Sommige mensen die met een elektrische auto op vakantie gaan denken pas laat aan een laadpas. Niet zo handig, want dat is echt iets wat je ruim van te voren moet uitzoeken.
Tanken in het buitenland is bijna net zo simpel als in Nederland. De brandstoffen heten misschien anders, maar je hoeft niet bang te zijn dat je met lege handen komt te staan. Bij oplaadpunten voor elektrische auto’s is dat helaas niet zo simpel. Met een creditcard kom je er niet, je moet een laadpas hebben. En dan moet je ook nog de juiste hebben. Gezien het ruime aanbod, zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Daarom in dit artikel: hoe zit het met laadpassen als je met de elektrische auto op vakantie gaat?
Aanvragen laadpas
Voordat we naar specifieke landen gaan kijken eerst even iets over laadpassen in het algemeen. Een laadpas is meestal gratis aan te vragen. Sommige aanbieders rekenen abonnementskosten, maar dat is meestal maar een paar euro per maand. Je kunt er dus gerust meerdere laadpassen op na houden zonder dat dit in de papieren loopt. Zeker voor een gratis laadpas geldt: baat het niet dan schaadt het niet.
Houdt er ook rekening mee dat het een aantal werkdagen kan duren voor je een laadpas binnen hebt. Dit is dus niet iets wat je de dag voor je vakantie pas moet gaan uitzoeken. Onze partner Mobility Service merkt in de praktijk dat mensen hier vaak te laat aan denken.
Tesla
Tesla is, zoals wel vaker, een verhaal apart. Voor het opladen bij Superchargers heb je als Tesla-rijder geen laadpas nodig. Deze Superchargers worden ook automatisch meegenomen in de reisplanner van Tesla. Dat maakt het leven als vakantieganger een stuk makkelijker. Hoe het in de praktijk is om met een Model 3 op vakantie te gaan kun je lezen in het verslag van Autoblog-lezer Hilda.
Frankrijk
Laten we maar beginnen met het land dat een onweerstaanbare aantrekkingskracht heeft voor de Nederlandse vakantieganger: Frankrijk. Er zijn relatief weinig Nederlandse laadpassen waarmee je goede dekking hebt in Frankrijk. Ze zijn er echter wel: met Newmotion, Vandebron en Plugsurfing zit je goed. Je kunt ook nog een aparte laadpas voor Frankrijk aanvragen, bijvoorbeeld die van KiWhi. Dit kost je eenmalig €19 en daarmee heb je toegang tot een heel uitgebreid netwerk aan laadpalen Frankrijk.
Duitsland
Duitsland is een stuk makkelijker dan Frankrijk qua laadpassen. Met een groot deel van de Nederlandse laadpassen kun je namelijk ook gewoon bij onze oosterburen terecht. De kans is dus best groot dat je geen extra laadpas aan hoeft te schaffen op het moment dat je naar Duitsland gaat. Duitsland heeft ook een uitgebreider netwerk aan laadpalen dan Frankrijk. In Duitsland zijn laadpassen van Maingau, Plugsurfing en NewMotion een aanrader.
Spanje
In Spanje heb je met geen enkele laadpas echt goede dekking. Dat ligt niet aan de laadpas, maar aan de infrastructuur. In Spanje zijn ze namelijk nog niet zo ver met het aanleggen van oplaadpunten. Elektrisch rijden in Spanje is dus een kwestie van goed plannen. Veel Nederlandse laadpassen worden wel gewoon ondersteund in Spanje. Voor optimale dekking kun je ook nog een aparte laadpas aanschaffen, bijvoorbeeld die van Electromaps. Dat kost je eenmalig €11,95.
Italië
Ook in Italië staan niet bijster veel laadpalen, hoewel de dekking wel wat beter is dan in Spanje. Met laadpassen van NewMotion, Plugsurfing en Maingau kun je er goed uit de voeten. Voor de beste dekking moet je een aparte laadpas aanvragen, bijvoorbeeld die van Electromaps (dezelfde als die van Spanje) of EVway.
