In Oostenrijk is “hardrijden, auto veilen!” tegenwoordig het devies, en deze 17-jarige had de primeur.
Sinds 1 maart van dit jaar is hardrijden in Oostenrijk spelen met je auto. En dan bedoelen we niet het hard rijden zelf. Rij je veel teveel te hard dan neemt de Oostenrijkse popo je auto in beslag en gaat de bolide rechtstreeks naar de plaatselijke Domeinen.
Een 17-jarige automobilist had die memo wellicht gemist toen hij zijn Volkswagen Passat de sporen gaf en op de A1 bij Wenen met een snelheid van 198 kilometer per uur van de snelweg werd gehaald. Dat is maar liefst 98 kilometer te snel op die plek. De jonge durfal mocht meteen zijn voorlopige rijbewijs én auto inleveren.
In Oostenrijk is hard rijden auto veilen
De Passat is (nog) eigendom van de hardrijder zelf en dus heeft justitie in Oostenrijk besloten de auto te veilen. Daarmee is het de eerste keer dat de nieuwe regel wordt toegepast en heeft deze 17-jarige wannabe coureur de twijfelachtige primeur.
Dertig procent van de opbrengst is voor de deelstaat waar het delict is begaan, zeventig procent gaat naar het Oostenrijkse Verkeersveiligheidsfonds. Die zullen overigens de vlag nog niet uithangen want de Volkswagen Passat B5.5 (5e generatie facelift, 2001-2005) zal het schip met geld niet binnen gaan brengen.
Groot risico?
Betekent dit dat je in Oostenrijk angstvallig de cruise control op 99 kilometer per uur moet zetten? Nee. Binnen de bebouwde kom moet je meer dan 80 kilometer en daarbuiten 90 kilometer te hard rijden om je auto kwijt te raken. Ze veilen dus niet meteen je auto in Oostenrijk.
Huur of leaseauto’s kunnen niet worden geveild omdat de overtreder dan geen eigenaar is. Overigens geldt de regel voor iedereen, dus ook voor buitenlandse overtreders. Dat wordt dus op tijd de voet van het gas als je vanaf de Duitse Autobahn het alpenland in snelt.
Hard rijden is veilen in Nederland?
Dan nog even hoe het bij ons geregeld is. Ook in Nederland kan de politie je auto bij hoge snelheden in beslag nemen. Je moet daarvoor wel meer dan twee keer te hard rijden én er moet sprake zijn van een “geconcretiseerde gevaarzetting”.
Het gebeurt overigens zelden in ons land en na een in beslagname volgt ook niet automatisch een veiling bij de vrienden van Domeinen.
Foto via Autoblog Spots. Spotter: @archiebald. Niet de Passat uit het verhaal.
Via: Ad.nl
Alfa5 zegt
Goed plan. Ook in Nederland invoeren, met een plan voor leasers erbij, die moeten toch een soortgelijk pijn voelen indien van toepassing.
okdoei zegt
Catalogusprijs dokken.
En voor wie begint te janken en zegt: ja maar dat is niet eerlijk.
Gewoon niet meer dan 90 km/h te hard rijden. Zo moeilijk is dat niet.
crashingduke zegt
Eigenlijk is dat soms best moeilijk.
Richmond zegt
Wat, niet te hard rijden?
kennone zegt
Nah, de dagwaarde lijkt mij redelijker.
Rokende Wielen zegt
En dan? Dan krijg je gebakjes met een dagwaarde van €2000 met een navenante staat van onderhoud op remmen en banden? Catalogusprijs vind ik zo gek nog niet.
gezondverstand zegt
Voor alleen te hard rijden op een snelweg is dit wel erge overkill.
sleeperking zegt
Wat een waardeloos plan. Dit betekent dus wanneer je met je BMW 540i uit 2022 van 50k deze overtredingen begaat dat je 50k ‘boete’ hebt en met je Volvo v70T5 uit 2000 van 5k, 45k minder? Doe dan inkomens en vermogensafhankelijke boetes, dan doet het voor iedereen evenveel pijn.
En vergeet niet dat de notoire 100k+ te hard rijders hun AMG vaak gehuurd hebben of geleend van een neef. Die komen er dus helemaal goed vanaf.
okdoei zegt
Gewoon niet 90 km/h te hard rijden?
Is heel simpel.
sleeperking zegt
Uiteraard moet je dat niet doen, maar dan bestaat er nog steeds iets als het gelijkheidsbeginsel en dat wordt door deze wetgeving met voeten getreden. Iemand zou ook geen moord moeten plegen maar dan nog, als je het wel doet zou de een geen 10 jaar en de andere 5 jaar gevangenisstraf moeten krijgen onder gelijke omstandigheden.
roadster zegt
Maar waarom geldt dat alleen voor mensen die eigenaar zijn van de auto waarin ze rijden?
Rokende Wielen zegt
Als je het principe ook toepast op huur-/lease- of leenauto’s dan zullen de eigenaren vast hun voorwaarden aanpassen dat ze hun volledige verlies mogen verhalen op de huurder/bestuurder.
Gele Koplamp zegt
Met een Volvo uit 2022 zal het dan weer niet gaan, want die lopen nog maar 180.
Maar meestal als je een dure auto hebt, heb je ook wel een hoger inkomen. Dus door de bank genomen is het dan toch inkomensafhankelijk? Maar goed, je kan natuurlijk het systeem foppen door met je topsalaris in een barrel te hard te rijden. “Ha, nu zal ik ze hebben”
Richmond zegt
Als die gehuurd is dan belast het verhuurbedrijf de kosten door aan de huurder en de neef heeft pech en mag dan met de andere neef uitvechten wie betaald .
sleeperking zegt
Justitie kan niet zomaar iets in beslag nemen en verbeurd verklaren als je geen eigenaar bent ervan. Dan moeten ze het teruggeven aan de rechtmatige eigenaar.
roadster zegt
In het artikel staat duidelijk dat het alleen speelt wanneer je ook eigenaar bent van de auto.
Tip van de dag: eerst het artikel lezen, dan pas reageren.
Johanneke zegt
Wat als ik in de auto van mijn pappie (m/v) 90 te hard ga dan?
potver7 zegt
Ik zou zeggen, probeer het uit en laat het ons weten. Ik vermoed dat je wat uit te leggen hebt aan je pappie (m/v).
pomoek zegt
Ik zou een vergelijkbare optie wel interessant vinden voor huur of leen auto’s. Los het maar op met de leasemaatschappij zou ik zeggen.
sleeperking zegt
Dat wordt heel ingewikkeld, want dan trek je de een direct een persoonlijk faillissement in en de ander die hetzelfde vergijp pleegt hoeft alleen maar afstand te doen van zijn of haar barrel van een paar duizend Euro.
Rokende Wielen zegt
De oplossing is simpel, rij niet te hard…
wessel94 zegt
Wat een stel communisten zitten er tussen de reaguurders. Op basis van deze maatregel worden zoveel factoren uitgesloten dat iedere verhouding of contrast per definitie zoek is.
Allison Burgers zegt
Als je daar iemand neersteekt, gaan ze dan ook je mes verkopen?
William zegt
Opbrengst moet naar de zorg. Dat lijkt mij met afstand de beste bestemming voor het geld van geveilde auto’s. Niet alleen voor extreme snelheidsovertredingen auto’s veilen, maar ook bij extreem alcohol, medicijnen en drugsmisbruik.
Joris24 zegt
-edit:check-
MarcoM zegt
Dat mag ook in Nederland wat mij betreft. Te hard rijden doen we allemaal wel eens, maar bij dit soort uitspattingen weet je dondersgoed waarmee je bezig bent.