Met de Mazda CX-5 naar Frankrijk, of met de elektrische Mercedes EQB? Ik koos voor de Mercedes, de rest van het gezin vond dat niet perse heel leuk..
“Dan ga je zeker straks opschrijven dat het allemaal hosanna was?” Een opmerking die een paar keer gemaakt werd toen ik vertelde dat ik het zelf ook wel een keertje echt wilde meemaken. Nee, helemaal zonder strubbelingen ging het niet. Maar ik zou er direct voor kiezen om volgend jaar wederom een EV te pakken richting het Zuiden, dat vrouw en kind daar een stokje voor zullen steken is een ander verhaal.
Maar waar hebben we het over? Een trip van twee weken vanuit Berkel en Rodenrijs via een tussenstop in Saran naar Saint-Étienne-de-Villeréal en een verhuizing na week 1 van Saint-Étienne-de-Villeréal naar Coex en vervolgens een week later weer in 1 ruk terug naar huis. Dat was in ieder geval het plan.
Met welke auto wil je op vakantie?
Er lagen drie sleutels op de redactie. Die van de Autoblog Garage Mazda CX-5, die van de Duurtest Kia EV6 en een sleutel van de Duurtest Mercedes EQB 300 4 matic. Waarom dan toch de Mercedes kiezen en niet de Kia? Die vraag stelde de vrouw des huizes me ook nog meermaals tijdens het wachten op een vrije laadpaal. En ook @wouter begreep die keuze niet direct. Nou voornamelijk omdat de Mercedes gewoon een slag comfortabeler rijdt op de snelweg dan de Kia. Leuk dat dynamische rijkarakter van de Koreaan. Maar daarvoor wilde ik niet een paar duizend km lang snelwegcomfort inleveren.
We hadden al een keer eerder het verschil in verbruik getest. (Met je EV op vakantie, ) Dus wat dat betreft was ik wel voorbereid. De Mercedes heeft een vrij net verbruik van circa 19-20 kWh per 100 km als je een rustige 100 km/u op de cruise control zet. Bij 130 km/u stijgt dit al snel naar 25 kWh/ 100 km. Dan merk je dat er aërodynamischer vormgegeven auto’s zijn (zoals die EV6 dus!).
Met de 68 KW accu kan je volgens WLTP opgave gemiddeld ruim 410 km rijden, met een gemiddeld verbruik van 19,5 kWh/100km. Maar met een volledig volgeladen accu begin je met een realistische actieradius voor snelweggebruik van een ruime 350 km. Je rechtervoet bepaalt dan of je dat gaat halen.
Heenreis
Met een volle accu en vol goede moed begonnen we aan het eerste deel van onze reis. Totaal onvoorbereid qua laadpuntinfo maar met het idee om in ieder geval overal waar we koffie zouden gaan drinken even te laden. Zo stonden we 40 minuten later al aan de lader bij Shell Hazeldonk (Starbucks…). Hier blijkt gelijk de theorie al iets anders dan de praktijk. Want heeft het wel zin om de auto al weer aan de lader te hangen als de accu nog meer dan 80% heeft? Alle kleine beetjes helpen zullen we maar zeggen. Maar in 18 minuten druppelde er slechts 9 kWh de accu in. Dus qua tijdsinvestering was deze niet echt heel efficient.
Ons einddoel voor de dag was Saran onder Parijs, 580 km vanaf ons startpunt. Wij gebruikten gedurende deze rit voornamelijk de navigatie van de EQB, maar daarbij moesten we goed opletten wat de auto met ons van plan was. Natuurlijk kan je volledig vertrouwen op de navigatie en dan planned de auto laadstops voor je in langs de route.
Een tikkie eigenwijs zijn we natuurlijk wel. Dus Google Maps en andere apps keken voortdurend ook mee. Na een ruim uur vertraging rond Parijs konden we uiteindelijk in Ressons-Sur-Matz aansluiten bij 4 echte snelladers. Daarmee bedoelen we laders met een hogere snelheid dan de treurige 50 kW laders die we onderweg een paar keer zagen langs de snelweg.