België
We mogen natuurlijk ook onze zuiderburen niet vergeten in het rijtje met vakantielanden. Er zijn wel meer punten waarop de Belgische infrastructuur achterloopt ten opzichte van Nederland, maar dat geldt ook voor het aantal oplaadpunten. Reken er dus niet op dat je in België net zo makkelijk een laadpaal vindt als in ons land. Je kunt in principe met je Nederlandse laadpas gewoon in België terecht, maar de dekking verschilt wel per laadpas. Dat geldt uiteraard ook voor de tarieven. Het is dus goed om dat even te checken van te voren. Ook in België zijn de laadpassen van Plugsurfing en NewMotion een aanrader.
All-round
Een portemonnee vol met laadpassen: daar zit misschien niet iedereen op te wachten. Wat zijn daarom de beste all-round opties? De laadpassen waarmee je bij de meeste Europese oplaadpunten terechtkunt zijn de Shell Recharge-pas van Newmotion en de laadpas van Plugsurfing.
De Shell Recharge-pas is gratis aan te vragen, die van Plugsurfing kost €9,95. In beide gevallen worden er verder geen abonnementskosten in rekening gebracht. Als je op vakantie gaat met de elektrische auto is het dus zeker aan te raden in ieder geval een van deze twee laadpassen aan te vragen. Voor het vergelijken van verdere laadpassen en de bijbehorende tarieven is laadpastop10.nl een handig hulpmiddel. Daarbij kun je ook filteren op land.
Uiteindelijk zul je gewoon even een stukje research moeten doen voor je op vakantie gaat, zeker als je geen Tesla-rijder bent. Het is een kwestie van nagaan: Welke laadpas of laadpassen heb ik al? Kan ik die gebruiken op mijn vakantiebestemming en op de route daar naartoe? Heb ik met een andere laadpas een gunstiger tarief?
App voor opladen in het buitenland
Als je de route hebt uitgestippeld kun je de app en/of website van A Better Routeplanner gebruiken om te kijken of er op de ingeplande stops laadpalen beschikbaar zijn. De app geeft aan welke laadpalen er beschikbaar zijn en met welk laadvermogen ze kunnen laden. Zo kom je tijdens je reis niet voor verrassingen te staan. Wacht overigens niet tot het laatste moment met opladen. Het aantal elektrische auto’s neemt enorm toe waardoor de laadpalen steeds vaker bezet zijn door andere EV rijders.
Helaas blijft het een onoverzichtelijke situatie, dus je zult er even wat tijd voor uit moeten trekken.
Mobility Service is de Autoblog partner in zakelijk (elektrisch) leasen. Meer informatie over Mobility Service vind je op hun website zakelijkelektrischleasen.nl
none zegt
-edit: nutteloze bijdrage, rustig blijven ademhalen en eerst nadenken voordat je een reactie plaatst-
larofan zegt
Ik ben recentelijk met mijn Tesla in Stockholm geweest. De laadpalen zijn daar meestal van Vattenfall InCharge en die werken echt alleen als je vooraf een token/kaart aanvraagt bij Vattenfall. Het nummer daarvan kun je opvoeren in de InCharge app en daarmee de palen activeren.
Was even lastig om daar ter plekke achter te komen, aangezien er geen Superchargers zijn binnen straal van 100km rondom Stockholm.
florisje zegt
Informatief artikel!
flutterby zegt
Laadpastop10.nl bevat alle informatie die je nodig hebt. Niet alleen welke passen waar, maar ook de voordelige opties.
Zelf heb ik een MoveMove pas, E-Flux achter de hand en eventueel nog Maingau bij onduidelijke tarieven. Maingau is/was ook interessant voor Fastned zonder abonnement.
TheNewMotion (nu Shell Recharge) heeft de beste dekking, maar is ook duurder. Gemak dient de mens.
mashell zegt
Eigenlijk slaat het concept van het moeten hebben van een laadpas helemaal nergens op. Bij elk tankstation in Europa kun je de brandstof met je bankpas of creditcard betalen. Waarom kan dit niet ook gewoon bij een laadpaal zo zijn? Dan kunnen ze die laadpassen als loyaliteitskaarten gebruiken en kun je er freebies of airmiles mee sparen maar zijn ze niet meer noodzakelijk. De Europese Commisie zou moeten verplichten dat de tarieven van laadpalen duidelijk kenbaar gemaakt worden en dat er gewoon met een betaalpas betaald kan worden. Dat is een praktische invulling van de “green deal”.
