Files hebben weer meer geld gekost. Op welke locaties check je na de clique.
Het is voor de automobilist weer de fijnste tijd van het jaar. Vroeg donker en bij een spatje regen tikken sommige bestuurders niet eens de 100 km/u aan. Tegen half 5 begint het wegennet te krioelen en de warme prak kan pas tegen zevenen of nog later worden opgegeten. Deze tragedie is voorlopig nog niet opgelost. Integendeel. Economisch gezien zijn files ook nog eens duurder geworden in vergelijking met voorgaande jaren, blijkt uit onderzoek van TNO in opdracht van EVO, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en Fenedex.
De fileschade is het afgelopen jaar met 30 procent gestegen. Bedrijven waren in 2015 tussen de 857 miljoen en 1.114 miljard euro kwijt aan files. In 2014 lag dit aantal tussen de 655 en de 852 miljoen euro. We gokken dat 2016 ook lekker zal scoren. *Mompelt iets met Merwedebrug en vrachtverkeer*.
De drie organisaties hebben aan de hand van de cijfers een lijst opgesteld met hardnekkige knelpunten die volgens hen zo snel mogelijk moet worden aangepakt. Het gaat onder andere om de A1 Diemen – Hoevelaken, de A2 Den Bosch – Deil en de A15 Papendrecht – Gorinchem.
Dan het financiële plaatje. In de tabel hieronder zie je de 20 duurste trajecten. Van de 20 duurste trajecten zijn er zes nieuw of aangepast in vergelijking met vorig jaar. Deze zijn gemarkeerd met een sterretje. De cijfers staan voor het aantal miljoen euro dat een traject kost. De tabel begint met het ‘goedkoopste’ traject en eindigt met de duurste.
Positie | Traject | 2014 bedrag in mln euro | 2015 bedrag in mln euro | Lengte in km |
---|---|---|---|---|
20 | A12 Waterberg - Oud-Dijk | 2,5 | 4,1 | 21,6 |
19 | A1 Beekbergen - Azelo | 2,7 | 4,8 | 47,6 |
18 | A27 Eemnes - Rijnsweerd* | 3,4 | 4,8 | 17 |
17 | A12 Maanderbroek - Grijsoord | 2,6 | 5,1 | 14,5 |
16 | A2 Everdingen - Deil | 3,1 | 5,6 | 18,3 |
15 | A2 Deil - Empel | 3,8 | 6,0 | 20,5 |
14 | A16 Ridderkerk - Klaverpolder* | 4,9 | 6,1 | 16,8 |
13 | A2 Holendrecht - Oudenrijn | 3 | 6,4 | 32,5 |
12 | A58 Galder - de Baars* | 4,2 | 6,5 | 28,4 |
11 | A1 Eemnes - Hoevelaken | 6,4 | 7,6 | 16,7 |
10 | A20 Terbregseplein - Gouwe | 6,4 | 7,6 | 12,6 |
9 | A67 Leenderheide - Zaarderheike | 1,9 | 8,4 | 48 |
8 | A12 Gouwe - Oudenrijn* | 7,9 | 8,5 | 33,8 |
7 | A1 Diemen - Muiderberg | 6,4 | 8,6 | 9,3 |
6 | A20 Kleinpolderplein - Terbregseplein | 7 | 8,6 | 8,8 |
5 | A27 Gorinchem - Hooipolder | 6,5 | 9,3 | 21,3 |
4 | A4 Burgerveen - Prins Clausplein* | 4,3 | 9,6 | 24 |
3 | A27 Everdingen - Gorinchem | 6,1 | 9,6 | 21,3 |
2 | A13 Ypenburg - Kleinpolderplein | 6,9 | 11,2 | 14 |
1 | A15 Ridderkerk - Gorinchem* | 8,8 | 11,4 | 22,3 |
mauking zegt
A15 is vanaf Papendrecht echt drama.
roberto zegt
@mauking: Beide kanten op ja, net als Gorinchem. Woon zelf in H’veld-G’dam, altijd gezeik! Gelukkig ken ik de weggetjes binnendoor, alleen is het wel meer tijdrovend.
