Het risico is namelijk klein dat er een flitser staat.
De politie staat met mobiele flitsers veelal langs snelwegen waar een maximumsnelheid geldt van 100 of 120 km/u. Op 130-wegen, die ieder jaar in ons land verder worden uitgebreid, vinden nauwelijks controles plaats.
Martijn Hurks van de website Flitsservice heeft hiervoor een verklaring. Tegenover BNR zegt Hurks dat er weinig ongelukken gebeuren als gevolg van snelheid. Bovendien zijn er weinig mensen die harder dan 130 rijden op snelwegen waar dit de maximumsnelheid is. Het is voor de politie niet lucratief genoeg om langs deze wegen te flitsen. Oh wacht, het gaat natuurlijk om de verkeersveiligheid.
Volgens Hurks werden het afgelopen jaar überhaupt minder snelheidscontroles uitgevoerd. De titel is overigens geen aanmoediging om keihard over ’s Heeren wegen te gaan knallen, het is slechts een constatering. De verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij jezelf. Bovendien zijn snelheidsboetes ook in 2017 nog steeds niet voor de poes, en vergeet die negen euries aan administratiekosten niet!
Foto via @fastnloud op Autojunk
pomoek zegt
Dat was mij eigenlijk ook wel opgevallen, leuk dat een gevoel wordt bevestigd door een min of meer onafhankelijke bron. Wat mij betreft fotoflitst de pliesie de gehele bebouwde kom, daar is qua veiligheid nog een flinke slag te slaan. En niet alleen omdat mijn kinderen hier rond fietsen.
kritisch zegt
Met 140 op de teller is mijn gps-snelheid 130/131, meestal hard zat. Zijn zat personen, naast vrachtwagens, die niet harder dan 90 op de teller rijden. Verschil van 50 km/h +/- is wat mij betreft genoeg
raoulkroes zegt
@kritisch: Wat voor een auto heb je? Best een flinke afwijking in de teller. Zelfs mijn 14 jaar oude E46 Compact heeft met 100kmh slechts een afwijking van 2! Daarin tegen heeft de nieuwe i10 van mijn ouders al bij 90 een afwijking van 10…
marc94 zegt
@raoulkroes: misschien heeft hij niet de originele velg/band combinatie.
peug206 zegt
@raoulkroes: dat is afkeur op apk.. max tellerafwijking bedraagt 7%…
arjontje zegt
@peug206: bullshit. Is geen apk eis.
peug206 zegt
@arjontje: gevonden!
Volgens de europese richtlijn 75/443/EEC
1) De weergegeven snelheid moet hoger zijn dan de werkelijke snelheid.
2) De weergegeven snelheid moet lager zijn dan 1,1* de werkelijke snelheid +4 km/u
carman6 zegt
@peug206: richtlijnen zijn geen wetten, of zeg ik nu iets heel doms?
snippje zegt
@carman6: Soms wel soms niet. Staat in de richtlijn. Meestal is er een plicht opgenomen om het in nationale wetgeving op te nemen, binnen bepaalde termijn. Indien dit niet is gebeurd en het is een concrete bepaling, dan is de richtlijn alsnog direct werkend.
baryy zegt
@peug206: ik ben apk keurmeester van beroep en dit is geen keurings punt
moatie zegt
@peug206: het kan er staan maar er wordt niet op gekeurd. Dit is meer een eis voor de fabrikant. Welke bandenmaat je eronder zet mag je zelf weten. Zolang je band maar niet aanloopt.
lekbak zegt
@peug206: formeel wellicht, maar hoe wil je dat controleren? Ik heb ze dat dan ook nog nooit zien doen. En ik heb al heel wat keren bij heel wat verschillende bedrijven mijn auto’s gekeurd zien worden.
peug206 zegt
@lekbak: regels… t is hier ook nog nooit gedaan in de garage… maar 10km bij 90 is wel opvallend veel…
raoulkroes zegt
@peug206: Het is inderdaad opvallend veel. Ben er mee langs de dealer geweest vlak na de aanschaf van die i10. Maar bleek een bekend probleem te zijn en was helaas niets aan te doen werd mij verteld.
