Porsche is het zoveelste merk dat twijfelt over de haalbaarheid van de elektrische autotransitie.
Zo snel mogelijk aan de elektrische auto. Auto’s met verbrandingsmotoren uitfaseren en vervolgens een nieuw batterij elektrisch model introduceren. Dat verloopt allemaal niet zo rooskleurig als de merken dachten. Steeds meer komen merken terug op eerder vastgestelde ambitieuze plannen.
Porsche en de elektrische auto
Bentley bijvoorbeeld, maar vorige week ook Ford. Deze week is het Porsche die een stapje terugdoet. De Duitse autofabrikant had de ambitie dat in 2030 80% van de verkopen uit volledig elektrisch modellen zou bestaan.
2030 is nog ver weg, maar nu al trekt het merk die keutel in. Het gaat langer duren om die doelstelling te behalen. De algehele vraag naar elektrische auto’s loopt wereldwijd terug. Porsche is zeker niet het enige merk dat kampt met een terugvallende vraag.
De focus ligt nu meer op wat de klant wil, in plaats van een elektrische agenda erdoorheen duwen. De Taycan is het levende bewijs dat nog niet iedere Porsche-rijder om is. Het is de Porsche met de grootste afschrijving in jaren. Auto’s met een nieuwprijs van 120.000 euro of meer worden een jaar of drie later aangeboden voor de helft. Vrij ongebruikelijk voor een Porsche.
De drie belangrijkste markten voor Porsche zijn China, de Verenigde Staten en Europa. In deze drie markten nemen de EV-verkopen juist af. Morgen komt het Duitse automerk met de halfjaarcijfers. Dan kunnen we in detail zien hoe de vork echt in de steel zit.
De Porsche Taycan was de eerste elektrische auto van het merk. Met de introductie van de elektrische Macan is het tweede model een feit. Het derde model betreft een volledig elektrische 718. (via Reuters)
Johanneke zegt
Uiteindelijk willen alle merken gewoon het meeste geld verdienen. En nu blijkt dat dat voor de komende 10 jaar niet vol op EV gaan is, maar zowel EV’s als ICE’s aanbieden.
Persoonlijk vond ik de plannen die de fabrikanten een jaar of 5 geleden hadden ook wat ambitieus, maar dacht, ze zullen er wel over nagedacht hebben. Nu blijken ze dus ook echt te ambitieus. Een transisitie doe je niet in 10 jaar. Eerder in 30.
V8Vantage zegt
Nu blijkt idd dat consumenten toch meer ‘macht’ hebben dan aanbieders van producten. Een markt ‘maken’ voor producten lijkt dus soms lastiger dan een ‘markt’ maken voor bepaalde ‘gedachtegoeden’ denk ik.
ericc zegt
Nu hopen dat politiekers ook zien dat de bevolking macht heeft en niet duldt dat EV’s door hun strot wordt geduwd. Europa alleen gaat de wereld niet verbeteren maar zolang andere werelddelen niet meedoen, gaan we hier verarmen door onze poging tot!
991TurboS zegt
Dat is natuurlijk de grote vraag wanneer de EU/ Europese overheden het ook eindelijk gaan inzien dat hun plannen ook wat te ambitieus waren.
papa zegt
Dit is groter dan de EU, het feit dat Amerika hun doelstelling voor electrification heeft bijgesteld om hun autofabrikanten te beschermen is ook een grote factor in dit verhaal
petroldrinker zegt
@ericc je verwacht toch niet serieus dat de EU hun zelf gecreeerde fouten gaat toegeven en iets enigszins terugdraaien ofzo? ik hoop het van harte maar de EU kennende zullen ze alleen maar meer gas erop geven “lets double down” zie ik ze al zeggen tegen elkaar….
neal zegt
dat lag zeker niet alleen aan de fabrikanten, maar wel aan de europese unie om verplichtingen en doelstellingen op te leggen die 1 niet haalbaar waren en 2 niet genoeg draagvlak hebben bij het publiek voor allerlei redenen (van gebruiksgemak tot kostprijs tot beleving)
vetnek zegt
Bij Porsche dachten ze: “Wij doen het even Macan”
Robert zegt
Een Taycan van drie jaar oud voor half geld vind ik persoonlijk nog steeds heel veel geld…
RutgerK zegt
Dus de brancheorgansisatie ACEA zit ernaast met hun recente rapport waarin zij een 43% stijging van de EV verkoop in Europa zien? De groei komt voornamelijk vanwege het beschikbaar komen van goedkopere EV’s. Dat is natuurlijk wel een segment waar Porsche niet in verkoopt.
