Kunnen we dit wel een gevecht noemen?
Herbert Diess, de recentelijk gepromoveerde topman van de Volkswagen Group, heeft snode plannen met SEAT. De geboren Münchenaar wil één van de vele aftakkingen van VAG richten op Alfa Romeo. Dit lijkt een gemakkelijke opgave, daar de verkopen van beide autofabrikanten totaal niet met elkaar in verhouding staan, maar Diess ziet dit wel anders.
Volgens Herbert moet SEAT zich namelijk vooral richten op de mate van bekendheid van Alfa Romeo. Zoals gezegd laten de verkopen het vooralsnog tamelijk afweten, maar de Italiaanse autofabrikant geniet nog altijd een grote groep liefhebbers (Alfisti). Daarbij genieten de Italianen van het hartstochtelijke fanatisme. Dit was vorig jaar bijvoorbeeld goed te merken toen het merk aangekondigde dat het terugkeerde naar de Formule 1. Tevens is het merk een bron van inspiratie en een vriendelijke concurrent. Het hoofd van Hyundai liet recentelijk bijvoorbeeld nog weten dat toekomstige modellen van het merk mikken op de schoonheid van het gamma van Alfa Romeo.
Hoewel Alfa Romeo een groot aantal zaken in het voordeel heeft, heeft de autofabrikant deze positieven nog niet om weten te zetten in keiharde, concrete verkoopcijfers. SEAT mag zich misschien mikken op Alfa Romeo, qua verkopen drukken de ‘Spanjaarden’ de Italianen volledig de grond in. Alleen al in de eerste vier maanden van dit jaar verkocht SEAT liefst 189.300 auto’s, ongeveer 20.000 auto’s meer dan Alfa Romeo in héél 2018 hoopt te verkopen.
Desalniettemin ziet Diess Alfa Romeo als een concurrent voor zijn Spaanse Volkswagen-klonen. De Duitser vertelde recentelijk het volgende over de huidige stand van zaken:
Young, sporty, desirable, emotional – this is how we are positioning Seat a little higher. Today, Seat has a much better product mix than just a few years ago and has the youngest customers in the group network. I believe this brand still has plenty more potential. […] For people our age it is a fantastic brand, but ever since I can remember Alfa has been on the decline. Ask a 25-35 year old about Alfa, they are at a loss, they have no idea what Alfa is.
Dat laatste is waarschijnlijk gruwelijk overdreven, maar het feit blijft wel dat de Italianen zichzelf ernstig bij de kladden moeten grijpen om niet totaal irrelevant te worden. Of dit nu gebeurt of niet, SEAT hoopt het spreekwoordelijke stokje in ieder over te kunnen nemen, door haar jonge doelgroep allerlei frisse en jeugdige producten voor te schotelen. Onder Piëch mislukte eenzelfde poging Alfa Romeo te verslaan, wellicht dat Diess zijn doelstelling wél kan verwezenlijken. (Bron: Automotive News Europe)
vpowert zegt
Wat een dwazerij.
Uit die quotes van die Seat meneer kan ik toch echt niet opmaken dat ze ‘het gevecht aan gaan met Alfa Romeo’. Dat laatste lijkt een wel erg vrije intepretatie door de gozer die het AutoNews artikeltje tikte en de Autoblogger die het vervolgens overtikte.
Het Seat baasje noemt dat Seat het sportieve merk binnen het Volkswagen concern moet zijn, bla, bla, bla en dat het Alfa Romeo merk inmiddels niet meer zoveel betekent.
Bovendien zou het dwaas zijn om als Seat te zeggen dat je je pijlen richt op Alfa Romeo – een merk dat dus inderdaad veel minder verkoopt en waarvan je ook nog eens zegt dat het aan merkwaarde verliest bij de doelgroep.
