Er werden dan wel minder boetes uitgeschreven, maar op deze trajectcontroles rinkelde de kassa ouderwets hard door.
Ze worden gehaat, verguisd en veranderen de gemiddelde automobilist met haast in een rijdende pinautomaat. Voor de overheid welteverstaan, want die verdient er leuk aan. Aan welke trajecten werd in de eerste vier maanden van dit jaar het meest verdiend? Spoiler: op de eerste plaats staat natuurlijk de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, maar da’s geen verrassing.
- A2 Amsterdam – Utrecht, 268.521 boetes
- A4 Leidschendam, 145.146 boetes
- A10 Amsterdam ring west, 56.284 boetes
- A13 Rotterdam, 34.121 boetes
- A58 Bergen op Zoom – Roosendaal, 17.385 boetes
- A12 Den Haag –Voorburg, 858 boetes
- A20 *Rotterdam, 842 boetes
- A12 **Harmelen – Woerden, 396 boetes
Gelukkig hebben we ook nog goed nieuws, want in Q1 van 2015 werden er minder verkeersboetes uitgeschreven dan vorig jaar. Ondanks het op de bon slingeren van rijke Gumballers bleef de teller steken op 131.137 stuks, tegen 184.608 bekeuringen in dezelfde periode vorig jaar. Verklaring: de politie nam het allemaal wat minder nauw.
Cijfers via RTL Nieuws
* deze trajectcontrole gaat dit jaar nog wel aan.
** deze trajectcontrole is komen te vervallen.
dutchcourage86 zegt
-edit: check! Is aangepast-
OT: als het je lukt om tussen 7 en 21 uur bij Rotterdam harder te rijden dan verdien je een medaille!
gtwillem zegt
2 van boetes van Amsterdam – Utrecht zijn van mij…
trustmeiamanengineer zegt
@gtwillem: Sneu geld
https://www.youtube.com/watch?v=oELhF1OI4MI
gtwillem zegt
@trustmeiamanengineer: hahahaha, ja! Inderdaad! Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij beide keren wist dat mogelijk was, voor mijn gevoel heb ik lange stukken rond de 130-140 gedaan (weg was bijna leeg), terwijl de boete op 112 ofzo was vastgesteld. Maar ja. Sneu geld!
stfu zegt
@gtwillem: eerder dom. Wat schiet je ermee op? Geen tijdswinst en je weet dat daar trajectcontroles zijn. Hoe vaak ik lui daar veel te hard zie rijden… Al zijn het wel veel buitenlanders.
lekbak zegt
@stfu: dat hele ‘geen tijdwinst’ geroep is een fabeltje van de politie. Ik rij met gemak een kwartier sneller dan mijn ouders van Delft naar drachten. En die winst haal ik voornamelijk door 10km harder te rijden door de wat drukkere stukken.
In het verleden reed ik nog wel eens structuur net onder de rijbewijskwijtgrens (alleen op bijna verlaten snelwegen) en de winst die je dan haalt is echt aanzienlijk.
gtwillem zegt
@lekbak: thanks voor de toelichting. Exact mijn beweegreden. Ik rijd er 4x per week overheen, dus ik heb mij ook vaak genoeg keurig aan de regeltjes gehouden ;-)
dutchneon zegt
@lekbak: lol ja het grootste fabeltje ja, die vlieger gaat alleen op voor stukjes van kwartiertje dan scheelt het niks. Maar als ik bewust te hard rijd dan doe ik dat op langere stukken en tuurlijk scheelt dat.
Zo ook altijd op vakantie… tellertje 25km/h harder en je bent er anderhalf uur eerder ;)
werf76 zegt
@lekbak: Dan moet jij toch eens natuurkunde erbij halen. Op zo’n afstand kan je onmogelijk 15minuten eerder zijn wanneer je slechts 10km harder rijd.
werf76 zegt
@lekbak: Nou, je heb bijna gelijk. Volgens berekeningen zou je met 10km harder rijden een verschil van ongeveer 11 minuten maken.
lekbak zegt
@werf76: valt me nog mee. Ik had wel een dergelijke reactie als die van jou verwacht ;)
Je vergeet echter dat een rechterbaan nogal vertragend is als er veel in en uitvoegend verkeer is. Als het rustig genoeg is (overdag buiten de spits meestal wel) kan je op de linkerbaan meestal door rijden. Daarom zit de meeste winst op dat traject ook op het eerste stuk tot net voorbij Amsterdam.
werf76 zegt
@lekbak: Ik ging ook van de meest ideale momenten uit. Anders is het verschil nog minder.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Maar zat je dan serieus niet op te letten? Bij mij is het altijd cruisecontrole werk, en dan vlak voor de tunnel zijn we groen van het ergeren en kunnen we weer ‘normaal’ gaan rijden.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: ik had haast, en had een boete al ingecalculeerd. Viel uiteindelijk nog heel erg mee. Meestal doe ik het ook op de Cruise Control.
