Na de release van het design van de GT Convertible had ik meerdere journalisten in de mail en aan de telefoon. Erg leuk natuurlijk, maar ze stellen wel allemaal van die moeilijke vragen.
Journalist: “Ziet er weer goed uit!”
Ik: “Dank je.”
Journalist: “Dat lijnenspel, die blanke aluminium baan, hoe kom je daar nou op?”
Ik: “Tsja… Weet ik veel!”
Journalist: ….krabbel…krabbel….
Ik: “Nee! niet opschrijven!”
Hoe doe je dit en dat? Hoe bedenk je nu zoiets? Wat wil je hier nu mee zeggen? Waarom zit die lijn zus en dat gat zo? Allemaal logische vragen. De uitroep “weet ik veel” heb ik veelvuldig in moeten slikken. Maar toch is het zo… Vaak weet ik het echt niet en doe ik het ‘gewoon’. Gelukkig begreep de journalist me goed en hij citeerde dan ook netjes: “Het voelt goed.” En dat is ook meteen het beste antwoord op alle vragen met betrekking tot het hoe en waarom van vormgeving.
In de columns hier op autoblog probeer ik wel uit te leggen hoe ik denk dat het bij mij werkt, maar het blijkt toch nooit echt voldoende. Bovendien kan analyseren en erover praten de hele zaak flink ontkrachten. Een gevoel is een gevoel en dat moet altijd voorop staan.
Vraag een muzikant niet hoe hij exact zijn instrument bespeelt of waarom hij die melodie met exact die noten heeft opgebouwd. Muziek moet je naar luisteren en je ziel laten beroeren. Ik raak meestal erg geïrriteerd als iemand anders mijn tekeningen probeert te verklaren en er dan met veel woorden allemaal goedbedoelde vergelijkingen en analyses op los laat. Probeer een bepaald gevoel in een schilderij ook niet kapot te lullen met mooie ‘kenners’termen en analytische opmerkingen over de gekozen technieken en dergelijke, maar geniet er gewoon van!
Vraag je Alwin Hietbrink hoe hij aan de hand van een serie oude, korrelige zwartwit foto’s een exacte reconstructie van een bepaald stuk plaatwerk maakt, dan krijg je als antwoord: “Gewoon goed kijken en dan gaan kloppen” Meer niet. Ook hij doet het voornamelijk op gevoel. Met zijn ogen, zijn handen, een serie hamers en een lederen zak gevuld met zand.
En dat gevoel is precies waar het in mijn vakgebied om draait. Er komt weinig rede kijken bij de aanschaf van een auto van minstens één miljoen euro of voor een one-off van meer dan het dubbele… Zoiets koop je niet met je verstand. Praktisch gezien maakt het voor Alwin niet uit of hij nu een spatbord maakt voor een Ford of voor een Ferrari, het werk en het materiaal zijn nagenoeg gelijk. Het draait allemaal om emotie en dan gaat het om het hele designproces, het contact met de klant en zijn of haar input en natuurlijk het eindresultaat. Hoe het eruit ziet, hoe het rijdt, hoe het ruikt, hoe het klinkt, welke associaties het oproept en hoe, door wie en in welke ambiance het allemaal tot stand is gekomen.
Het leukste van één op één designen met één klant is dat een bepaald persoonlijk gevoel, opgewekt door een paar lijnen op papier, bij beiden weer een nieuw gevoel kan oproepen, wat weer leidt tot een nieuw verlangen. En daar is het design van de GT Convertible een resultaat van. Van het één komt het ander en dat zorgt er ook voor dat tijdschema’s gemakkelijk overschreden worden. Jammer voor het ongeduldige publiek en natuurlijk koren op de molen van de sceptici, maar het is juist het designproces en alles wat daarbij hoort waar de klant voor komt en niet alleen maar een dure auto waar je zo in weg kan rijden.
Het Convertible project is overigens in gang gezet door een dame. Ik vind het echt een genot om met en voor dames te werken, want die beoordelen, in tegenstelling tot mannen, erg sterk op gevoel. Vraag een man wat hij vindt van een bepaalde vorm en je krijgt allemaal feitelijkheden en rationele beoordelingen als antwoord waar je voor de vormgeving lang niet altijd wat aan hebt.
