Met een flinke rol tape en wat noeste huisvluit kom je namelijk al een heel eind.
Deze Audi A3 uit het Oostblok werd gespot bij grensovergang Hazeldonk. De eigenaar heeft een inventieve manier gevonden om het verbruik een beetje binnen de perken te houden. Niet iedereen heeft namelijk het geld en de middelen om een gloednieuwe zuinige auto te kopen. En wie niet rijk is die moet slim zijn. Zo is duidelijk te zien dat bij deze Audi de achterste wielkasten gedeeltelijk zijn afgeplakt met tape.
Dat verlaagt de luchtweerstand en zorgt voor een lager verbruik. Spotter lohran weet ook nog te melden dat de bestuurder lekker dicht achter een vrachtwagen bleef rijden, want dan kan je gebruik maken van de slipstream en rij je ook nog eens niet te hard.
Of de bestuurder ook zo slim geweest is om zijn rechter buitenspiegel te verwijderen en alle naden van de motorkap af te plakken kunnen we helaas niet zien. Het lijkt er wel op dat hij ook tape heeft geplakt op zijn wieldoppen/velgen.
Alle foto’s van deze bespaarmobiel kan je bekijken op Autojunk.
papa zegt
Wat dom… door al die tape is de auto veel zwaarder… volgens mij is het veel handiger deuren en ramen en dergelijke te verwijderen.
ricksmits zegt
@papa: ik durf te zeggen dat dit meer bespaart ( ivm luchtweerstand ) als dat het kost ( ivm gewicht ) Luchtweerstand is enorm belangrijk en kan heel erg veel doen. als je het over een rit hebt van een aantal km uiteraard.. in de stad is het zo goed als niks.
daarbij doet een rol ductape niks aan t verbruik hoor :)
dotternetta zegt
@ricksmits: Hoeft niet hoor. Als je een pickup-bak dicht maakt gaat je verbruik juist omhoog! Zie Mythbusters.
motoragent zegt
@dotternetta: Omdat je met de laadklep dicht juist een betere stroomlijn hebt ;)
motoragent zegt
@motoragent: laadklep dicht/bak open dus… vormt zich dan een soort luchtbel waarover de lucht stroomt tot voorbij de laadklep = betere stroomlijn
dotternetta zegt
@motoragent: yep, er komt, zeg maar, een luchtbuffer in je bak, waar de rest omheen stroomt, of zoiets
fernie zegt
@ricksmits en @desjonnies Sarcasme is jullie niet bekend schat ik zo?
desjonnies zegt
@fernie:
ik ben altijd recalcitrant geweest tegen mijn papa !
desjonnies zegt
@papa: \
Ja papa, Citroën was ook zo stom bezig met de gesloten wielkasten op de DS he
papa zegt
@desjonnies: citroen is op wel meer vlakken dom geweest
tupperware zegt
@papa:
Citroen?
Ja, dat zure fruit staat niet bekend om zijn intelligentie.
Citroën daarentegen staat bekend om zijn slimme, zij het gecompliceerde technieken die met veel van de huidige technologieën gepionierd hebben. De branche heeft meer aan Citroën te danken dan je denkt.
papa zegt
@tupperware: jij weet wat ik bedoel plasticfan…
meestal zegt
@papa: Zoals elke wielrenner weet: Gewicht maakt vooral verschil voor het verbruik bij acceleratie, voor energieverbruik bij constante snelheid is het toch echt de luchtweerstand die bepaalt.
fernie zegt
@meestal: 1ste en 2de wet van Newton, zou iedereen moeten weten :)!
fphil95 zegt
@papa: Laten we zeggen dat hij ongeveer 4 rolletjes ductape (200m) heeft gebruikt. Dat weegt dan ongeveer een extra 4 kilo. Dat maakt dus echt geen drol uit in verhouding tot de verlaagde Cw waarde.
papa zegt
@fphil95: weegt 1 rol tape 1 kg?
