De autovakantie zal wellicht anders verlopen dan je gewend bent.
Voor de eerste keer op vakantie met een elektrische auto? Spannend! Hier in Nederland is alles wel goed geregeld met betrekking tot bijvoorbeeld laadlocaties. Over de grens kan dat anders zijn, hoewel het laadnetwerk in Europa sterk groeiende is. Je hoeft helemaal niet angstig te zijn om een roadtrip te maken met een elektrische auto. Sterker nog, het kan behoorlijk rustgevend zijn. In dit artikel geven we 5 tips om je maximaal voor te bereiden op een autovakantie met een elektrisch voertuig.
1. Check de bandenspanning
Kijken of er genoeg olie in het reservoir zit en een eventueel een jerrycan meenemen is er niet meer bij met een elektrische auto. Dit betekent niet dat de auto totaal geen voorbereiding vraagt. Kijk goed naar de bandenspanning en welke spanning de autofabrikant adviseert. Een verkeerde bandenspanning kan invloed hebben op de actieradius en dat is zonde als je een lange reis voor de boeg hebt.
2. Pas je route aan
Met een benzine- of dieselauto zijn er tankstations in overvloed. Op dit moment is dat met een elektrische auto nog wel anders. Op snelwegroutes geen probleem, maar in de bergen kan dat anders zijn. Pas je route goed aan om te voorkomen dat je met een lege accu komt te staan. Als je eenmaal de route hebt uitgestippeld, is het handig om een aantal apps te gebruiken voor de beschikbare laadpunten in de omgeving. Newmotion, Smoov en Chargemap zijn zeker aan te raden. Deze apps geven exact aan welke laadpunten beschikbaar zijn, met welk laadvermogen en wat de kosten van een laadsessie zijn.
3. Kijk van tevoren waar de laadpalen zijn
Een cruciaal vervolgpunt is om te kijken waar de laadpalen op jouw route zijn. Tesla’s helpen je calculeren, maar niet elke elektrische auto heeft zo’n handig hulpsysteem. Goed onderzoek doen kan geen kwaad. Je kunt beter teveel laadpunten op je route markeren dan te weinig. Daarnaast is het goed om van tevoren te bekijken welke laadpassen je nodig gaat hebben. Ook hier geldt: beter teveel laadpassen op zak hebben dan te weinig. Bij sommige leveranciers kun je kosteloos een laadpas aanvragen. Aanraders zijn laadpassen van Newmotion, E-Flux en Plugsurfing.
4. Maak er een relaxte rit van
Vanuit Nederland in één ruk knallen naar Zuid-Frankrijk of Italië met koffie of energiedrankjes in je mik is er niet bij met een elektrische auto. Het rijden in een EV vergt een relaxte houding. Met een constante snelheid hoeft de batterij minder hard te werken. Ben je in Duitsland en vloer je het stroompedaal dan is het heel snel gedaan met je actieradius en dat is zonde.
5. Onderneem huiswerk voor je bestemmingen
Als je van tevoren al weet waar je naartoe gaat dan helpt het om huiswerk te doen. In dit geval niet waar de toeristische trekpleisters zijn, maar hoe het zit met de laadmogelijkheden. Bij je hotel of accommodatie, maar ook in het dorp of de stad van bestemming. Wellicht vallen de laadmogelijkheden tegen en loont het om eens verder te kijken naar een gunstige bestemming voor je elektrische auto. Fijne elektrische auto’s voor een vakantietrip zijn onder andere de Tesla Model 3 en de Hyundai Kona Electric.
Met dank aan: Mobility Service
chriscross zegt
Ik mis nog de belangrijkste tip; doe het niet
fransananas zegt
@chriscross: vermoeiend
Gulli zegt
@fransananas: sommige mensen nemen liever een enorme baal hooi mee om Salinero onderweg nog wat eten te kunnen geven terwijl ze zelf de herberg in duiken.
flutterby zegt
@chriscross: kan prima en de voorbereiding is 5 minuten werk als je abetterrouteplanner.com gebruikt. Al hoewel je met meer onderzoek werk wel voordeliger en/of sneller op locatie kan zijn.