Bij een vrouw moet je juist vragen wat ze bij een design voelt en je krijgt allemaal zeer bruikbare associërende gevoelsomschrijvingen die zeer bruikbare input zijn om de vormgeving mee verder te ontwikkelen.
Ik kan me zo voorstellen dat ik het zelfs een beetje jammer zal vinden wanneer de betreffende auto helemaal klaar is. Dan rijdt het gevoel zomaar weg…
RenJie zegt
-edit-
ontopic: Écht nice, Michiel, mooie auto nogmaals! :)
Pieter-Jan zegt
Onze intuïtieve hersenen die ervaring omzetten in gevoel zijn veelal efficiënter dan onze rationele hersenen.
Georgio zegt
Als muzikant zijnde, kan ik het alleen maar bevestigen, mooi verwoord!
SaberOne zegt
Ik zeg Wallpaper!!!
Michiel_vd_Brink zegt
@ SaberOne: Check! http://www.vandenbrinkdesign.com/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=45
mashell zegt
“Bij een vrouw moet je juist vragen wat ze bij een design voelt en je krijgt allemaal zeer bruikbare associërende gevoelsomschrijvingen die zeer bruikbare input zijn om de vormgeving mee verder te ontwikkelen.”
Loopt Michiel nou op te scheppen dat hij vrouwen begrijpt? ;-)
Jan C. zegt
Je werkt onbewust met bepaalde relges en wetten. Maar onbewust breek je ze ook. Maar leuke uitleg. Weer mooi verwoord!
Jan C. zegt
@mashell: als, dan eerder omgekeerd.
LC zegt
Woorden schoten me tekort toen ik de GT Convertible voor het eerst aanschouwde, het is werkelijk een tja… hoe zal ik dat zeggen……een stap dichterbij perfectie? Nou perfect bestaat niet maar dit, dit is waaaauuuuuw!
Michiel_vd_Brink zegt
@ LC: Sssssst!! Niets zeggen! ;)
W!d zegt
@mashell.. nee dat kan geen enkele man!
Ik ben een technicus en dus een rationeel persoon, alles moet een uitleg hebben! Dat levert veel stress op.. als je op gevoel denkt doet het er allemaal niet toe, daarom zijn de meeste kunstenaars (van allerlei aard) ook relaxie taxie personen.
Ik wou dat ik het kon!
J.R. Booij zegt
En dan heb ik dé standaard autojournalistenvragen nog niet eens gesteld: Wat gaat ‘ie kosten? Of: wanneer komt de diesel? ;-)
Maareh: het voelt inderdaad goed hoor, Michiel!
LC zegt
@Michiel van den Brink; Kan ik verder ook niet ;)
@W!d; Iedereen kan tekenen je kan bijv. rustgevend muziek (of muziek naar je smaak) afspelen en gewoon het eerste dat bij je opkomt schetsen enzo kan je dat verder uitwerken door naar inspiratie bronnen te kijken of alvorens dat te doen. Iedereen kan iets op papier zetten zeg nooit nooit.
autoblogger zegt
Wanneer komt de diesel?
Dink zegt
Als muzikant en designer kan ik zeggen dat je eerst een heleboel kennis naar binnen moet pompen voordat je echt ‘vrij’ aan de gang kan gaan . . .
Vrijheid betekent pas echt wat als je de regels kent. Je moet ‘m ook durven nemen. Op je bek gaan doet na 250 x geen zeer meer trouwens.
Zalig ontwerp weer Michiel, dikke duim.
Is er een 1:1 model?
Steven zegt
De mooiste lijnen die ik ooit uit een pen heb zien vloeien. Karakter, sportief maar o zo elegant en verfijnd… Ik kan zo nog wel even doorgaan. Michiel, jij moet haast wel aanbiedingen hebben om bij de meest prestigieuze merken te gaan tekenen, maar ik denk dat het daar bij jou niet bij kan ophouden. En het feit dat jij bij dit alles zo nuchter blijft bewijst dat je een klasbak bent. Ook al ken ik je niet persoonlijk, jij dwingt respect af. Er zijn maar weinigen die dat kunnen. Nederland mag trots zijn.