BmwMPower zegt
Toch triest eigenlijk….
Waarom hebben we zoveel haast?
parker zegt
@BmwMPower: 4km/h te hard vind jij ‘haast’?
jrk68 zegt
@parker:
Nee, dat vind ik gewoon dom.
miezemiez zegt
@BmwMPower: tijd is geld, en geld is….
bkw38 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
whatdoiknow zegt
Dus dat wordt extra opletten voor de rest van het jaar, die 50000 boetes zullen alsnog geschreven moeten worden.
De A4 bij Leidschendam verbaast me echt, ik rij daar regelmatig strak 100 echte kilometer en zelden tot nooit wordt ik daar ingehaald. Als het al gebeurd is het geen Nederlandse auto wat het innen er niet makkelijker op maakt.
De A12 bij Woerden is er al een poosje niet meer dus dat daar niet veel gecashed is verbaasd me dan weer niet.
dutchcourage86 zegt
@whatdoiknow: Was wel schrikken hoor, toen Flitsmeister niets gedaan had en ik wel de afslag Woerden op zag doemen.
888natan zegt
80 km zone A13; paar keer al een boete maar dat is toch verschrikkelijk rijden zeg.
jrk68 zegt
@888natan:
Dat vind ik opzich een hele prestatie, het staat daar bijna permanent vast.
Zelfs afgelopen zondag, de hele dag 12 km file tot in Rijswijk.
Onze medelanders mochten proberen om hun o zo democratische president in het zadel te houden.
888natan zegt
@jrk68: net na het ‘viaductje’ trap ik het gas altijd wel in. Ik raak nml zo geiritteerd van het ’76’ km rijden..
jrk68 zegt
@888natan:
Aha, dus jij zorgt ervoor dat ik niet 300 m voor het viaduct op het gas kan. Daar eindigt de trajectcontrole, niet daar waar de matrix 100 aangeeft.
888natan zegt
@jrk68: richting rdam bedoel ik eigenlijk, he maar zou je mij dat kunnen vertellen waar de controle begint aan beide kanten? Ik zag nml al iets op wegmisbruikers daarover? Buiten dat, ik ben niet zo iemand die vanaf het 100 bordje pas 100 rijdt hoor! Elke meter telt voor mij! Maar zou je antwoord waarderen!
jrk68 zegt
@888natan:
Vanuit Den Haag begint hij bij de eerste matrixborden na het viaduct dat ze nu aan het verbouwen zijn, vanuit Rotterdam eindigt hij daar.
Kijkt nu even uit het raam om te zien waar hij vanuit Rotterdam begint.
Zo te zien bij het eerste portaal na het Kleinpolderplein, dat is uiteraard het einde vanuit Den Haag.
Dus als echt elke seconde telt, het Kleinpolderplein hoog is vrij, het stuk A20, (er onderdoor) niet.
Die loopt van de afslag Blijdorp tot de afslag Crooswijk en v/v.
Naar ik begreep is die nu inactief maar daar ga ik dus nooit op gokken.
swaffelaer zegt
Eventjes de hulp inroepen van de Autobloggers die beter zijn in schatten dan ik. Of het gewoon weten. Hoeveel zou 1 zo’n pakje met briefjes van 500 euro waard zijn? Zijn dat 100 briefjes, duizend, 20, of wat denken jullie?
Enneh, ik wil dat hebben.
desjonnies zegt
@swaffelaer:
Niets.
Het ligt in de kluis van de Nederlandse bank en geld heeft geen waarde als het niet in omloop is.
BmwMPower zegt
@swaffelaer: bij een aantal hebbedingetjes winkels kun je dat ook als schijtpapier gebruiken. Doe er je voordeel mee en tel het eens na.
888natan zegt
@swaffelaer: vraag dat maar aan Advocaat!
gtwillem zegt
@888natan: die heeft voldoende van die paketjes onder zijn kussen liggen!
gwnbmw zegt
@swaffelaer: ziet er met deze pakketjes uit als 100 keer per pakkie.
gwnbmw zegt
@gwnbmw: eerder 1000 knul, ga je frans nog even leren en dan naar bed…
timmieeee zegt
Je bent toch een dief van je eigen portemonnee als je een boete rijdt waar een trajectcontrole is?
