Oké ‘geen hond’ is overdreven, maar het aandeel van diesels in de occasionverkoop is lager dan ooit.
Diesels zijn vervuilende monsters, ze stinken, je wordt met de nek aangekeken door GroenLinks-stemmers en je wordt in bepaalde binnensteden keihard gediscrimineerd. Om nog maar te zwijgen over de restwaarde. Waarom zou je in vredesnaam nog een tweedehands diesel kopen? Dat is hoe steeds meer mensen denken.
Het aandeel van diesels in de occasionverkoop heeft namelijk een historisch dieptepunt bereikt. Dat weten we dankzij de cijfers die we doorgespeeld kregen van Bovag. Dit jaar komt het voor het eerst voor dat minder dan 10 procent van de verkochte occasions een diesel is.
In totaal zijn er tot en met november 121.712 tweedehands diesels verkocht via autobedrijven. Dat komt neer op slechts 9,9 procent van het totaal. Vorig jaar lag dit percentage nog op 12 procent. En in 2009 waren diesels nog goed voor 20 procent. Sindsdien is het geleidelijk aan bergafwaarts gegaan en is het aandeel inmiddels gehalveerd.
Wat niet bergafwaarts gaat zijn de totale verkopen van occasions. Integendeel, autobedrijven verkochten de afgelopen 11 maanden al 1.232.335 occasions. Bovag verwacht dat dit aantal nog dik voorbij de 1,3 miljoen gaat voordat het jaar voorbij is. Dat zou weer een record zijn.
Het mag geen verrassing heten dat ook het aandeel van EV’s flink gestegen is. Er werden dit jaar 29.452 tweedehands EV’s aangeschaft via de vakhandel. Dit was goed voor 2,4 procent van het totaal. Dat klinkt misschien nog niet indrukwekkend, maar het is wel 2,4 keer zoveel als vorig jaar.
Foto: een heuse Mercedes C30 CDI AMG, gespot door @deora
Hubert zegt
Dan wacht ik mooi nog even totdat ze dieptepunt bereiken.
Ik zoek nog een superzuinig dieseltje voor woon-werkverkeer.
Iets wat niet te zwaar is en minstens 1 op 30 kan rijden.
Twingo of Lupo zonder al te veel kilometers.
Of zijn die juist nu wel erg gewild?
jmeverts zegt
@Hubert: een mini one d
MarcoM zegt
@Hubert: een kennis van mij rijdt al 15 de Lupo 3L. 1 op 30 rijdt hij makkelijk en hij blijft hem ook rijden. Ergens is het belachelijk dat zo een super zuininge auto als “smerig” wordt betiteld.
ghost zegt
@marcomanta: de automaten ervan zijn alleen onwijs fragiel, dus geen aanrader, op geen enkel vlak. Kan je beter doorgaan voor Polo bluemotion.
MarcoM zegt
@ghost: hij heeft 1 x een probleem met de automaat gehad, voor de rest, op wat roestpuntjes na, totaal geen problemen.
karhengst zegt
Omdat de Lupo dat 3L wellicht ook gewoon is?
Het is een hardnekkig misverstand dat verbruik recht evenredig schaalt met hoe vervuilend een auto is. Het omgekeerde is eerder waar, omdat het erg lastig is de stikstofoxiden te reduceren zonder hierbij het verbruik te doen laten stijgen.
Mijn diesel weegt het dubbele maar met alle moderne reinigingsinstallaties denk ik dat deze desondanks een stuk schoner is. Niet dat er niks voor te zeggen valt om een auto zo lang op de weg te houden, ook dat is een goede bijdrage natuurlijk.
Variomatic zegt
@Hubert: diesels gaan massaal de grens over, dus ik betwijfel of ze nog veel in prijs gaan zakken tweedehands. De bpm teruggaaf maakt onze diesels voor kopers uit andere EU landen (waar 80% nog gewoon lekker door dieselt) al relatief goedkoop..
stefanvts16v zegt
@hubert:
Heb zelf in 2012 een Twingo diesel nieuw gekocht en in 9 jaar iets van 180.000 km praktisch probleemloos mee gereden. Bekend zwak punt is de OEM airco-condensor, verder een degelijke auto. Is ook gebaseerd op een vorige generatie Clio waardoor ie veel volwassener aanvoelt dan andere A-segmenters uit die tijd. En in een leuke uitvoering (Dynamique, Night&Day) is de Twingo prima uitgerust met net wat mooiere materialen en opties dan de basisuitvoeringen.