Betalen per minuut en niet per kWh
3 Wachtende auto’s voor ons (NL’ers natuurlijk), maar 20 minuten later konden we dan echt aan de slang. Met een snelheid van 100 kW werd de accu weer opgeladen. Afrekenen bij deze Total ging niet per kWh maar per minuut. € 0,54 (ex 20% btw) per minuut was daarvoor het tarief. Dit betekent dat je dus echt goedkoper uit bent met een sneller ladende auto….
30 minuten en 48 kWh later konden we weer verder. Na een korte splash-and-dash langs de snelweg tijdens een plaspauze kwamen we aan bij ons hotel. Met voor ons op het parkeerterrein een stuk of 20 Tesla Superchargers. Maar we wisten het al. Deze stonden niet open voor ‘Niet-Tesla-rijders’. Dat je vervolgens een kamer krijgt die uitkijkt op onderstaande afbeelding. Tsja, confronterend..
In Nederland kan je bij alle Superchargers ook laden met andere merken. In Frankrijk staan ze helaas niet allemaal open voor onze Mercedes. Dus om met een volle accu te kunnen starten de volgende ochtend heb ik voor het slapengaan nog even een half uur geladen bij de lokale Ionity. 34 minuten en 47 kWh later was het dan tijd om deze dag te beëindigen. Met de factuur van Shell Recharge nu voor me, zie ik dat Ionity ook één van de hoogste tarieven heeft van alle laadacties tijdens deze trip € 0,66 (ex btw) per minuut.
En waarom niet gekozen voor een hotel met een laadpaal? Dat hadden we, maar na een uur wachten aan die laadpaal bleek deze toch echt niets te doen. De ‘laadpalen’ die Booking.com aangaf waren waarschijnlijk die Superchargers waar we niet welkom waren… Het is natuurlijk wel een dilemma. Ga je gerust slapen met een volle accu (onze keuze, vandaar mijn Ionity trip voor het slapengaan). Of wil je de dag beginnen met een trip naar de snellader en ga je gerust slapen met een lege accu? Voelt toch een beetje als: slapen op een lege maag.
De volgende dag bij het ontbijt werd dus WEL de route uitgestippeld voor die dag. 500 KM moesten we nog naar het zuiden. En met 2 lange laadstops (1 keer Ionity, 1 keer Total) bereikten we onze bestemming zonder echt lange wachttijden
Laden op de camping
Na de eerste week vertrokken we naar de Atlantische kust waar we een week op een camping doorbrachten. We hadden er niet naar gekeken, maar er bleek een laadpaal te staan. Eentje met twee aansluitingen.
En wat blijkt? Op zo’n camping heb je veel te veel tijd om je te ergeren aan je landgenoten. Dat is natuurlijk geen verrassing. Maar in mijn geval betrof het mensen met een (oude) PHEV (hybride) die hele dagen de laadpaal bezet hielden. Daar volgde het artikel: Hybride aan de lader op de camping uit. Jullie hadden er ook een mening over getuige de inmiddels ruim 120 reacties.
Terug naar Nederland
950 kilometer gaf Google Maps aan terug naar huis op de laatste vakantiedag. En ja dit was wederom een zwarte zaterdag in juli. Na enig overpeinzen werd besloten om via de Tesla Supercharger in Le Mans (hallo, € 31 rekening voor 40 kWh laden) terug naar Nederland te reizen.
Minder leuk voor de andere mensen die wilden laden: omdat het laadsnoer te kort is bij Superchargers en de laadklep rechts zit bij de Merc ipv links bij Tesla’s nam ik 2 plekken in beslag.
Dit leidde ons uiteindelijk toch nog over Parijs en vlot daarna was het tijd om weer op te laden (iets met een rechtervoet). Aangekomen bij de Ionity lader bij Novotel Saint-Witz probeerde ik me zo goed mogelijk schrap te zetten aan mijn kant van de Mercedes..
