het niet mocht.
De smoel van die vent naar mijn vrouw toe, die postzegel van die kerel, hij keek mij aan, toen mijn vrouw en ik dacht serieus dat hij haar de zaak uit zou donderen met kop en kont !
Dit jaar is mijn twee-deurs Impreza klaar gemaakt en da’s de straat-versie van de WRC, dus drie keer raden waar ik naar toe ga – zonder mijn vrouw, dat wel- !
http://boitierrouge.com/wp-content/uploads/2014/10/R12G-01.jpg
http://images.pistonheads.com/aimg/1150/1150915-1.jpg
okmer zegt
Is dit een advertorial voor Leaseplan?
desjonnies zegt
@okmer:
nee voor D-Reizen LOL !
e1000bmw zegt
@desjonnies: Cor en Don zullen er ook blij mee zijn…
azenomei zegt
Met de leaseauto op vakantie? En bijtelling lappen zeker. Nope, we gaan wel met de priveauto.
mrrallycross zegt
Wat een lijst. Wat een geregel!