T-Bird zegt
@michiel,
Vind het prachtig en dat handwerk van Alwin is van een zeldzame schoonheid, wat een ambachtsman! Hoop dat jullie beiden veel succes zullen krijgen met jullie overduidelijke talent. Inderdaad vergelijkbaar met het goed bespelen van een instrument.
Overigens zijn er meer auto’s waarvan ik denk, zou iemand er maar eens een moderne interpretatie van maken ook als is het alleen op papier. Misschien iets voor een wedstrijd. Zou zelf erg benieuwd zijn wat moderne ontwerpers zouden maken met als inspiratie de Mercedes w126 vanwege de nu al tijdloze schoonheid van de auto.
Citrofiel zegt
Ja, dit verwoordt wat ik altijd al dacht. Je moet er een goed gevoel bij hebben. Dat heb ik bij bepaalde merken wel, en bij andere niet, waaruit mijn merkenvoorkeur voortvloeit. Als iemand voortaan vraagt waarom ik citrofiel ben, verwijs ik simpelweg naar deze column!
Papa zegt
@ Steven
Dan moet je tog eens naar wat meer auto’s kijken, ik vind wat Michiel doet buitengewoon fraai, maar het zal niet snel kunnen tippen aan de gevestigde designhuizen van weleer vrees ik. ik bedoel kijk eens naar de simpliciteit van een Ferrari 166 mm touring, of een Ferrari 195 Inter, desnoods een Maserati Birdcage. Dat zijn designhoogstandjes, dit aan de andere kant is niet meer dan een schets het is niet eens zeker of deze schets ooit realiteit gaat worden. (hoezeer ik het ook hoop, want ik ben een groot voorstander van coachbuilding)
Papa zegt
BTW als ik de lijnen aan de zijkant zo bekijk moet ik een beetje hieraan denken.
astra zegt
ikzelf ben ook meer rationeel en technisch van aard, maar vind het design schitterend. En, ook al blijf je heel vaag erover (kan ook niet anders), ik vind dat je het in deze column heel goed verwoord!
Mijn complimenten!
(o ja, kan je niet eens contact opnemen met UT Models, Hotwheels of een andere schaalmodel fabrikant, dan is dit schitterende design ook voor de ‘gewone man/vrouw’ in huis te halen. Ik zou er wel een 1:18 model van willen hebben…)
Thelis zegt
“Moet”je toch maar aan een reality-soap beginnen, zoals ik je reeds eerder eens aangaf. De Teutels (American Chopper/ Orange County Choppers) leggen bij Discovery ook over al zo lekker hun gevoel in hun (samen) werk (ing).
Michiel_vd_Brink zegt
@ Papa: Je noemt auto’s uit andere periodes, een totaal anderes tijdsgeest en dat is niet echt een eerlijk vergelijk, want destijds golden er andere regels en was er een beperktere kennis van aerodynamica, e.d.
Schitterende designs van weleer zouden tegenwoordig de weg niet meer op kunnen/mogen.
Je zou het beter met auto’s van deze tijd kunnen vergelijken.
En ja, dit is nog slechts een schets, maar laat ik mezelf maar even citeren:
“Van het één komt het ander en dat zorgt er ook voor dat tijdschema’s gemakkelijk overschreden worden. Jammer voor het ongeduldige publiek en natuurlijk koren op de molen van de sceptici, maar het is juist het designproces en alles wat daarbij hoort waar de klant voor komt en niet alleen maar een dure auto waar je zo in weg kan rijden.”
Apache zegt
@ Michiel
Tjah, creativiteit en rede zijn de functies van twee totaal verschillende onderdelen van onze hersenen, ook bij Nederlanders. Daarom vallen onze creatieve ingevingen ook meestal moeilijk e verklaren.
StormRAM zegt
@ J.R. Booij:
Leuk stuk op de site over dr GT Convertible. Ik zou zelf ook graag autojournalist worden, maar hoe pak ik dat aan? Maw hoe kom in het wereldje van autojournalisten om een mooi stuk te schrijven over de meest fantastische auto’s zoals nu de GT Convertible?
