De twee kunnen zich aardig met elkaar meten in de Grüne Hölle. Video!
In ongeveer 8 minuut 40 rijden ze het rondje. Een Golf 6 GTI laten ze ver achter zich. Af en toe kruipt de Volkswagen Scirocco R (camera auto) naar de Ford Focus RS toe, even later pakte de laatste weer een paar meters. Voor de snelheid hoef je dus niet direct een keus te maken. Op aandrijving en grove afmetingen na zijn de auto’s echter tamelijk verschillend.
Om te beginnen nemen we de Ford Focus RS onder de loep. Inmiddels helaas niet meer nieuw te verkrijgen. Van de twee het meest ‘collectible’ vanwege de bijzondere uitwerking en gebrek aan een opvolger. Een spannende ‘revoknuckle‘ voorwiel ophanging en vooral fantastische Volvo vijfcilinder voorin. Een 2,5 vijf-in-lijn turbomotor die er in RS-trim zelfs 305pk uit perst. Plaats een slim differentieeltje tussen de voorwielen en het vermogen is nog redelijk op de weg te krijgen ook. Op de gigantische uitlaten en vette spoilers na is de Focus wel de meer ‘gewone’ van de twee.
Een Volkswagen Scirocco R ziet er op de parkeerplaats in ieder geval sneller uit. Op papier heeft de 2.0 viercilinder turbo iets minder vermogen, te weten: 265pk. De sprint naar 100km/u is desondanks vrijwel identiek (duurt 5,8 tot 6 seconden). Net als de Focus heeft de Scirocco aandrijving op de voorwielen.
Het filmpje is gemaakt vanuit een handgeschakelde Scirocco R. Natuurlijk kan je ook voor de eindeloze souplesse van de 4-turbo met DSG kiezen, win je mogelijk nog wat snelheid ook. Een Focus RS is daarentegen altijd handgeschakeld. Welke wordt het?
agera zegt
Voor op de lange termijn de Scirocco R, maar voor de fun en op de Ring Focus RS!
minifan zegt
-edit: ip-ban-
theblackstig zegt
@minifan: Zo, dat heb je goed voor mekaar! Nu ben ik wel benieuwd wat hier stond eigenlijk…
Vanquish zegt
@theblackstig: Anders ik wel! Ik heb bonte dingen gezien die niet zo werden beloond.
albers zegt
Is een golf ?
albers zegt
@albers: Ow sorry zag het te laat lees nooit :x
bartjuh zegt
@albers: waarom reageer je dan… Ik zou voor de focus gaan. Maar in het wit vind ik hem niet echt mooi doe mij die uitvoering in t groen maar.
agera zegt
@bartjuh: Heerlijk zo’n Kawasaki groene Focus RS nice :P
TSI-tje zegt
@agera: Dat ‘lime’op de RS is géén ‘Kawasaki groen’. Niet schelden a.u.b. :P
bartjuh zegt
@TSI-tje: het is wel dezelfde kleur? Het het bijkbaar niet zo.. maar in die kleur ga ik er wel echt van watertande..=)
bartjuh zegt
@bartjuh: het heet#
Jochempie zegt
Leuk dat ze zo retesnel gaan, maar voor zo’n bedrag wil ik graag oversturend de bocht verlaten. Geen van beiden dus.
2SLOW4ME zegt
@Jochempie: Deze mening deel ik. Als er dan toch gesmeten gaat worden met dat soort bedragen, heb ik liever iets dat achterwiel aangedreven is.
jaapiyo zegt
@Jochempie: helemaal mee eens.
Maar moest ik dan toch kiezen, dan uiteraard de RS.
ilovecar zegt
@Jochempie: focus rs heeft overstuur, maar ik snap wat je bedoelt
MAB zegt
Sirocco R voor mij
Tommy2 zegt
Focus RS omdat vijfcilinder. Maar beide voorwielaandrijving dus liever wat anders. :P
Zjonnie zegt
@Tommy2: inderdaad, vanwege de 5 cilinder de focus, in lime green en een beetje gekieteld
qoekje zegt
ik zou beide laten staan en zou voor een STI kiezen
JanJansen zegt
De Ford heeft bovendien nog een mechanisch limited-slip differentieel. Je ziet ook in het filmpje dat hij na de apex iets wegloopt van de Scirocco.
