En we hebben de antwoorden op de vragen die we jullie stelden!
Vele bezoekers hebben meegedaan aan deze laatste actie, waarbij 2 vragen werden gesteld:
– BP Ultimate heeft een octaangetal van minimaal 98. Waarom is het octaangetal belangrijk? Het octaangetal geeft de verbrandingskwaliteit van benzine aan en voorkomt kloppen van de motor.
– BP Ultimate reinigt ook de motor. Waarom is dat belangrijk en voor hoeveel procent reinigt BP Ultimate gemiddeld? 95 procent.
De zes gelukkige winnaars mogen op maandag 12 november mee naar het brandstof laboratorium van Aral/BP in Bochum Duitsland, samen met Wouter. De betreffende personen maken dan tevens kans op 1 jaar* gratis BP Ultimate brandstof! Uiteraard maken we een video van die dag, welke je tzt kan vinden op deze pagina!
xiran zegt
Wat heb je aan een hoog octaan getal in een normale auto.
riddertevoet zegt
Ik heb altijd al eens het brandstof laboratorium van Aral/BP in Bochum Duitsland willen bezoeken.
valluik zegt
En wie zijn de winnaars? :)
Design_Driven zegt
Lijkt me super leuk, helaas een beetje ver weg.
Mijn vraag: Zeker in de Ultimate diesel zitten al diverse toevoeging die de motor schoon zouden moeten maken en ook schoon houden dus vraag ik me af of het nog zin heeft om er af en toe injector cleaner bij te gooien.
trustmeiamanengineer zegt
Hopelijk worden de vragen dan wat uitgebreider beantwoord.
gash zegt
Zouden jullie me het exacte tijdstip en locatie nog even door willen geven? Bij voorbaat dank.
lincoln zegt
mijn vraag ..
waarom is de “normale” brandstof in NL van dan tegenwoordig van erbarmelijk slechte kwaliteit ..
stamp zegt
@lincoln: – BP Ultimate heeft een octaangetal van minimaal 98. Waarom is het octaangetal belangrijk? Het octaangetal geeft de verbrandingskwaliteit van benzine aan en voorkomt kloppen van de motor.
Ergo: De student of stagiaire heeft van de klok geen hete soep gegeten.
Pingelen (kloppen) van de motor komt voor bij spontane zelfontbranding van de benzine, nog vóór de zuiger het bovenste dode punt (BPD) heeft bereikt. Lager octaangetal = hogere kans op zelfsontbranding.
Echter:
Het gros van de auto’s die sinds de jaren 60 (!) rond rijden in Nederland zijn geschikt voor RON91 ( dus nog 4 punten lager dan Euro95 ) en daarbij draagt een hoger octaangetal ook niet bij voor hogere prestaties of een betere verbranding.
Voor specifieke ‘snelle’ auto’s met turbo of hogere compressie vereisen vaak wèl RON98, maar de bereiders van dit soort auto’s weten heus wel wáár ze dat kunnen tanken en weten ook dat de diverse merken de afgelopen jaren overal de ‘Super Plus (98)’ juist uit de schappen hebben gestrokken. Ik heb zelf zo’n vehikel en moet echt zoeken om aan de juiste brandstof te komen.
Relatief recente auto’s ( jaren 90/2000 ) zijn voorzien van een klopsensor om zo eventueel kloppen te detecteren en het motormanagent er op aan te passen.
Moderne motoren (met directe injectie) hebben helemaal geen kans op pingelen, simpelweg omdat de brandstof direct in de cilinder wordt gespoten en dus niet voortijdig kán ontbranden.
Ergo: Ron98 is heel fijn; Ik ben er zelf blij mee omdat mijn stok oude verhikel er om vraagt (hoge compressie verhouding) maar om nou te zeggen dat ‘de verbrandingkwaliteit’ verbeterd,…
lincoln zegt
@stamp:
heel veel problemen gehad met een T-bird uit 2002 ..
dikke vette gore bagger sludge in mijn blok ..
verbranding die maar slechter en slechter werd ..
leek soms wel of die op 5 pitten liep ..
V-Power was het antwoord ..
en schijnt van dezelfde kwaliteit als “normale” benzine in de states ..
rotarypowah zegt
“Waarom is dat belangrijk en voor hoeveel procent reinigt BP Ultimate gemiddeld? 95 procent.”
Dus de reden dat het belangrijk is is 95%? Waarom niet 42?