chriscross zegt
@flutterby: weet je wat het is, het is gewoon heel persoonlijk. Ik heb gewoon geen zin om zoveel actie te ondernemen en onderzoek te doen alvorens ik op vakantie kan. Als ik nu met de auto ga zorg ik dat ie volgetankt is, banden op juiste spanning zijn en alles goed geladen is. Meer dan dit wil ik niet doen. Maar ieder z’n hobby.
mcshine zegt
@chriscross: Dan kom je niet verder dan Luxemburg. Je moet op diezelfde tank ook weer terug. Weet je wat het is, als ik thuis van mijn oprit vertrek wil ik gewoon niet ook nog eens langs een tankstation gaan. Ik wil naar de vakantiebestemming, en heb geen zin om te tanken of om 60€ te betalen voor maximaal 30 minuten tijdwinst.
Vanquish zegt
@mcshine: Weet je wat het is, mensen zijn allergisch voor veranderingen. Niemand wil de tijd die je bespaart op olie meten en vullen, landkaarten opsnorren en de motor opwarmen besteden aan het opstarten van een navigatiesysteem die automatisch laadpunten langs de route laat zien.
flutterby zegt
@chriscross: Dus jij tikt voordat je in de auto stapt niet even de bestemming in een routeplanner? Dat lijkt mij toch bijzonder spannend om zonder enige kennis in de auto te stappen naar Zuid Frankrijk of Italië. Persoonlijk vind ik het wel fijn om in grote lijnen te weten welke steden ik voorbij kom en hoe de bestemming eruit ziet.
gove zegt
nu weet ik het zeker, mobility service heeft aandelen autoblog, kan niet anders, die lui komen vaker op de homepage dan tesla,
o.t. als het zo’n armoe thuis is dat je met de ev op vakantie moet sla dan gewoon een jaartje over,
RubenPriest zegt
@gove: Autoblog heeft een partnerschap met Mobility Service Nederland. Net als dat we in het verleden een partnerschap hadden met Autotrack, Marktplaats, Autoscout24 etc. Mede zonder dit soort initiatieven is het (gratis) lezen van autonieuws, 7 dagen in de week, van 07:00 tot 21:00, niet mogelijk. Maar voor sommige mensen gaat voor niets de zon op blijkbaar.
gove zegt
@rubenpriest: wordt ook gewardeerd begrijp me nie verkeerd :)
RubenPriest zegt
@gove: gelukkig maar!
sudbina zegt
@RubenPriest: ik vind het dan ook prima; echter moet je dat wel kenbaar maken naar mijn idee.
Schrijf we dan bij dat het een advertorial is en geen journalistiek onafhankelijk stuk..
probono zegt
@sudbina: moest wel even lachen om je opmerking. We hebben echt enorm andere verwachtingen van een blog website zo te lezen….
flutterby zegt
@sudbina: journalistiek ga je hier niet aantreffen, accepteer het.
joost1234 zegt
@RubenPriest: Is ook helemaal logisch, prima, en geen probleem, zolang het maar duidelijk gecommuniceerd wordt en er eerlijkheid in artikelen over is.
jpvdb zegt
Wat een ellende allemaal. Als je toch al zo’n linkse rakker bent, ga dan gewoon lopen, scheelt je al dat huiswerk.
emping zegt
@jpvdb: dan is er juist nog meer huiswerk nodig, maar dat is iets voor lageropgeleide…
Dutchdriftking zegt
Ach, we kunnen er van alles van vinden, feit is wel dat het nu vele malen beter geregeld is dan we 5 jaar geleden hadden kunnen bedenken. Kan je palen van te voren nog reserveren? Het lijkt mij namelijk zo vervelend als je maar 30 minuten moet snel-laden, maar wel 2 uur moet wachten voor dat er een paal vrij is…. Of kan je zien hoe druk het bij welk station is, zodat je een station eerder of later pakt om wachttijden te voorkomen?
pramm zegt
@dutchdriftking: bij Tesla zie je dat in je routeplanner.