Misschien moeten we dat artikeltje van AutoNews even fact checken? Het klinkt als een hoop vrije intepretatie van wat losse quotes.
acizane80 zegt
@vpowert: zoals jij het stelt is de interpretatie vrij ruim genomen. Ik en velen zien in Alfa beeldschone auto’s, die op veel priducten mist. Bv een golf, polo , passat concurent is er niet. Op het moment hebben 3 modellen waarvan 1 reeds jaren meedraait en aan vernieuwing toe is. En zelfs niet echt voldoet aan de merkwaarden. Maar eender welke alfa ik bekijk zie ik wel iets waarvan mijn hart sneller klopt. Als je dat kan verwezenlijken over je hele gamma, en de nodige marketing doet en dit genoeg verkoopt krijg je een klanten die je trouw blijven en telkens opnieuw voor jou product kiezen. Alfa heeft die klanten achterwege gelaten.
ardonjr zegt
@acizane80: “Maar eender welke alfa ik bekijk zie ik wel iets waarvan mijn hart sneller klopt. ”
Benieuwd naar jouw ‘gevoel’ bij een Mito.
Ben zelf behoorlijk Alfa minded (al zeg ik het zelf) maar met de Mito heb ik toch echt helemaal niets en daar kan ik ook niet mee.
ihrte zegt
Veel mensen zijn begonnen met een Ibiza of Leon (1M/1P). Je had dan altijd de FR en Cupra variant als image builder. Tegenwoordig kan je een FR bestellen met een 1.0 TSI 95pk en moet je voor een Cupra bij een ander merk zijn… Nee zo ga je je liefhebbers niet binden. Ik zou zeggen, begin met het terugdraaien van de afsplitsing van het Cupra merk en maak de FR (naast de looks) weer interessant.
vpowert zegt
@ihrte: Exact dat! Een zorg ervoor dat je hot hatchbacks de leukste in hun klasse zijn. Of de mooiste. Met een medium leuk design en medium leuk rijgedrag krijg je nooit echt liefhebbers.
ihrte zegt
@vpowert: ik moet zeggen, de nieuwe Ibiza in FR trim vind ik echt ultiem qua design. Maar goed, mijn opa en oma zouden er zo eentje kunnen bestellen.. en zolang dat kan wil ik daar niet mee geassocieerd worden :-)
Wat betreft rijgedrag is de Leon Cupra nog erg leuk m.i., relatief goedkoop en samen met Honda toch één van de krachtigste voorwielaandrijvers. Een echte wolf in schaapskleren op de Duitse autobaan.
boomhauwer zegt
@ihrte: idd, kwam onlangs een FR tegen, zag er snel uit maar met 95pk verlies je er al 10 aan die leuke 18″ers
camber24 zegt
@ihrte: Maar die kritiek gaat voor veel meer merken op; C180d met AMG, 316d met M pakket, et cetera. Ik vind juist dat ze met de Ibiza FR een super leuk smoelend ding hebben neergezet. Sportieve looks, kan met wat snellere motoren besteld worden. Niks mis mee toch?
theblazerunner zegt
@camber24: Jawel want zo zie je geen verschil tussen iets wat echt snel is en niet. All show, no go.
riddertevoet zegt
Dergelijke teksten horen we al vanuit VAG sinds pakweg 2004.
spidermann zegt
Laat BMW Alfa overnemen. Verdere uitbouw van de Guilia serie (SW, plug in, GC versie enz), een spider, eindelijk een Alfetta en wat van de grotere Diesels in de Alfa’s en je hebt een cash cow in de group.
escort77 zegt
@spidermann: ik denk dat BMW al veel Alfa-klanten heeft overgenomen, misschien een gruwel voor de die-hard fans, maar naar welk merk moet je anders als opvolger voor je spider, 33, 145/146, 155/156/159 of 164 om maar wat te noemen?
(Giulia en giuliette, mooie auto’s maar heeft lang geduurd)
cazzo046 zegt
@escort77: Helemaal mee eens. Ben na een paar 75’s een 147 een 156 en een 166 overgestapt naar een 325 een 535 en nu een 1M.