Michiel_vd_Brink zegt
@ StormRAM: Oeps… tricky. ;)
Dit lijkt me niet zo’n gepast onderwerp om openlijk hier op autoblog te bespreken. :)
Fiat Coupe 20v turbo zegt
De GT Convertible heeft zojuist 30 Fiat Coupe’s op mijn bureaublad overwonnen ;)
Wim zegt
@StormRAM
Ik moet altijd enigzins lachen om zulke vragen.
Zoiets moet je gewoon doen. Zorgen dat je van te voren de benodigde kennis van zaken hebt en een netwerk opbouwen.
Over zulk soort dingen kan je lang praten en helemaal willen weten hoe het zou moeten, maar alleen in de praktijk zal je dat leren.
Rick dos zegt
Om maar eens een (redelijk) populair gezegde te quoten: “This is what separates the men from the boys.”
Ik ben in het geloof dat iedereen alles kan leren. Het is maar net of het je interesse is en of je de discipline hebt óm het allemaal te willen leren. Als je dat beide hebt, wil het nog niet zeggen dat je een top ontwerper bent.
Kijk, wij kunnen het allemaal analyseren en erover discussiëren. En dat is mooi en daar doe ik ook helemaal niets aan af. Maar het ontstaan van het ontwerp begrijpen, doen we nog steeds niet. Dan heb je de “gestudeerde” designer, dit is de persoon die feilloos jou kan uitleggen hoe, wanneer en welke lijn in het spel is gekomen. Dit zijn de designers die meer dan jij en ik kunnen, maar die niet buiten “the box” kunnen denken. En dan heb je de designers die het met basisprincipes doen en de rest op gevoel. Het fingerspitzegefuhl is er een mooi woord voor. Het valt niet uit te leggen. Het is een proces die op vele vlakken speelt, maar die vooral bij de ontwerper zelf ontstaat. Probeer het niet te snappen, want dat probeer ik ook al een hele tijd niet meer bij mijn zwager.
Mijn verhaal is trouwens niet alleen maar op design gebied maar op (bijna) alle vakgebieden. Als je een beetje om je heen kijkt of wellicht in de spiegel kijkt, zal je zien dat er altijd mensen zijn die nét at beetje extra brengen. Dat beetje extra dat niet te verklaren is maar die wel aanwezig is.
Om het dan allemaal af te sluiten….
“Bij een vrouw moet je juist vragen wat ze bij een design voelt en je krijgt allemaal zeer bruikbare associërende gevoelsomschrijvingen die zeer bruikbare input zijn om de vormgeving mee verder te ontwikkelen.”
Dit zou heel goed kunnen MAAR vraag ze ook niet teveel, want anders krijg je hoofdpijn. :D
J.R. Booij zegt
StormRAM: het zou inderdaad niet zo netjes zijn om dat hier te bespreken.
Maar bel gerust. Als je echt journalistieke ambities hebt, moet het opspeuren van telefoonnummers ook in je aard zitten.
Klassiekerrally zegt
Michiel, perfect verwoord en heel herkenbaar!
Ik moest een keer aan een aantal academici een ontwerp voor een magazine presenteren. Kreeg de vraag ‘waarom’ en antwoordde ook ‘gewoon, omdat ik ’t mooi vind’. Tja, de ontwerpopdracht kreeg ik dus niet (wel de opdracht voor productie) ;)
Daar leer je van…
Maar ik hoef me vanaf nu dus niet meer te schamen wanneer ik iets ‘gewoon mooi’ vind! Bedankt!
autoblogger zegt
@StormRAM: je hebt in ieder geval al één belangrijke eigenschap van Nederlandse autojournalisten te pakken: veel op autoblog kijken! Daarna is het slechts een kwestie van nabellen en copy-paste;)
Jan C. zegt
@Rick dos: Ik had het laatst met iemand aan de telefoon daarover. Overigens in verband met vertalen. Ik had het erover dat vertalen geen exacte wetenschap is, dat er ook gevoel bij komt kijken. Niet dat ik een goede vertaler ben ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Jan C.
