Werkend Nederland kan mogelijk pijn ervaren op de A12 bij Den Haag vandaag.
De blokkades van de immer gezellige organisatie Extinction Rebellion Nederland vonden tot nu toe altijd in het weekend plaats. Dat men een stuk snelweg bezet is al enigszins krankzinnig te noemen. Maar in het weekend werd in elk geval de gemiddelde werkende Nederlander niet gehinderd. Is toch wat sympathieker dan blokkerende trekkers op snelwegen op een doordeweekse dag, nietwaar.
Het puntje sympathie dat Extinction Rebellion wellicht nog had onder een groep Nederlanders dreigt in het putje te verdwijnen. Afgelopen weekend riep de organisatie al op dagelijks te gaan te protesteren op de A12 in Den Haag. Zaterdag kwamen er duizenden mensen af op de demonstratie. Ook gisteren was er een blokkade. Vandaag zou dan die derde dag zijn van het protest. De groep protesteert tegen de ‘subsidie van fossiele brandstoffen’ door de Nederlandse overheid. Het zou om tientallen miljarden euro’s gaan.
Met een blokkade vandaag krijgt het verkeer voor het eerst op een doordeweekse dag te maken met demonstraties op de A12. Op het moment van schrijven is de snelweg nog gewoon open en zijn er geen demonstranten. De organisatie zegt echter over een uurtje, om 12:00 dus, te beginnen met de actie.
Kosten: 1 miljoen euro per dag
De politie staat op scherp in Den Haag om in te grijpen. De afgelopen dagen werd al opgetreden met onder andere een waterkanon. Dat in deze temperaturen meer als een lekkere douche wordt ontvangen dan als een straf. De politie kan dat aangename overigens zelf bijstellen naar ‘auw’ door de hardheid van de straal aan te passen.
Het kost de maatschappij in elk geval hoofdpijn én geld. Volgens Xander Simonis, voorzitter van politiebond ANPV, kost de inzet van de politie op de A12 maar liefst 1 miljoen euro per dag. Daarover bericht Omroep West in een liveblog. Bovendien gaat het ten koste van de veiligheid elders in het land. Agenten uit het hele land reizen naar Den Haag om ingezet te worden.
Zondag en vandaag
Hoeveel demonstranten vandaag daadwerkelijk voor problemen op de A12 gaan zorgen is nog maar de vraag. De opkomst was zondag al een stuk minder dan op zaterdag. Volgens Omroep West waren er zondag slechts enkele honderden aanwezig op het stuk snelweg. Al na een uur waren de meeste demonstranten verwijderd van de A12. De oproep van Extinction Rebellion om elke dag de A12 te blokkeren straalt dan ook niet echt daadkracht uit. Maar we gaan het zien hoeveel enthousiastelingen vandaag neerstrijken op het warme asfalt..
Zoals de woordvoerder van Extinction Rebellion afgelopen week tegenover RTL Nieuws al aangaf. Een snelweg blokkeren kan met 20.000 mensen, maar het kan ook met 2 mensen…
Beeld: Google Maps
CDF zegt
Direct de harde straal er op ipv die “Gardena tuinsproeier” van afgelopen zaterdag! Wat ontzettend sneu om daar te gaan zitten en denken dat de wereld daar beter van wordt. Maar ondertussen de maatschappij op kosten jagen en je medeburgers frustreren. Het is wachten op een escalatie.
Robert zegt
Jij hebt geen idee wat het onderwerp van dit protest is hè?
Nou ben ik zeker ook niet van ‘de woke’, maar de strijd gaat hier niet zo zeer tegen de burger en z’n auto, maar meer tegen het feit dat onze overheid de grootverbruikers (en grootvervuilers) jaarlijks 37,5 miljard(!!!) aan subsidies (lees: korting) geeft op de accijnzen die jij en ik moeten betalen over onze fossiele brandstoffen en aardgas. diezelfde accijnzen ie er voor zorgt dat jij en ik per liter peut een kwartje per liter meer betaalt dan onze zuider- en oosterburen. Onder de streep gaat het dan om bijna 21.000 euro per inwoner aan (jouw en mijn) overheidsgeld wat ‘gewoon’ wordt misgelopen / weggegeven om bepaalde bedrijfstakken en industrieën draaiend te houden.