Heb nog wel 5×75 in diverse stadia voor op t circuit.
kniesoor zegt
@cazzo046:
Hier nog één, na 3 Giulia’s, 2 Spider Coda Tronca’s, een Alfetta en een 156 Berlinetta ben ik ook aan de BMW gegaan. Eerst een E46 M3, nu een F82.
mikje90 zegt
@spidermann: nee niet door een duitse autofabrikant ik denk dat hun visie het merk alfa romeo niet ten goede komt. Ja ze hebben het geld maar je kan er niet alles mee kopen of maken.
lekkaah zegt
@mikje90: wat is niet ten goede? hun huidige financiele situatie?
tweetyv6 zegt
@mikje90: Of je groeit door naar Maserati.
mashell zegt
@spidermann: maar BMW zou het hele Alfa gamma schrappen, dat heeft 100% overlap met modellen van BMW en MINI en die van BMW zijn moderner en ongetwijfeld winstgevender.
Edge zegt
@spidermann: Als er iemand Alfa Romeo zou moeten overnemen, is het Hyundai. Hyundai en Kia zijn de merken voor de modale koper, Genesis is het luxemerk, maar daartussenin zit nog een gat wat Alfa Romeo perfect zou kunnen opvullen. Een Giulietta-opvolger of MiTo zou dan techniek kunnen delen met de i30 en i20, uiteraard met wat meer premium materialen en sexy styling. In die klasse is FWD toch al de norm. De Giulia en diens derivaten zouden techniek kunnen delen met de RWD Genesis modellen, en de SUV die men boven de Stelvio wil plaatsen kan dan weer techniek delen met een luxe Genesis SUV, en op basis van de Kona zou Alfa Romeo dan een premium klein SUV-ding kunnen maken.
Ram-G-maN zegt
De nieuwe Giulietta schijnt een achterwielaangedreven C-segmenter te worden. Prettige wedstrijd verder!
mikje90 zegt
@AutomotiveDesigner: kwa design verliezen de duitsers zowieso van de italianen.
alfalfa zegt
@AutomotiveDesigner: De nieuwe Giulietta is volgens het FCA 5-jarenplan een facelift van het huidige model dus niet een nieuw model.
allesmetturbo zegt
Ik ben van een vagje (golf 5gti) overgestapt naar een alfa 156, wat een verademing zeg!
Stuurt zoveel mooier en veeeel minder problemen.
Voor mij geen vag meer tenzij je in de porsche hoek gaat kijken (pana st is echt fantastisch).
Nu wachten op de rwd giulietta :D fingers crossed
kermit123 zegt
@allesmetturbo: ik ben juist van Alfa 156 overgestapt naar Audi na elke keer weer bij de Apk keuring steeds weer 700 euro kwijt te zijn aan reparatiekosten als draagarmen en wiellagers enz! Omg wat een drama was dat! Ik heb 3 alfa’s gehad ieder keer weer dokken als ik gekeurd moest worden! Verder reden ze prima en nooit op de weg in de steek gelaten! Maar toen heb ik de overstap gemaakt naar Audi! Nooit meer problemen gehad en wat een verademing vergeleken met Alfa! Nooit meer Alfa
allesmetturbo zegt
@kermit123: zo zie je maar weer, je moet er net geluk mee hebben.
Ik heb ook 2 audi’s gehad en die hadden aanzienlijk minder problemen dan mijn vw. Stuurgevoel wel minder dan bij alfa maar voelde allemaal wel lekker degelijk aan. Heb met de alfa wel meer smiles per km, maar idd draagarmen ook moeten vervangen.
bmw2coupeeigenaar zegt
@kermit123: Vanwaar koos u voor Audi ipv BMW? Zoals hierboven al vaker benoemd, lijken meerdere ex-Alfa rijders juist voor BMW te kiezen.
kermit123 zegt
@bmw2coupeeigenaar: De reden waarvoor ik Audi gekozen heb is voor het Quattro systeem. Bmw heeft ook op mijn verlanglijstje gestaan maar ging toch voor Quattro. Maar mijn vriendin heeft een Bmw 1serie dus als ik scherp wil sturen met achterwielaandrijving pak ik de Bmw?
karhengst zegt
Seat, dat zijn toch die straffer geveerde Skoda’s met een nóg saaier interieur?
gregorius zegt
Seat mag per definitie niet te mooie en goede auto’s verkopen; want dan worden ze boos bij VW & Audi.