Bij het remmen loopt de VW dan de verloren meters weer in. Hier valt nog wat te winnen voor de Ford … of hij kan gewoon niet rijden zoals het hoort:
http://www.youtube.com/watch?v=vcSAiRxmm0w
Tommy2 zegt
@JanJansen: De Volkswagen heeft dit ook maar dan elektronisch, zowat hetzelfde effect.
JanJansen zegt
@Tommy2: Die technieken staan mijlenver uit elkaar. De VW heeft geen elektronisch aangestuurd slip differentieel zoals dat in een Lancer EVO wordt toegepast.
De vw remt alleen een doorslaand wiel met de remmen af; daar ga je alleen langzamer van. Is dus alleen een veiligheids-feature.
SCscreamGT2 zegt
@JanJansen: Nice! Ga ik met Forza eens proberen! :)
Megakix zegt
Focus RS….of 2 x Megane RS :lol:
agera zegt
Mensen deze auto’s zijn ook niet mijn eerste voorkeur :P, maar er wordt gevraagd om te kiezen tussen de Scirocco of de Focus. Dus graag een van die twee, dus geen andere opnoemen : P
rijbewijzer zegt
Focus RS no doubt! qua looks sowieso mooier dan de Scirocco (wat ik dan wel weer de mooiste VW van dit moment vind) en dat mechanische sperdifferentieel spreekt mij wel aan :)
michelyman zegt
De RS natuurlijk, het liefst gifgroen. Want het geluid alleen verpletterd de de Golf R.
michelyman zegt
@michelyman: Whoops zat, met Golf in mn hoofd, bedoel natuurlijk de Scirocco R. (basis is hetzelfde)
audilord zegt
Hoef ik geen seconde over na te denken: de Focus RS
Geniale auto en prachtig om te zien.
En als het ff kan een RS500 xD
bugsbunny zegt
Heeft scirocco geen 4wd ? Net zoals golf R
Jochempie zegt
@bugsbunny: Nope, en 5 pk minder.
tjorque zegt
De focus, want ik vind de sirocco een lelijk onding…
Maar als ik echt moet kiezen een dikke einzer van de vorige generatie… 130i hatch ofzo lijkt me leuk genoeg.
Of een 123d dan valt het aan de pomp ook mee :)
norge zegt
Ford natuurlijk .Blijft nog heel ook …
mellie zegt
Doe mij maar de amerikaan
spylegion zegt
In Duitsland gaan wonen, voor hetzelfde geld een RS3 kiezen (en evt. van carrière wisselen..)
Vijf cilinder, natuurlijk de ford..
Zjonnie zegt
@spylegion: t jammere van de RS3 8PA is dat hij alleen in 5 deurs is en met s-tronic wordt geleverd:'( of wel die motor in een 3 deurs A,S3 met handbak of de Focus RS
kraakensmaak zegt
Scirocco met DSG graag.
waxweazel zegt
Moraal van het verhaal: …. Koop een Renault Megane RS265 (of zelfs RS250) en je maakt gehakt van deze 2 zogenaamde hothatches ..
Beiden aangekondigd met veel blabla, maar geen van de 2 kan hun blabla waarmaken tegenover het zogenaamde mindere Fransoosje ..
Beide pure losers dus ;)
spylegion zegt
@waxweazel: met dat grote verschil dat je in rs niet hoeft te stampen om lol te hebben..
(geluid is beleving..)
technopatat zegt
@waxweazel: de Megane is dan wel de betere allrounder, de focus is beter in drama en fun in mijn ogen! Veel leuker interieur, veel speelsere wegligging en beter geluid (langs binnen toch)! De Megane mag dan beter zijn, ik zou de focus kiezen om meer fun op de ring te hebben! Want daarvoor doe je het toch? Als je echt snelle tijden wil koop dan voor hetzelfde geld ergens een 135i, Impreza of Evo…
Brw: de autofans.be waxweazel die ik hier tegenkom?
waxweazel zegt
@technopatat:
Jep, that’s me :p
Toch wel leuk om die Hollanders eens wat verstand in hun kopke te shotten ? :p
technopatat zegt
@waxweazel: ik doe ook mn best om het niceau wat omhoog te shotten :P!
