Wel potjandrie! Het lijkt erop dat het nog lang niet klaar is met rommelen binnen de Fiat-groep.
Wat wil het geval? De eindcapo van Fiat, Sergio Marchionne, heeft Luca di Montezemolo bekritiseerd om de matige prestaties van Ferrari in de Formule 1. Daar is de president van Ferrari dus helemaal niet happy mee, wat ook niet zo vreemd is gezien de recente geruchten aangaande zijn mogelijke vertrek. Bovendien heeft Di Montezemolo toch al de neiging om tegen alles wat met de Formule 1 te maken heeft aan te schoppen zodra het niet zo lekker loopt bij de Scuderia, in plaats van de schouders eronder te zetten om de gloriedagen van weleer een passend vervolg te geven.
Marchionne is wel zeer content met het feit dat Di Montezemolo van Ferrari een goed draaiend merk heeft gemaakt (middels fratsen als achterlijke eisen om een Laferrari te mogen kopen en de verkoop van veel te dure paraplu’s), maar vindt het tegelijk onacceptabel dat het F1-team presteert als een natte Gazzetta dello Sport. Afijn, de Italiaanse soap zal voorlopig dus nog wel een paar staartjes krijgen. (via: bbc.com)
UPDATE 1: Volgens Automotive News zit het verhaal nog een stukje smeuïger in elkaar dan we aanvankelijk schreven. Di Montezemolo heeft namelijk aangegeven dat hij vindt dat Fiat een Amerikaans bedrijf is geworden gezien de recente overname van Chrysler. Het gesteggel over de F1-prestaties lijkt dus maar het topje van de ijsberg van een veel groter conflict tussen de twee bazen. Bovendien worden de geruchten over Di Montezemolo’s eventuele vertrek hierdoor in een heel ander daglicht gesteld, temeer daar Marchionne “niemand is onvervangbaar” zou hebben gezegd.
Daarnaast zou Marchionne grote plannen hebben om Ferrari te laten groeien, om beter concurrentie te kunnen bieden aan de luxe-divisie van de Volkswagen Groep (waaronder Lamborghini). Ome Luca op zijn beurt is juist niet van zins om de productieaantallen van Ferrari de 7.000 stuks per jaar te laten overstijgen met het oog op exclusiviteit. Afgezien van wat er tussen de twee precies speelt, lijkt het ons duidelijk dat Di Montezemolo’s strategie tot dusver beter heeft gewerkt dan de wilde plannen van Marchionne. Want om nou te zeggen dat het met Fiat denderend gaat… Wordt ongetwijfeld vervolgd.
UPDATE 2: het is officieel, Luca Di Montezemolo is EXIT!
UPDATE 3: Luca krijgt 27 Miljoen Euro mee, dus hoeft zich niet te vervelen…
E34M5Touring zegt
Een hoop Italiaans gezemelo dus..
Vanquish zegt
Och, als dit nodig is om de Italiaanse innovatie weer een beetje aan te wakkeren…
jaapiyo zegt
Oh jee fittie in de tent. Luca di M. moet er maar eens aan wennen dat hij op een dag zelf ter verantwoording gesteld wordt voor de belabberde prestaties. Hij heeft Dominicale er al uitgegooid en uit regelmatig bedekte kritiek op de rijders maar het is wel goed dat hij eens geconfronteerd wordt met het feit dat ‘ie zelf niet onaantastbaar is. Ik vond zelf namelijk het ontslag van Dominicale echt ‘voor de bühne’ om zelf weer wat meer lucht te krijgen.
Nice touch trouwens dit: “het F1-team presteert als een natte Gazzeta dello Sport.”
jrk68 zegt
Tja, zoiets kon je verwachten een dag na hun totale wanprestatie in hun eigen “temple off speed”..
norge zegt
Enige merk wat het goed doet en dan klagen…….Geef die man een koltrui met sluiting aan de achterkant..
Sracerr zegt
Gebrek aan leiding, chaos, emoties, Italie Politiek en de aap is uit de mouw: Macaroni is de baas en niet mr. Di Monte Zomelaar. Dit zit hem natuurlijk al een aantal jaren dwars, vandaar de downval v/h F1 team( na Schumacher/Brawn/Todd).