Het rijdt in ieder geval vele malen beter dan die Polo (of Ibiza) met 3-pitter diesel, wat een verschrikking is dat!
1 op 30 is haalbaar met heel veel snelweg kilometers, maar dan moet je ‘m op 102-104 km/u vastzetten op de cruise control. Heel gewild zijn ze nog niet geloof ik, de MRB zit rond de 85-90 euro per maand. Vaak wordt dan de stap al gemaakt naar een iets grotere auto omdat je dan voor slechts 15-20 euro p/m extra MRB een stukje meer auto krijgt met praktisch hetzelfde verbruik.
Hubert zegt
Heb destijds ook een Twingo DCI gekocht. Meteen bij aflevering laten chippen.
Superzuinig en retesnel. (202kmh op de GPS met eco sticker op de kofferklep)
Spijt dat ik hem binnen het jaar al weer inruilde voor iets anders.
Maar nu dus op zoek naar iets soortgelijks.
Iets groters hoef niet, ik rij 90% van de tijd alleen.
En als ik met veel man of spullen op reis moet, heb ik nog een 940 station staan.
avdb55 zegt
@Hubert: dan heb ik er nog 1 voor je. Heb ik 8 jaar woon-werkverkeer mee gedaan. Nog nooit wat gemankeerd. Maar 1 op 30is een illusie voor een normale auto
faalhaas zegt
Ik heb vorig jaar ook de keuze gemaakt om voor een hybride-LPG te gaan ipv diesel. Ik heb gewoon geen zin in geneuzel met milieuzones en dat soort dingen in de toekomst. Ik doe een langere tijd met m’n auto en vind zo’n transitie-mobiel prima.
spidermann zegt
Ik wil nog wel een 550xD
Alfonso_Alfist zegt
Ben nog erg blij met de 200 dieselpk’s in de Giulietta achter de hand, gewoon zonder gedoe 1000km op een tank en harder dan 160 als ik haast heb of een roadtrip doe. Hier ik Duitsland is de wegenbelasting te overzien met 220€ per jaar. Ja de E-auto (i3s) is qua aandrijving & comfort superieur maar nu in de winter wel elke 180km laden. Nog ff 3 maanden geduld en dan het dubbele qua pk’s en rijbereik
bischero zegt
@alfonso_alfist: ik houd de Giulia JTD Veloce met interesse in de gaten. Niet op de NL sites 😁
Ot92 zegt
De Euro 6 diesels gaan nog als warme broodjes, gezien die geen gezeik met milieuzones hebben.
outlook zegt
@Ot92: dus deze worden niet geweerd?
Ot92 zegt
@outlook Voorlopig niet. Of je moet naar Stuttgart gaan. Daar wilden ze een geheel verbod op diesels hebben, ook als ie 5 minuten ervoor uit de fabriek is gerold met de nieuwste/schoonste diesel technologie aan boord. Of dat ondertussen is doorgevoerd in weet ik niet.
Stijnson zegt
@outlook: Met minimaal Euro 5 & 6 kom je zeker nog wel 4a 5 jaar bijna elke stad binnen
grandvitara zegt
Ook wij hebben de diesel vaarwel gezegd al een tijdje geleden. Na 2x een Velsatis V6 Diesel toch weer een diesel gekozen. Een 508RXH gekocht. Toen mijn 508RXH de hybride korting niet meer kreeg… Van 140 naar 176 euro per maand. Deze weer verkocht. Zonde zonde zonde. Want ik vind diesel echt heerlijk rijden. Nu hebben wij beiden een LPG VW Up en Tiguan. Nog ff iets goedkoper dan diesel. Net zoals Faalhaas zijn dit de transitie modellen. Over 3 jaar gaat de Up eruit en gaan m’n lease ID3 privé overgenomen worden. De Tiguan blijft dan nog een jaartje en daarna wordt ook deze vervangen.