Dutchdriftking zegt
@pramm: Kan je daar van alle stations zien hoe druk ze op dat moment zijn? Serieus handige feature!
porsche928 zegt
@dutchdriftking: tenzij een mongool met een F150 alle plaatsen blokkeert. Maar in principe is een Supercharger waar noet geladen wordt vrij.
pramm zegt
@dutchdriftking: Daarin kan je van alle Tesla Supercharger zien hoe de bezetting is en hoeveel laadpunten er zijn.
pramm zegt
Al meerdere malen met de ev naar zuid Frankrijk. Gewoon in 15 uur naar St Tropez. Punt 1, Das niet anders dan met een willekeurige andere auto.
Punt 2. Hoezo, de routeplanner geeft keurig netjes aan hoe ik op bestemming moet komen, inclusief laadlocaties, laadduur etc
Punt 3. Zie punt 2.
Punt 4. Idd. Relaxed in 15 uur doorrijden. Dus ca 1 uurtje langer maar met autopilot als hulp er bij wel zo relaxed.
Punt 5. Huiswerk… Hoezo, er zijn meer dan 1 miljard keer meer stopcontacten in Europa dan dat er aan pompstations zijn. Ieder stopcontact zorgt er al voor dat wanneer ik na de lange rit ergens aan kom, ik op locatie prima rond kan. Een nachtje laden en er zit al weer 150km in de accu.
flutterby zegt
@pramm: spot de Tesla rijder! Voor andere EVs is het flink wat meer uitzoekwerk. Abetterrouteplanner.com is een goed begin, ook voor Tesla rijders aangezien Ionity met €8 per sessie goedkoper en voor Model 3 rijders ook sneller laad.
harrie zegt
Gelukkig hebben we in de comments weer allemaal deskundigen die nog nooit een EV hebben gereden.
mashell zegt
Ik wil best electrisch rijden, een kleinere actieradius dan mijn diesel kan ik accepteren, maar dat gedoe met een stapel laadpassen en meerdere laadpaalzoekapps zie ik niet zitten. Eén laadpas en
mashell zegt
@mashell: één laadpaalzoekapp, meer zou niet nodig hoeven zijn. De markt is hier dringend aan consolidatie toe.
flutterby zegt
@mashell: Tesla snapt dat wél.
robert110 zegt
@flutterby: Nee, ook tesla snapt het niet. Ook tesla doet maar een beetje waar het zelf zin in heeft. Op zich niet zo’n probleem als je een tesla rijd maar het werkt het verkrijgen van een Europese of zelfs wereldwijde standaard wel tegen.
flutterby zegt
@robert110: Tesla staat open voor samenwerking, alleen niet voor aanpassingen. Ze zijn daarvoor te druk met auto’s bouwen en ontwikkelen.
Overigens lijkt het erop dat Mercedes ook de boel goed voor elkaar heeft met de EQC.
pramm zegt
@mashell: Voor mijn vakanties gebruik ik minder betaalpassen, laadpassen, apps of wat dan ook voor mijn EV dan die enkele betaalpas die ik gebruik wanneer ik de rit doe met een conventionele auto.
En voor publiek laden in Nederland kom ik prima uit met 1 laadpas.
aikon1694 zegt
@mashell: 1 laadpas.. heet dat niet een betaalpas? Waarom werkt dat niet bij ev’s? Ik kan echt alles kopen met mijn laadpas van de Rabo
ab1963 zegt
Tip 6: zorg dat op de berg leeg is, lekker gratis opladen bij de afdaling!
flutterby zegt
@ab1963: je moet alleen wel eerst betalen om boven te komen.
baklava zegt
Op vakantie gaan doe je met het vliegtuig.
erik64 zegt
@baklava: Ja is een goed idee.
https://www.nu.nl/binnenland/5970789/honderden-nederlanders-nog-thuis-of-vast-in-buitenland-door-schiphol-storing.html
thestino zegt
Bandenspanning correct krijgen is toch niet zo simpel, naargelang de warmte fluctueert deze bij mijn banden enorm, soms meer dan 0,5bar verschil!
tazmania zegt
@thestino: koud meten, daarna een stuk rijden, en dan weer meten/bijvullen of juist lucht er uit laten als je het echt goed wilt doen.
frederik zegt
@thestino: Altijd meten en vullen bij koude banden.
dappers zegt
Dit doet me een beetje denken aan trips van Londen naar Europa in mijn RX8: Actiradius van 260km op een 60 liter tank, althans, als je rustig rijdt. Altijd genoeg olie and 2takt premixmiddel achterin en een route plannen met 98+ stations, want je wil natuurlijk wel af en toe langs de 10.000 vlammen.