Davion zegt
Feit is hier: Als de Italianen ZELF de wagen moeten bouwen en team moeten runnen is het een chaos.
Ze hebben externen (zoals Schumacher/Brawn/Todd) nodig om leiding te geven en aansturing in de technische staf, zonder externen zijn ze verloren.
Hoeveel jaar is het nu al geleden dat Ferrari een titel heeft gepakt ?
Als ze niets fundamenteel gaan veranderen zal het nog meer jaren duren eer ze weer potten pakken.
roppp zegt
@Davion: aangezien Enzo al enige tijd dood is en de materie complex heb je automatisch mensen nodig om het één en ander te bedenken, ontwikkelen en uit te voeren. Personeel noemen we dat. Meer F1-teams maken hier al dan niet succesvol gebruik van. Helaas weet nog niemand wat de exacte mensen-middelen-mix is om tot succes te komen. Brown en Schumacher deden bij Mercedes niets en Vettel rijdt dit jaar ook ineens voor spek en bonen mee….
LaLancia zegt
Marchionne heeft helemaal geen recht van spreken vind ik. Di Montezemolo heeft van Ferrari als geheel een uiterst winstgevend en goed draaiend bedrijf gemaakt. Iets dat Marchionne in al die jaren nog steeds niet is gelukt bij Fiat. Jaloezie?
stephanotis zegt
@LaLancia: Daar krijgt Luca di M. ook alle credits voor van Sergio M. Luca had gezegd dat alleen hijzelf zou bepalen wanneer hij zou opstappen c.q. met pensioen zou gaan, waarop Sergio liet weten dat Luca -en ook Sergio- mogen oprotten als het bedrijf besluit dat het daarvoor tijd is. Niemand is onvervangbaar en Ferrari moet gewoon F1-races winnen.
Esprit_de_Flandre zegt
@LaLancia: Je kan moeilijk het runnen van een bedrijf als Ferrari (wat goed gaat) vergelijken met een bedrijf als Fiat (wat minder goed gaat). Winst maken op een Ferrari is makkelijk, winst maken op een Panda is een veel complexere evenwichtsoefening…
roppp zegt
@Esprit_de_Flandre: ik lees toch overal dat de Fiat groep gewoon winst maakt.
schuimbekje3 zegt
Ik vrees dat F1 meer een combinatie is van de juiste piloot in de minst brakke F1 auto… Sommige coureurs kunnen nu eenmaal beter overweg met de specifieke eigenschappen van een bepaalde auto, zeker wanneer ze hier in groeien. Zie Schumacher. Hij is echt geen slechte coureur (vast beter dan mijzelf) maar hij slaat nu geen deuk in een pakje F1-boter. Waarom? Omdat de auto’s zoveel veranderd zijn (zoveel is echt miniem) dat de combinatie auto – coureur niet meer klikt. Zou me niets verbazen als je Schumacher in de oude auto zou zetten met de banden van toen, dan ie nog steeds iedereen weg rijdt.
Ik zie het zelf al met banden onder mijn weg-auto. Ik heb nu yokohama banden en daar ben ik gewoon met dezelfde auto ipv Bridgestones trager mee. Terwijl de wederhelft sneller is met de yoko’s ipv de bridgestones. Zij houdt van glijden, ik hou van strak of helemaal dwars. Dus een andere bandenfabrikant, groeven erin, een ander soort spoilertje, geen diffuser meer, dat zijn relatief kleine dingen die een coureur ineens 3 seconden per rondje kosten.
oxymoron zegt
@schuimbekje3: “Schumacher … slaat nu geen deuk in een pakje F1 boter”. Nee, dat lukt ook niet best als je in coma ligt.
gtwillem zegt
@schuimbekje3: dude… Not cool. Het klinkt bijna of je er verstand van hebt, maar Meneer Schumacher is een paar weken geleden uit een coma gehaald…
Dat hij van 2010-2013 maar 1 podiumolaats heeft gehaald lag mede aan de auto (goed, maar Red Bull, McLaren en Ferrari hadden een snellere auto) en vooral aan het feit dat hij ouder werd. Op een gegeven moment scheelt dat wel een tiende per ronde (Mansell was de laatste ‘oude’ F1 wereld kampioen, in een Williams die zichzelf bestuurde.) En naast het racen heeft hij, met zijn ervaring, kennis en kunde, meegeholpen het hele team neer te zetten.
