De Trabant is een cultauto, niet in de minste plaats vanwege de bijzondere communistische geschiedenis die er aan kleeft. Snel is hij echter zeker niet, maar enkele creatieve Bulgaren hebben hier iets aan gedaan.
Oorspronkelijk lag er een kleine pruttel-tweetakt in de Trabant, de auto waar je in de DDR en de Sovjet-sattelietstaten tijdens de Koude Oorlog op aangewezen was, als je gelukkig genoeg was de enorme wachtlijst te overleven. De kunststof carrosserie had als groot voordeel dat er daar in ieder geval geen roest optrad, en hij was lekker flexibel.
Ondertussen worden de auto’s steeds zeldzamer, aangezien er ooit wel plannen voor een revival zijn gemaakt, maar deze nooit een vervolg kregen. Veel fans koesteren de auto’s als een icoon uit de DDR-tijd, en er zijn al vele creatieve ombouwprojecten van gemaakt. Een ‘RS’-versie zagen we nog niet vaak voorbij komen, wel eens.
Het Bulgaarse KoKanja pakte de handschoen op, en lepelde een 2.0 turbo uit een Fiat Coupé in de Trabbi, goed voor maximaal 220 pk. Maar hier hield het niet op, zoals je kunt zien werd de gehele auto onder handen genomen, niet in de minste plaats in het interieur, waarin we een geheel nieuw dashboard, mooi zwart leer met blauwe stiksels en Recaro’s tegenkomen.
Het resultaat is moderne power in een melancholisch jasje, like? Videomateriaal van de DDR-bewoner op steroïden vind je op autojunk. (KoKanja, via diariomotor)
whoppie zegt
Jammer van die kutmuziek
Simpson zegt
Ziet er mooi uit! Misschien zit daar nog wel leven in, voor het bedrag van een nieuwe alto iets bijzonders voor de deur. (tenminste, dat bedrag stel ik me dan zo voor, ik kan er een paar d-mark naast zitten natuurlijk)
Hupke zegt
Ah, “de bijzondere communistische geschiedenis” nu las ik eerst “het bloed van milioenen slaven” maar goed dat ik het nog eens opnieuw las of ik zou de bestuurders van die triestige stinkende rotbakken wel eens kunnen aanzien voor misdadigers tegen de mensheid.
autogedrocht zegt
@Hupke: jij had liever Duits gepraat?
jrk68 zegt
@autogedrocht:
Ik wel, dat Nederlands was best lastig om te leren….
st3fan zegt
@jrk68: Jij bent dus een Duitser? Wat bezielde je in godsnaams om naar NL te komen !? Daar rijden ze veel mooiere wagens :p
hollow zegt
@autogedrocht: als ik moest kiezen: liever Duits dan Russisch
Hupke zegt
@autogedrocht:
1) ik spreek Duits
2) hoe heeft Oost-Duitsland (en dus ook de communisten en russen) ervoor gezorgd dat wij geen Duits spreken?
3) als ik moet kiezen tussen Duits spreken en trabant rijden -> Duits, sowieso
glashelder zegt
Zo zie je maar weer. Paar dikke velgen en het is klaar.
Simpson zegt
@glashelder: en een interieurbouwer die weet waar ‘ie mee bezig is
escort77 zegt
Nur Männer aus Stahl fahren Autos aus Pappe!
viezefreddyw zegt
Zonde om je geld in zo’n auto te steken.
Frankypanky zegt
@viezefreddyw:
Waarom? Heb jij er persoonlijk last van? Iemand mag toch zelf weten wat hij met zijn geld doet?
ropbp zegt
Geweldig gedaan! Het enige wat mij opvalt, is dat ik nergens een rolkooi zie. Er staat mij iets van bij het slechts een kunststof koets is. Dus ben je weg als je een boompje raakt (zie de Lambo elders op AB).
Hupke zegt
@ropbp:
En dan is er nog een verschil tussen een monocoque zoals die van een lambo en een stukje plastiek voor de schijn zoals bij een trabant
DennisS65B40 zegt
Wat een supercool apparaat!!! Heel gaaf