Ze hebben nu 6 modellen (waarvan 1tje ook in station) en die zijn allen simpelweg goedkope Volkswagens en/of samenwerkingen met andere zuster modellen.
Overigens vind ik het wel knap. Van iets het beste maken, is lastig; maar goed te doen.
Echter, van een product oprecht een middelmatig product te maken; net goed genoeg en net niet te slecht en die dan met een hoop marketing als een stuk beter te proberen te verkopen: dat is niet makkelijk.
ttr6 zegt
Inderdaad heeft die Seat boss wel wat gelijk als ‘ie stelt dat Alfa irrelevant dreigt te worden…..echter hij heeft geen gelijk als ‘ie stelt dat de jongere generatie Alfa niet kent of er niets mee heeft. Tenminste, ik kan dat uit eigen ervaring vaststellen. Bij vele eind 20- ers krijg ik zeer positieve reacties op mijn Giulia. Een auto die ze graag zouden willen. Eén van die reacties komt van….een Seat rijder. Ik weet, met zo weinig meningen maak je geen statistieken, maar toch….Piech wilde Alfa al heel lang inlijven omdat hij het een van de mooiste automerken vindt (zegt de autoliefhebber Piech) en omdat hij verdomd goed weet dat merkbelevenis alles is en er dus wel degelijk veel geld met Alfa valt te verdienen (zegt de businessman Piech) en Seat = 0 beleving. Dat laatste is dus precies de reden dat FCA niet wilde verkopen. En nu maar hopen dat het FCA zelf lukt…..
jorden zegt
Met dit mooie weer zie ik met enige regelmaat weer wat Alfa Spiders buiten de garage boxen treden. Daar draai ik m’n nek wel even voor om! Laatste keer dat ik dat voor Seat deed, moet nog komen.
Niets te nadele van Seat, maar VAG moet stoppen met het verkondigen, dat ’t het sportieve broertje van VW is. Want dat is het niet, nooit geweest en in de nabije toekomst zie ik dat niet veranderen. Bij sportief denk ik niet alleen aan het opvoeren van een regulier model. Maar een Coupe of Roadster of iets met RWD in je gamma is toch wel een minimale vereiste om je als sportief merk neer te zetten.
allesmetturbo zegt
@jorden: precies dat, ik reed laatst in een nieuwe vw transporter en stuurde niet veel anders dan mijn oude golf 5 gti qua stuurgevoel. Was alleen een stuk sneller, niet sportiever.
torsen zegt
@jorden: Dat laatste hoeft van mij nog niet eens.
Al zouden ze alleen al de ballen hebben om Seats ook echt sportiever te laten rijden dan de VW tegenhangers.
De grootste verschillen tussen de auto’s van de VAG merken met dezelfde platforms zijn design, beschikbare opties en hoeveelheid isolatie.
Het lukte Alfa zelf al bijna niet meer om die merkbeleving in stand te houden laat staan dat Seat het ff gaat doen zonder de geschiedenis van Alfa.
Pas als Seat Sport ineens een Formule 1 team gaat beginnen wordt dit verhaal ook maar enigzins geloofwaardig.
henkhekje zegt
Seat, dat is wel zo’n beetje het laagste waar je in kunt rijden. Net boven een Lada
centocinquantanove zegt
Wat een nieuws… De vorige keer dat ze dit riepen kwamen ze met de Altea en de Toledo MPV.
Specht zegt
Seat verkoopt simpelweg meer Auto’s als Alfa Romeo, en is daarmee iniedergeval succesvoller dan Alfa Romeo ooit zal worden.
Seat zal nooit failliet gaan (al hebben ze een matige periode gehad een paar jaar terug) Alfa daarintegen moet nog maar is zien of ze over 5 a 10 jaar nog bestaan (Zie Lancia) en hetzelfde geld voor Fiat.
