Sinds een bezoek aan NYC zo’n 2,5 jaar geleden ben ik totaal verkocht aan de Infiniti FX. Een SUV met een zeer origineel design en een welkome aanvulling tussen alle X5-jes en Touareg’s die je op elke hoek van de straat tegenkomt. We waren dan ook aangenaam verrast toen we een uitnodiging kregen om een dagje te rijden met de Infiniti FX35.
Ik weet dat heel veel mensen hier een hekel hebben aan SUV’s maar dit is wat mij betreft toch wel een uitzondering waard. Is het eigenlijk wel een SUV? Misschien dat de term Crossover beter past… Anyway, voor het gemak noem ik het een SUV.
De Infiniti FX-serie bestaat uit twee typen; de FX35 en de FX45. De FX35 heeft een 280pk V6 en is beschikbaar met tweewiel- en vierwielaandrijving. De FX45 heeft een 320pk V8 en is alleen als 4WD beschikbaar. Recent heeft de FX-serie een upgrade en lichte facelift gekregen, wij reden echter met het FX35 model uit 2005.
Zelf was ik een tijdlang onder de indruk dat de Infiniti FX op dezelfde basis als de Murano werd gemaakt, dit blijkt niet waar. De FX heeft niets met de Murano te maken en deelt het onderstel, de aandrijflijn en de bodemstructuur met de Nissan 350Z. We kunnen hier dus spreken van een zeer sportieve SUV, de FX is dan ook geen echte offroader. Het is een on-road SUV en dat is prima, want hoeveel mensen gebruiken een SUV nu echt offroad? Juist, die X5 en ML zie je toch voornamelijk in de stad rijden.
En als je de SUV niet in stad ziet dan heb je grote kans dat de familie aan het wintersporten is. Probleem is echter dat de Infiniti erg weinig ruimte biedt om je board (of ski’s) op te bergen. De achterbak is groot genoeg voor een kratje bier (pluspunt) maar ik had toch wel wat meer verwacht van een wagen met deze afmetingen.
Verder vind ik de FX35 vooral een jong publiek aanspreken, dat komt natuurlijk door het sportieve uiterlijk. Maar wat ook meehelpt is het standaard 300-watt Bose® audio systeem met radio, 6cd-speler en MP3 capaciteiten (de Infiniti G35 heeft dit principe nog wat verder uitgewerkt). En vergeet niet de geblindeerde ramen aan de achterkant, deze geven de wagen een urban-look, handig voor de mensen achterin die niet herkent willen worden als je met fifty (bentley uh) uit je speakers over de boulevard aan het cruisen bent;)
Conclusie: Wil je een SUV rijden en wil je je daarbij onderscheiden van de rest, dan is de Infiniti FX je keus! De wagen heeft gewoon de looks, waar je ook rijdt kijken de mensen je na. Niet dat dat altijd leuk is maar het geeft aan dat de styling opvalt. Ik heb me laten vertellen dat er maar ongeveer 100 rondrijden in Nederland, exclusiviteit gegarandeerd!
In 2008 zal Infiniti naar Europa komen en zal Nissan Nederland waarschijnlijk een centrale importeurschap starten. Ik verwacht dat je de Infiniti vanaf dan veel meer op de weg zult tegenkomen…
Zoals je hierboven leest ga ik puur voor de looks, bloglega W0o0dy heeft ook in de wagen mogen plaatsnemen en gaat wat dieper in op de rij-eigenschappen van de FX35…
Met dank aan het Autdoor SUV centre in Almelo!
Chris, we komen graag nog een keer langs;)
Kevin_BMW zegt
vraagje waarom twee testen met de FX35??
autoblogger zegt
Twee bloggers, twee impressies…
w0o0dy zegt
We hebben niet helemaal dezelfde smaak (ik hou eigenlijk niet van SUV’s) en daarom leek het ons aardig om ieder iets over de auto te vertellen. Bovendien zou de tekst te lang worden voor één pagina en dan zijn er weer mensen die afhaken….. nu kunnen ze kiezen of ze mijn gekletst ook nog willen lezen ;-) of dat ze genoeg hebben aan het oordeel van Autoblogger.
christoff zegt
waarom hebbben jully die nummerplaat afgeplakt?
toevallige passant zegt
te koop in België : http://www.infiniti.be
Benny zegt
Komtie dan he…
Sorry maar ik vind die auto er echt afschuwelijk uitzien. Daarentegen is het geluid wel erg mooi :) paar keer zien rijden in Rotterdam.