Wat momenteel ook een drama is (door de Merwedebrug) is de bocht van de A15 naar A2 richting Den Bosch.. Elke ochtend en middag staat daar een vertraging van half uur of langer..
fconderkantlat zegt
@mauking: 5 dagen per week zit ik ook elke keer maar weer te klagen, janken en te mopperen
martinus zegt
Tijd om op die plekken 24/7 rijdende vrachtwagens de spits te laten mijden.
robert110 zegt
@martinus: Betaal jij dat?
martinus zegt
@robert110: Als et gaat om financiele solidarteit, betaalt op dit moment de transsport sector haar ‘fair share’ niet.
De belastingen op vrachtauto’s zijn veeel lager dan op personen auto’s helemaal als je gaat kijken naar de kilo’s of gereden kilometers.
Hoe meer onderlinge snelheidsverschil, hoe minder doorstroming. Vrachtwagens rijden niet 100,niet 120 of 130 maar slechts 80km/h. daarmee rijden ze tot 50km/h onder de Vmax & zijn ze dus de grootste veroorzakers de verminderde doorstroom.
Tijd dat vrachtwagens dus ook hun ‘fair share’ gaan betalen, en dat ze eerlijke, dus hoge tarieven gaan betalen in de spitsuren waar heel forenzend NL naar werk of thuis rijden.
Vrachtwagens rijden 24/7, zijn ook verplicht om ‘rust’ te nemen, waarom dan niet kiezen voor een beleid dat vrachtwagenbedrijven prikkelt die rust te laten nemen op de momenten dat het het meest druk is op de weg?
robert110 zegt
@martinus: Ik hoop dat jij zelf ook wel inziet dat als je transportbedrijven meer laat betalen alles flink duurder wordt.
Daarom nogmaals de vraag betaal jij het?
In mijn ogen draagt de transportsectoor indirect financieel voldoende bij.
Daarnaast is het snelheidsverschil niet van belang zolang ze in hun eigen rijstrook blijven.
fiestacruizer zegt
@robert110: Ik denk dat menig huisvader het net als ik het niet erg vind om een paar euro meer te betalen voor zijn spulletjes, voedsel en dingetjes.. als hij daardoor niet uren per week in de file hoeft te staan.
Je hebt forenzen die dagelijks 1u vertraging hebben onderweg. Op een week is dat 7u. 7u waarin tijd nuttiger besteed had kan worden door te werken voor de BV Nederland, of te spenderen met familie.
Mooi dat je denkt aan de ‘kosten’ en ‘baten’ die chauffeurs met zich meebrengen. Maar de realiteit is dat de gemiddelde forens die in de file staat een veel hogere arbeidsproductiviteit heeft dan de transporteur.
In onze buurlanden werkt het belasten van vrachtverkeer ook, laten we dat middel hier heel specifiek inzetten om te zorgen voor verkeersoplossingen op het moment dat ze het meeste rendement hebben.
rhellema zegt
@fiestacruizer: ik denk eerlijk gezegd dat al die forenzen eens wat dichter bij hun werk moeten gaan wonen. De transportsector hebben we keihard nodig voor het vervoer van ons luxe leven wat we willen lijden. De forens dichter bij huis laten werken zorgt voor heel veel minder verkeer in de spits en voor de forens zelf scheelt het hem 7 uur per week.
olivier420 zegt
@rhellema: Wat een onzin. Ik woon 35 km van mijn werk af en sta dagelijks een uur heen én terug in de file als ik op de 9/5 tijd zou rijden.
Het werk wat ik doe is enkel in Amsterdam, maar dat hoeft niet te betekenen dat ik daar maar moet gaan wonen. Gek zeg.
rhellema zegt
@olivier420: je werkt buiten de 9-5 tijden begrijp ik uit je reactie. Ook dat is een manier om de drukte op de weg te spreiden. Helaas zijn er niet veel forenzen die er hetzelfde over denken zoals jij.
olivier420 zegt
@rhellema: Ik heb geen keuze :-) , ik werk teveel.