8 Wachtende auto’s voor ons. Mijn “Maar je wilde sowieso even op je gemak lunchen, toch?” haalde niet veel uit. Heel lang verhaal kort, 5 kwartier later reden we volgeladen weer weg. Dus IK vond het tijdsverlies te overzien. Maar IK was ook de enige in de auto die dat vond.
Aan het einde van een vermoeiende rit wil je 1 ding niet meer en dat is wachten om te kunnen laden. Precies dat overkwam ons nog even in Kortrijk waar we om zeker te zijn dat we Rotterdam zouden halen nog even 30 kW wilden pakken. De laatste loodjes, maar uiteindelijk deden we deze 950 km in een kleine 13 uur inclusief laadstops. Dus het had zeker sneller gekund met een benzine of diesel. Maar dramatisch voelde het niet. Voor MIJ dan..
Frankrijk en snelladen
Heel optimistisch zie je mensen (de echte EV believers) delen dat inmiddels 50% van alle tankstations langs de snelweg in Frankrijk al beschikt over een snellader. Tsja dat is net als zeggen dat er op elk tankstation een wc is terwijl de realiteit is dat er elk uur maar 1 iemand een plasje mag doen. Met andere woorden. Frankrijk en snelladen langs de snelweg is gewoon op dit moment nog een dikke faal!
Op de tolweg een tankstation op rijden waar op dat moment een paar duizend mensen willen tanken of een koffie scoren en dan letterlijk 1 snellader (50 kW max). Dat is bijna misdadig te noemen. Op veel plekken lijken ze in Frankrijk nog het minimaal vereiste te doen in plaats van gewoon voorsorteren op de nabije toekomst.
Dat er dan ook nog iemand aan de enige laadpaal hangt op de snelweg met een PHEV..
Wat kost op vakantie gaan met een elektrische auto?
We hebben behoudens 1 laadbeurt bij Tesla, alles gedaan met onze Shell Recharge laadpas/druppel. Dus inmiddels liggen er een aantal facturen op ons bureau tijdens het tikken van dit verslag.
We hebben een kleine 3.000 km gereden tijdens deze twee weekse trip en ruim 600 kWh verbruikt. De kosten hiervan bedragen een kleine € 375,-. Daarbij moet aangetekend worden dat we een paar keer ’tegen zeer laag tarief’ vol hebben mogen laden op de eerste camping. Dus de kWh prijs is wat vertekend.
Het belangrijkste wat wij qua prijs meenemen van deze Frankrijk trip is het feit dat het dus echt loont om een snel ladende EV te hebben omdat zowel Ionity als Total vaak afrekenen per minuut.
Op de heenreis hebben we strak 100 km/u op de cruisecontrol gereden en daarmee was het gebruik rond de 20 kWh /100km. Op de terugweg met iets meer haast en geregeld 130 km/u waar dit kon steeg dit af en toe naar 25 kWh.
Slechts 1 keer werden we achteraf echt verrast door de kosten. Op een doorsnee tankstation in Gours rekenden ze € 4,17 starttarief. Sacre bleu!
Conclusie
Wat wilden wij vooraf? Nou gewoon naar Frankrijk rijden en onderweg laden langs de snelweg, zonder vooraf een echte studie er van te maken. Dat kan in principe wel, maar dan moet je geen haast hebben.
Mijn tip na deze trip? Nou, niet reizen op Zwarte Zaterdagen (duh!). En koop of een Tesla, want dan heb je in Frankrijk de meeste opties! Of, bereid je trip toch iets beter voor en zoek een aantal laders iets verder van de snelweg EN bereid iedereen in de auto erop voor dat het allemaal wel eens iets uit kan lopen.
Er zijn simpelweg niet genoeg laders langs de Franse snelwegen om op drukke vakantiedagen met een gerust gevoel een eindtijd te noemen voor je trip.
Het adagium ‘Always be charging’ om zoveel mogelijk flexibiliteit te hebben wanneer je eens niet wilt stoppen werkt natuurlijk wel. Maar daarvoor heb je eigenlijk 2 zaken nodig. Echte snelladers (dus boven de 200 kW) en een auto die ook zo snel kan laden, hier was de EV6 dus beter toe in staat geweest dan de EQB.