Revvji zegt
@technopatat: De nagel op de kop! Ik ben al met 2 verschillende Focus RS’en over de ‘Ring mogen meerijden, echt brute apparaten (zeker die getunede, 380 pk!), zo lekker die vijfcilinder. Erg agressief en Die Megane is zo kaal vanbinnen.. Het moet toch ook een beetje leuk toeven blijven op de rit van en naar de ‘Ring ;)
Revvji zegt
@Revvji: Hmm, ik ben precies wat vergeten :P “Erg agressief en een zeer leuk geluid”, moest dat zijn :P
waxweazel zegt
@Revvji:
Als jij de tijd hebt om naar je interieur te kijken en “genieten” terwijl je over de ring aan het racen bent … Dan kan ik enkel maar zeggen dat de auto waarin je zat gewoonweg niet snel en agressief genoeg was ;)
Revvji zegt
@waxweazel: Tot het laatste zinnetje lezen hé :P “Het moet toch ook een beetje leuk toeven blijven op de rit van en naar de ‘Ring”. Niet iedereen heeft extra geld voor een remorque en bijbehorend rijbewijs ;) Als je het geld hebt om er een circuitspeeltje op na te houden, dan verandert de zaak misschien wel.. Dat die sneller is, dat denk ik wel, maar leuker? Geen idee.. De Mégane RS heb ik nog niet kunnen ervaren, dus ik kan er ook niet van meespreken.
En niet iedereen is een toprijder die altijd het onderste uit een auto kan halen, ik geef toe dat ik dat alleszins niet ben :P Dus wie weet haal ik misschien wel snellere PERSOONLIJKE tijden met een auto die wat makkelijker te besturen valt? Het hangt ervan af waar je je plezier uithaalt: gewoon fun hebben of altijd snellere tijden willen halen terwijl je het gevoel hebt dat je je leven riskeert. Ik ga voor het eerste alleszins. Noem me dan maar gerust een watje :P
Revvji zegt
@waxweazel: Ah, misschien voor de duidelijkheid. We zijn toen wel met die Focus RS’en van hier in België vertrokken, dus onderweg tijd genoeg gehad om van het interieur te “genieten” :P
nickelb zegt
@waxweazel: de megane kan je niet gebruiken voor het dagelijkse leven, daarom zo goedkoop. Je bemt er nog een auto bij nodig. Maar ik zou zonder twijfel voor de focus gaan. Mooier, snel, 5cilinder (need i say more). En heb je ze wel eens in je achterspiegel gehad. De focus valt meer op als welke andere niet sportauto. Vorige week a31 (d) een oranje in de spiegel (kwijllll)
waxweazel zegt
@nickelb:
Geef eens het bewijs dat de Megane RS niet kan gebruiken als dagelijks vervoer … ?
Uw uitleg is gewoon pure bullshit en puur gebaseerd op jaloezie ten opzichte van de Megane RS die wel degelijk sneller EN ! practischer is ..
nasty zegt
@waxweazel: sneller, praktischer, maar ook betrouwbaarder tov ford en vw??
Revvji zegt
@waxweazel: Praktischer? Waarom? Volgens mij zijn ze beide even praktisch hoor.. En de Mégane is denk ik minder goed uitgerust. Het interieur ziet er alleszins kaal en spartaans uit, daar doet de Focus RS het toch beter hoor. In mijn ogen zijn het simpelweg vrijwel evenwaardige auto’s, maar met andere prioriteiten en sterke punten. En betrouwbaarheid, tjah, da’s de een buiten de ander. Gebruikt de huidige Mégane nog altijd die Multiplexbekabeling? Want uit eigen ervaring weet ik dat die de elektronica flink om zeep kan helpen. En anderen zullen dat ook wel kunnen beamen. Aan de andere kant durven Fords wel eens problemen hebben met hun diesels – hier niet van toepassing, maar toch..
voytekbe zegt
@waxweazel: it’s a shitbox, a fast one, but still a shitbox
technopatat zegt
Ben ik nu de enige die vind dat die scirocco slecht rijdt?
