Toyota boert goed de laatste jaren. Terwijl de Amerikaanse Grote Drie in de hoek zitten waar de klappen vallen neemt het Japanse merk dit jaar de koppositie van GM over als het gaat om verkopen. Daarnaast schijnen de auto’s het meest waardevast te zijn en gaan er zelfs geruchten over de terugkeer van de legendarische AE86. Maar als je een beetje een praktische auto zoekt, en toch sportief wilt rijden, biedt de Toyota Yaris S wellicht uitkomst.
Deze Yaris S heeft een 1.3 VVT-i motor onder kap en onderscheidt zich van zijn broertjes door strak 16 inch dubbelspaaks lichtmetaal, een dakspoilert, verchroomde uitlaat, dorpellijsten en een sportpook. Om het geheel extra aantrekkelijk te maken geeft Toyota naast 3 jaar garantie nu 1300,- euro extra voordeel op de aankoop! Dus als je wilt profiteren van een goede deal, denk dan eens aan de Toyota Yaris S.
JLJ zegt
Echt zo’n typisch nederlands aktie-“ik wil wel maar ik kan niet”-modelletje dus.
floryn zegt
ikdacht dat autoblog objectief was maar dit soort bullshit slik ik niet hoor jullie zullen er vast wat centen voor krijgen maar zet er tenminste ff bij dat dit om een advertorial gaat!
Jan zegt
Reclame.
autoblogger zegt
@floryn: het artikel staat in de categorie “advertorial”, dat geven we altijd aan.
http://www.autoblog.nl/archive/category/advertorial/
DAT zegt
Ai, ai, productplacement op autoblog.
floryn zegt
ik vind het toch niet zo netjes maar ik zal het hier bij laten jullie weten waarschijnlijk beter wat goed is voor autoblog!
Guggenheimer zegt
Gadverdamme, wat een vieze reclamemakerij. Heel jammer dit.
Pordon zegt
huh het is toch toyota yaris Ts of is dit weer een ander model
august zegt
Ik moet zeggen dat dit inderdaad een wat nare smaak nalaat..
Zou het niet beter zijn om ‘artikelen’ als dit op één of andere manier wat duidelijker herkenbaar te maken, bijvoorbeeld door toepassen van een bepaalde kleur bij opmaak van de kop, of iets anders dergelijks van dien aard in die trant.
floryn zegt
maar liefst 87PK haha wat een grapdie S staat voor smooth ;)
JLJ zegt
Ik vind deze oplossing beter dan die vaak wordt toegepast bij andere blogs: een advertentie (ook nauwelijks dusdanig herkenbaar) die net onder het eerste onderwerp hangen blijft. Deze verdwijnt na verloop van tijd weer in de rangorde. En als je iets niet lezen wil, sla het toch gewoon over?
@Pordon, dit is dus een nep TS, met een spoilertje, velgjes, chromen uitlaatje, maar met de huis-tuin-en-keuken 1.3 motor. Oh ja, ook nog een Sportpook, wow!
Johan zegt
Wel mooi, Toyota betaald grof geld voor dit marketingpraatje en in de comments wordt dat karretje vervolgens helemaal de grond in geboord ;)
sabberjoch zegt
als je egt wat snels en betaalbaars en kleins wil een SUZUKI SWIFT SPORT. zon swiffer gaat redelijk hard voor wat het is 125pk 0 tot 100 in 8.9 seconden en een top van 200
sabberjoch zegt
sorry ook even een beetje reclame maar ik wordt er niet voor betaald:P maar ff on topic egt geen leuk autotje
OJ zegt
Leve de advertorials! Dat houdt autoblog in de lucht… :D En misschien, heel misschien zit er stiekem een bezoeker tussen die denkt “Hmmm, best een leuk autootje… Als ik die ruiten blindeer herkent niemand me.” Da’s dan weer mooi meegenomen voor Toyota.
casanova zegt
lijkt me verstandig dat als je een advertorial als post plaatst, even de comment optie weglaat hehe
kan me niet voorstellen dat de volgende adverteerder staat te popelen om dergelijke reclame
Philip zegt
Ik vind de velgen eigenlijk echt lelijk en het is echt zoals hierboven reeds vermeld echt een duidelijk geval van willen maar niet kunnen.
slk55 amg zegt
jongens, (ook aan autoblog)
als je het kopje ‘advertorial’ ziet staan, moet je gewoon niet op het topic klikken, laat staan lezen.
wat is dit toch jammer. het wordt steeds erger. het begon zonder reclame, daarna verscheen er bovenin rechts in de hoek een klein plekje voor reclame, toen kwam dqat vervelende reclameblok tussen het artikel en de reacties, en tegenwoordig zie ik aan de randen ook steeds meer reclame verschijnen. en als of het nog niet gek genoeg is, nu verschijnen er zelfs hele reclame topics..!
ik snap dat jullie voor jullie inzet voor de geweldige site ook wat terug willen hebben (in de vorm van geld). maar dit gaat mij eigenlijk te ver. jullie maken je er niet geliefder door hoor jongens.
