In plaats van de ID. Buzz kun je nu ook de Chinese variant bestellen in Nederland.
Gisteren schreven we al over de Hyundai Staria die naar Nederland komt, maar nu maakt er nog een hippe bedrijfswagen zijn opwachting. In tegenstelling tot de Hyundai is deze wél elektrisch, zodat je straks ook in milieuzones met open armen ontvangen wordt.
De bus in kwesties is de Maxus eDeliver 5. Maxus is een merk van SAIC en is dus in feite een zustermerk van MG. Ze leveren in Nederland uitsluitend elektrische bedrijfswagens, waarvan de eDeliver 5 dus de nieuwste is.
We kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat Maxus voor deze bus met een schuin oogje naar de ID. Buzz heeft gekeken. De rechte neus, de zwarte A-stijl en de two-tone kleurstelling komen ons namelijk heel bekend voor.
De Maxus eDeliver 5 is wel een stuk praktischer dan een ID. Buzz, met een laadruimte van minstens 6,6 kuub. Dat geldt voor de standaard variant, maar dit loopt op tot 8,7 kuub in de L2H2-uitvoering. Het laadvermogen is maximaal 1.200 kg en je kunt maximaal 1.500 kg trekken. Voor een bedrijfswagen niet heel veel, maar het blijft natuurlijk een EV.
De eDeliver 5 beschikt over een 64 kWh accu, die goed is voor een actieradius van 489 km. De elektromotor levert 163 pk en 240 Nm aan koppel. Een snellaadvermogen wordt niet genoemd, maar de bus moet in 36 minuten van 20 tot 80 procent opgeladen zijn.
Het interieur is ook heel hip voor een bedrijfswagen, en vooral minimalistisch. Het lijkt erop dat een infotainmentscherm zelfs optioneel is, want op de bovenstaande foto zien we alleen twee telefoonhouders.
De Nederlandse prijs van de Maxus eDeliver 5 is ook meteen bekend: de bus is te bestellen vanaf €34.750 (ex. btw uiteraard). Daarmee is deze Maxus vrijwel even duur als de Hyundai Staria van gisteren. Maar dat is dus een hybride en geen volledig elektrische bus.
Otua zegt
Bij het maken van de vergelijking met de ID. Buzz zou het wel handig zijn als de vergelijking ook doorgetrokken wordt m.b.t. laadvermogen, trekvermogen, vermogen en hoeveel kuub er in kwijt kan. Ik vind het een geinig ding maar denk dat de gemiddelde mkb’er toch voor iets vertrouwds kiest. Misschien dat het interessant kan zijn voor grote bedrijven die ze in bulk inkopen
potver7 zegt
Er zijn ook zat MKB’ers die kiezen voor de goedkopere optie. En met de zero-emissie-milieuzones in grote steden kon een ding als dit nog wel eens een bijzonder populaire optie worden.
Overigens is deze Chinees een maatje groter dan de ID.Buzz. Die heeft 3,9 m3 laadruimte, deze Maxus zit op 6,6 m3. Dat is dus nog ietsje groter dan de nieuwe Transporter (5,8 m3 voor de L1H1 versie)
awesome zegt
‘Hippe bus’ maar ik krijg bij het zien van de foto’s flashbacks naar de Nissan Cube. En die was echt niet hip.
Robert zegt
Misschien is het zinvol de opgegeven waarden eens naast z’n recent opgewaardeerde concurrent te zetten:
Maxus eDeliver:
accu: 64 kWh
actieradius (WLTP?): 489 km
vermogen: 164 pk
trekgewicht: 1.500 kg
maximaal gewicht lading: n.n.b.
laadvolume: 6,6 – 8,7 m³
topsnelheid: n.n.b.
maximale laadsnelheid: n.n.b., 20-80% in 36 min.