En om de titel dus nog te beantwoorden: de rest van het gezin vond het vooral op de grote stukken maar een gedoe. Mijn gevoel is dat de Fransen vooral nog wat huiswerk te doen hebben!
rutgerg zegt
Grappig dat je 19- 20kwh per 100kwh bij 100kmh netjes vindt… dat is namelijk behoorlijk veel. Als ik ‘slechts’ 100 rijdt in de id.4 kom ik niet hoger dan 16 uit.
Daarnaast klopt de rekensom niet. Je zegt dat de opgegeven range 410 km is bij 19,5kwh/100 km. Met een 68kwh accu kom je inderdaad niet verder dan 348km bij dit verbruik. Neem aan dat 410 de wltp is maar de 19,5 dan dus niet?
mashell zegt
Vind 20 kWh/100 km ook vrij fors voor een EQB, want dat verbruik haal ik ook met e-tron.
kennone zegt
Wist je dat je in de ID.4 je jeugd weer naar boven kan halen door er dobbelstenen aan de spiegel te hangen en de trommelremmen rood te verven :P
Johanneke zegt
Als iedereen weet dat je niet op een zwarte zaterdag moet rijden, waarom rijdt iedereen dan toch op een zwarte zaterdag?
Overigens was mijn broer maar een uur na mij thuis met zijn e-tron (en die heeft echt geen goede range) terwijl ik nog stukken 180 heb gereden ook. (Zelfs even 200 aangetikt in mijn 25 jaar oude bakkie). 730km vanuit Denemarken. Beiden hebben we kleine kinderen dus je hebt toch een paar lange stops. En een maat van mij is met zijn Kona een week of 3 in Noorwegen geweest, volgensmij 1 boot gepakt. Ook geen enkel probleem gehad met een beetje planning.
En een land met veel laadpalen helpt natuurlijk ook.
bischero zegt
Grappig, “met kleine kinderen heb je toch lange stops”. Totaal niet herkenbaar. Er wordt hier zelfs geërgerd opgekeken wanneer ik zeg dat we de benen gaan strekken, het stoort tijdens het knutselen of Ducks lezen. Zal de training wel zijn, vanaf dag 1 zijn ze gewend om de lange afstanden te maken. Het enige interessante tussen Nederland en Italië is de stop op de San Gottardo, daarna de 🥐 bij de eerste Autogrill 😁
1.400km in 13 uur is wel een beetje de regel, haal je nooit met een EV, wat iedereen ook beweert.
Ik doe het nog met een ICE de komende 6 jaar (privé), zakelijk zal me in NL jeuken, doe maar iets EV goedkoops, rest van het budget steek ik in de benzine (die in het buitenland toch goedkoper is dan de elektra).
Johanneke zegt
Onze kinderen waren 1, anderhalf en bijna 3, die lezen nog geen Donald Ducks 😉
bischero zegt
Ah joh, geen smoesjes 😁 Ik jakkerde ook met die leeftijden in dezelfde tijd dezelfde afstand. Gewoon meteen uit de buik de training starten. Heb je jaren plezier van. Ik spreek uit ervaring!
Is een beetje als madam op de bijrijder stoel; ik vlieg de Stelvio pas en stade provinciale op tempo over. Dat is mijn rijstijl, daar geniet ik van en moet niet op gemopperd worden. Vanaf de eerste date kan het maar duidelijk zijn. Een verlaagde voiture heb je niet toevallig.
Resultaat: Buikpijn van het lachen op de drie andere andere stoelen als we weer een ultimo bochtig weggetje hebben gevonden en bedwongen.
monsieurleloure zegt
@bischero
Precies.
Vroeger als kind reed vaders ook zover mogelijk door, heerlijk om een grote afstand in een zo kort mogelijke tijd te kunnen afleggen.
Iedereen met een EV vindt het heerlijk om een half uur á drie kwartier de benen te strekken tijdens het laden.
Vraag mij af of ze dat ook al deden toen ze nog ICE reden, gok zomaar van niet.