Robert zegt
@raoulkroes: eerstvolgende keer een bandensetje kiezen met een iets grotere wielomtrek, door bijvoorbeeld 195-15-65 i.p.v. 195-15-60 te nemen (is een rekenvoorbeeld, ik weet niet wat er standaard onder zo’n i10 is gemonteerd). Daarmee vergroot je de wielomtrek, dus daarmee ook de afgelegde weg per omwenteling (= maatstaf voor snelheidsmeting), waarmee het verschil in afwijking dus iets kleiner wordt. Bijkomende voordelen: je topsnelheid wordt een fractie hoger (al vermoed ik dat dit maar weinig mensen iets zal schelen), en het ‘smoelt’ ook iets beter, want de wielkasten worden net iets meer uitgevuld. Wel in de gaten houden dat bij maximale stuuruitslag of bij maximaal beladen auto de wielen nergens aanlopen, maar met zo’n kleine stap zal dat niet direct een issue worden.
p993 zegt
@raoulkroes: haha…het moet niet gekker worden toch. Zou er toch even op doorpakken en de richtlijn van hierboven erbij pakken.
topcom zegt
@raoulkroes: Kan zijn dat je een afwijkende/verkeerde maat banden gemonteerd hebt? Of gewoon een goede snelheidsmeter?
topcom zegt
@topcom: wat mark94 zei dus…
raoulkroes zegt
@topcom: Ik heb de standaard stalen velgen en wieldoppen onder mijn Compact liggen dus gok dat hij vanaf de fabriek gewoon een minimale afwijking heeft. En de i10 met zijn grote afwijking staat ook op de standaard wieldopjes.
celicatwincam zegt
@raoulkroes: dan heb je er grotere wielen/banden onder liggen. Wettelijk verplichte positieve afwijking is zo uit m’n hoofd 8%…
jaapiyo zegt
@raoulkroes: het is mij ook opgevallen dat de E46 maar een kleine afwijking heeft wat dat betreft. Heb zelf een coupé op -jawel- standaardvelgen.
kritisch zegt
@raoulkroes: dat is een transporter, op winterbanden. Ergens in de reacties werd dit geplaatst: 2) De weergegeven snelheid moet lager zijn dan 1,1* de werkelijke snelheid +4 km/u. Ik zal ook eens vergelijken met andere auto’s
camber24 zegt
Nou, dan heb ik een tip; komend vanuit Belgie op de A16 bij Hazeldonk, waar je vrolijk 130 mag, staat verdomd vaak een grijze Transporter, met daarvoor z’n flitsuitrusting opgesteld.
atrak zegt
@camber24: Dat klopt, die kom ik regelmatig tegen maar daarna kan je tot Dordrecht planken.
davidw zegt
@camber24: Thanks voor de tip! Waar ongeveer staat die dan? Ter hoogte van de eerste afrit?
camber24 zegt
@davidw: hij staat bij de Shell. Gun metal grey Transporter.
parttimeautospotter zegt
Mooie hardinxveld-achtergrond op de foto :)
mashell zegt
@parttimeautospotter: klopt, dit is het mooiste stukje Hardinxveld Giessendam…
Dutchdriftking zegt
En daarom altijd meer in de berm dan op de weg kijken helaas.
Edge zegt
“Administratiekosten”. Ook zo’n leuke geldklopperij. Alsof die postzegel, dat A4’tje en die envelop 9 euro kosten. De rest gaat tegenwoordig toch al volautomatisch.
freezzr zegt
@Edge: en dat volautomatische heeft natuurlijk helemaal niks gekost ;)
postzegel zegt
@Edge: you rang my lord?
robert110 zegt
Maar, maar, mijn auto kan niet veel harder dan 130.
Olleh zegt
@robert110: aangezien je van 110 af komt, is het toch al een flinke vooruitgang!
viggen93 zegt
Bedankt voor dit artikel! Nu is de lol op de 130km/h weer voorbij… thanks!?
gokartmozart zegt
Hier in het Noord- Oosten is dat anders. Na Zwolle is vrijwel alles130 km/u . Hier wordt wel degelijk veel gecontroleerd. 150 km/u is lekker opschieten en normale lease snelheid en vooral als je net uit Duitsland komt en bij Emmen de grens overkomt zit de snelheid er nog flink in. Met deze snelheid komen de Sprinter bouwvakkers bussen ook voorbij . Oppassen dus hier ook. Komt nog bij dat er minder mensen met Flitsmeister of Waze onderweg zijn aan deze kant van het land waardoor meldingen niet direct erop staan.
cpp1 zegt
Moet zeggen dat ik tegenwoordig slecht zeer sporadisch harder rij dan 130. Dat heb ik afgeleerd na veel hoge boetes in het verleden. Een van mijn auto’s haalt 300kmh, dus ik kan wel harder maar heb er niet meer echt behoefte aan.
gokartmozart zegt
@cpp1: Het geluk wat we hier hebben is dat we zo over de grens zijn waar je op veel stukken nog ff helemaal los kan gaan qua snelheid. Planken in een 911 G op een vroege zonnige zondagochtend is heerlijk.