Hij stuurt veel te bruusk in waardoor hij al ondersturend naar de buitenkant glibbert! En tegen de tijd dat hij gedaan heeft met ondersturen gaat hij als een malle op het gas… Dan rijdt de Focus veel mooier!
Die Scirocco rijdt ook op totaal verkeerde plaatsen, de helft van de tijd hangt hij in het midden van de baan, of al aan de verkeerde kant van de weg om mooi te kunnen aansnijden…
Maar remmen doet hij wel prima, een rempunt mist hij zelden, die focus daarentegen remt op het gemakske (wat ik ook doe overigens)! Daar zit de snelheidswinst van die scirocco dan ook! Maar in de technische stukjes rijdt de focus beetje bij beetje weg van de VW met z’n bucht electronisch diff (eigen ondervinding)! Geef me dan maar de mechanische diffen van de Focus RS! Of nog liefst van al m’n eigen Alfatje ;)!
Ferdinand1 zegt
@waxweazel: hoop dat je een grapje maakt. Megane RS is geweldig, daar niet van. Maar om de andere twee losers te noemen.. Dan heb je er dus niet mee gereden.
minifan zegt
-edit: ip-ban-
E34M5Touring zegt
@minifan: Wat een sneu doelloos leven moet je dan hebben, om zo’n reactie te posten.
fiets zegt
@minifan:
ban plz dit kost me zoveel scroll werk :(
theblackstig zegt
@minifan: …Of wat hier stond. Maakt niet uit. Wat ik zou kiezen: Nogal moeilijk. Een Scirocco ziet er wel beter uit in zo’n gifgroene kleur, Maar een Focus heeft meer PK (Altijd belangrijk!) en naar mijn mening ook een veel beter geluid! Toch zou ik, als ik vrij was om zo’n wagen te kiezen, voor een Golf R gaan, vanwege vierwieraandrijving!
jiry97 zegt
na tuurlijk ford focus rs.veel mooier persoonlijk
dutchiehd zegt
Renault megane RS Trophy :$
hakenhaai zegt
Een Renault? die haalt niet eens de weg er naar toe! Van deze 2 eigenlijk alleen maar 1: De Focus. omdat die de 5Cylinder Volvo motor heeft. Deden ze die maar in een C30 … Maar met de Scirocco is ook weinig mis verder.
waxweazel zegt
@hakenhaai:
Eventjes de ADAC pannenstatistiek bekijken … Renault staat beetje heel erg ver BOVEN die rommen van VW en Ford .. ;)
Revvji zegt
@waxweazel: Pannenstatistieken vertellen niet het hele verhaal, elektronica kan ook een grote kostenveroorzaker zijn. Je hoeft niet in panne te staan om toch problemen te hebben ;) Auto’s zijn de dag van vandaag vrijwel even (on)betrouwbaar en de gevestigde waarden op dat vlak zijn lang niet meer wat ze geweest zijn. Om een beetje zeker te zijn van betrouwbaarheid ga je waarschijnlijk het best bij de Japanners shoppen, maar ook dan ben je niet zeker. Op heden is betrouwbaarheid een beetje een loterij geworden met hier en daar een uitzondering. Soms duikt er wel eens een sterk blok op dat onverwoestbaar (b)lijkt te zijn, maar voor de rest ga je waarschijnlijk het best voort op jouw eigen ervaringen.
dutchiehd zegt
@hakenhaai: haha zo jammer altijd, vandaar ook dat de megane de ring in 8:09 doet, en betrouwbaarder is dan vw’s, fords, audi’s en ga zo maar door.
towi1989 zegt
Omg kan iemand die bestuurder vertellen dat je vóór een bocht moet schakelen en niet halverwege….
baasbas zegt
Euhm.. Doe mij maar een 328i aub.
PeugeotGTI zegt
De Focus RS
Echt een no brainer
Die platte Golf is best aardig hoor, maareuh
bacchus zegt
Als we de keuze zo beperkt houden, uiteraard de RS. Voor 50 mille zijn er alleen héél wat betere deals dan deze twee.
jrmpower24 zegt
Focus RS graag
jdmfan zegt
De RS voor de 5 cilinder roffel. Maar als ik echt mocht kiezen een WRX.
rufctr01 zegt
Ford natuurlijk!