Inderdaad! Zie ook: http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/17/lost-in-translation
Turbopaultje zegt
Op gevoel zeg ik: marketing ala Spyker. De omgekeerde weg is wellicht slimmer en beter…………..
zapp zegt
Het blijft een mooie auto die GT Convertible, alleen het gaat me een beetje ver om het (zoals velen op deze site) het mooiste design dat ik ooit gezien heb te noemen. Waar ik wel erg benieuwd naar ben zijn de voor en achterkant, zijn die nog niet “zeker” of maak je het ons gewoon spannend?;)
Mooi dat je bepaalde kenmerken van de 599 erin hebt gehouden.
Het ziet er trouwens allemaal wel iets “gestroomlijnder” uit dan de 599.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Papa: Kijk! Dat soort associaties zijn altijd wel interessant.
Ik zie er weer andere dingen in.
Je kan in de flank ook een beetje de zwiepende Z van Zorro zien
Het blanke alu gedeelte noem ik “Het Zwaard”, maar de vorm is niet ontstaan met een zwaard in gedachte.
Buurman Nummer 14 zegt
Schitterend :-)
Michiel, er zit hier iemand naast me te kwijlen in Bussum. Dat deed ie al weinig maar van auto’s???
Groet vanuit alhier, aan aldaar.
Ringfan zegt
@ Michiel
Super collum!
Maar nu meer pics!
Rick dos zegt
@Jan C.
Precies! Mensen maken het exacte wetenschap om het te kunnen begrijpen. Maar sommige dingen zijn gewoon niet te uit te leggen.
Rick dos zegt
Jeuz ik ben weer lekker bezig met m´n typemachine. Woorden te veel of te weinig typen…..is ook een vak natuurlijk…. :D
Jarun zegt
Michiel,
Super mooi stuk(ja, de auto natuurlijk ook), erg goed verwoord. Heeft iedereen denk ik wel met bepaalde dingen, jij hebt dat met design. Er zijn genoeg voorbeelden te benoemen! Neem bijvoorbeeld een kok met eten, sommige combi’s zijn zo goed maar hoe het ooit bedacht is: Geitenkaas met honing?! Aaah, delicious…!
Ga zo door!
mrB zegt
Dit ontwerp ziet er weer super mooi uit, nets als de GTO. Nou ben ik heel mooi of 1 van deze schoonheden (zowel de GTO als de GT convertible) in Nederland blijft. Of mag je dat niet vertellen van de kopers?
Holy Cow zegt
Je zou zo bij Ferrari of elk ander topmerk kunnen werken! Dit is werkelijk echt prachtig! Soms kan je dromen dat een auto werkelijkheid wordt(concept-cars) en dit is zeker 1 van ze. Ik hoop dat jullie het in kleine bijlage kunnen en zullen maken (verkopen doen jullie wel zo met zo’n schoonheid!). Absoluut subliem gedaan!
Apache zegt
Ergens herken ik Kim Gevaert in die auto, vind je ook niet?
Ringfan zegt
@ Apache
Moet jij niet tegen hoogspanningskabels aanvliegen ofzo?
StormRAM zegt
@ Michiel: Is idd tricky om hier te bespreken, maar ik dacht wie niet waagt die niet wint, ben ik in iedere geval wat met de gegeven reacties.
@ Iedereen die op mn berichtje gereagerd heeft ;) : bedankt voor de tips! Ik heb nu wel genoeg huiswerk voor de komende dagen of weken :d
StormRAM zegt
@ Autoblogger: Ben inderdaad een dagelijkse bezoeker van dit blog. Erg leuk om te lezen en de filmpjes te bekijken. :D
Ringo zegt
@ Apache:
nee, eigenlijk niet
CasperH zegt
Michiel, heerlijk dit stuk te lezen. Veel zaken met betrekking tot vormgeving zijn inderdaad gevoel en lang niet altijd te verklaren. Het moet gewoon mooi zijn, voor het oog kloppen en that’s it.
Zelf werk ik een deel van mijn tijd als grafisch vormgever en loop ik wel eens tegen hetzelfde soort vragen aan. Kan inderdaad gruwelijk irritant zijn!
dekster zegt
Ik zie in de allu-band de lijnen van een boot, de raamomlijsting en die beschermende chroom-banden vanachter die mooi samenvloeien.