Thom zegt
Hé grappig hij is nog lelijker dan normaal!
slk55 amg zegt
@autoblog
jullie vergeten te melden dat je boven op die 1300,- euro nogeens 150,- euro kunt besparen door eerst een proefrit te maken in een clio.
hij is trouwens wel heel erg sportief met zijn top van 170 km/h en sprint van 0 naar 100 in meer dan 13 sec. bah. hoe kunnen jullie zoiets ‘sportief’ noemen…
nee, voor dat geld (15.000,-) koop ik een rijk uitgeruste suzuki swift, die ziet er leuker uit, is veel sneller (185 km/h en 10,0 sec.) en is ook nog eens goedkoper.
slk55 amg zegt
of een leuke panda sport. die is ook vele male goedkoper, sneller, spannender, sportiever, leuker dan zo’n yaris.
floris zegt
het is inderdaad wel goed als jullie af en toe reclame maken maar waarom zetten jullie dit in lettertype 1 in een klein hoekje? echt zon talpa actie. jullie denken er lekker geld aan te verdienen maar eigenlijk werkt het alleen maar destructief voor deze site. zet het volgende keer gewoon naast de titel ofzo.
lincoln mark8 zegt
bedankt voor de gouden tip jongens…. ik ben helemaal om… en mijn nickname word nu…..toyota yaris
autoblogger zegt
@Casanova: juist niet, we hopen dat er een discussie op gang komt over de Yaris (en niet over de advertentie-uiting;).
@slk55: kijk, die kortingen en andere modellen zijn relevant, dank u!
Wat betreft je overige opmerkingen, er is altijd reclame geweest. Eerst waren dit Google ads, nu ook andere uitingen (flash). Het valt wellicht wat meer op omdat er inderdaad steeds meer interesse is om te adverteren op autoblog. Prima natuurlijk, maar dit is voor ons ook deels experimenteren. Iedereen ervaart het weer anders (zie alleen al dit artikel) dus het is erg lastig. Zie ook je vorige reactie, die een stuk positiever was: http://www.autoblog.nl/archive/2006/12/15/volvo-c30-vrijdag#comment-156619
Waarbij we dus willen proberen om onze advertorials niet vergelijkbaar te laten zijn met advertorials die je ergens anders leest.
@floris: wellicht heb je gelijk mbt het font, maar het is hetzelfde font waarin we de (niet-commerciele) categorieen zoals “supercars”, “video” of “rij-impressies” mee aanduiden. Het is dus niet opzettelijk kleiner gemaakt oid.
@JLJ & OJ: Thanks!
MurcieBoy zegt
@autoblogger
zit jij soms de hele dag in (auto)boeken of wat? damn wat heb jij een woordenschat ;)
MurcieBoy zegt
Dus als je wilt profiteren van een goede deal, denk dan eens aan de . waar moet ik aan denken?
floris zegt
@autoblogger het is misschien niet opzettelijk kleiner gemaakt maar het is ook geen echt artikel. met deze opmerking doe je alsof het een categorie binnen bestaande artikelen is. maar dat is het niet. het is een reclame en daarom lijkt het me redelijk als je gewoon naast de titel schrijft ‘advertorial’.
MarcO zegt
Eh. leuk hoor allemaal: reacties op een advertentie, maar waar blijven de foto’s van de ferrari karavaan die door nederland trekt. Lijkt mij leukere foto’s opleveren (en commentaren) dan een net niet Yaris. Heb vroeger de T-Sport gehad. Dan is dit toch maar een slap aftreksel, nog afgezien van het feit dat ik dit model minder leuk vind. Dan liever de Swift of idd de Panda.
casanova zegt
@ autoblog
ik snap wel wat je bedoelt, het punt is dat je/jullie/de schrijver geloofwaardig over probeert te komen. de lezers krijgen het gevoel dat ze voor dom aangezien worden. dat zie je ook terug aan de reacties die je krijgt.
als je een dergelijk artikel schrijft, let dan goed op wie je doelgroep is en wat je wil bereiken. een grote hulp hierbij is het AIDA model.
een ongelooflijk goed voorbeeld is natuurlijk jeremy clarkson (ja idd dan noem ik er ook een). hij vertelt een serieuze boodschap, maar dan op de manier dat de doelgroep het wil horen. ‘nee hoor, jeremy kloot gewoon lekker aan’. nee, dat doet jeremy niet.
ik stel voor een soortgelijke techniek te gebruiken als dat hij doet, een soort cross-over. in dit geval waarbij je je eigen mening verbloemd verweeft met hetgene wat de adverteerder wil bereiken. een soort semi-kritisch artikel.