Volvo_440_turbo zegt
Die gast in die scirroco hoor je nog zeggen over de focus, hij remt veel te veel… volgens mij is degene in de vw de betere rijder.
rufctr01 zegt
Maar het liefst de Megane RS, had graag gezien dat de Megane ook meedeed.
klicko zegt
Jups, de Megane RS
jordy14 zegt
Geef mij maar gewoon een 2de hands Subaru Impreza van 5.000 euro. Dan stop ik de rest wel in mijn zak.
badsaying zegt
Doe mij de rs maar, ziet er vele malen beter uit dan de vw vind ik dan
crackdavid zegt
Voor mij de RS zonder twijfel. Al was ie een minuut trager, het 5-cilinder geluid maakt alles goed.
berkay zegt
Vet die Ford. Tussen de 5.50 en 6.00 zie je mooi het binnenste achterwiel mooi van de grond los komen. Scirocco ook niet verkeerd uiteraard, persoonlijk van mening dat hij te vroeg terugschakelt zo nu en dan.
stiflermeister1 zegt
die witte VW die je daar ziet op de foto is volgens mij wel geen sirroco r. Het is een Golf gti.. ik zou toch voor de ford rs gaan.
cosworth15 zegt
Focus RS! Zowiezo wat iedereen al.zegt de 5 cilinder is gewoon top!
Lotus-Omega zegt
Focus, puur beleving. de sirocco (of Golf) R is de beleving laag, de Focus 5 cilinder brult het uit van genot! meer ges je geeft, hoe meer hij dat laat blijken! heerlijk is dat! goed sturen doen ze allebei wel.
jeanclaude zegt
Zo verkeerd klinkt die 4 cilinder van VW toch niet, maar ik zou voor de Scirocco gaan, alleen al omdat hij 1 cilinder minder nodig heeft voor ongeveer dezelfde prestaties. Niets ten nadele van de Focus RS lijkt me ook geen straf.
cesarestevao zegt
Focus RS natuurlijk!!!!!!!!!!
TSI-tje zegt
Geen van beide, ik ambieëer geen wandelende nieren.
Moeten we tóch kiezen, dan de Focus. Inderdaad die 5-Pitter, magical !
syliaca zegt
Zekerste weten de Focus RS.
xilver zegt
Zo’n Scirocco R graag, die dingen zien er goed uit.
pier zegt
Absoluut Focus RS. Alleen al voor de vijfcilinder. Dat stofzuigergeluid van de Scirocco is om te huilen.
MLTB zegt
Die Focus RS accelereert ook als een malle die bochten uit. Wat een auto :)
Veeel liever als de VW.
VW vind ik meer een leuke leasebak.
Anoniem zegt
FocusRS omdat Volvo B5234T4 motor :O
Ferdinand1 zegt
Hoe het wel hoort:
http://www.youtube.com/watch?v=7d7pYuMJBDk
Ferdinand1 zegt
En hier nog een professioneel vergelijk:
http://www.youtube.com/watch?v=9VqbsWzKJMo
Ferdinand1 zegt
Ik heb zowel de Scirocco R als de Focus RS gereden. Moet zeggen, de motor van de Scirocco is heel indrukwekkend. Minder vermogen dan de Focus, maar dat verschil voel je amper. Mooi stukje techniek van vw. De Focus biedt hetzelfde motorgevoel, maar dan met 5 cilinders, wat dan weer iets beter klinkt. Het grootste verschil tussen deze twee is dat de Focus veel meer met je communiceert. Je voelt veel beter aan waar de grens ligt (die ligt verder in de Focus, met minder onderstuur). Mede dankzij het betere stuurgevoel. Maar ook de info die je via je stoel krijgt is gewoon beter. Komt erop neer dat ik het onderstel van de Focus beter vind. Maar de Scirocco doet het niet heel veel slechter. Je moet alleen uitkijken met smijten omdat hij iets minder voorspelbaar is.
driescuit zegt
wat een f*cking amateur die scirocco chauffeur. Ik heb geen favoriet van de 2 wagens maar dit is echt bullsh*t. Onderstuur, overstuur, kilometers de apex missen, man man man
davidf40 zegt
Focus RS natuurlijk !