Een luchtgekoelde V8 achterin, drie koplampen en een staartvin, niet zo gek dat deze wagen tijdens de Tweede Wereldoorlog populair was bij de Duitse bezetter.
We hebben het hier over de Tatra T87, een door Hans Ledwinka ontworpen Tsjechische luxewagen met luchtgekoelde V8-motor achterin. Het is echter niet de motor, maar vooral het design dat deze Tsjech zo bijzonder maakt en misschien wel één van de mooiste auto’s ooit. Tatra en Ledwinka experimenteerden al vroeg met aerodynamica, wat in 1934 leidde tot de Tatra T77. Deze T87 kwam in 1938 en had nog vloeiendere lijnen.
Aan de voorzijde doet de Tatra wel wat denken aan de Volkswagen Kever, niet gek als je bedenkt dat Ledwinka vaak overleg had met Ferdinand Porsche. Ledwinka’s Tatra V570 uit 1931 lijkt sprekend op de kever, al mogen we de rol van Josef Ganz’ naar het schijnt ook niet uitvlakken. Terug naar de Tatra, die als meest opvallende kenmerk een grote staartvin heeft, dit zou de rechtuitstabiliteit verbeteren. Desalniettemin was de auto door zijn zware achtcilinder achter de achteras nogal staartlastig .
Toen de Duitsers Tsjechië binnenvielen, waren ze zo gecharmeerd van de T87 dat ze Tatra toestonden de auto te blijven produceren. Aangezien alle andere autofabrikanten wereldwijd overschakelde op de productie van tanks, jeeps en vliegtuigmotoren, is Tatra nog altijd de fabrikant die het langs aaneengesloten personenauto’s heeft geproduceerd. Dit terwijl het merk in 1997 de personenauto’s vaarwel zei en zich enkel nog op trucks ging richten, die je bijvoorbeeld elk jaar in Le Dakar ziet opduiken.
Nazi-minister Fritz Todt beschreef de T87 als de ultieme Autobahn-wagen en ook andere hooggeplaatste Duitsers waren dol op de Tatra. De 3-liter achtcilinder leverde 85 pk, genoeg voor een destijds zeer hoge topsnelheid van 160 kilometer per uur. Het tricky weggedrag van de Tatra zorgde in combinatie met voortjakkerende Duitsers dan ook voor de nodige fatale ongelukken, zo veel dat Duitse officieren verboden werd om in Tatra’s te rijden en de T87 de geschiedenis in gaat als ‘Tsjechië’s geheime wapen’.
motiondrive zegt
Briljante auto! Als ik deze auto zie wordt het woordje “mafia” meteen in mijn hersenpan naar voren geschoven. Heerlijk!
Dizono zegt
@motiondrive: als je doelt op de game, dat was de 1938 Phantom Corsair:
Geweldig spel, dat wel!
motiondrive zegt
@dizono: Wat vet dat iemand het spel “Mafia” erbij haalt. Ik heb de nieuwe game nog gespeeld op de xbox360, eigenlijk het enige spel dat ik speelde naast Forza Motorsports :D Maar de originele “Mafia” game heb ik HELEMAAL KAPOT gespeeld vroeger (dat is echt lang geleden)… En daarin zat zo’n eindbazen-auto die extreem op deze Nazi-Skoda lijkt.
By the way, die Phantom Corsair kon ik nog niet, maar die MOET ik nu wel hebben!
lamborgfan zegt
@motiondrive: the silver fletcher!
motiondrive zegt
@lamborgfan: Ja inderdaad! Dat je zoiets nog weet. Wat een topgame was dat! Zeker voor die tijd!
Pallas zegt
@dizono: De corsair komt uit LA noir
mercedesclk350 zegt
Bijzondere styling. Mooi, dat dan weer niet.
Tonnie zegt
Hebb0n, wat moet zoiets kosten?
rufctr01 zegt
Schitterend! Weer wat geleerd, ik wist niet dat dit merk door mocht produceren tijdens WOII.
robert110 zegt
Heerlijk die drie koplampen.
toeter11 zegt
Geweldige auto!! Dat is echt een droom om er ooit eentje te kunnen kopen, vooral voor dat enorme schuifdak en die 3 liter V8 luchtgekoeld!
mrrallycross zegt
Voor de looks zou ik hem wel willen hebben, alleen het idee dat de nazi’s deze auto bedacht hebben en hem veel gebruikt hebben vind ik niet zo mooi.
mout zegt
@mrrallycross: Als je het nog eens leest, staat er dat de Tsjechen hem ontwierpen.