Maar als ik wel 9-5 uren zou draaien, was ik zeker buiten de spits gaan rijden. Voor zowel mijzelf als de rest, al is het maar een druppel op een gloeiende plaat.
st3fan zegt
@martinus: goede punten. Kunnen we helaas niks mee..
toempf zegt
@martinus: omdat de transportbedrijven het niet voor het zeggen hebben, maar de klanten waar de lading naar toe moet. Als die hun product op een bepaald tijdstip willen hebben, hou je je daar aan. Voor jou tien anderen anders. En eerder aanleveren gaat ook niet altijd op, veel bedrijven hebben daar de ruimte/capaciteit niet voor, laat staan personeel dat op zulke tijden wil werken om de chauffeurs op te vangen.
fiestacruizer zegt
@toempf: het. ‘voor jou tien anderen’ argument is niet zo sterk als elke transporteur zich moet houden aan dezelfde spelregels.
De komst van ‘autonome’ vrachtwagens biedt trouwens nog meer mogelijkheden voor spitmijden. De logistieke beperkingen van de ‘klagende of veeleisende chauffeur’ kun je dan helemaal wegstrepen.
Crosscabouter zegt
@martinus: ik durf bijna te wedden dat als we de vrachtauto mijden uit de spits dat de files binnen no-time weer terug zijn. Dan worden namelijk de uitritten van de snelwegen de bottleneck.
Er rijden gevoelsmatig al veel meer vrachtauto’s buiten de spits, juist omdat zij ook niet voor de lol in de file staan…….
maxidyne zegt
@martinus: Neem aan dat jij graag een bammetje eet? Mijn bedrijf is gespecialiseerd in bulk transport. De bedrijven waar wij aan leveren zijn 24 uurs bedrijven. Dus zowel overdag als in de nacht worden er grondstoffen aangeleverd. 24 uurs economie.
fiestacruizer zegt
@maxidyne: Top!
Hoe meer vrachtverkeer in de nacht ipv overdag in de spits.. hoe beter!
Voor de meeste 24/7 bulkbedrijven lijkt mij een wat grote leveringsinterval van 2x2u per werkdag ook niet heel veel meer voorraadskosten met zich meebrengen.
maxidyne zegt
@fiestacruizer: meestal drie keer per dag aanleveren. Grondstoffen moeten worden opgehaald en vervoerd. Gemiddeld 6 uur per vracht onderweg. Opslag bij verwerkingsbedrijven gaat in de meeste gevallen niet; bederfelijke waren. Meestal zit een product hooguit drie uur in een opslagsilo. En dan is het dus al verwerkt tot het uiteindelijke product. Zeer strikte regels in de voedselbranche.
pier zegt
#17 zal er na dit jaar wel uitgaan, dat is nu 2×3 geworden.
#7 is ook op de schop gegaan en in het begin 2×6, maar naar Amsterdam toe nog steeds slecht.
De economie trekt weer aan en daar betalen we deze prijs voor, welvaart heet dat!
eetvlagetmoney zegt
Lekker hoor die RS7 :)
Dutchdriftking zegt
Is de ergernis ook gemeten?
jerry zegt
Doe ook maar wat aan knooppunt a30 / a1. Door wordt ik ook niet vrolijk van.
harie zegt
A67 meer dan 400% toename in 1 jaar…. Ik prijs me gelukkig….
lincoln zegt
Mooi toch ..
Eerst files creëren ..
Daarna is het veeeeeel makkelijker om draagvlak bij de simpletons te krijgen voor rekening rijden ..
gregorius zegt
Dit soort dingen uitdrukken als kosten voor de samenleving schiet je niks mee op.
Als Henk volgend jaar elke dag 30 minuten minder in de file staat dan is dat op jaarbasis ongeveer 125 uur. Daarvan zal hij er misschien 5 extra werken voor de baas. Want ja, 38 uur in je CAO.
De rest daarvan gaat ie niks doen. Je kan het zelfs zo zeggen dat zijn auto 125 uur per jaar minder stationair draait = minder benzine = minder belasting inkomsten; maar goed, dat zal ook het verschil niet zijn.
Ook de vervoerders verliezen weinig; aangezien vertraging al lang is ingeprijsd. Een beetje minder file zal tot iets meer winst bij de eigenaar van een transportbedrijf leiden; maar de kans dat hij dit doorberekent? Natuurlijk niet, over 2 maanden staat die opgeloste file weer bij een andere bouwplaats of bottleneck.
pinut187 zegt
Sta er gelukkig zelf nooit in..
Gulli zegt
Knooppunt Lunetten. Van alle kanten een regelrechte ramp.