Jan-Jaap zegt
Ruim 107 gemiddeld, en dat is je stelregel. Dus standaard 200+ en alleen stoppen om te tanken en verder niets, anders haal je het niet. Dus…..
Rick-dos zegt
Over een jaar of 10 of 20 kijken we op deze tijd terug en roepen dan: ‘Weet je nog dat men zich toen zo druk maakte over het opladen van EV als je op vakantie ging?’
Kijk bijvoorbeeld waar we nu staan ten opzichte van 10 jaar geleden. Toen was elektrisch rijden een utopie. Nu is het een optie om met je EV op vakantie te gaan. Toen had je helemaal geen oplaadpunten. Nu kun je zelfs bij de camping opladen. Toen had je bijna geen EV’s. Nu sta je in de wachtrij bij een laadstation met verschillende merken EV’s. Ik bedoel maar hoe snel de dingen veranderen zonder dat we het doorhebben.
petroldrinker zegt
Het was, en is nogsteeds een utopie, je kan toch niet serieus zeggen dat een ev een alternatief is na dit stuk 🤣🤣🤣🤣
Rick-dos zegt
@petroldrinker Denk dat het ook een utopie is dat jij ooit begrijpend kunt lezen…..o ja, en nog wat smileys om blijk er van te geven dat de stage van volwassenheid nog niet gehaald is.
Jan-Jaap zegt
Het is wel veilig om te stellen dat als je op vakantie wil met een EV je toch beter een Tesla had kunnen kopen.
Captain zegt
3000km voor 375€ aan brandstof? Dat is treurig, ik dacht dat EV’s zo goedkoop waren? Met een diesel van 5l/100km zat je deze zomer rond 300€, in FR langs snelweg rond 2€/l.(En momenteel is dat zelfs maar 1,7€/l)
Ik vind het nogal een biased artikel, het moest en zou een succesrit worden met de EQB.
Flutterbear zegt
Klopt maar met een EV laad je de rest van het jaar voor de helft en niet het dubbele zoals diesel.
R82 zegt
Niet met 70 cent per KW. Ik rijd mijn PHEV altijd netjes op stroom als het kan (waardoor ik 2000 km op een tank haal). Maar nu ervoor gekozen om de stroom van mijn panelen terug te salderen en weer benzine te tanken :). Voor mij is de PHEV toch nog het beste van 2 werelden. Alleen 22KW accu zou gewenst zijn. Dan zou ik 90% van al mijn regulier verkeer op accu kunnen doen en het overige verkeer (lange afstanden) op benzine.
Dat is denk ik ook beter voor het milieu, zo kunnen we van de accu van 1 bev 3 PHEV’s maken met een goed bereik en als iedereen netjes doet laden bespaar je 75 – 90% fossiele brandstoffen. Dat is wel per casus anders.
faalhaas zegt
Valt inderdaad tegen, ik heb een Prius Wagon op LPG, bepakt en bezakt en gewoon het gas erop met 130.
Resultaat is dan 190 euro/3000km en geen ongemakken met wachten met tanken.
Jan-Jaap zegt
Een Mercedes heb je toch ook niet omdat je voor een goed verbruik gaat? Deze zomer met een ev op vakantie geweest, 3000km voor net onder de 200 euro.
banderas zegt
Ik ben met m’n MG ZS Long Range (440 wltp) naar Oostenrijk geweest. Ging perfect. 3 stops (2x FastNed en 1x Tesla SuC) en ik was er. Van 9 tot 21u gereden. In Oostenrijk meer dan genoeg plekken om te laden (bv. Onderaan een berg waar je met een skilift ook wat uren bovenaan zoet bent). Plus ik haalde zelfs ruim 460 km, aangezien de auto veel regenereert in de bergen. Nooit een moment van laadstress gehad of drukte bij een laadpunt. Ik zou het zo weer doen. Mensen die altijd roepen dat het niet te doen is, hebbben er simpelweg geen ervaring mee.
okdoei zegt
Antwoord op de titel: ja hoor, prima!
