Volgend jaar ga je voor elektrische auto’s ook BPM betalen, maar niet als het een Volvo is.
Over twee maanden is het alweer 2025 en natuurlijk gaat er weer het en een ander veranderen op fiscaal vlak. De bijtelling voor EV’s gaat een procentje omhoog, maar belangrijker nog: er wordt BPM ingevoerd voor elektrische auto’s. Althans, op de meeste elektrische auto’s…
Er is één merk waar je in ieder geval geen BPM hoeft te betalen en dat is Volvo. Volvo laat namelijk weten dat ze na 1 januari 2025 gewoon dezelfde prijzen blijven hanteren. Oftewel: ze nemen de BPM voor eigen rekening.
Dat is een heel nobel gebaar, maar het gaat niet om een enorm bedrag. De BPM op elektrische auto’s is namelijk een vast bedrag van slechts €667. Op een Volvo EX40 van 50 mille is dat natuurlijk niet heel veel geld. Maar goed, €667 is €667. Kun je toch wat leuks mee doen.
Volvo doet nog steeds goede zaken met hun elektrische modellen en dat willen ze dus graag zo houden. De EX30 is de op één na best verkochte EV van het jaar (na de Model Y) en de EX40 doet het ook nog steeds goed.
Op de Volvo’s met een benzinemotor moet je de BPM helaas wel zelf betalen volgend jaar. Die gaat zelfs omhoog: de mild hybrids worden €1.200 duurder en de plug-in hybrids worden €200 duurder.
Volvo is het eerste merk dat de BPM op elektrische auto’s ‘afschaft’, maar op zich is het een voor de hand liggende actie. Wie weet zijn er nog meer merken die dit goede voorbeeld volgen. Al grijpen veel merken 1 januari sowieso aan om de prijzen te verhogen.
Wolflow zegt
Doen alle merken van Geely hier aan. mee?
Robert zegt
Een voordeel van € 667 euro! Da’s toch al snel zeven keer tanken!
Oh, wacht…
MarcoM zegt
Ik heb het vermoeden dat veel andere merken met hun EV vloot ook fors omlaag gaan met de prijzen, BPM en wegenbelasting plus een duurdere verzekering, waar blijft het voordeel dan?
verdebosco zegt
Tjonge jonge, ook nog BPM erbij. Het is toch een kinderachtig belastingspelletje bij de Rijksoverheid. De MRB scherp omhoog. Feitelijk net zo hoog als benzine. EV’s zijn veel milieuvriendelijker, maar toch dezelfde motorrijtuigenbelasting met die correctie naar gewicht. En nu deze opstap voor de BPM op EV’s. Die zag ik nog niet eerder. Bedankt Wilders en Caroline!
mashell zegt
Het schijnt dat er in Den Haag een pizzeria is met een kelder waarin elke woensdagavond de regering en de fractievoorzitters van de regerende partijen samenkomen en waar Caroline dan naakt rond danst en daarbij roept “het milieu en de natuur moeten kapot!”. Als Caroline moe is, hoe lang dat duurt hangt af van hoeveel glyfosaat ze gesnoven heeft, dan zingt iedereen “Sweet Caroline, oh oh oh” en is minister Faber aan de beurt… Wilders vindt het helemaal geweldig, wat Schoof vindt weten we niet, die zegt alleen maar tsjonge, tsjonge op zo’n avond. Pieter Omtzigt was er ook maar die ging al na een half uur weg…. Niet verder vertellen maar ik heb dit gehoord van een ondernemer die er samen met Yesilgöz in een skybox (yep, in die kelder hebben ze blijkbaar een skybox) naar mocht kijken.
schuimbekje3 zegt
hoe gaat dat met de fiscale waarde worden, waar je immers bijtelling over betaalt? dat gaat niet overzichtelijker worden zo. Je betaalt bijvoorbeeld zakelijk een volvo, dan betaal je de auto inc btw, inc bpm, maar de bpm hoef je niet te betalen, maar zit ie dan wel in de fiscale waarde? en dan achteraf een trekhaak, bij de bestelling, bij de dealer, of achteraf, is het dan wel bijtelling of niet in de fiscale waarde?
we kunnen het zo wel erg onoverzichtelijk maken.. beetje als de bijtelling in zweden… die gelukkig als je slim bent vele malen lager is dan nederland met 16/22%
nautique206 zegt
Fiscale waarde blijft gelijk, netto catalogus prijs zal dus zakken en iets minder btw.