Lumowe zegt
Zit zoiezo een behoorlijk stuk van de 599 in verwerkt, achter het voorwiel tot aan het einde van de deur, dat stuk is 100% Ferrari.
Lumowe zegt
Lees ik het persbericht staat er dat dat ding gebaseerd is op de 599, mijn excuses.
JH zegt
Probleem is dat binnen de designwereld het “op gevoel” niet geaccepteerd wordt als reden voor een ontwerp. Hetzelfde geldt tijdens de studie (bijvoorbeeld industriel ontwerpen); als je daar “op gevoel” als reden noemt kan je het vergeten ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ JH: Inderdaad en dat vind ik erg jammer.
Ook daar heb ik al eens een column over geschreven: http://www.autoblog.nl/archive/2007/11/02/mijn-moeilijkheden-tijdens-de-studie-industrieel-ontwerpen
Robin zegt
@michiel
Indrukwekkende auto!
Hoe ziet het eruit met de kap dicht?? Als in heb je daar toevallig beeld materiaal van?
J. zegt
Ik ben zeer benieuwd naar een blik op de voorkant van deze auto. De zijkant vind ik in ieder geval zeer mooi.
Ik dacht trouwens dat vrouwen een auto zien als vervoermiddel en geen waarde hechten aan exclusiviteit en merk, schijnbaar heb ik het dan toch verkeerd, want als dat zo zou zijn koop je geen one-off auto die een getal kost met 7 cijfers.
primramessar zegt
Wauw. Ongelooflijk dat er mensen zijn die daar veel geld voor willen leggen. Wel tof natuurlijk als je zo zaken kunt doen. Way to go, mister VaenBrinck!
transam73 zegt
@ Rick dos:
(quote: Dan heb je de “gestudeerde” designer, dit is de persoon die feilloos jou kan uitleggen hoe, wanneer en welke lijn in het spel is gekomen. Dit zijn de designers die meer dan jij en ik kunnen, maar die niet buiten “the box” kunnen denken. En dan heb je de designers die het met basisprincipes doen en de rest op gevoel. Het fingerspitzegefuhl is er een mooi woord voor. Het valt niet uit te leggen. Het is een proces die op vele vlakken speelt, maar die vooral bij de ontwerper zelf ontstaat.)
Ik zie dat anders.
Het zal je misschien verrassen maar in de regel zijn autodesigners opgeleid als ‘stilisten’ – en werken ze ALLEMAAL VOLLEDIG associatief en op gevoel. Ik zou zeggen dat het hier om minstens 90 % van alle autodesigners gaat. Het gaat bij design om proporties, volumes, vormen en meestal pas in de laatste plaats om ‘graphics’ zoals de knikkerbaan/het kromzwaard. Tenzij die graphic subtiel en intelligent in de vorm verwerkt is. Dat zou ik in dit geval nog wel eens in 3D bewezen willen zien dus – helaas blijft die vraag onbeantwoord ;)
Dat mensen uit een analytisch/technische designopleiding het soms verder schoppen (van Hooydonk, van den Acker, Talsma etc) komt omdat hun kennis van fabricage, ergonomie, kostencalculatie, marketing etc. in de regel verder reikt dan bij het gros van hun collega’s. Daardoor zijn dit soort uitzonderingen in dat wereldje betere sparring partners voor de afdelingen engineering, aerodynamica, marketing etc. Zij zijn niet alleen stilisten maar hebben ook nog andere kwaliteiten.
Maar het begint ALLEMAAL met associatie, gevoel – styling.
Zo’n ‘styling’ designer zal jou OOK feilloos uit kunnen leggen hoe die vorm is ontstaan, waaruit ‘ie is opgebouwd – al is dat vaak retrospectief: als het ‘af’ is, is het allemaal harmonisch – tijdens de ontwerpfase wordt net zolang aan een idee geschaafd tot die harmonie er is – in 3D !!
En dan zul je kunnen zien dat de vorm vanuit alle aanzichten klopt, dat grafische lijnen en details in balans zijn met het volume en dat de proporties, overhangen, wielbasis etc met elkaar kloppen. Dat de ‘stance’ goed is. Zoiets kan die stilist je feilloos vertellen – omdat hij/zij zelf daar zo lang op gezwoegd heeft en ook weet waarom zijn/haar ontwerp eerder nog niet klopte.