Ironisch eigenlijk, dat mijn vlammenspugend skeef-monster, dat niet te rijden is in traag verkeer, me heeft klaargestoomd voor electrisch rijden…
alexepstein zegt
@dappers: Een rx8 met een gillende wankel motor is nog leuk. Het hele process kun je als vakantie zien. Een EV is gewoon een inferieur product die je wordt aangenaaid door de klimaat maffia
alexepstein zegt
“Vanuit Nederland in één ruk knallen naar Zuid-Frankrijk of Italië met koffie of energiedrankjes in je mik is er niet bij met een elektrische auto” Case closed, meer werk, en stress waarschiinlijk geen airco en zuinig rijden. Wat mensen allemaal niet doen om je die kut ev aan te naaien.
mashell zegt
@alexepstein: je maakt een beetje de indruk alsof je teveel energiedrankjes in je mik hebt gegooid.
tge1 zegt
Bedankt voor de tips, maar ik ga er niets mee doen. Zojuist is er hier weer een andere benzinegestookte auto gekocht.
tierelier zegt
@tge1: Niet te vergeten een paar lijntjes. hi ha ho
kennone zegt
Punt 6. Regel een diesel of benzine hok??
erik64 zegt
Nu ga ik meerdere keren per jaar met de cabrio roadtrips maken waarvan 1 ongeveer 5 a 6000 km is.
Ik ga dan overal binnendoor en wil niet 1 meter over de snelweg rijden.
Volgens mij ga je dan toch echt redelijke problemen krijgen als ik dat met een ev ga doen.
SimonMc zegt
@erik64: Is te zien hoe snel je rijdt. Als je bv constant 30 km/h zou rijden, kun je misschien wel 1000 km uit je accu halen. Niet realistisch uiteraard, maar mijn punt is dat het in jouw geval misschien geen slecht idee is, omdat je de snelwegen wilt vermijden. Wel je oplaadpunten goed inplannen.
tierelier zegt
Maar stel je bent met 4 personen met wat bagage, en je rijd ergens op een snelweg met veel hellingen… die actieradius gaat naar de @@$%$#. Dan is het niet meer om de 200km even 20 min bijladen. Eerder om de 100km
harrie zegt
@tierelier: ja en met 3 caravans erachter zelfs om de 50km!!!!11!
alexepstein zegt
@harrie: is niet raar toch met 4 personen en wat bagage op vakantie?
tierelier zegt
@harrie: En de hond, en fietsenrek en koelbox en trailer met jetski’s
weetikveel zegt
@tierelier: klimmen en dalen is voor een ev efficiënter dan voor een brandstofauto.
flutterby zegt
@tierelier: jij klinkt als een man met ervaring, not.
joki zegt
Wij reden Gent-Bordeaux met gemiddeld verbruik van 5,5l/100km diesel. Drie keer 20 min gestopt en gemiddelde snelheid van Ongeveer 120 Km/u. Wagen volgeladen en 4 personen aan boord. Ik vind dat een mooie prestatie van vooral de wagen. Daarom vraag ik een extra advertentie voor de VW Arteon. Het allerbelangrijkste was: geen stress onderweg want;” Zodra we rijden is het vakantie!”
amersfoorter zegt
Ik reed in 1999 met de golf 4 TDI (90 pk) echt in een streep naar calella. Wat een tijden
kruij zegt
Na 3 jaar met een tesla wil ik niet meer met een fossiele auto, dit is veel relaxter.
mwti zegt
Armoede
mwti zegt
Ik ben met een Range Rover Sport met caravan in 6 uur naar zuid Frankrijk gereden. Gemiddeld 160km/u incl. tanken en pauzes.
flutterby zegt
@mwti: wilde je zo graag uit die auto of ben je levensmoe?
Shaw zegt
Dit is toch geen autoRijden!? Snap echt niet dat er zoveel auto”liefhebbers” zo tesladeptish zijn. Nee, tot het moment dat 700km met 160km/h kruissnelheid mogelijk wordt, houd ik het zóveel liever bij een MB 220 CDI Combi