BMW kondigt de datum aan wanneer we de XM te zien krijgen. Wat zou het vervelend zijn als je net die dag even een oogziekte hebt waardoor je niet kunt zien.
Tijden veranderen, dat blijkt maar weer. In de jaren ’70 was het topmodel en enige zelfstandige model van BMW M de M1, een supercar met Italiaans design. Die auto krijgt een opvolger en dat is min of meer een directe opvolger: de eerste volledig zelfstandige M sinds de M1. Dat wordt de BMW XM. Dat is geen supercar met Italiaans design, maar een SUV met Duits design. Dubbel gruwel dus.
BMW XM komt eraan
De BMW XM kennen we al in conceptvorm, maar nu komt ‘ie er echt aan. Dat klinkt als een dreigement, gezien wat voor auto het wordt. Oké, design is een mening, maar als het aan ons ligt wordt de XM niet een auto die de looks aan zijn kant heeft. Voor BMW betekent het sowieso al ‘missie geslaagd’: dat je de meningen verdeelt betekent in ieder geval dat iedereen een mening heeft.
Klein gelukje bij een ongeluk: als we bovenstaande patenttekeningen mogen geloven, is het echte werk ietsje minder cartoonesk dan het concept. Qua details lijkt de BMW XM echter alles van het concept wel te krijgen, van de gekke vouwen voorop tot de spleetjes als koplampen en de gestapelde uitlaten achter.
Grille
Wat ook verschijnt op de BMW XM, met de nadruk op schijnt: de grille van de concept. Want naast een LED-patroon in de dagrijverlichting wordt ook de grille omringd met een lichtpatroon. Dat wordt bevestigd met de nieuwste teaser die BMW de wereld in stuurt. Toch fascinerend hoe veel je kunt zien terwijl je eigenlijk zo weinig ziet. Voor de goede orde: de BMW XM krijgt een V8 mee die ook gebruikt gaat worden in de LMDh-racer met hybride-ondersteuning. Hier zou 650 tot wel 750 pk uit komen, afhankelijk van de uitvoering.
Datum
De BMW XM wordt onthuld op 27 september. De ideale dag om toevallig even de hele dag wat in je oog te hebben zodat je minder goed ziet. Je bent gewaarschuwd.
ghengiskhan zegt
Toevallig zit ik nu op de bank met anderhalf oog: ontstoken traanklier neemt de rest in beslag. Dus, voor de introductie dag van bivengenoemd kreng: lekker sleutelen zonder handschoenen en daarna even fijn in je ogen wrijven. Met 4 ontstoken traanklieren (als je bovenstaande instructies volgt moet dat lukken) zie je geen kont en ben je dus voorlopig gered.
JanJansen zegt
Ik begrijp hieruit dat BMW de komende tijd Autoblog niet meer hoeft uit te nodigen.
str8six zegt
En dat ze weer recordverkopen zullen doen
O plaat zegt
Als het is voor rijtesten van suvs is dat prima voor mij, ik negeer die artikels toch.
flyerbunch zegt
De teaser met lichtgevende grille doet me denken aan de pigs van de Angry Birds games/movies.
mc96 zegt
Ik denk dat deze wagen qua doelgroep vooral op Amerika en Azie is gericht. Daar zal het model zeker een succes worden. En stiekem zal het model het in Europa waarschijnlijk ook nog best redelijk gaan doen. Ik verbaas me er over hoe vaak ik bijvoorbeeld in NL nog de X7 zie rijden. Wat betreft styling, ik moet m eerst in het echt zien voor ik er een definitief oordeel over heb. Ik vind nieuwe BMW modellen de laatste jaren op foto’s vaak niet goed uit de verf komen terwijl ze “in real life” mij juist wel aanspreken
bmwfe zegt
Klopt. Als een 7 je nadert op de Autobahn dan komt er een indrukwekkende auto aan. Vind het in het echt best gaaf.
cdlop01 zegt
@auteurs Autoblog. Hou toch eens op met jullie flauwe en kinderachtige schrijfstijl, grow up!
bmwfe zegt
Je hebt helemaal gelijk.
O plaat zegt
Dit is autoblog.nl, indien je een site wil maken om je liefde voor dergelijke voertuigen te tonen is zeecontainerblog.nl nog beschikbaar.
AudiRS zegt
Ik vond de titel wel grappig. :-)