tinnemans zegt
@grandvitara; Je kiest je auto’s echt alleen maar uit op de maandlasten?
vaakbenjetebang zegt
@tinnemans: Tja, er zijn mensen die dat doen. Dan vind ik een delta van 36 euro per maand op de houderschapsbelasting wel aardig scherp aan de wind, gezien de totale kosten van autobezit en -gebruik, maar wie ben ik?
tinnemans zegt
@vaakbenjetebang: Ik reken natuurlijk ook wel uit hoeveel m’n auto ongeveer kost en gaat kosten, maar ik gun mezelf ook een deel van m’n auto als hobby. Het totaalplaatje wordt daardoor ook een stuk beter; een saaie auto kost ook een bult geld per maand en een auto die elke rit een glimlach op m’n gezicht tovert kost maar iets meer.
grandvitara zegt
@vaakbenjetebang: Het gaat over heel andere bedragen dan 36 euro ;-). het verschil tussen bv mijn Tiguan en de laatste diesel de Peugeot 508RXH is 80 euro per maand verzekering 20. Dus totaal is het verschil tussen de Tiguan en RXH 1200 euro per jaar. Het verschil tussen het verbruik van de Tiguan en Outback is tussen de 700 en 900 euro per jaar. Mijn keuze is gemaakt als tussen stap naar 100% EV voor beide auto’s. En een beetje Tiguan is al snel 30 35k. Die overstap gaat ook 60 tot 70k kosten. Je begrijpt het gaat niet over geld maar, veranderende behoeften en inzichten
vaakbenjetebang zegt
@grandvitara: Zoals je het opschreef met die houderschapsbelasting kwam het sommetje toch echt uit op 36 euro en leek het alsof dat de reden was om de 508 er uit te doen. Zelf reken ik nooit op die manier aan mijn auto’s, daar zou ik alleen maar ongelukkig van worden. Ze kosten geld, het zij zo – een doodskist heeft geen zakken.
ouwedibbes83 zegt
@tinnemans: ik las t ook met enige verbazing. Wel een Velsatis rijden, toch wel iets aparts, nog met een stevige V6 ook. En dan tegenwoordig een VW Up op gas. Dat lijkt me toch heel andere koek.
grandvitara zegt
@ouwedibbes83: en @tinnemans het zijn keuzes die je maakt. Veranderende behoeften. In mijn auto verleden heb ik heel veel en vooral bijzondere wagens gereden. Ik denk dat ik de afgelopen 20 jaar prive 12 privé auto’s heb gereden en een gelijk aantal lease auto’s. Deze heb ik nooit privé gereden. Juist omdat ik altijd dezelfde mening had. Auto rijden is een hobby en dat mag wat kosten. Enkele voorbeelden 3x een Velsatis 2x V6 Diesel 1x V6 benzine. Mazda cx7, Saab 9-5 2.3, Golf 7 GTI, Subaru Outback 2015, Peugeot 508rxh. Allemaal gekocht rond de 3 a 4 jaar oud en 1 a 2 jaar gereden. Als je deze wagens rijdt dan betaal je iig veel wegenbelasting, veel aan brandstof of veel aan beide. Daarbij doe je ook een flinke duit in het zakje qua afschrijving. Dan heb ik nog niets gezegd over het exorbitante onderhoud. Maar 1000 euro per maand daar kom je zeker aan. Tot een half jaar geleden stond er ook een offroad T5 Camper voor de deur. Dan staan er 4 wagens voor de deur voor 2 personen! Na al die jaren de hoofdprijs te hebben betaald was ik er wel klaar mee. Ja ik had makkelijk een Macan diesel kunnen voor 35k of 40k kopen of een Q5. Maar dat wil ik gewoon niet meer. De belangstelling werd gewoon minder om dik en bijzonder te rijden. Dus bewust gekozen voor een redelijk paar auto’s als transitie mobiel voor de elektrische toekomst. De Up en de Tiguan zijn geen schraap versies. De up is de duurste cross Up en de Tiguan de R design. Gas is een bewuste keus. De investering soit beide auto’s goed kunnen kopen. Met totaal aan 45k privé km’s per jaar is dit simpelweg een nonbrainer.
