Na de waterstof-V8 van gisteren is er vandaag nog meer waterstofnieuws.
De kans is groot dat je nog nooit een waterstofauto hebt overwogen. Er kleven namelijk een paar serieuze nadelen aan. Maar wat nou als alle fabrikanten die nu in EV’s geïnvesteerd hebben, hun geld hadden gestoken in waterstofauto’s? Dan was er nu wél een uitgebreid netwerk met waterstofstations en waren er ook meer betaalbare waterstofauto’s.
Enfin, dat is dus niet gebeurd. Toch is de waterstofauto nog niet afgeschreven. Toyota en Hyundai houden er nog dapper aan vast. Nu lijkt er het erop dat er eindelijk een speler bij komt: Renault.
De Fransen kondigden eerder al busjes aan op waterstof, maar ze blijken nu óók bezig te zijn met een auto op waterstof. Renault deelt vandaag namelijk een teaser van een concept car op waterstof.
Het interessante is dat ze spreken van een ‘waterstofmotor’. Daarmee zou deze Renault dus andere techniek krijgen dan de Toyota Mirai en de Hyundai Nexo. Die worden namelijk beide aangedreven door een elektromotor die gevoed wordt door een brandstofcel. Dat is dus geen waterstofmotor.
Renault lijkt hiermee te hinten naar een verbrandingsmotor die op waterstof loopt. Daar is ook Toyota volop mee aan het experimenteren. We schreven er gisteren nog over: Yamaha heeft in opdracht van Toyota zelfs een V8 op waterstof laten lopen.
Op het plaagplaatje van Renault zien we een auto die doet denken aan de nieuwe Mégane E-Tech. Dat is geen slechte zaak, want die ziet er gelikt uit. Renault heeft met deze auto een nieuwe designtaal ingezet, die er veelbelovend uitziet.
Meer info hebben we op dit moment nog niet, dus het is afwachten op de onthulling. Die zal plaatsvinden in mei. Wellicht dat Renault dan gaat vertellen of ze ook productieplannen hebben voor deze waterstofauto. Het zou in ieder geval een welkome aanvulling zijn op het aanbod van waterstofauto’s. Want als de Mirai en de Nexo toevallig allebei niet je ding zijn heb je nu gewoon pech.
Marco zegt
Mooi dat het kan, leuk experiment en stukje marketing.
Het heeft natuurlijk in de praktijk geen bestaansrecht, nut of toekomst. Maar tof!
redbeams zegt
@Marco: nut heeft het wel want het is uiteindelijk een vervoersmiddel.
lekkerlinksrijden zegt
@Marco: misschien wel voor vrachtwagens
Jacco zegt
Qwa milieu bedoelt u? Nu heeft het inderdaad nog weinig zin. Maar zodra alle energie groen is heeft het wel degelijk nut omdat we alle opgewekte energie op een zonnige en winderige dag zullen moeten opslaan, deze overgebleven energie zal omgezet worden in waterstof om alles en iedereen op een windstille donkere dag van stroom te kunnen voorzien. Ook zal dit dus getanked kunnen worden en is het een minder zware auto waardoor de wegen minder belast worden, sneller te tanken, minder uitstoot bij productie. Ik zie alleen maar voordelen in autos op waterstof, enige nadeel is dat je veel energie verliest met deze tussenstappen maar ook dat is niet erg aangezien de energie groen is. Elektrisch is een leuke tussenstap maar niet praktisch genoeg.
Groninger zegt
Nu werk ik in de olie en gas industrie (en ja, er wordt nog volop geboord naar gas) en toch hoor ik alleen maar van oliemaatschappijen dat ze productie eilanden die aan het einde van hun levens cyclus zijn gaan ombouwen voor de productie van waterstof! Dan heb ik ook nog iemand in de vrienden kring die onderzoek/testen doet voor branders op waterstof voor het gebruik in onze cv ketels en die er toch wel een beetje overtuigd van is dat dit een beetje de toekomst gaat worden. Zal dit dan allemaal gezwets zijn en waterstof helemaal op niks gaan uitdraaien? Denk dat het voor de autoindustrie misschien nog een beetje in de kinderschoenen staat, maar we hebben denk ik genoeg groene energie over om duurzaam waterstof van te maken.
v10m5 zegt
Renaudi E-Tron?
pramm zegt
Helaas heeft waterstof on een verbrandingsmotor helemaal niets meer met duurzaamheid van doen. Want niet duurzaam geproduceerde waterstof en alsnog uitstoot uit de uitlaat.
Flutterbi zegt
Het is altijd mooi dat de negatievelingen roepen dat waterstof nooit wat wordt. Het staat in de kinderschoenen en is zeker nog verre van op hetzelfde niveau als alternatieve technieken. Maar het heeft milieutechnisch zoveel voordelen dat ik het zou toejuichen dat men hier op investeert. Laat staan voor het gebruiksgemak t.o.v. overal stekkers en palen en laadtijden.