En ja dat zeg ik als Alfa liefhebber en bezitter en werknemer bij een VAG dealer (want ja, waarom zou ik bij Alfa gaan werken als daar geen droog brood te verdienen is). :)
Misschien dat de dood van Marchionne toch nog ergens goed voor was, en dat FCA eindelijk is gaat leren van de succesvolle taktieken van andere merken en de boel is fatsoenlijk op de rit zet.
Esprit_de_Flandre zegt
Misschien moet Seat eens zichzelf zijn, ipv altijd Alfa te willen zijn…
right zegt
Jaja Seat…..
eklasse zegt
Het merk Cupra is al dood?
saxoke zegt
Qua verkoopcijfers heeft Seat Alfa al lang verslagen. Qua merkbeleving nog lang niet. Dit komt gewoon door de klassiekers die Alfa op de wereld heeft gezet. Dr is geen hond die zn kop draait als ie een Seat uit 1987 voorbij ziet komen. Maar komt er een Alfa uit die periode voorbij (de Spider of GTV bijvoorbeeld), die heeft iedereen gezien. Ook dat is merkbeleving. Alleen staat Seat er nu, qua nieuwe modellen gewoon veel beter voor oa thanks to VAG en de fanboys. Moest ik op dit moment kiezen tss een Alfa en een Seat, dan werd t de Seat (of het moet de Giulia QV zijn, daar heeft Seat geen antwoord op (Dsegment, V6 500pk,….))
saxoke zegt
@saxoke: maar de vraag is of k werkelijk een QV zou willen? In dat segment is bvb een RS4, M3/M4 of C63AMG(s) nog steeds de auto waar iedereen (ook ik) voor warm loopt (verkoopcijfers bewijzen het). Daar mist Alfa dan weer de “merkbeleving” die Audi, BMW en Mercedes met hun super sedans hebben opgebouwd. Dus al bij al denk k toch dat t Alfa niet gaat zoals ze zelf zouden willen. En dat ze qua merkbeleving bij nieuwe modellen de plank serieus misslaan, en dat andere merken (Seat bvb) dat op dit moment wèl goed doen. Je kan het een beetje zien als beleggen, resultaten uit t verleden zijn geen garantie voor de toekomst (het sterke verleden van Alfa geeft ze tot op heden geen verkoopssucces)
ardonjr zegt
@saxoke: Denk dat het ook ligt aan wie je het vraagt.. Als ik kon kiezen tussen een BMW M model of een Alfa QV model (eender welke) dan kies ik zonder te twijfelen altijd voor de Alfa. Alleen al voor het geluid die bij de Alfa wel oprecht is en bij BMW uit de speakers komt (tegenwoordig).
.. al hoorde ik laatst de BMW E60 M5 (ja die met v10) rijden.. dan zou ik wel even twijfelen (man wat een geluid!)
saxoke zegt
@ardonjr: schitterend geluid is dat eh! Zelf 2x met de V10 meegereden, bom van n auto.
ben64 zegt
Echte Alfisti zullen het merk trouw blijven, en zien juist geen enkele reden om over te stappen. De gematigde Alfisti hebben er 1 gehad, of hebben er 1 en rijden bijv. daarnaast nog in een ander merk. Seat zal in basis een goede auto zijn (kwaliteit, prestaties etc), maar is verder een auto zonder ziel. Iets wat de echte Alfisti alleen maar begrijpt. Houden zo.
Onehp zegt
Er wordt toch veel naar de badge gekeken, want Seat maakt gewoon strakke auto’s vind ik. Op deze kan zo een Alfa logo, knap zuiders design:
https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwste-seat-leon-st-cupra-is-zeer-gelimiteerd-112698
Jammer genoeg geen Seat binnenkort
Onehp zegt
Er wordt toch veel naar de badge gekeken, want Seat maakt gewoon strakke auto’s vind ik. Op deze kan zo een Alfa logo, knap zuiders design:
https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuwste-seat-leon-st-cupra-is-zeer-gelimiteerd-112698
Jammer genoeg geen Seat binnenkort
hape zegt
Alfa gaat concessies aan die Seat nooit zal nemen simpel omdat ze een groter publiek moeten dienen.
Dat maakt Alfa’s uniek.