Rick dos zegt
Gésus guys! Als het je niet bevalt reageer dan niet en ga lekker verder naar een andere topic. Net zoals ik. Ik lees dit soort dingen niet en reag…………oh wacht eens even……… :)
Toyota niet het eerste merk waar ik aan denk als ik een auto wil kopen……because it´s a TOY OTA! Get it? Toy and ota ?! Haha haha hammmmm oké niet grappig…….moving on…… ;)
Ejay zegt
Nou niet gaan doen alsof dit de eerste advertorial is die je ziet op autoblog. Hier een lijst met wat er al voorbij gekomen is http://www.autoblog.nl/archive/category/advertorial/
Gewoon niet lezen als je het ziet een geen reclame wilt maken.
Chief_S5 zegt
Nee niet voor mij: Toyota Yaris S. En…, wtf reclame op Autoblog.nl voor een Yaris? Zijn de normale autoliefhebbers ontvoerd en zitten er nu sukkels ofzo??
sabberjoch zegt
@ Chief_S5 neej er zitten geen sukkels, alleen hun hebbe denk ik ook geld nodig. Voor de site miss. En ook al was het geld niet voor de site, hun mogen ook geld verdienen (nou ja verdienen noem het maar krijgen). Tuurlijk reclame kan irritant zijn maar als je het zo erg vindt lees het dan niet. zo’n reactie heeft volgens mij helemaal niemand wat aan. Kijk dat je de yaris S (waar die S ook voor staat) niet mooi vindt is niet erg, het is zelfs best normaal. maar over autoblog hoef je niet te zeuren. alsof ze om jou gaan veranderen. neen als je het zo erg vind zoek maar een vergelijkbare site van autoblog. http://www.autojunk.nl kan niet want die hoort bij autoblog (of heb ik het mis?). veel succes.
Als je wilt weten wat ik van de yaris vindt lees dan mijn eerdere reactie(s). :D:D
Mr. R zegt
Flinke discussie hier, om een advertorial voor dat suffe autootje! Ik had al meteen gezien dat het een advertorial was, maar ik begrijp de reacties wel.
Tuurlijk mag Autoblog.nl leuk verdienen, daar zal niemand het mee oneens zijn. Ik vind de (tijdelijke) reclames in de top (flash dingen) gewoon leuk, de reclame voor Autolening.nl heel erg leuk (rechtbovenin, alleen tekst) en zelfs meerwaarde hebben, de reclame banners onder een artikel kan ik ook wel waarderen en reclamebanners of tekst aan de rechterkant storen mij gewoon niet. Maar zo’n advertorial vind ik toch wel gevaarlijk. Elk logje komt van één van de autobloggers. Als lezer heb je toch enig vertrouwen in de autobloggers en doordat in diezelfde setting (alleen categorie is anders) ook pure reclameboodschappen gezet worden, word je al lezer terughoudender en heb je (wellicht onterecht en onbewust) minder vertrouwen. De scheiding tussen artikelen ‘van-de-autoblog-redactie’ en ‘pure-reclame’ zou zo duidelijk mogelijk moeten zijn, om de lezers niet (onbedoeld) te misleiden en het vertrouwen te beschadigen. Deze advertorial is ook ongeloofwaardig, omdat, mijns inziens, Autoblog de ‘sportieve’ Yaris S normaliter als saaie slome truttenschudder zou betitelen.
Ik weet natuurlijk niet wat zo’n advertorial financieel oplevert en kan dus ook niet afwegen of het financiële gewin opweegt tegen de mogelijke boze (minder loyale) lezers. Van mij mag zo’n advertorial best zo op z’n tijd, maar als je het doet, verpak het dan zo leuk mogelijk, vermeld duidelijk dat het een advertorial is en blijf wel geloofwaardig. Een lekker sportieve Yaris S, háhá!