MarcoM zegt
En dit was te verwachten natuurlijk. Een Porsche is een auto met emotie, net als een Mustang met een V8 in plaats van een 4 cilinder of erger nog, een elektrische Mustang. Nee, EV tijd is nog ver weg voor de meesten.
mashell zegt
De emotie zit in de bestuurder, niet in de techniek. Het kan zijn dat de één geëmotioneerd wordt door een hees motorgeluid en schakelschokjes en de ander door vloeiende acceleratie zonder bijgeluiden.
JelmerS zegt
Ik zie nog geen Taycan’s voor de helft te koop staan helaas.
Het uitblijven van een toenemende vraag komt toch op het conto van de overheden. Overheidstimulatie is een component voor aanschaf, maar langdurige concreet beleid is even zo belangrijk voor de gebruiksduur en restwaarde. De technische pijnpunten zijn al redelijk getackeld met een redelijke range en laad infrastructuur.
ghost zegt
Je moet ook geen Taycan willen van de eerste gen. Heeft misschien looks, maar effectief doe je 200-250km op een accu (want laden tussen 20-80%) en dat is gewoon te weinig. De nieuwe (04-2024+) hebben daarentegen wel een stuk betere range maar zijn idd behoorlijk prijzig.
b088y zegt
Staat een mooie bij Duitse dealer te koop voor 59k, inclusief garantie.
harrie zegt
Dat beleidsmakers veel te optimistisch zijn geweest over de snelheid van de EV adaptie, en uit politiek opportunisme praktische problemen te gemakkelijk ter zijde schuiven, is niet zo gek.
Maar dat al die talloze duurbetaalde business analisten bij de fabrikanten er zo naast zitten is wel kwalijk.
mashell zegt
Is toch niet zo moeilijk? De business analisten gingen uit van een verkoop verbod op verbrandingsmotoren in 2030. Met vijf jaar ontwikkeltijd voor een auto kom je op een bepaald portfolio uit.
Inmiddels zijn de (extreem) rechtsen meer dominant in de Europese politiek en in de lidstaten, die rechtsen zijn angstig voor verandering en onverschillig naar het milieu, dus gaat uitstoot vrij tot minstens 2035 uitgesteld worden en is Euro 7 afgezwakt. Voor de fabrikanten betekent dit dat de bestaande techniek dus nog een paar jaar langer uitgemolken kan/moet worden.
papa zegt
Dat electrische voertuigen beter zijn voor het milieu gelooft niemand
harrie zegt
‘De business analisten gingen uit van een verkoop verbod op verbrandingsmotoren in 2030.’
.
Nee, die hadden moeten inzien dat dat praktisch gezien sowieso geen haalbare kaart was, los van gratuit links/rechts geneuzel. Maar goed, als de massa 1 kant op rent is het extra moeilijk om je eigen richting te kiezen,
Diesel Rocks zegt
Met een elektrische auto doe je toch een behoorlijke stap terug in mobiliteit. Voorheen wilden mensen daar wel aan omdat ze financieel werden gecompenseerd. Nu die subsidies wegvallen is er geen enkele reden meer om voor een EV te kiezen, tenzij je werkgever dat verplicht.
Daarnaast is het kopen van een EV een risico omdat de accu achteruitgaat in kwaliteit. Nu gaat alles uiteindelijk achteruit in kwaliteit maar bij een verbrandingsmotor raak je dan geen deel van je actieradius kwijt en kan je gewoon onderdelen (laten) vervangen. De accu is bij een EV niet zomaar vervangbaar en zeker niet te repareren, en bovendien vreselijk duur.
Een EV accu degradeert ook als je deze niet gebruikt. Dat komt door de chemische samenstelling. De melk word uiteindelijk zuur zeg maar. Mensen beginnen dit nu door te krijgen en dat zie je terug in de enorme afschrijving op EV’s. Een EV privé kopen is inmiddels niet meer te doen. Vanwege de afschrijving is dat minstens twee keer zo duur als een brandstof auto. En doorrijden met een EV doe je niet, omdat je dan zelf met de zure melk te maken krijgt.
Het wachten is op totaal nieuwe accu technologie, dat is ons beloofd binnen 2 tot 5 jaar, 25 jaar geleden.
banderas zegt
Sorry, maar ik vind dat echt onzin. Ik verkoop en reed/rijdt jaren elektrisch. Je bent ondanks subsidies echt veel goedkoper uit (vooral als je zonnepanelen hebt). Onderhoud stelt echt geen reet voor. Je hebt super lange garantie en de accu’s gaan ook bizar lang mee en verliezen nauwelijks capaciteit.
maotje zegt
Je hebt geen idee waar je over praat.
