Zet ‘m alvast in de agenda!
De nieuwe Golf, de achtste generatie inmiddels, is ondertussen onthuld. De auto borduurt voort op het recept van de voorgaande generaties. Logisch, want die waren zonder uitzondering zéér succesvol. Bij Bon Jovi gaan ze ook niet een klavecimbel, luit en triangel gebruiken om ‘anders’ te zijn. De rockformatie houdt zich aan zijn formule, bij Volkswagen doen ze het met de Golf niet anders. Wellicht dat er daarom een Golf Bon Jovi was in de jaren ’90. True Story.
Maar de Golf is niet alleen populair vanwege zijn beproefde recept, maar ook vanwege de vele smaakjes waarin je de auto kunt krijgen. Zoveel smaakjes als bij de Golf VII zullen er waarschijnlijk lijk niet komen, voornamelijk vanwege het uitblijven van een ‘e-Golf‘. Deze versie is overbodig gemaakt door de ID.3, een elektrische C-segment auto van Volkswagen. Ook de Golf Sportsvan maakt geen rentree. Motor1.com weet te melden welke modellen volgend jaar wél komen. Dat niet alleen, ook wanneer. Met name dat laatste is best bijzonder, want normaliter nam Volkswagen wat meer de tijd om de modellen uit te spreiden. Dat is in dit geval niet zo.
Golf GTI
Deze zal in maart 2020 worden geïntroduceerd. Dat is natuurlijk vrij snel, maar vergeet niet dat Volkswagen op sommige markten zeer succesvol is met de GTI. Sterker nog, in de Verenigde Staten zal het waarschijnlijk de instap-Golf worden. De nieuwe Golf GTI wordt sterker dan ooit. De meest eenvoudige GTI zal beschikken over een 2.0 TSI motor met 245 pk. Kies je voor het performance pack, dan heb je 300 pk tot je beschikking.
Golf GTD
Deze komt tegelijkertijd met de Golf GTI. In deze tijden van dieselhaat door gesjoemel en elektroliefhebbers wordt de diesel een beetje in een kwaad daglicht gezet. Maar voor de veelrijder is het nog steeds een ideale oplossing: redelijk wat vermogen, zeer veel koppel en een laag verbruik. De GTD is voorzien van een 2.0 TDI met 200 pk. Je kan kiezen tussen een handbak of DSG-transmissie. Ook de Golf GTD staat gepland voor maart 2020.
Golf GTE
Mocht je nog twijfelen tussen een Golf 8 of ID.3, dan is een Golf GTE een tussenoplossing. Met deze plug-in hybride kun je een beperkte afstand geheel elektrisch afleggen en heb je een benzinemotor voor de lange afstanden. Net als bij de Golf GTI komen er twee smaakjes van de Golf GTE. Eentje met 205 pk en een sportievere variant met 245 pk. De hybride Golfjes staan gepland voor juli 2020.
Golf R
Jazeker. Ook de Golf R komt al volgend jaar. De Golf R staat een flinke stap boven de GTI, ondanks het feit dat ook deze Golf voorzien zal zijn van een 2.0 TSI motor. Het basisvermogen bedraagt 325 pk, ietsje meer dan voorheen. Maar bij de Golf R. komt er nu ook een sterkere versie, die in de wandelgangen Golf R Plus wordt genoemd. Deze zal maar liefst 400 pk krijgen. Beide modellen hebben standaard vierwielaandrijving, uiteraard. De Golf R staat gepland voor september 2020.
Golf GTI TCR
De standaard Golf GTI is een soort van 911 Carrera hatchback. De Golf R is een 911 Turbo Hatchback en de Golf GTI TCR is een soort 911 GT3 hatchback. Dit is de hardcore variant voor de sportieve en enthousiaste automobilist. Wederom een 2.0 TSI motor, ditmaal met 290 pk. Bij de Golf GTI TCR gaat het voornamelijk om wegligging en stuurplezier dan de snelste 0-100 km/u sprinttijd. Waarschijnlijk zal het verschil op het circuit veel kleiner zijn. Ook deze snelle Golf wordt onthuld in september 2020.