fphil95 zegt
@papa: Volgens bol.com wel; http://www.bol.com/nl/p/verlofix-sterke-profi-ducttape-zwart-50mm-x-50mtr-watervast-sterk-klevend/1004004013585057/
papa zegt
@fphil95: had toch wel gedacht dat het bij 500 gram op zou houden
bozewolf zegt
@papa: Hoeveel denk jij dat een paar rollen tape weegt? 50 kilo ofzo?
rnej zegt
achter een vrachtwagen rijden heeft pas zin als je dit extreem dichtbij doet… en dat is mij toch te gevaarlijk, de tubulentie op 1 seconde afstand is zo extreem dat het alle besparing teniet doet..
meestal zegt
@rnej: Klopt niet. Zelfs op 100m achter een personenauto daalt je verbruik, vooral bij hogere snelheden. Ga maar eens uitproberen (op een rustig moment op een brede autosnelweg) met je boordcomputer op “verbruik op dit moment”, op een vlak stuk achter iemand gaan rijden met dezelfde snelheid en dan een paar keer van rijbaan verwisselen. Kan tot 20% brandstofverbruik schelen voor een personenauto.
ruudw zegt
@rnej: net als van die mensen die strak achter een vrachtwagen of landbouwkipper fietsen. Een keer op de rem en.je.klapt er keihard tegen aan
reggie-boy_rood zegt
@rnej: idd.. Is bewezen op mythbusters!
nomar zegt
Tip: ga te voet, dan bespaar je nog meer !
rnej zegt
@nomar: of rijd geen audi, maar een mueslimobiel (en dan eentje die daadwerkelijk zuinig is..)
melkkoe zegt
@rnej: veel zuiniger dan dit type met een 1.9tdi krijg je ze niet
rnej zegt
@melkkoe: het is een erg zuinige audi, toegegeven. maar het kan stukken zuiniger.
als je de lupo 3L neemt denk ik dat je toch beter uitkomt… (om maar een voorbeeld te noemen)
Ot92 zegt
@melkkoe: Idd, dat zijn de zuinigste 1.9TDI’s en als je een beetje slim nadenkt, doe je deze kerels na http://mijnbluemotion.nl/
mar10us zegt
@nomar: of blijf gewoon in Polen… Scheelt ons weer banen..
TDI-goeroe zegt
mijn tip voor de dieselaars: grotere turbo erop en roetfilter ertussenuit, remap en klaar :P
melkkoe zegt
@TDI-goeroe: vergeet het afdichten van de EGR-klep en het verwijderen/uitschakelen van de inlaatkleppen niet.
griffendahl zegt
@TDI-goeroe: Beter haal je ook de katalysator eruit, die is sowieso niet verplicht op een diesel. Het roetfilter echter in veel gevallen wel…
melkkoe zegt
@griffendahl: roetfilter verwijderen is toch gewoon toegestaan in NL? en deze audi heeft natuurlijk sowieso geen roetfilter
griffendahl zegt
@melkkoe: Een retrofit roetfilter is niet verplicht, echter volgens rijksoverheid.nl: “Alle nieuwe dieselpersonenauto’s en lichte dieselbestelauto’s moeten een roetfilter hebben.”
melkkoe zegt
@griffendahl: wist ik niet. Wel weer lekker vaag, wat is nieuw? en wie gaat dit controleren?
robbie zegt
@melkkoe: als hij af-fabriek gemonteerd was en dat staat, als ik het goed heb, genoteerd op het kentekenbewijs. Is dus gewoon bekend bij de RDW.
arjontje zegt
@griffendahl: Dat is simpel op te lossen. Filter los halen. Materiaal er uit halen. Pijp er in lassen. En de asnstuuring van het filter door een tuner of specialist weg schrijven. Dan heb je het uiterlijk van een dpf maar het zit er niet. Apk is ook geen probleem want de roet uitstoot waardes stammen uit het jaar kruik. En auto’s van na 2005 hoef je alleen uitgelezen.
griffendahl zegt
@arjontje: Beetje korte termijn oplossing aangezien je elk jaar tijdens de APK een verplichte roetmeting hebt die je zonder roetfilter voor jouw auto onmogelijk meer kan halen. Katalysator eruit heeft dan veel meer voordelen, ook minder restricties en daardoor zelfs minder roet uitstoot. En niet verplicht op een diesel…
griffendahl zegt
@arjontje: Correctie, je hebt helemaal gelijk.