Vorig weekend nog van brabant naar de Nederlandse zee gereden voor een weekendje weg.
utregcity zegt
Zoals als eens eerder hier gemeld, afgelopen, net voor de, zomervakantie met de Honda e naar Noorwegen geweest met de nieuwe veerdienst. Heel erg goed bevallen, kan makkelijk, want in ieder dorp staat wel een snellader, of bij het volgende hotel of via granny-stekker in de cabin. Reed ongeveer 250-350km per dag, want geen haast want ben op vakantie. Volgens de ABRP-App is het zelfs mogelijk om met de e naar de Noordkaap te rijden en daar doe je dan 44 uur over. Wie weet, misschien in 2023 maar eens proberen. 😎
Lynkesoep zegt
Inderdaad, het kan prima. En onze ervaring is dat het relaxter is om elke tweeënhalf a drie uur even te pauzeren dan maar doorkachelen. Met de Tesla naar het uiterste puntje van de Côte d’Azur, tegen Italië aan. €200 aan laadkosten bij de superchargers voor heen- en terugreis. Geen enkele keer hoeven wachten op een plekje. Steeds met ongeveer een half uur voldoende opgeladen voor de volgende stint. Nog zo’n gewaardeerd verschil met de dinosapslurpers: de airco kan gewoon aan blijven tijdens het laden met 35 graden temperatuur.
R82 zegt
Dit jaar ook die kant op gegaan, heerlijk door kunnen rijden met mijn dinosapslurper. Ik had medelijden met allemaal die mensen die ik naast de kant zag staan met de airco aan als we even een plaspauze hadden. Ze keken ook allemaal zo vrolijk, toen ze aankwamen rijden en besefte dat de 4 laders vol waren en minimaal 30 minuten moesten wachten. Ik dacht die zie ik straks wel op autoblog terug met de opmerking dat ze het zo prettig vinden om te stoppen. Veel lekkerder dan doorrijden. En die besparing die ze daarmee doen een hele 100 euro. Die ze dan weer kwijt zijn bij het tankstation waar ze om de 300 km weer een half uur staan wachten.
2* heel ouderwets moeten stoppen (heen en terug) om de benzinetank vol te laden en binnen 5 minuten weer weg. Pilot assist aan en heerlijk relaxed km’s maken.
Dat dit de toekomst wordt dat snap ik wel maar ik wacht wel tot de accu’s voldoende ver zijn ontwikkeld tot ik volledig elektrisch ga, dit is mij te primitief.
petroldrinker zegt
Wat een onzin argument dat laatste, ik laat tijdens tanken gwn de motor lopen, werkt de airco ook gewoon nog
Jan-Jaap zegt
Behalve dan dat officieel niet mag…
mlo zegt
Herkenbaar. Het gaat nou eenmaal anders dan met een brandstofauto. Recent nog naar het hoge noorden met een elektrische (pool)auto van de zaak en daar aan de laadpaal gezet. Na een paar uur weer in de auto en niets bijgeladen. Geen snellader in de buurt, dus eerst langzaam 60km er bij en dan pas onderweg. Het is niet anders.
Veel huilie huilie van de bijtelling pakkers overigens. Boehoe, weinig palen en druk, terwijl ze het niet eens proberen. In mijn vrienden/familiekring zijn er veel met dikke EV’s (met bijbehorende dikke accupakketten) die daarom voor de wintersport en zomervakantie toch maar de 2014 Auris van opa en oma pakken…. En die wel op vakantie gaan met de EV komen marginaal later aan dan met de brandstofauto, maar wel uitgerust.
petroldrinker zegt
Als je niet uitgerust aankomt van een lange rit in een ICE, heb je gewoon de verkeerde auto gekocht, ben nog nooit moe aangekomen, ook als ik gwn 12+ uur in 1x doorkachel en puur 5 min stop om te tanken….
richh zegt
Frankrijk loopt gewoon decennia achter. Dit jaar twee keer met een Hyundai Ioniq (nee, niet de 5, maar de originele uit 2017 met 200km range) naar Parijs gegaan. Waarvan 1x nog voor Saint Witz open was. 2 uur staan wachten bij die enkele 50kwh lader. Wat een puinhoop…
De tweede keer bij Saint Witz kunnen laden, en we waren toen de enige daar. Buiten het hoogseizoen :) dan is het zeer goed te doen.