Golf Variant
In Nederland is de Golf Variant een zeer belangrijke carrosserievariant. Wij Hollanders houden wel van een puist extra ruimte zonder meteen een Passat te hoeven kopen. Het zal waarschijnlijk bij twee carrosserievarianten blijven. Een driedeurs of een cabrio staan niet op de planning. De Golf Variant staat op stapel voor oktober 2020.
Meer lezen? Bekijk en lees de rijtest met de Golf VIII.
HZW zegt
Golf R Plus.
https://www.autozeitung.de/assets/styles/article_image/public/field/images/vw-golf-8-r-plus.jpg
VW golf R zegt
Dik hoor, beetje huracan achtige voorbumper
hotze zegt
@smitjestekkie: helaas geen 10-cilinder in de front.
johnhert zegt
De koplampen vind ik geen gezicht, de Golf R en GTI zien er ook wat saai uit. De golf 7 en 7.5 vond ik erg geslaagd…
mpgc zegt
Ik kan me niet voorstellen dat de opvolger van de GTI TCR nog zo genoemd zal worden. Volkswagen heeft inmiddels aangegeven dat men alle autosportactiviteiten met brandstofauto’s staakt (Alleen rally autos ontspringen voorlopig nog de dans).
HZW zegt
@mpgc: Dat zou de Golf R+ over moeten gaan nemen.
willemveenstra zegt
Golf R met het saaie henkie haldex onderstuur 4wd systeem. Nee die laat ik liever even staan!
tttijn zegt
@willemveenstra: Ah jij gaat liever spannend overstuurd de vangrail in hoor ik.
willemveenstra zegt
@tttijn: ah jij gaat liever onderstuurd de vangrails in?
willeme zegt
@willemveenstra: Met een Golf R kun je prima overstuur opwekken in bochten. Lekker AWD-drifts zijn goed mogelijk in de de Golf R. Wel de Golf VII R, de Golf VI R was inderdaad bakken onderstuur.
HZW zegt
@willemveenstra:Er wordt gesproken van AWD met Torque-Vectoring, dus zoiets als in de Focus gebruikt wordt.
Dus met een “Twin hydraulically-operated 7-pack clutches” op de achteras.
viezefreddyw zegt
Zo’n 200 PK diesel lijkt mij een erg fijne!
tanzanitef30n zegt
Ik heb de golf 7 gti performance gereden met 245 pk. Bij elke stoplicht sprint ( droog weer) vol voorwielspin. Bij 100 km per uur volgas en de auto heeft bog steeds de neiging om te spinnen, wat een power had dat ding. Ik denk dat je met 300 pk op zo’n auto alleen maar meer slip zal hebben. Zelfs de simpelste tsi’s met 110 pk hebben het al.
HZW zegt
@tanzanitef30n: Er wordt gesproken van AWD met Torque-Vectoring, dus zoiets als in de Focus gebruikt wordt.
Dus met een “Twin hydraulically-operated 7-pack clutches” op de achteras.
willeme zegt
@hzw: Niet voor de GTI, die blijft gewoon zijn FWD layout behouden voor een lager gewicht en lagere prijs.
HZW zegt
@willeme: je hebt gelijk, ik had het over de R.
bigblock zegt
@tanzanitef30n: Ik heb een 1.5tsi (die met de variabele turbo). Die heeft daar met 150 pk al last van door zn koppel.
trust zegt
@tanzanitef30n: idem met de huidige gte, vreet voorbanden.
Visje66 zegt
@tanzanitef30n: ik heb de 7 Clubsport, rollend vanaf lage snelheid nergens last van op droog wegdek. Wel die P zero bandjes gelijk dumpen, dat scheelt de helft.
ericc zegt
Golf R voor mij aub!
jack_abarth zegt
R Plus, really?!