Speedlimit zegt
@ Rick Dos
Je kunt wel leuk grappen maken zo met je toy and ota maar voorlopig kan geen enkel ander autofabrikant toyota nog tegenhouden…ook bmw niet met z’n BaggerzooiMetWielen…get it BMW,weet je nu ook weer waar die letters voor staan ;)
floris zegt
@autoblog ik zou het fijn vinden een reactie op mijn stukje hier boven te krijgen.
Rick dos zegt
@Speedlimit
Ja, en?! And your point is?
Ik wil niet veel zeggen, maar BMW staat voor BAYERISCHE MOTOREN WERKE……….Oh wacht ff je probeerde een grapje te maken…….. haha ja leuk…….bijna net zo leuk als die van mij. ;)
w0o0dy zegt
Ik denk dat één van de goede punten van dit soort artikelen is dat lezers hun mening over de auto kunnen geven en tegelijk over de teksten die in reclames worden gebruikt. Als mensen de voorkeur geven aan een Swift dan staat het hier in de reacties en Autoblog zal daar geen invloed op uitoefenen, goed toch? Toyota wil graag deze speciale uitvoering van de Yaris onder de aandacht brengen en dat lukt wel. Alleen net als altijd is niet iedereen gecharmeerd van de auto… tja, daarom zijn er allerlei merken en allerlei modellen die ook nog eens in verschillende uitvoeringen. Zo is er voor iedereen wel iets…. en dan is het zaak om te zorgen dat jouw model genoeg aandacht krijgt…. en dat is nou reclame.
Ik ben tegen veel reclame en ik hou wel van karakteristieke Autoblog schrijfstijl.. wat dat betreft kon de tekst van deze advertorial misschien wel iets origineler (iets minder Toyota Pr, iets meer Autoblog)
Tot slot…. niemand kan maandenlang fulltime met zo’n site bezig zijn zonder bronnen van inkomsten. Als je onderaan de pagina kijkt zie je het linkje “Over ons” daar kun je lezen hoe groot de Autoblog crew inmiddels is geworden. Allemaal om jullie de lezer snel, actueel en interessant autonieuws en leuke rij-impressies te brengen….. en tja ook voor Autoblog geldt…. voor niets gaat (alleen) de zon op.
lincoln mark8 zegt
idd autoblog …vrije markt is een goeie zaak……en jullie hebben niet gelogen… ik hoop alleen niet dat jullie per reactie betaald worden……want dan kan je je beter door bmw laten sponsoren ( m3 met name)…
floris zegt
@w0o0dy van mij hoeven jullie van autoblog niet volkomen geen reclame meer te maken. maar het zou mooi zijn als jullie het duidelijker aan zouden geven welke stukjes reclameteksten zijn zoals je in mijn stukje en het stukje van mr.r leest.
lincoln mark8 zegt
@speedlimit…. dinosaurs will die….
w0o0dy zegt
@floris…. weer een reden waarom dit soort discussie zin heeft…. door kritische lezers kan Autoblog beter vaststellen wat de lezers wel en niet willen. Daar kan dan rekening mee worden gehouden in de toekomst. Vergeet niet dat Autoblog nog niet zo heel erg lang ervaring heeft met reclame en dat er nieuwe dingen geprobeerd worden….daar zitten ook wel eens minder gelukkige keuzes of formats tussen. Dus blijf je mening geven, maar nog mooier is het als men aangeeft hoe het beter kan!
autoblogger zegt
@Mr r & w0o0dy : dank voor de reacties. De reden dat het stukje wellicht wat minder scherp is komt door Sir Smokalot, hij vindt dit namelijk een serieus leuk wagentje. Zie voor referentie ook dit artikel (geen advertorial!):
http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/23/venijnige-toyota-yaris-in-de-maak
@floris: stelde jij een vraag?
floris zegt
@autoblogger: nee maar dan kan je alsnog toch wel even reageren op mijn stukje? een reactie hoeft toch niet perse op een vraag te zijn?
floris zegt
@autoblogger ik heb daarboven een kritisch stukje geschreven dan verwacht ik wel dat je daar effe op reageert. dat kan een reactie zijn waarin jij zegt dat ik gelijk heb dat je het de volgende keer naast de titel zet of waarin jij gewoon mij duidelijk maakt waarom wat ik zeg niet waar is. het is toch logisch als je effe reageert?
slk55 amg zegt
ooo… die autobloggers van tegenwoordig……die hebben ook helemaal geen respect meer voor hun mede-bloggers ;)
waar is die goed oude tijd gebleven…
autoblogger zegt
@floris: heb je haast?
We zullen je idee meenemen en wellicht pakken we het de volgende keer iets anders aan, bedankt voor je bijdrage.
floris zegt
dat wou ik nou horen! alsjeblieft!