ID.Buzz Cargo:
accu: 79 kWh
actieradius (WLTP): 459 km
vermogen: 286 pk
trekgewicht: 1.200 kg
maximaal gewicht lading: 750 kg
laadvolume: max. 3,9 m³
topsnelheid: 160 km/u
maximale laadsnelheid: 185 kW
En ook niet onbelangrijk: laatstgenoemde is minimaal 9 mille (ex.btw) duurder. Ik denk dat de conclusie wel gerechtvaardigd is, dat Volkswagen het echt moet hebben van de ‘merkwaarde’, want ze worden ook hier weer serieus afgetroefd.
potver7 zegt
De ID.Buzz is helemaal geen concurrent voor deze auto, dat moet je zoeken in de Ford Transit Custom, VW Transporter en de electrische busjes van de Stellantis groep
Robert zegt
Joh… Lees het artikel nog eens ff. De enige vergelijking die men in het artikel trekt is… met de ID.Buzz. Alleen niet onderbouwd met een cijfermatige vergelijking, dus dat heb ik ff opgezocht en toegevoegd. Tevreden zo?
potver7 zegt
Dat AB die vergelijking maakt op basis van wat styling cues, wil natuurlijk niet zeggen dat de ID.Buzz een concurrent is hè. Dat maak jij ervan…
Tevreden zo?
Flatsix zegt
Het artikel profileert de Maxus weldegelijk als concurrent, wat oa te lezen valt in de openingszin.
Juist het getallenvergelijk van Robert laat zien dat ze enorm verschillen dus erg nuttig. Had zomaar in het artikel mogen staan :-)
Dank Robert!
rwdftw zegt
… en iets aan hun cW waarde.
De Maxus heeft 15kWh minder accu, maar wel 30 km extra range. Dus dat doen ze goed!
reactief zegt
Maar zeker dat deze range niet klopt. Dan doen ze het beter dan elke andere bus die tot nu toe op de markt is. De ID.Buzz is juist erg efficiënt vergeleken met alle alternatieven.
De Ford Transit heeft met een 64kWh accu namelijk maar een range van zo’n 330km.
reactief zegt
Die range klopt nooit, echt geen WLTP, kan gewoon niet.
Laadsnelheid van de ID.Buzz is 5-80% in 25min, een stuk sneller dus.
En pak bij de ID.Buzz de 4motion als je meer trekgewicht wilt, 1.800kg is dan mogelijk.
En niet onbelangrijk: De ID.Buzz wordt net over de grens gebouwd. Je geeft je euro’s dan regionaal uit. Vervolgens verdienen daar regionaal mensen aan, die het ook weer regionaal uitgeven, verdienen lokale toeleveranciers meer etc etc. Lokaal je geld uitgeven is op lange termijn ook voor jezelf als bedrijf altijd beter.
deeeef zegt
het model is vandaag in .nl, waar hij van 26 t/m 28 september te bewonderen is tijdens de EV Experience op CM.com Circuit Zandvoort. Dat is voor Maxus tevens het moment om alle details, prijzen en uitvoeringen van de eDeliver 5 bekend te maken. Aansluitend maakt de nieuwe bestelwagen direct zijn opwachting bij de Nederlandse Maxus-dealers.
schuimbekje3 zegt
ik zie de 7 in long wheel base wel zitten. valt precies binnen de APV afmetingen, mag een hoop trekken en heeft adaptive cruise control.. en niet teveel geld…
en als het dezelfde kwaliteit heeft als mijn MG heeft zit dat ook wel goed.
werf76 zegt
En doorrrrr
appiejappie zegt
Afgelopen weekend in gezeten, lel van een auto. Dashboard is echt leuk gedaan net als bij de meeste Chinezen. Afwerking best ok. Dit kan wel eens een hit worden.
marcus zegt
Stiekem ook nog een beetje Nederlandse historie bij dit merk!
Het is ooit onstaan uit de puinhopen van het falliet gegane LDV, dat toen net de Maxus bestelbus had, LDV was een afkorting van Leylend Daf Vans.
Dr.Dre zegt
@marcus, als ze maar niet de belabberde kwaliteit van die producten hebben geërfd hebben. Dat waren niet al te beste bestelwagens.