Accucellen zijn tegenwoordig gewoon te repareren. De staat van de accu kun je ook tot op de % nauwkeurig uitlezen wat de staat is.
Afschrijving heb je bij een tweedehands vrij weinig meer mee te maken. Uiteindelijk gaat t niet enkel om afschrijving. Maar ook om running cost. Stroom is goedkoper. Onderhoud is goedkoper. Mrb is goedkoper. Verzekering wellicht iets duurder.
Misschien handig on gewoon eens wat informatie bekijken of te lezen over ev. Dan kun je wellicht meepraten.
Diesel Rocks zegt
Ik werk al 30 jaar in de accu business. Accu’s zijn niet te repareren want dat is economisch niet haalbaar. Ga jij een accu uit elkaar schroeven en duizenden cellen nameten? Het health percentage van een accu is niets anders dan een softwarematige schatting gebaseerd op het gebruik. Er zit echt geen censor in elke cel ingebouwd.
Beetje jammer van je persoonlijke aanvallen. Je rijdt een EV en je voelt je op je accu getrapt, dat is duidelijk.
papa zegt
Stroom is niet per definitie goedkoper, een mrb is nu nog goedkoper (onterecht overigens)
mashell zegt
Elektrisch rijdt gewoon lekkerder, stiller en soepeler. Rolls Royce V12 comfort nu ook voor Jan Modaal. Daar kun je heel rationeel voor kiezen.
De afschrijving op EV’s is ook helemaal niet extreem hoog. Een e-tron van vier jaar koste toen ongeveer net zoveel als een Q5 en dat is gebruikt ook zo.
Het spijt me maar je propaganda wordt niet geslikt.
En als je in de batterijen techniek zit dan is een manier om slechte cellen op te sporen je gat in de markt, daar kun je veel geld mee verdienen want daar komt steeds meer vraag naar.
jaapiyo zegt
Over het algemeen kan je vrij eenvoudig vaststellen dat EV’s kneiterhard afschrijven. Met name de EV’s met krappe range, zoals de Taycan, maar ook bijvoorbeeld de eerste elektrische MINI’s. Die waren nieuw minimaal 35K en pik je nu praktisch nieuw op voor 20K. Na de early adopter/leasert is er gewoon geen klant voor te vinden. Althans niet een die veel wil en kan betalen. De markt spreekt luid en duidelijk.
THSD zegt
Uh nee want stiller en soepeler is een feit voor ev’s maar lekkerder is een mening en dat verschilt nogal.
mc96 zegt
Porsche is inderdaad het zoveelste merk dat (een beetje) op zijn scheden terugkomt. De industrie heeft zich te weinig gerealiseerd dat er een transitieperiode nodig is om vollledig op elektrisch over te gaan en dat dit zo 10 jaar kan kosten. Paar jaar geleden fakkelde iedereen BMW af omdat ze het power of choice concept hanteerde en kijk nu eens wie wel goed verkoopciJfers haalt (en ook met elektrische auto’s).
Jantje_555 zegt
Overheid zegt A maar de klant zegt B. Dus heel vervelend voor een autobedrijf.
Maar trek overal de subsidies weg en de EV valt in elkaar als een kaartenhuisje. De particulier koopt het al niet, Dacia is de meest verkochte wagen van Europa
Daarom dat de overheid met een verbod begint, zoals volgend jaar met de bestelbusjes.
HZW zegt
Zolang dat de accu’s niet de helft lichter worden, de range 2 of 3x zoveel wordt, en de laadtijd minimaal halveert, zie ik geen toekomst voor BEV auto’s.
Diesel Rocks zegt
Misschien over 50 jaar. 30 jaar geleden werden deze verbeteringen an aangekondigd, dat zou nog enkele jaren duren. Dus doorrekenend zijn EV’s in 2074 wellicht net zo goed als ICE’s, mits de ontwikkeling van ICE al die tijd stil staat. Maar daar lijkt het niet op, eFuel gaat een belangrijk ding worden in de toekomst.
audirs3 zegt
lol efuel is en blijft achterlijk, zal nooit een ding worden.
audirs3 zegt
@RubenPriest waar haal je vandaan dat wereldwijd EV verkopen afnemen? En ook in de drie grootste markten? In China is het booming…
robertvanheerde zegt
Porsche heeft nog een ander probleem momenteel: een tekort aan aluminium. Hun enige leverancier heeft last van overstromingen en kan daardoor geen aluminium leveren, terwijl ze dat gebruiken in meerdere modellen. Ze krijgen dus nog even een extra tegenvaller te verwerken.