Een beroemde designcapo zei eens:
YOU CAN’T DESIGN A CAR WITH WORDS
En wie alleen maar over een design kan praten moet de marketing in gaan of autojournalist worden ;)
Het ontwerp klopt namelijk – of het klopt niet. En dat is een zeer complexe vergelijking met enorm veel variabelen. In de (mooie) schets van Michiel is bijvoorbeeld een opvallend grafisch thema aangebracht ‘op’ een verregaand al bestaande vorm. – I can’t see what this fuss is all about! –
Alwin Hietbrink is volgens mij dan ook de ware artiest hier – ALS die tenminste niet meer krijgt om van te werken dan deze schets. Want er is nog ontzettend veel niet uitgewerkt. Hoewel ik ook de associatie met een kromzwaard had, heb ik al eerder geschreven, in de vorige post hierover, dat die zijflank te druk dreigt te worden. Het gevaar voor die knikkerbaan zie ik er dan ook in (en dat had ik met andere bewoordingen ook geschreven). Grappig.
Maar om in jouw zwart/wit vergelijking te blijven en een sprekend voorbeeld aan te halen: de techneut die niet ‘out of the box’ kan denken bestaat inderdaad.
Hij steekt een zootje schuin afgezaagde buizen en ‘vrachtwagen’achterlichten in een verder anonieme maar bruut vormgegeven groep C racer (waarvan de vormen lomp in elkaar steken en die alleen leeft bij de gratie van de extreme proporties) – hetgeen toch wel verkocht wordt, omdat de gemiddelde oliesjeik zoiets voor d’r bij wil hebben (en zijn buurman de ogen zo nodig uit moet steken).
Zo, dat moest er effe uit. :)
JH zegt
@Transam73: ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden ;) En inderdaad (heb ik ook vaker gezegd) is een auto een 3D object en een zijaanzicht is geen garantie dat de lijnen zo kunnen lopen in 3D, dat is een iteratief proces. Zo’n zijaanzicht is een leidraad waar naartoe gewerkt moet worden maar of het ook haalbaar is…
Michiel_vd_Brink zegt
@ Transam73: Alwin kan inderdaad vanaf foto of tekening een goed en harmonieus model in 3D bouwen, maar dat is niet hoe we het hier gaan doen.
Uiteraard wordt (en is) alles in 3D vormgegeven. Dat is nodig voor de CFD-analyses, de schaalmodellen en het 1:1 model.
Alwin maakt op basis van het definitieve 3D 1:1 model een polyesther mal waarop hij de alu plaatwerkdelen gaat kloppen en afmeten.
Dat mag niet meer afwijken, want dan klopt het niet meer met de CFD berekeningen.
JH zegt
Ik denk dat als je meerdere auto’s wilt bouwen de methode van Michiel noodzakelijk is want vanaf een foto of tekening een model “kloppen” kost een hoop meer tijd dan als je een mal hebt
troyk zegt
Hmm wat vreemd, mijn comments zijn verwijderd.
Zou dit kunnen omdat de columnist het niet op prijs stelde dat ik vond dat zijn ontwerp op een Hyundai Coupé leek of is het recht van vrije meningsuiting mij zojuist ontnomen? :)
Neither way: “Tis net een hujundai!”
troyk zegt
Beschouw bovenstaande comment als ongeschreven, mijn excuses.
Verkeerde post.
Damoklets zegt
@Michiel
Weer erg mooi Michiel. De HSP-factor lijkt haast begeert te zijn als ik de reacties zo lees. Heel geruststellend.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Damoklets: doe er je voordeel mee. ;)
bramwillemse zegt
Ik lees net dit stukje op coachbuild.com, dus beetje laat met mn reactie. Op zich kan ik me helemaal vinden in je verhaal, Michiel, maar intussen heb jij al heel wat columns over verdwijnpunten, Merken-DNA etc. geschreven. Er zit ook echt wel een methode / gedachtegang achter?
In eerste instantie is het misschien een gevoel en dat is ook het belangrijkste, maar vaak is er ook wel iets aan uit te leggen.