Gulli zegt
Helemaal mee eens! Ik heb eergisteren mijn eerste EV ontvangen en binnen Nederland kan ik gewoon de laadpas gebruiken die ik van de leasemaatschappij krijg. Net als met voorheen diesel tanken moet ik buitenlandse laadbeurten voorschieten. Dit vind ik geen enkel probleem aangezien mijn werkgever die vaak binnen een paar dagen aan me heeft terugbetaald. Maar om in het buitenland te kunnen laden moet ik nog wel even wat puzzelwerk verrichten. Ik heb al Newmotion en Plugsurfing passen/druppels maar gewoon met CC betalen zou het zoveel makkelijker maken!
Op zich snap ik dat dit opstartperikelen zijn die je vroeger met de eerste benzinestations niet had omdat er toen uberhaupt alleen nog maar contant geld in omloop was. Iedereen wil de beste oplossing aanbieden en iedereen wil voor zijn klanten interessante tarieven hanteren, maar dat maakt het er niet duidelijker op.
flutterby zegt
@mashell: een paar pinterminals voor honderden klanten per dag verdiend zich nog wel terug. Voor een enkele klant tot tientallen bij een snellaadstation niet. Die pinterminals zijn best prijzig.
flutterby zegt
@flutterby: Het mooiste is gewoon net als Tesla de identificatie van de auto gebruiken. Dit is onderdeel van CCS en Fastned maakt deze koppeling ook mogelijk.
mashell zegt
Plug & Charge is een mooie toekomstige oplossing voor dit probleem maar het sluit nu nog heel veel auto’s en bestuurders uit.
flutterby zegt
@mashell: precies, het probleem zit bij de fabrikanten. Tesla en Mercedes hebben hier wel over nagedacht.
Volkswagen waarschijnlijk ook, maar die hebben al moeite met de software om de auto veilig de weg op te krijgen.
b00st zegt
Dit! Zelfs een CC of eender welke pas gebruiken is al verouderd. Gewoon CC koppelen aan je auto en stekker insteken zoals bij het SC netwerk.
mashell zegt
Eigenlijk weten we al wel dat snellaadstations zoals Fastned op dit moment sowieso verre van rendabel zijn. Die zijn er voor de toekomst.
Maar als ze een verplichte universele betaalmethode hanteren dan worden ze daarmee ook aantrekkelijker en levert ook het geen achterstand op de concurrentie op. Buitenlandse bezoekers die op doorreis zijn willen graag snel laden en die moet je dan ook vooral niet wegjagen door ze het betalen moeilijk te maken.
flutterby zegt
@mashell: een QR code met online betalen zal al veel schelen, maar een PIN terminal maakt het een niet interessant business model nog minder interessant. Ik denk namelijk niet dat die buitenlander zit te wachten op tientallen euro’s transactiekosten omdat deze niet in centen gespreid kan worden over duizenden gebruikers zoals bij een tankstation.
Tot slot kan je een buitenlander met een lege accu helemaal niet wegjagen. Snelladen doe je enkel omdat het moet, niet omdat het leuk is.
mashell zegt
Snelladen is iets wat je niet doet daar waar je geen keus hebt maar daar waar je het gepland hebt. En wie betaald er in Europa nog transactiekosten? De helden van de Europese commissie hebben er voor gezorgd dat die onzin, net als roaming tarieven, al lang verleden tijd is.
flutterby zegt
@mashell: kijk eens goed naar de waarde van Adyen. Dat jij geen transactiekosten genoemd ziet staan betekent niet dat het gratis is. Het is een zeer lucratieve business.
Ook een contant betaling heeft transactiekosten. De ondernemer moet namelijk het geld naar de bank krijgen en dat is echt niet gratis, maar aangezien iedereen moet betalen zit het in de prijs verwerkt. Digitaal betalen is voor de ondernemer vele mate voordeliger.