Ik moest meteen aan de Wagon R+ denken.
rob5nismo zegt
Dan weten we gelijk wat de marge is op het 2.0 motorblok wat er met chippen te halen valt
ghost zegt
@rob5nismo: andere turbo’s, andere interne delen. Denk nu aan de GTi-motoren met IS21-turbo’s en de R-motoren met IS38-turbo’s. Een GTi zal je dus eerst van een andere turbo moeten voorzien om die 400(+) te halen en dan is het nog de vraag of het intern heel blijft.
rob5nismo zegt
@ghost: dat zal ook wel schelen wat er van binnen in het blok zit maar wat je leest bij de normale GTI is volgens mij puur software. De R is idd andere turbo zuigers en weer ik het wat nog meer
Dutchdriftking zegt
Een R variant alstublieft.
HZW zegt
De boven genoemde vermogens gaan het niet worden volgens de verhalen in de wandel gangen.
Vermogens zou redelijk het zelfde blijven t.a.v. nu, de Golf R+ zou ± 333 pk krijgen.
willeme zegt
@hzw: Dan ben ik wel benieuwd welke bronnen jij raadpleegt. Er zijn namelijk meerdere bronnen die erop wijzen dat het vermogen wél significant gaat toenemen. Zelfs AutoBild, Car Magazine, AutoCar en Auto Motor und Sport spreken van dergelijke stijgingen. Dat zijn (mijn inziens) behoorlijk goed ingelichte bronnen.
HZW zegt
@willeme: Al die auto magazines praten elkaar allemaal na, en kopiëren zelfs de helft van elkaar.
De 2.0ltr 4T, is een stand vaste motor, maar met 333 pk bereiken de emmissie waarden hun grens.
Met meer vermogen zouden de nieuwe emmissie normen voor VW niet meer haalbaar zijn met deze motor.
willeme zegt
@hzw: Op basis waarvan deze uitspraak? Ik vind het zeer interessant, begrijp mij niet verkeerd ;-). Maar een Paul Horrell, Georg Kacher en Stuart Sutcliffe zijn toch wel redelijk betrouwbare journalisten die elkaar niet even napraten. Die hebben dermate veel voeten in de aarde dat ze het ZELF via hun ingewijden vragen.
Heb je een bron van jouw bewering? Het klinkt redelijk legitiem, alhoewel er qua techniek veel mogelijk is. Denk aan 48V ondersteuning, geavanceerde turbotechniek en dergelijke. Er zijn genoeg auto’s met véél meer vermogen die met gemak de test passeren. Wat te denken van de A45S AMG? Dus als je een bron hebt, heel graag!
RiKe zegt
Zo, dan zit je snel aan de 100!
karhengst zegt
Dat klinkt in ieder geval spannender dan dat wat Bon Jovi de afgelopen 20 jaar heeft uitgebracht.
hondema80 zegt
Heb een 6R met 400 pk en die is best vlot(0-100 in 3,6s) maar het is echt geen circuitauto.
Visje66 zegt
Een TCR zal in ieder geval nooit minder vermogen krijgen als een GTI Performance. Dus ergens kloppen doe vermogens niet als de TCR daadwerkelijk gaat komen. ;)
ty5500 zegt
Golfjes in de agenda zetten. Grapjas
dmaxim zegt
Komt er ook weer een Golf R variant?
Edge zegt
Wacht even… Volkswagen maakte eerder dit jaar bekend dat het zich volledig terugtrekt uit alle niet-elektrische raceklassen, maar nu komt er dus wel een Golf 8 GTI TCR die een afgeleide is van een niet bestaande racewagen? Plak er dan gewoon een ander labeltje op
thomasthomas zegt
Vr6je zou ook leuk… gewoon voor het geluid alleen al.