Me dunkt een meer dan goed argument om eens tegen het licht te houden of dit nog wel houdbaar moet zijn in tijden als deze.
dawwg zegt
Joh, een paar professionele relschoppers + meeloop gekkies die daarom snelwegen blokkeren zijn geen onderdeel van de oplossing, maar het probleem. Ga lekker het Binnenhof blokkeren, of de juridische strijd aan i.p.v. domweg burgertjes te pesten met symboolpolitiek en onbedoeld Putin’s loopjongen te zijn !
Robert zegt
Het zijn al lang niet meer ‘een paar professionele relschoppers + meelopers’. Het zijn inmiddels burgers uit alle rangen en standen van onze bevolking. En zeker geen loopjongens van Poetin; die vind je hooguit nog in de kringen rondom Thierry Baudet. Niet direct het volk wat zich vastlijmt op het asfalt; hooguit figuren die naar zo’n protestactie komen om te trollen.
herve11f zegt
Beide, dommeriken en slimmeriken heb je in alle lagen van de bevolking. Ik denk wel dat ze een beetje wereldvreemd zijn.
Aan hun uiterlijk te zien zijn het wel geen grote werkers.
kurtb zegt
Even de feiten:
Het grootste deel van het genoemde bedrag zijn sector vrijstellingen in bijvoorbeeld de scheep en luchtvaart.
Deze vrijstellingen zijn NIET brandstof specifiek. Ze gelden dus ook voor alternatieven voor fossiel.
Daarom zijn het dus geen fossiele subsidies te noemen.
Het afschaffen van deze vrijstellingen verandert niets. Fossiel is het goedkoopst. Met of zonder vrijstelling.
Het is nu immers ook al een gelijk speelveld.
De aandacht zou moeten gaan naar het feit dat alternatieven duurder zijn en/of technisch moeilijk.
Maar nu gebeurt dat amper en is er een heel bataljon zwakzinnigen die gelooft dat dit afschaffen iets verandert.
Belangrijk:
Deze sector vrijstellingen zijn vastgelegd en internationale verdragen, en gelden OVERAL.
Campagne slogans als ‘er verdwijnt 17,5miljard uit de staatskas aan fossiele subsidies’ bevatten dus meerdere feitelijke onjuistheden. En dat in 1 kort zinnetje.
-Er verdwijnt geen geld uit de staatskas. Wat je niet int kun je ook niet uitdelen
-Het zijn geen fossiele subsidies
-Het bedrag klopt dus ook niet (ze hebben het inmiddels weer opgehoogd)
Etc. Volle onzin dus.
Robert zegt
Niks geen volle onzin, want je poneert een aantal stellingen en benoemt deze als ‘feiten’, zonder deze op enigerlei wijze te onderbouwen. Op z’n best ben je nu aan het cherry picken uit statistieken.
kurtb zegt
Dit zijn keiharde feiten.
De sector vrijstellingen die ik benoem zijn vastgelegd in internationale verdragen.
Deze kunt u gewoon downloaden. Als u de verdragen zelf leest of doorzoekt zult u er achter komen dat er inderdaad op GEEN ENKEL moment een specifieke brandstof wordt benoemt. En dat het inderdaad SECTOR vrijstellingen zijn die geen brandstoffen discrimineren of voortrekken.
Dat is simpel en onweerlegbaar.
En gezien dat alleen al verantwoordelijk is voor het gros van het genoemde bedrag kun je het ook maar moeilijk Cherry Picken gaan noemen.
Maar ga er gerust bij liggen! Wat mij betreft gaat de aandacht liever naar oplossingsgericht denken.
Maar dan moet je dus wel beginnen met feiten. Dan gaat dat wat makkelijker.
Deze club gooit van alles op 1 hoop, haalt dingen door elkaar en hanteert incorrecte definities.
Tot ziens!
Robert zegt
“Keiharde feiten.”
😴
kurtb zegt
In mijn eerste reactie geef ik al duidelijk aan dat het in internationale verdragen staat. De taal van die verdragen is duidelijk.
En laat er geen twijfel over bestaan dat er geen enkele brandstof voorgetrokken of benadeeld wordt hierin.
De intentie van de verdragen is dan ook handel stimuleren en niet het verbruik van een bepaalde brandstof verhogen.