Vorige maand zijn we met dezelfde auto naar Noorwegen gereden ter hoogte tot de Geiranger fjorden. Heenreis door Duitsland, Denemarken en Zweden (terugreis wel met de boot). We hebben ruim 3000km afgelegd in totaal. En we hebben zowaar 1x 10 minuten moeten wachten op een beschikbare Ionity lader, verder was er altijd een stekker vrij op onze geplande route. Door een abonnement (van een vriend) waren de totale laadkosten onder de €100. Verder is elektrisch rijden door de bergen geweldig.
Kortom, het ligt een beetje aan de regio. Kwestie van tijd tot het in Frankrijk ook beter word, immers bij Saint Witz hebben ze niet voor niks al ruimte voor meer laders.
arthur75 zegt
Wanneer we op vakantie gaan blijft de ev keurig op de oprit staan. Ik heb geen zin om te hopen op een vrije laadpaal. De leaf is sowieso niet geschikt voor afstanden van meer dan 200km. Dus mede daarom hebben we er een x-trail bij. En die combinatie bevalt prima.
petroldrinker zegt
Conclusie is dus dat het eigenlijk ruk is, als je iedereen al moet voorbereiden dat het langer kan duren dan geplant, dan is het dus gewoon absoluut een falende manier van transport
banderas zegt
Helemaal niet ruk. Zou het weer zo doen.
michaelras zegt
Iedereen kan met een benzine of diesel of EV op vakantie. Of je dat ook wilt is voor iedereen verschillend natuurlijk.
Ik vind het wel knap wanneer je op zwarte zaterdag kunt voorspellen hoe laat je aankomt met een benzine of diesel ;-)
850t5restate zegt
Okeejjjj… Ik lpg en diesel nog maar even door voorlopig als ik dit zo lees. Mijn huwelijk trekt dit soort taferelen niet :)
ssommer zegt
Wij (Allego) plaatsen de aankomende jaren tientallen snellader locaties langs de Franse snelwegen.
xjs678qr zegt
Ik ben momenteel in Frankrijk met de EV. Ze hebben het probleem van laadfiles netjes aangepakt door nu ook tankfiles te creëren (hoorde op de radio 1.5h aanschuiven om te kunnen tanken)…
Buiten de zwarte weekends valt het wel mee, maar iets meer range aan hogere snelheid (nu 460 WLTP) had wel welkom geweest.
Een i4 met 600km WLTP lijkt mij wel geschikt: dat is dan 3 stops voor 1000km, iets wat ik met mijn diesel toch ook moest doen (pamper verversen, eten geven, …)
Dat de infra in Frankrijk wat te kort schiet is wel duidelijk: als op een zaterdag in oktober alle laadpalen op een parking reeds bezet zijn, dan weet je dat het in juli problematisch zal zijn…
audirs3 zegt
Ik snap echt totaal niet waarom je zo’n langzaam ladende auto zou kiezen boven een EV6, die makkelijk >200kw/h laad. Ik kom net terug van retourtje cote d’azur, en heb geen lader gezien die <175kw doet, ook genoeg 350kw van Ionity of Fastned. Scheelt echt een slok op een borrel.
Jan-Jaap zegt
Ben wel benieuwd of ze nu ook een artikel gaan maken: op vakantie met benzine of diesel naar Frankrijk, is dat nog wel te doen?
camber24 zegt
Heerlijk artikel. Vooral de ondertoon van moeders de vrouw die tussen de regels duidelijk merkbaar is. Doet mij denken aan mijn eigen wederhelft. Anyway. Na het lezen van dit artikel, denk ik (die een i4 al bijna een jaar geleden besteld heeft) dat reizen verder dan 600km we toch maar beter niet doen. Dan maar vliegen en ter plaatsen een auto huren. Zoiets zal het wel worden dan.