Ot92 zegt
@TDI-goeroe: En ook een beetje deze mannen nadoen -> http://mijnbluemotion.nl/ , dan rij je nog zuiniger dan die ”hele zuinige” auto’s van tegenwoordig.
Maar hoe kan een grotere turbo ervoor zorgen dat het verbruik beter wordt? Die heeft er naar mijn weten niks mee te maken.
hetvijfdewiel zegt
Dit is een nieuwe tuninghype hoor, kijk maar naar die achterruitenwisser.
T16 zegt
http://www.aerocivic.com/
3.6 L/100 km bij 129 km/h … 27.6 km/L … 78.1 mpg
standaard Civic reed 14 km/L.
Een vlakke bodem is heel belangrijk voor een Cw van 0.17.
T16 zegt
@T16: http://www.autoblog.nl/archive/2007/12/30/de-aerocivic-een-gestroomlijnde-honda
Rob zegt
Tsja, zo kan het natuurlijk ook. Of het werkt zal ik niet weten, maar kan het experimenteren waard zijn ;-)
Maar als je echt wilt besparen moet je toch iets rigoureuzer ter werk gaan denk ik. Wellicht interessant linkje voor sommigen:
http://www.mijnbluemotion.nl/
Golfje 1.9 TDi met als doelstelling 1 op 30 te gaan rijden. In dit project van een paar jaar terug was werkelijk geen enkele moeite bespaard, tot een carbon achterklep aan toe….
robbie zegt
@Rob: daar hebben we ook al eens, zijdelings, aandacht aan besteed:
http://www.autoblog.nl/archive/2010/10/03/passat-bluemotion-2-463-kilometer-op-1-tank
En vergeet deze Golf niet:
http://www.autoblog.nl/archive/2008/01/02/zuinigste-model-van-9ff-ooit
sjamp zegt
@robbie: Toch vond ik destijds dat verhaal nogal ‘gesponsord’ overkomen.
Wielkasten afplakken, vlakke wieldoppen, een beetje meer wind in de wielen, smaller rubber en een afgeplakte grill doet een hoop. Veel meer dan je zou verwachten.
[img]https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/q71/s720x720/993998_727174477296440_1211372113_n.jpg[/img]
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/q71/s720x720/993998_727174477296440_1211372113_n.jpg
Lupo 3L met enige verbouwing goed voor Lupo 2L :-)
nickelb zegt
@sjamp: die is van een fin geloof ik, ene vekke. Zit onderhand onder de 2 liter. En dat met tot 100 pk getuned blokje dat 210 rijd en op de sprint 200+ autos eruit trekt. Kijk maar op http://www.ecomodders.com. Voor veel meer van deze dingen en goede simpele tips kijk naar de 65+ mod tips. Als je gaat zoeken vind je deze audi er vast ook op. Heb zelf met mn 1.4 polo uit 97 met alleen bandendruk en afgeplakte gril een verbetering van 1:16 naar 1:19+ gehaald
nickelb zegt
@nickelb: en je vind op die site ook de buildlist van die gast. En als je goed kijkt zie je ook dat hij het dak heeft verlaagt, vooral achter. Plus zn hele wagen gestript met alleen een lichte bestuurders stoel en een losse tellerunit
nickelb zegt
@nickelb: http://ecomodder.com/forum/showthread.php/vw-lupo-3l-2l-18235.html
betonstaal zegt
Weer eens wat anders dan al die stukadoor-spoilers.
135i zegt
En de achter ruitenwisser verticaal ipv horizontaal. Wat een genie!
lohran zegt
@robbie : Klopt, wieldoppen zijn ook dichtgetaped!
Overigens, als de klep nog de originele is, is het een benzine (1.6 of 1.8 staat er).