grandvitara zegt
@tinnemans: lees even mij reactie op ouwedibbes. Het korte antwoord is nee zeker weten niet.
tinnemans zegt
@grandvitara; Ik haal momenteel bij lange na die 45k niet, dus ik kom nu met gemak weg met een 16 jaar oude 7 serie. De afschrijving kan nooit hoog worden, de wegenbelasting is wel een tikje ‘interessant’, maar de verzekering is een schijntje. Onderhoud valt me echt allles mee (weinig kilometers, weinig slijtage), en doordat ik minder dan 15k per jaar rijdt, waarvan het meeste in het buitenland, vallen de brandstofkosten ook erg mee.
Dat je geen 4 auto’s voor de deur wilt snap ik wel, en je moet je vooral helemaal niets van mijn mening aantrekken, maar je autokeuze worden wel steeds braver. :P
grandvitara zegt
Niet verkeerd een 16 jaar oude 7-serie. Controversieel uiterlijk. Leuk spul als je het mij vraagt.
Een VW Up en Tiguan zijn ook redelijk saai. Qua restwaarde zijn ze juist daarom geweldig.
Ik kijk vooral uit naar de toekomst.
fabian1978 zegt
Echt zo suggestief. Cijfers liegen niet, naar mensen die liegen gebruiken cijfers…
Er is gewoon weinig aanbod gebruikt op de markt gekomen en er verdwijnt veel voor de hoofdprijs naar het buitenland momenteel. Dus ja, er is “weinig” diesel verkocht % gezien…maar dat wil niet zeggen dat niemand een diesel wil.
Daremaster Co zegt
Alleen dombo’s die een boel willen afschrijven kwa waarde kopen nog diesels. Over enkele jaren is restwaarde nul.
jaapies zegt
@Daremaster Co: alleen dombo’s redeneren zo. Het hele idee is dat ik veel kilometers rijd en de auto dus sowieso afschrijf…
MarcoM zegt
@Daremaster Co: neem eens een BMW 7 serie van 15 jaar of ouder op benzine, is ook spotgoedkoop.
Ot92 zegt
@daremaster Deze ”dombo” rijd zoveel dat een auto na 5 a 6 jaar toch is afgeschreven. De huidige diesel is een Euro 6. Daar heb ik de komende 6 jaar geen gezeur mee in ieder geval.
tinnemans zegt
@fabian1978; misschien is het aanbod lager omdat er de laatste jaren steeds minder diesels meer nieuw aangeschaft worden? En dat zou betekenen dat ..
fredflinstone zegt
Hallo, mijn naam is geen hond 😂
50mchljn zegt
Afgelopen oktober ruilde ik een V60 (2013 bouwjaar/km.st 220k) op een benzine. Hij was redelijk zwaar gebruikt (krassen, kleine deuken etc.). Toevallig kwam ik degene tegen die hem gekocht. Was voor minder gekocht dan mijn inruilprijs. Mijn benzine-aankoop was “ strak “ qua prijs (ik heb niet te veel betaald) dus een diesel lijkt geen verdienmodel meer.
raoufff zegt
Gewoon lekker blijven doortuffen met m’n SDI’tje.
Racing not posing zegt
Voorlopig ook nog wel blij met 200 diesel PKs en een mooi rijbereik dat los staat van zomer/winter, wind/tegenwind en haast van de chauffeur😅. Volgeladen tot 100pct in 1.5min. Nog even doorkachelen dus tot EV tech, infra op volgend niveau zijn.
allesmetturbo zegt
Zolang daardoor de prijzen zakken is het prima!
Toevallig aan het kijken voor een F30 335D..
In duitsland zijn de prijzen best te doen, in nederland erg weinig aanbod helaas.
Daremaster Co zegt
Heel simpel, de vervuiler betaald. Belasting op diesels moet nog wat meer omhoog om van die stinkbaken af te komen!
outlook zegt
@Daremaster Co: CO2 uitstoot technisch doen ze het nog best wel aardig..