Het is verrot dat de trajectcontroles er zijn, maar daar een boete rijden is eerlijk gezegd gewoon dom…
m-tfsi zegt
@timmieeee: eens. Ik wil ook lekker blazen op de snelweg maar bij trajectcontroles altijd rustig aan (helaas).
Wel kan het natuurlijk zijn dat je ergens niet bekend bent met de lokale controle (maar Flitsmeister) maar dat weerspiegelt natuurlijk niet het totale aantal boetes…
v8rules zegt
@timmieeee: druk met andere dingen bezig en compleet vergeten waar ze rijden
timmieeee zegt
@v8rules: dan verdien je toch de boete als je niet bezig bent met autorijden…?
mashell zegt
@timmieeee: ik snap dat ook niet. Ze worden allemaal met enorm grote borden aangekondigd. Dan kijk je snel je daar eigenlijk mag, zorg je met het gaspedaal dat je snelheidsmeter dat getal aangeeft en klik je op Set.
Heb je geen cruisecontrol dan ga ja naar de rechter rijbanen, neem je de snelheidslimiet min 10 en probeer je je rechter voet stil te houden.
Ik vind trajectcontroles de meest faire vorm van snelheidscontroles en ook het gemakkelijkst om mee om te gaan.
Niet zoals hier in Duitsland op een 3 baans A7 een bord 100 neerzetten op een stuk dat redelijk stijl naar beneden afloopt en dan 100m erna een verdekte flitser opstellen. Door 1 of andere dwaling mogen in Duitsland mobiele controles aan commerciele bedrijven worden uitbesteed en dan krijg je zulke uitwassen.
lekkaah zegt
@mashell: LOL! nee hier liggen ze niet in ’t gras/bosjes/bomen en achter (van 100km/h) naar 120km/h borden of visa versa.
mashell zegt
@lekkaah: in Nederland mag er pas 50m na een snelheidswijziging gemeten worden. Ook 50m voor een nieuwe snelheid mag er niet gemeten worden.
e1000bmw zegt
@timmieeee: De titel had dan ook als volgt kunnen zijn:
“Op deze trajaectcontroles hadden de brillenboeren hard kunnen cashen”…
trustmeiamanengineer zegt
Ik rij gelukkig alleen op ’t lekkere stuk A2, waar je tenminste fatsoenlijk 130 kan rijden. Verder nooit op een stuk snelweg met die h**ren trajectcontrole.
henkhupelschoten zegt
Als die stijging zo doorgaat tussen utrechr-Amsterdam dan zijn er op jaarbasis zo’n 1 miljoen boete’s en nog een “bietje”, sorry hoor maar da’s toch ongelooflijk
Rob zegt
Lolz, dat zijn meer dan 2200 boetes per dag op dat Amsterdam – Utrecht traject! Dat is gewoon humor. Die ambtenaren van het CJIB lachen zich vast de ballen uit de broek, en gelijk hebben ze….
stfu zegt
Ik vraag me vooral af: zijn er minder ongelukken op de A2 door de trajectcontroles? Dan weten we ook of het ook echt extra nut heeft.
lekbak zegt
@stfu: waarschijnlijk niet. De trend bij trajectcontrole is meestal dat de mensen die ervan weten 2 meter van elkaar af gaan rijden op de cruise control. Al vaak bijna ongelukken gezien doordat mensen daar nog minder afstand nemen.
stfu zegt
@lekbak: met aannamens kan ik niks…
lekkaah zegt
@stfu: Nope, juist in trajectcontroles verliezen mensen júist hun aandacht voor het rijden. Ik vind het eng.
VeniVidiVici zegt
Ja sorry hoor, maar elke sukkel die zich NU nog laat vangen op de A2 die verdient de prent ook gewoon keihard!!!
mrrallycross zegt
Ohhh de A2 bah. Kan iemand daar niet gewoon de kabels doorknippen ofzo
VeniVidiVici zegt
@mrrallycross: Nee, die worden dan namelijk binnen een uurtje gerepareerd helaas…
rob5nismo zegt
Voor mij de a58 al menig bbq mee georganiseerd de mannen van de klpd
Gulli zegt
Zat vanmorgen te slapen en reed ineens 120 op dat stukje A4, zou zomaar kunnen dat ik er voor de maand juni eentje bij heb gereden voor ze. Ik rij daar elke dag op cruise control maar nu was het zo druk dat dat geen nut had, en dan ga je op de automatische piloot mee met de persoon voor je (die nu ook een boete heeft denk ik). Stom. Dom. Niet wakker. 30 euro lichter waarschijnlijk.
kees66 zegt
@Gulli: 30 euro? voor 20km te hard? In welk jaar leef jij?
philipf zegt
Die A2 man. Dat gaat nergens meer over…