Uw vraag voor onderbouwing was daarmee beantwoord.
Hoe creatief men ook probeert te zijn met de definitie van subsidie; fossiele subsidie kan je er met geen mogelijkheid van maken. Er is geen enkel onderscheid tussen brandstoffen bij deze vrijstelling.
Het is dus desinformatie.
Dutchdriftking zegt
Stel dat dergelijke bedrijven dezelfde accijnzen moeten betalen als particulieren, wat voor prijzen levert dit dan op voor de producten welke deze bedrijven produceren? En heeft de burger hier last van, of gaat het om producten voor de export? En als hierdoor de marktpositie verslechterd, hoeveel banen staan er dan op de tocht? Dat is denk ik het stukje wat ik hierin mis.
kurtb zegt
Zoals ik aangaf in mijn reactie betreft het grootste deel van het bedrag sector vrijstelling die gelden ongeacht de gebruikte brandstof. Dus ook voor rottende maiskolven. Bovendien zijn deze vrijstellingen vastgelegd in internationale verdragen. Als Nederland er mee stopt verliezen wij heel veel economische activiteit en banen en is het milieueffect AVERECHTS. Het verplaatst zich maar producten moeten ze hier nog steeds heen brengen.
Deze club gooit alles op onterecht op 1 hoop. En deze kromme redenering van ‘fossiele’ subsidie is onzinnig.
Robert zegt
Het levert niet zo zeer hogere prijzen op, maar wel eerlijkere prijzen. En ja, het zal, bijvoorbeeld in de kassen (9% van ons totale aardgasverbruik, bron) leiden tot een flinke daling van de productie, en daarmee de omzet, maar ook in de daling van de stikstofuitstoot. En voor mensen die piepen dat onze export en onze concurrentiepositie hiermee ernstig in het geding komt: dat klopt. Maar… zolang wij de geproduceerde stikstof niet mee kunnen exporteren naar onze afnemers, is dat helemaal zo gek nog niet. Zeker als je ziet dat onze eigen supermarkten vol liggen… met groenten en fruit uit Zuid-Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten.
Nog zo’n leuke: de grootste aardgasverbruiker in Nederland is Kunstmestfabriek Yara in Sluiskil (bron). Een grotendeels overbodig product bovendien. Als je alle drijfmest uit onze veeteelt zou vergisten, zou je miljoenen kubieke meters groen gas kunnen extraheren én het residu, een nitraatrijke, droge korrel, perfect kunnen inzetten als kringloopwaardig(!), groen(!) alternatief voor kunstmest. Een land als Denemarken past dit op grote schaal toe: boeren die in coöperatief verband mestvergisters exploiteren en zo ook energieproducent zijn); van zulke landen kunnen wij nog een hoop leren.
CDF zegt
Opmerkelijke reactie op mijn bericht en nog steeds geen rechtvaardiging om daar te gaan zitten; nogmaals op kosten van de maatschappij en tot frustratie van de medeburgers.
‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf’
Ik ben dan weer wel benieuwd wat de uitstoot doet van al die auto’s die daar de dupe van zijn en vaststaan in de file.
Als je al berichten leest over suggesties met lawinepijlen er op af schieten en oliesporen voorzien met een vlammetje erbij, dan gaat het vroeg of laat goed fout.
Maar aan eigen verantwoordelijkheid doen ze bij XR niet.
Jasp3r zegt
€37,5 miljard is 2100 per inwoner, niet 21 duizend.
waterisnat zegt
-edit: doe eens even vriendelijk AUB ;-) –
herve11f zegt
Al zou het 1000 miljard zijn, denk je dat je minder belastingen zal betalen dan? Wees toch niet zo goedgelovig. De staat zal het wel aan iets anders verbrassen. Bvb de rest van Afrika importeren en zo onze welvaart teniet doen.
Vind het bijzonder dat daar niet eens voor geprotesteerd word. Het behoud van onze Westerse beschaving en waarden.
Frankypanky zegt
Westerse beschaving? Waarden? Diezelfde westen dat Afrika leegplundert op zoek naar goedkope grondstoffen?!
En het dan raar vinden dat Rusland en China voet aan de grond krijgen in Afrika.