Ot92 zegt
@daremaster Durf je een weddenschap aan? We zetten beide ons auto in een gesloten garage en laten de motor lopen. Eens zien wiens auto ons eerst gaat vergassen. Met die van mij heb ik ruim 15 minuten in de garage gestaan terwijl de motor liep. Nochtans een tijdje onder de auto in de buurt van de uitlaat gestaan. Niks aan de hand. :)
kennone zegt
@Daremaster Co: is een diesel van af euro 6 niet schoner dan een benzine?
janesh zegt
Ik ben één van de weinigen die dit jaar een gebruikte diesel hebben gekocht. Mijn 730d ingeruild voor een 630d gt.
Ik heb al bijna vijf jaar een paar elektrische auto ’s maar gebruik ze steeds minder. Zolang het kan rijd ik in mijn diesels, ook nog twee oude pajero’s met 3,2 ltr vier cilinder diesel. Het vermogen aan mrb en onderhoud neem ik maar voor lief omdat ik verknocht ben aan dat diesel geluid. IK vind elektrisch rijden zielloos rijden hoewel mijn i3s rex fantastisch rijdt zeker met steeds vaker de twee cilinder ice op de achtergrond.
Trouwens stinkbak valt wel mee zeker mijn 630d gt met zijn euro 6d zes cilinder diesel.
JW zegt
Snap het niet echt, ik rij een A4 2.0tdi 3x sline met 180pk en zit op 1op16/17 (7k), inmiddels 340.000 op de teller.. Welke benzine auto kan dat.. Na 2x tanken heb je de wegenbelasting er al uit.. Ik tank 1x p.m, maar heb wel een degelijke auto. Vriend van mij moest z’n s60 1.6 eco 200pk al bij 200.000 voor 5k reviseren.
gilettelubbers zegt
@jwst1979: Precies! Mensen rijden liever een 1.0 driecilinder ipv een 2.0 TDI want ‘milieu’. Wat ze niet meewegen is dat een diesel over het algemeen makkelijk 3 of 4 ton draait, terwijl het o zo milieuvriendelijke karretje na max 2 ton is afgeschreven. De diesel is door deze gekte kapot gepraat, terwijl is bewezen dat moderne diesels de lucht zelfs zuiveren.. Het gaat allemaal om het geld
nooffence zegt
@gilettelubbers beetje aparte vergelijking, iemand die een 1.0 driecilinder haalt is niet in de markt voor een 2.0 tdi hele andere running costs / type autos vaak. Is dan meer vergelijkbaar met een 1.2 tdi 3 cyl en dan heb ik niet perse liever de tdi :)
ty5500 zegt
@gilettelubbers Diesel is kapot gemaakt omdat bleek dat ze allemaal heel erg creatief waren in hoe ‘proper’ ze waren, iets dat nog steeds van toepassing is. Op papier stoot het allemaal geen drol uit maar dat deden ze vroeger ook al (zij het in mindere mate), in realiteit is dit helaas niet echt het geval.
https://www.transportenvironment.org/discover/new-diesels-new-problems/
JW zegt
@ty5500: mijn pa zegt ook altijd, zuipt die niet veel. Heb veel auto gehad. Maar altijd oud spul. Die paar tientjes meer p.m weegt niet op tegen die afschrijving van je nieuwe fiesta/focus. Als je je auto een beetje zorgvuldig koopt, lees particulier bij een mooi huis in Duitsland…Dan valt die wegenbelasting/zuipen weg tegen te afschrijving
Roskampies zegt
Hmm mijn 530xd van 2014 in 2020 gekocht is nu evenveel waard als 2 jaar geleden.
Zal over 2 jaar de l@l zijn maar voorlopig rijd het prima over lange afstanden. Volgende een benzine idd. Of hybrid benzine (of iets electrisch ,heel misschien. )
Homer55 zegt
Ze hadden een dieselgate nodig om diesel kapot te maken.
deora zegt
Dacht al, hee die foto komt me bekend voor😁