Omdat een amechtig en prehistorisch achtcilindertje nu eenmaal twee cilinders meer heeft dan een Le Mans-winnende zes-in-lijn.
In de jaren ’90 hoorde je er niet bij zonder Jaguar Mark II, het liefst een restomod met airco en stuurbekrachtiging. De markt voor een van de mooiste Britse klassiekers is de laatste jaren echter flink ingezakt en weinig verrassend zijn het nu de originele exemplaren die wél gewild zijn. Jammer voor wie zijn Jag twintig jaar terug voor een tonnetje of meer heeft laten verbouwen.
Op Marktplaats staat nu zo’n restomod, inclusief moderne airco en recentere Jaguar-zetels, maar opvallend genoeg ook met een 3,9-liter V8. Nu is een V8 in een Mark II niet zo vreemd, Daimler verkocht haar versie destijds enkel met een 2,5-liter V8. Bij Jaguar zelf had je enkel de keuze uit een 2,4, 3,4 en 3,8-liter zes-in-lijn. Deze XK6-motor stamt nog af van de machines waarmee de C-Type en D-Type als eerste over de finish kwamen in de 24 Uur van Le Mans en werd tussen 1949 en 1992 ook in diverse straatauto’s gebruikt, waaronder dus deze Mark II.
Dat gezegd hebbende, deze Jag is wel een stuk geschikter voor dagelijks gebruik dan een origineel exemplaar en veel leuker dan de zoveelste zilvergrijze leasemobiel. Daarnaast is de conversie een stukje smaakvoller gehouden dan de Mark II waar ontwerper Ian Callum zich onlangs op uitleefde. Interesse? Gewoon even bieden op Marktplaats (mirror).
moveyourmind zegt
Niet origineel, maar zo te zien is de restauratie destijds wel met passie en vakmanschap uitgevoerd. In ieder geval beter dan die veel te gemoderniseerde versie die laatst hier op Autoblog stond van de ontwerper van Jaguar.
michielleendert zegt
@moveyourmind: ja deze heeft ook mijn voorkeur
norge zegt
Maakt me geen XXXX uit wat voor motor, is gewoon een prachtig ding en zou hem graag willen hebben.
Dizono zegt
@norge: In dat geval swap ik die V8 met m’n Lada 1100’tje en is de Mark II al yours ;)
norge zegt
@dizono: Er zijn grenzen natuurlijk…
amdbsv8 zegt
prima daily driver een mk II, met de mooie 3.8 goed te rijden tot 115 mph.
gtwillem zegt
Ik vond de zespitter uit de D en E type toch wel een van de USP’s van de MkII.
Mijn moeder heeft ooit een Discovery gehad met deze 3.9 V8, een heerlijk zuipende, machtig klinkende en zijdezacht lopende motor. Dus is misschien wel een goede combi in tegenstelling tot de 6-in-lijns die toch wat meer toeren nodig hebben.
Edge zegt
Dit is nou echt een auto voor mensen met stijl en klasse. Die van Ian Callum is eentje voor de swagboys.
Hupke zegt
Beter dan de restomod van Ian Callum.
E34M5Touring zegt
Waarom zou je het doen? Meer verbruik en minder vermogen dan de zwaarste 6 pitter. Die overigens prima dagelijks te rijden is. Blokken zijn met een beetje onderhoud oerbetrouwbaar.
stephanotis zegt
@E34M5Touring: Zeker weten? Een vriend van mijn vader had er twee, de tweede om de eerste rijdende te houden. En dat was eind zestiger jaren.
E34M5Touring zegt
@stephanotis: Ja goed, ik ken 5 mensen met een Mk2 met div. 6 pitters. Waarvan er 1 dagelijks gebruikt wordt voor het werk (die rijdt er mee als een leaseauto btw), die melden mij allemaal dat er motorisch weinig aan fout gaat met fatsoenlijk onderhoud. Iedereen kan natuurlijk andere ervaringen hebben maar over het algemeen staan ze vrij goed bekend bij mijn weten. Ik zou er graag een rijden en ben zodoende is gaan rondkijken op Jag fora maar ook daar lees ik dat motoren best goed meegaan. Nogmaals iedereen heeft andere ervaringen natuurlijk.
Rob zegt
Het had de mooiste sedan ooit gebouwd kunnen zijn, dit type Jaguar.
Maarja, toen bouwde Jaguar de XJ Series I ;-)
escort77 zegt
Nice!
Alleen ben ik er nog niet uit waar ik de LPG dop wil hebben.
toyotafortuner zegt
Vind hem erg goed uitgevoerd de restomod!
mazdarx zegt
Wat een ding man… Ik zou een gestreept pak kopen met zo’n hoed, snor laten staan, sigaar in de bakkes en dan met een playmate aan de arm naar mijn jaaaag lopen… Deze auto doet me denken aan lang vervlogen tijden, gangster films etc.