Bij Heffner weten ze wel hoe ze een turbo in elkaar moeten schroeven. Eerder gaven ze de Gallardo al Veyron-prestaties, nu krijgt de R8 Murcielago-prestaties. Toch netjes voor een achtcilinder.
Er is weer een heel nieuw buizen-stelsel aangelegd om alle gassen en dampen de goede kant op te sturen. De uitlaat is aangepast en er hangen nu twee allemachtig grote turbo’s achter het motorblok. Heffner heeft aangegeven dat de auto op 100 octaan in ieder geval 600pk moet gaan leveren, aan de wielen! Op inferieure Amerikaanse 93-octaan peut komen ze nu al tot de 536pk.
Ondanks de flinke sprong in het vermogen zijn er geen aanpassingen aan nokkenassen, koppen of andere techniek gedaan. Dit is wat het standaard Audi blok kan als je er twee grote schoepenraderen op schroeft. Wel voorzichtig warm rijden, en regelmatig de olie vervangen.
Megakix zegt
Hé, dat is toch die man van Playboy ? Heeftie inmiddels ‘startproblemen’ ofzo ?
RomeoS zegt
LOL @ Megakix. Zeker een bruut monster. Ben benieuwd hoe ze dat met de achterbumper op gaan lossen, zo te zien is ‘ie in standaard vorm wat krapjes ;)
hippopotamus zegt
Dat is niet van Hugh hoor.
tss68nl zegt
@hippopotamus:
En er is altijd weer iemand die de grap niet snapt ;)
Ik vond de R8 al wel leuk, maar dit geluid is helemaal geweldig. Alleen vrees ik dat men qua levensduur gelijk heeft, ik denk dat het kreng na iedere rit een full service nodig heeft.
HDM zegt
@Megakix: mwa, heb gehoord dat z’n stickshifter gevoelloos reageert.
Vette turbootjes…
Megakix zegt
@RomeoS / HDM: gniffel… :mrgreen:
vwgolf zegt
Wie het ook is, het klinkt gewoon geweldig!
Citrofiel zegt
Eigenlijk zou deze auto stsndaard zonder achterkant moeten rondrijden. Dat buizenstelsel is hoe dan ook indrukwekkender dan wat er dan ook mogelijk achterop zou kunnen komen!
Joost1990_2 zegt
@Citrofiel: En waar komt de kentekenplaat dan? :lol:
Citrofiel zegt
@Joost1990_2: Ach joh, dat is een praktisch detail. Aan praktisch denken doen we niet op autoblog. ;)
quanti zegt
wat een lekker geluid
JamesBond007 zegt
Heeeerlijk geluidje zeg. Lekker verwarmend op deze koude vrijdag avond!
Jo-zef zegt
Het hoort gewoon bij een Audi R8! Lekker geluid, doet me denken aan een Porsche Carrera GT…
ErikkNL zegt
Prima dit. Ik vind het knap van Heffner. Ze flikken het nu bij steeds meer modellen. Zal mij benieuwen hoelang het mechaniek dit vol zou houden, maar toch gaaf is het zeker! Wie is de eerste die dit naar Nederland gaat halen? ;)
Jimmie zegt
Wat is er inferieur aan 93 octaan (US)? Da’s gelijk aan 98 hier…
BOHH zegt
idd Jimmie,
En als ze echt turbo’s goed kunnen inbouwen hoef je de olie ook niet regelmatig bij te vullen. Daarnaast ligt het eraan wat je met regelmatig bedoelt…
Svensson zegt
@”BOHH”:
Het gaat hier niet over bijvullen, maar over compleet verversen. Het hele blok wordt zwaarder belast, dus je wil zeker weten dat je motor goed gesmeerd blijft met verse/schone olie.
BOHH zegt
ja natuurlijk dat begrijp ik, maar hij de motor hoeft niet perse meer olie te verbruiken.
ricardo zegt
Turbo Turbo!
http://www.youtube.com/watch?v=xRbQqf3rGuk
vla zegt
En wat is daar ’t praktisch nut van?
Dirk46 zegt
vooruit met die geit, audi mag ook niet onbreken van een r8 twin turbo? xD
Dirk46 zegt
i robot kitje erop denks :P haha dik geluid man
Kappe zegt
ze vergeten alleen dan 93 Octaan in amerika MON 93 is en niet RON wat wij in Europa gebruiken om het octaan gehalte aan te geven. MON93 is zelfs iets meer dan RON95. Dus echt inferieur is het niet. Die MON100 van hun is gewoon circuit brandstof waar ze die 600PK mee zouden kunnen halen.
T man zegt
Wat ik nou niet begrijp is waarom Audi dit zelf niet voor elkaar krijgt. Bij mijn weten zijn er meerdere R8-en uitgebrand op de Nürburgring gevonden en volgens mij was het excuus toentertijd dat de turbo’s niet goed genoeg gekoeld konden worden.
bozewolf zegt
@T man: Nou, bij *mijn* weten heeft Audi de R8 nooit met turbo’s gebouwd, dus eh….
Benjamin zegt
93 octane in amerika is 93 AKI dwz 97-98 RON oftwel 89-90 MON. Eigenlijk is de enige belangrijke waarde de motoroctaan of MON. Dit is een waarde die de klopvastheid van de brandstof in realistische ongunstige omstandigeheden weergeeft. Het verschil tussen RON en MON is de gevoeligheid van de brandstof op wisselende belastingen.
Vidal zegt
@ T man:
Heffner zal geen 100.000 km garantie geven zoals Audi denk ik.
jorden zegt
transparante kunstof achterpumper er op! :D
BananaFlip zegt
Misschien toch slim om nog iets verder te denken dan alleen twee immense drukverhogers erachter te plakken.
T man zegt
@ Bozewolf
Bij mijn weten zijn ze gaan testen met het RS6 motorblok.
Weet niet of ik linkjes mag plakken van de concurrenten ;-)
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=7711
Cantago zegt
Wat een MACHTIG geluid!
baztiaan1 zegt
@ ricardo, kabouter wesley is meesterlijk, nu alleen maar hopen dat deze bij turbo turbo niet in de fik vliegt! zou toch zonde zijn. vet geluidje ook trouwens!
pan zegt
STOM filmpje, de achterwielen draaien niet eens over de rollen en je hoort te rollen wel. Ik wil hem in die banden zien hangen.
petervd3 zegt
Echt wel een super mooi geluid hoor.
@ Pan
Het is ook plaatje met geluid en niet een filmpje met geluid.