Niet dat dat zoveel beter is …
chrisvis zegt
Viel me ook direct op, was n of ze wouden de demonstranten even verfrissen…hier in België is het waterkanon een straal onder hoge druk… Kom graag in Nederland winkelen maar sommige mensen draaien volledig door zonder enige kennis van wetenschap of dergelijke. Ik denk dat ik op de a 12 is kom zitten om de coffeeshops terug toegankelijk te maken voor de belgen(in de grensstreek)… denk dat ik minder coulance ga krijgen dan die vervelende klimaatmannetjes
koen0373 zegt
Het probleem is niet dat de overheid grote bedrijven korting verleend op accijnzen, maar dat ALLE Nederlanders tot 10-15x teveel betalen voor hun energieverbruik. Dat is het probleem! Ze zouden moeten demonstreren voor eerlijke energieprijzen in plaats van tegen niet-bestaande fossiele subsidie.
En XR moet gewoon op de lijst van criminele, ongewenste organisaties.
karhengst zegt
Hebben ze al ministers geïntimideerd door met bakfiets en al voor de persoonlijke woning op te dagen?
Vooralsnog is het beleid waartegen ze protesteren illegaler dan de acties die gevoerd worden.
Pieterkonijn zegt
Niets gezien vanmorgen lagen zeker nog in bed .
Vanmiddag maar de toeristische route.
mashell zegt
Werkend Nederland? In ambtenarenbolwerk Den Haag wordt er nu polonaise gelopen door de kantoren omdat ze “werkend Nederland” genoemd worden.
Inmiddels komen de diehard XR leden vaker in het Ado station dan de harde kern van de supporters.
Ik vind het prima, aangekondigde protesten waar bijna niemand last van heeft. Anders dan de tractortochten en barbecues van de boeren. De politiek moet maar eens uitleggen waarom er zoveel belastingkorting is voor vervuilende fossiele industrie. Daar is gemakkelijk winst te behalen waar zowel het milieu als de belastingdruk voor de burger wat aan heeft.
kurtb zegt
Aan willen sturen op verschoning is een mooi streven.
Laat men dat dan wel doen met een correcte voorstelling van zaken en niet de onzinnige desinformatie van XR die door velen waaronder een groot deel van de journalistiek klakkeloos wordt overgenomen (schandelijk)
Allison Burgers zegt
Grappig. Onder werktijd op AutoBlog zitten om kritiek te leveren op niet werkende ambtenaren. ;)
rollingstoned zegt
Zeuren over het klimaat, terwijl “boegbeeld” Carice van Houten zelf wel de hele wereld overvliegt?
https://www.mediacourant.nl/2023/09/klimaatstrijder-carice-van-houten-uitgekotst-door-klm-personeel/
Robert zegt
“Althans, dat stelt Story-baas Guido den Aantrekker.”
Ah kijk, een betrouwbaar nieuwsmedium ;)
rollingstoned zegt
Is genoeg info over te vinden, dit was het de eerste linkje dat bij Google omhoog kwam. ;-)
pomoek zegt
@rollingstoned: Carice van Houten, de zelfbenoemd klimaatactivist. Is hypocriet. en dus is het protest onzin?
marcomanta zegt
Nee, protesteren prima, maar weer ben ik de dupe van deze gasten.
heckblende zegt
als je zooo dom bent je dat je alleen het hyprocisie argument kunt inzetten.
rollingstoned zegt
Ik ben sowieso geen voorstander van subsidies, toeslagen en zulks meer.
Deze was gericht aan @pomoek
Robert zegt
Spijker. Kop. Raak.
We moeten eens af van dat zinloze rondpompen van geldstromen. Maar dat gebeurt niet, want dan zou een heel leger aan ambtenaren, consultants, boekhoudkundige controleurs, fraudebestrijders en noem maar op (ex aequo: bovenmodaal betaald en daarmee potentieel stemvee voor D66 en VVD), zonder werk komen te zitten.
hondafiel zegt
Zure regen, wie kent de beelden op TV van hele bossen vol afgestorven bomen niet. Hoe staat het daarmee?
Robert zegt
@hondafiel: die zure regen wist terug te dringen door serieus maatregelen te nemen door o.a. uitstootnormen in te voeren. Net zoals het verbod op CFK’s en bromides ertoe leidde dat het gat in de ozonlaag niet meer groter werd en geleidelijk aan dus weer wat kleiner wordt.