d_vdm zegt
BMW spreekt meestal over SAV: Sports Activity Vehicle (de X-series dus). SAV past ook goed bij deze Infinity: het woord “utility” stamt eigenlijk nog uit de tijd dat dit soort voertuigen afgeleid waren van offroaders met ladderchassis e.d. (Denk aan eerste gen. MB ML-klasse of de huidige Chevy Trailblazer etc.)
autofreak zegt
Ik vind hem lijken alsof de lijnen van een coupé met paint door iemand die niet eens weet hoe die z’n mail moet checke zijn opgehoogd :|
Dr.BAS zegt
knappe wagen kzou er wel eentje wille hebben
dekster zegt
ik vind de voorkant niet zo mooi maar alles daarachter is prachtig :-)
Hans zegt
Er wonen hier in Almelo meerdere FX en, dus kom er gelukkig zo nu en dan een tegen! Geweldige auto idd.
Wouter zegt
Was laatst bij vrienden in florida die er 1 hadden staan, ritje in gemaakt……. De auto rijdt super, helaas dat de auto in amerika en straks in NL niks bijzonders meer is…..
AX lover zegt
De wielbasis van de verschillende modellen:
350Z 104.3 inch
FX35/45 112.2 inch
Murano 111.2 inch
Dus ik krijg toch sterk de indruk dat de FX en Murano hetzelfde zijn…
w0o0dy zegt
@AX lover: dat klopt niet, lees maar
Nissan, which was essentially bankrupt a few years ago, has become one of the hottest auto companies, thanks to a host of new products based on just two platforms.
1) The FM platform lies under all the rear-wheel-drive machines-the Nissan 350Z, the Infiniti G35, the Infiniti FX – and
2) the front-wheel-drive FF-L platform defines the Altima, the Maxima, the Murano, and the Quest.
autoblogger zegt
Maar wel typisch dat de wheelbase zo dichtbij de Murano ligt, en verder van de 350z…
Als ik even zoek op google, kom ik oa het volgende tegen:
The platform for the FX is not, as some would think, the same platform used in the Nissan Murano. The Murano uses the front-wheel drive platform from the Altima and Quest, while the FX uses the rear-wheel drive platform found in the G35 and M35/M45 sedans.
Let’s first clear up a very common misconception: the Nissan Murano and FX series are entirely different vehicles and built on two different platforms. The Murano is tuned for front-wheel drive application (shared with the Altima) with light-duty all-wheel drive capabilities. The FX is optimized for rear-wheel drive and thus it’s no surprise that the successful G35 sedan/coupe lends its FM (front mid-ship) platform to the FX. Yes, there are a few shared minor parts but each vehicle has it’s own unique identity inside the cabin, and its own singular driving experience.
Bassie zegt
Hele vette auto… Ben toevallig ook 2 jaar geleden in NYC geweest en heb de auto daar ook voor het eerst gezien.. Daar zie je hem wel al veel rijden. Maar dat gaat hier niet gebeuren denk ik. Net als dat je hier niet veel lexusen ziet rijden.
Laatst zag ik er ook 1 in Nederland rijden, maar hier springt de auto echt uit de rest van het verkeer….. Prachtig
Pierre zegt
Ben ‘m (een T35) 25/10/06 in het “wild” tegengekomen in ons dorp. Mooi model…..echter de, mijns inziens, te grote wielen harmoniëren niet met het model.
Komt trouwens erg mooie roffel uit de dubbele pijpen. Ik reed er ook nog ff achter en heb er speciaal mijn autoradio voot uitgezet
Pierre zegt
Geen T35 maar een FX35 bedoelde ik dus
rrj zegt
Het platform van de 350 z is gewoon verlengt. Infiniti is hetzelfde als Lexus van toyota ze delen de technologie maar onderhuids zijn ze totaal anders. Ik heb in een Murano gereden en een Infiniti fx 35 (we verkopen ze namelijk zelf) Infiniti importeren we. en rijden allebei totaal anders en dat geluid van die FX is zo heerlijk
3-Serie zegt
Deze is ook niet verkeerd:
)
NewN zegt
Gave auto, zag em gister rijden en kende em niet, zag alleen FX35. Thuis gegoogeld en ja hoor, zie hier de Infiniti. Cool hoor!