Dutchdriftking zegt
Ik hoop dat je in het interieur van je elektrische auto houders hebt voor vijftien passen, anders wordt het helemaal niets…. En een pasje mag dan een abbonoment hebben van ‘maar een paar euro’ per maand, als je voor ieder land waar je door reist een aantal kaarten moet aanvragen dan tikt het toch behoorlijk aan… Momenteel is het niet verstandig, maar vliegen is al snel een betere optie. Of een paar weken van auto ruilen met iemand.
Mercman zegt
‘Heb ik met een andere laadpas een gunstiger tarief?’
Dit is een belangrijke: als je meerdere laadpassen hebt dan zou het kunnen dat je voor een laadpaal staat en je moet kiezen welke je gaat gebruiken. Het is op dat moment verstandig om de app van de passen erbij te halen zodat je kan checken was de kosten zijn voor die specifieke laadplek.
Soms kan het zijn dat de aanbieder per kWh rekent en andere keren kan het bij dezelfde aanbieder per minuut zijn. Dit kan dus bij dezelfde paal verschillen per aanbieder.
Ik heb zelf nog wel een vraag over Tesla Destination Chargers, dit zijn laadpalen van Tesla met een langere oplaadtijd (lagere KW) dan een supercharger. Is het bij deze laadpalen ook zo dat de betaling loopt via je Tesla Account?
Zijn er ook al ervaringen van Tesla bestuurders die laden bij Ionity in het buitenland? Zo ja, hoe snel, hoeveel KW?
j05b zegt
Destination chargers zijn volgens mij gratis te gebruiken.
hamerslag zegt
Stukje eigen research blijft erg belangrijk voor een laadpas, blijkt uit eigen ervaring. Sommige providers zijn nog gevoelig voor storingen (Eflux) en Shell Recharge hanteert roamingkosten voor laadpalen waar geen contract afspraken mee zijn.
w0ut zegt
In België heeft ChargeMap een goede coverage (meer dan die plugsurfung lijkt me) . Ze ondersteunen laappalen van verschillende providers.
De kaart is ook in de rest van Europa te gebruiken.
Gulli zegt
Thx voor de tip, we gaan over een paar weekjes naar Waimes en met Shell (newmotion) en Plugsurfing was daar niets te vinden. Chargemap geeft daar idd meer resultaten!
frank2b zegt
Reden nummer één waarom elektrisch laden gewoon bij het reguliere tankstation moet gebeuren.
Kan heel die debiele en volslagen mallotige laadpaschaos naar de schroot verwezen worden. Gewoon betalen met pin of cc.
Als Europa wil dat elektrisch rijden door gaat breken dan is dit een belangrijke hobbel die als de gesmeerde bliksem genomen moet worden. Na de prijs en tweedehands markt van/voor EV……
ronaldotour zegt
Goed artikel.
Prijzen erbij zou het compleet maken.
Deze variëren behoorlijk. In Denemarken is het vreselijk duur.
scrmeagle zegt
Gewoon 100 liter Diesel tanken en 1300 km rijden. Wat een gedoe
mcshine zegt
@scrmeagle: kan dat thuis op de oprit?
lekbak zegt
@mcshine: ja hoor, rode diesel zelfs!
flutterby zegt
@scrmeagle: met een aggregaat red je makkelijk het driedubbele.
lekbak zegt
Ik moet er niet aan denken om een stapel verschillende pasjes te hebben die ook nog eens elke maand geld kosten. Niet alleen is het vervelend in gebruik maar een paar honderd euro aan pasjes per jaar maakt het verschil met en benzineauto ook weer kleiner.
vaakbenjetebang zegt
Dit is en blijft natuurlijk een volkomen kansloos aspect van het elektrisch rijden anno nu. Nu zijn we eindelijk zo ver dat we de euro hebben en dat je in vrijwel ieder Europees land terecht kunt met je creditcard of pinpas, en dan is daar de nieuwe manier van rijden die ons opzadelt met het ongemak van de jaren ’80, waarin je geld moest wisselen en traveler’s cheques mee moest nemen. Zoals hierboven ook al opgemerkt ligt hier een schone taak voor Europa, als het zo nodig vindt dat we met zijn allen gaan stekker-rijden. De markt is kennelijk niet in staat om de consument van iets fatsoenlijks te voorzien zonder dat het wordt opgelegd.