Het mooiste is toch wel circuit rijden wat hier ook prima kan ( Assen )
gokartmozart zegt
Valt mij trouwens opdat de mensen die met 130 of iets meer onderweg zijn wel alerter zijn op het verkeer. Moet ook natuurlijk maar de langzamere rijders lijken in te dutten als ik kijk naar de reactiesnelheid etc. Ik rij een oude Volvo nu dus 120 is met deze auto voldoende dus ik kan dat goed beoordelen vanuit mijn perspectief. Ik had destijds een oude en een nieuwe en met die nieuwe rijdt je gemakkelijk veel sneller natuurlijk wat ik dan ook deed.
Les is voor mij geweest dat het nauwelijk iets uitmaakt qua aankomsttijd. Alleen de km’s zijn duurder…..
Brandstof en boetes….
elemento zegt
Idd camber24……. a16 afslag naar waalwijk bij shell zuidpuny vaak busje …gister nog
danmar zegt
Misschien heeft de politie ook moeite met wat nu de max snelheid is op dat soort wegen. Kom op 130 km wegen vaak max snelheden tegen van 80, 100, 120 en dan weer 130. Afhankelijk van tijd, spitsstrook, een afslag 5 km verderop die gedeeltelijk dicht is, enz. Dan blijven ze hun apparatuur instellen, hebben ze vast geen zin in.
pinut187 zegt
Kan je dus gewoon 179 knallen, heerlijk.
MetalLaires zegt
Het voordeel van 130 op 4baanswegen is dat het tempo er lekker in zit. Met grote regelmaat is de snelheid op de 3e baan, vanaf links, gewoon 110.
Ook zijn de mensen die ‘100 blijven rijden op de 2e baan want dat vinden ze hard genoeg’ verdwenen, zorgt gelijk voor een betere doorstroming.
Hardrijders lijken (mijn ervaring) meer rekening te houden met elkaar met wat betreft de ruimte elkaar bieden om in te halen.
ghost zegt
Ik verbaas mij altijd dat veel stukken waar je 130 mag veelal 2-baans zijn waar dan veel slome duikelaars gaan inhalen met 105km/u. Denk bijvoorbeeld aan het stuk A9 tussen afslag IJmuiden en Alkmaar. Er zullen ook uitzonderingen zijn maar 130 op een 2-baans weg is doorgaans nutteloos omdat je nergens de 130 haalt.
arjontje zegt
@ghost: klopt, hier is de A12 van Duiven naar de grens en v.v ook 130 geworden. Nou knappe gozer als je dat haalt. Het is er zo druk en er zitten enorm veel 100 sukkelaars tussen.
mashell zegt
Mensen houden zich op 130 snelwegen km/h snelwegen goed aan de snelheid? Dat zal dan wel zijn omdat ze niet weten dat ze er 130 mogen. Ze denken de combinatie in de avond en nacht tussen 19.00u en 6.00u, als de spitsprook gesloten is, het rode kruis aan is, de groene peil gedoofd is zo exotisch is dat ze zich niet kunnen voorstellen dat je dan juist dan 130 mag. Mits het volle maan is natuurlijk, maar dat spreekt vanzelf.
scaglietti612 zegt
De vraag is natuurlijk hoelang nog? ISA wordt sterk overwogen door Europa om verplicht in te bouwen in elke nieuwe wagen (niet bekend of het om actieve of passieve ISA gaat, noch de datum noch de effectieve verplichting). Of als ze bij jullie in Nederland het ook in hun kop krijgen om de volledige snelwegen te voorzien van één grootte trajectcontrole. Nogal een geluk dat ze bij jullie de snelheden niet omlaag duwen op alle gewestwegen. Hier is de 70-regel nog niet begonnen of de zelfverklaarde verkeersexperts zagen al om de limieten nog te verlagen. Wereld op zijn kop hier, nog even en ik trek de grens over. Want bij jullie Nederlanders is de boel nog niet zo erg verpest als hier in Vlaanderen (want Wallonie telt niet meer mee).
reistje zegt
Ja dat schiet niet op met flitsen, het meeste verkeer rijd gewoon tussen de 110 en 140. Op een snelwegen waar je 100 mag valt veel meer te halen.
postzegel zegt
Klopt. Afgelopen jaar allemaal boetes bij snelheden ruim onder de 130,.. Niets om trots op te zijn… Maar m’n gebakjes lopen gemiddeld dan ook niet veel harder dan 140,.. Als ze ’t al doen.