En ik denk ook dat Schumacher ‘vast’ beter zal zijn dan jij. Hij is zevenmalig F1 wereldkampioen, terwijl de beste NL coureur 3e werd…. Was jij dat?
carmasterr zegt
@schuimbekje3:
Bedoel je Vettel niet toevallig?
Schumacher heeft namelijk de ingrijpende veranderingen van dit jaar helaas niet mee mogen maken…
toniominestrone zegt
@schuimbekje3: Kampioen kletspraat, nog nooit zoveel onzin gelezen, hoop dat je hem aardig had zitten tijdens het verzinnen van dit stukkie, anders:sterkte!
Alfarobert zegt
Als Schumacher nog in coma lag zou hij niet thuis zijn he.Nieuws wel goed volgen svp
6cylinder zegt
Alfa Romeo had allang omhoog gemoeten in de markt. Ze hadden zo’n mooi opzetje met de 8C, als ze toen achterwiel aan gedreven premium D en E segmenters waren gaan bouwen samen met mini ferrari’s met alfa badge…
ericc zegt
Heeft Marchionne een melkkoe (Ferrari) nodig omdat de rest van de groep (Fiat, Alfa, Lancia) niets verkoopt. Maserati doet het ook goed.
Gecamoufleerde Chryslers als Lancia of in de toekomst Alfa’s lijkt me geen goed idee en de klant gaat op een ander shoppen. Als Fiat-groep wil groeien tot een VAG-groep hebben ze Luca nodig en niet Marchionne. Vergeet niet dat Luca dikke vriendjes is met de Agnelli’s.
gearhead zegt
Dus die Ferrari SUV komt er gewoon.
w0o0dy zegt
Zou het gerucht over afsplitsen van Maserati/Ferrari uit de groep en verkoop van Fiat aan VW groep bij Monti de Zeveraar vandaan komen?
heidekonijn zegt
@w0o0dy: Dag gerucht begon al toen Maserati/Ferrari werd afgesplitst van de rest van FGA een jaar of tien geleden. Nu is trouwens Maserati al terug bij de groep en is enkel Ferrari alleenstaand (en deelt geen delen met de rest).
heidekonijn zegt
Luca is de zoon van Graaf di Montezemolo. Een belangrijke geldschieter in de begindagen van Enzo. Het is de zuiverste Italiaanse auto adel die toen hij zelf het F1 team leidde succes na succes boekte en het zieltogende Ferrari van de ondergang heeft gered begin jaren ’90.
Toch wel heel erg lomp om hem af te rekenen op de laatste F1 race. Zonder hem en zijn familie was er nooit een Ferrari geweest.
Marchionne heeft tot nu toe nog niets gepresteerd, behalve dan
verlies na verlies opstapelen, een bedrijf kopen met een enorme schuldenput, en een paar waardevolle merknamen naar de filistijnen helpen.
Feit blijft dat Ferrari als enige winst maakt, en ook het enige is waar Marchionne met zijn klauwen mee af moet blijven.
Zou me niets verwonderen als de strijd niet over de Ferrari, maar de Fiat troon gaat. Als Luca het haalt zal er bij VW niet veel meer gelachen worden.
Stel je voor : een Alfa, Lancia en Abarth geleid zoals Ferrari geleid werd en wordt.
bofkont zegt
@heidekonijn: Mooi stukje info wist ik niets van, daarvoor +1
Maar fiat heeft wel degelijk andere onderdelen die ook winst maken.
Maserati/Chrysler/ en volgens mij fiat agri ook, maar daar die laatste weet ik niet zeker.