En dat daarna de Duitsers de boel inpikten.
Net als met jou fiets, zeg maar.
klapsigaar zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
roller zegt
Doet me eerder denken aan de bussen en auto’s uit SpongeBob.
rossi46audi zegt
Mijn leraar in Sneek heeft er precies zo een. Heeft meerdere tatra’s
redneckdarian zegt
Sinds ik een Tatra op Petrolicious (YouTube kanaal) heb gezien wil ik er een hebben.
victornator95 zegt
@redneckdarian: is echt een mooi filmpje, die knakker heeft hem prachtig gerestaureerd
Jochempie zegt
Even een mooi filmpje, jongens:
https://www.youtube.com/watch?v=Q8qVBaSTpmQ
zakar36 zegt
Zoo ziet er best goed uit!!
rikdep zegt
Wat een praktische achterruit.. Origineel parkeersysteem van die tijd
camber24 zegt
@dizono Het kan aan mij liggen, maar ik zie geen relatie tussen de kop en het artikel. Waarom kwam menig Duits officier aan zijn einde in deze auto?
camber24 zegt
@Dizono Laat maar, over de fatale ongelukken heen gelezen. Zie mijn eigen reactie overigens nog steeds niet (snelheid app –> janken).
axietaxie zegt
Lijkt wel een echte imitatie van een Amerikaanse Tucker
Pallas zegt
@axietaxie: Tucker lijk wel een imatie van deze…
mout zegt
@axietaxie: Stel je nu eens voor dat deze precies 10 jaar eerder verscheen dan de Tucker. Zou het dan ook zo kunnen zijn dat Amerikanen (die in de jaren ’40 een bovengemiddelde interesse voor Europa aan de dag legden) inspiratie opgedaan hebben in Tsjechië?
Temeer daar de Tucker de eerste Amerikaan met de motor achterin was, en er niet meer dan een handjevol van gemaakt zijn.
ghost zegt
Deze tatra was niet afgeleid van de kever in overleg met Ferdinand Porsche, maar afgeleid naar de tekeningen van Josef Ganz in Motor Kritik.
linkador zegt
Super om te zien dat er onderzoek & gevolg op reacties gegeven wordt. Ooit (jaren 80) een restauratie van een T87 van kortbij gevolgd, die vent kon met passie vertellen en de ‘Nazi killer’ legende blijft bij een broekventje gemakkelijk hangen.
titustiel zegt
Harry holl man die wagen!!!!!
Hupke zegt
Heerlijke wagens, prachtige oldtimer.
Zo’n luchtgekoelde V8 moet toch meer problemen opleveren dan voordelen? (verschillende temperaturen per cilinder enzo)
Wat zou de reden daarvoor zijn?
Verouderde techniek, of een metaal-legering die niet corrosievast genoeg was om vloeistof gekoeld te worden in die tijd,…?
mgmgb zegt
Schitterende bak, al ben ik nog veel groter fan van zijn opvolger de T603. Wat een schoonheid is dat!
dirkiii zegt
@mgmgb: klopt hele mooie wagen
En ik denk dat dat ze inspiratie hebben opgedaan bij de citroen ds heeft een beetje dezelfde lijnenspel
norge zegt
Aparte manier van verklaren hoe Ferdie zijn “ideen” gejat heeft…
TimoBac zegt
Staat een mooi exemplaar in het Louwman museum; zeker de moeite!
Esprit_de_Flandre zegt
Het gaat momenteel niet zo goed met Tatra – wat er van overblijft dus. Toch is het een interessant merk, dat zeker nog genoeg aanhangers heeft in eigen regio.
Zou er niet ergens een autogroep met cash in voorraad bereid zijn om met Tatra te doen wat VW met Skoda deed? Maar dan wel meteen op hoger niveau, vooral GEEN budgetmerk van maken!