We kúnnen het dus wel, op internationaal vlak maatregelen nemen die daadwerkelijk effect sorteren. Alleen leven we nu in tijden van “iedereen en z’n moeder heeft daar een mening over”, dus zijn de discussies hierover steeds moeizamer, zo niet eindeloos.
karhengst zegt
Komt eigenlijk alleen nog maar online voor, in de reactiesecties.
herve11f zegt
Dacht dat we een ijstijd kregen tegen 2000, tenminste dat beweerden ze toch in de jaren 80. Of was het gat in de ozonlaag eerst. Het was in ieder geval niet later dan 1990 en nadat ze voorspelden dat we zonder olie zouden vallen in de oliecrisis van de jaren 70. Er was wel steeds een constante in deze doemscenario’s: Alles werd opgeblazen en daardoor werden bepaalde dingen ineens enorm duur. En er was altijd één winnaar aan het einde van de rit: Vadertje staat…
Ah, de mens is zo kort van geheugen.
Hoe triestig.
marcomanta zegt
Demonstreren prima, maar ik heb het helemaal gehad met die gasten. Degene oppakken die niet meewerken en de rekening presenteren van de geleden schade. Oja waar kan ik mijn rekening heen sturen voor de geleden schade, te laat komen, omrijden.
heckblende zegt
had je eerder van huis moeten gaan. acties zijn van te voren aangekondigd.
dan ben je gewoon een domme man, en waarschijnlijk een pauper ook, aangezien je die 5 euro benzinegeld terug wilt.
ga de onvrede over je eigen leven niet projecteren op een groep die vooruit wilt en met de beste bedoelingen daar voor jou en mij staan.
herve11f zegt
Leg eens uit hoe die groep voorruit wil? Wat zijn hun oplossingen dan?
lowrider zegt
Door jezelf vast te lijmen kom je in ieder geval alles behalve voorruit 🤭
Frankypanky zegt
Een groep die alleen maar roept om ‘verbieden’, ‘beperken’ of ‘afschaffen’ is heel veel, maar zeker niet vooruitstrevend.
Sommigen stonden er ook met hun kinderen op de A12?!
Ik heb geen kinderen, dus ik vervuil al een hoop minder dat zo’n A12-plakker met kids. Hm?
FiXeR zegt
Zegt Marco onder werktijd. Stuurt jouw baas je ook een factuur voor de tijd die je hier verdoet?
marcomanta zegt
Ik ben toevallig eerder vrij, soms moet je heel vroeg beginnen.
italned zegt
Klimaatkneuzen. Best zielig.
wjeurs zegt
Ben je aansprakelijk als je gewoon 100 blijft rijden?
FiXeR zegt
Ja, want op dat stuk mag je 50. Dat kost je je rijbewijs en (poging tot) moord.
B00G1E zegt
Ik moest het artikel even lezen, dacht dat het over een Le Mans team ging.
BertjeB zegt
Hoesoo de A12 bezetten , komt er ook nog eens een politie auto die alle mensen verkoelen met water , man man zet er gewoon wat boeren op met wat stront tanks wedden dat de A12 zo weer vrij is !
adbrotjeknor zegt
Mensen maken zich zorgen over het klimaat. Dan mag je in een democratische samenleving demonstreren om de overheid te overtuigen dat er maatregelen genomen moeten worden. De A12 is een 4-baans ‘snelweg’ dwars door den Haag waarop je maar 50 mag rijden. Een snelweg bezetten is ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’. Dus; niks gewelddadigs of destructiefs doen, maar wel ongehoorzaam zijn. Met een goede reden. Mahatma Ghandi en dr. Martin Luther King hebben dat heel vaak in de praktijk gebracht om op geweldloze manier grote veranderingen voor elkaar te krijgen. Waarom betaal je geen BTW op kerosine en wel op je OV-kaartje? Waarom geen accijns op kerosine? Het argument dat dit internationaal is vastgelegd, is geen reden om het niet snel en goed (internationaal) aan te pakken.
Frankypanky zegt
Je geeft het antwoord al … Regio’s zoals het Midden Oosten zullen er niet in mee willen gaan. Krijg je straks mega verschillen in kerosine prijs per pond/kilo.
Of wat dacht je van China?
herve11f zegt
Ja, en wie weet wat er met die 2 is gebeurd?