Porsche gaat mee met de trend, met deze ultra-exclusieve Taycan.
McLaren blijkt een ware trendsetter. Het was de MSO-afdeling van McLaren die ermee begon en vervolgens zagen we het bij Lamborghini en bij Ferrari. En nu ook voor het eerst bij Porsche.
Waar hebben we het over? Lak met een kleurovergang! Dit is helemaal in bij supercar-eigenaren die één kleur niet opvallend genoeg vinden. Zo’n lak is wel lastig te spuiten, dus voorlopig zien we dit alleen in het hoogste segment.
De Sonderwunsch-afdeling van Porsche heeft zich nu ook laten verleiden om een dergelijk effect toe te passen. Het resultaat is de Taycan Turbo S Celestial Jade, een one-off uitvoering. Deze auto is gespoten in een kleurovergang van Shifting Carbon naar Urban Bamboo.
Wat deze lak extra bijzonder maakt is het feit dat dit geen gewone lakkleuren zijn, maar Chromaflair-kleuren. Dit hebben we wel al eerder gezien bij Porsche: kleuren die veranderen afhankelijk van de hoek. Urban Bamboo gaat van groen naar geel en goud, terwijl Shifting Carbon van donkergrijs naar zwart en blauw gaat. Dit zijn dus kleuren die op foto’s totaal niet tot hun recht komen.
Uiteraard moet ook nog even vermeld worden hoeveel tijd er in deze lak gestoken is. De lak is met de hand aangebracht, wat zo’n 80 manuren kostte. Daarbij nam de ontwikkeling van deze lak een jaar in beslag. Je wil dus niet weten wat deze lak kost.
Om te benadrukken dat de Taycan Turbo S Celestial Jade een unieke auto is, heeft deze ook een speciaal logo gekregen. Dit moet een paard met het hoofd van een draak voorstellen. Je wist het misschien niet, maar Taycan is afgeleid van het Turkse woord voor ‘jong paard’. De draak verwijst naar het Chinese jaar van de draak.
Deze Taycan is echter niet voor China, want het stuur zit rechts. De auto is bedoeld voor Zuidoost-Azië. Een koper moet echter nog gevonden worden, want de Sonderwunsch-afdeling werkte deze keer niet op verzoek van een klant.
De Taycan Celestial Jade zal eerst op diverse plekken tentoongesteld worden en vervolgens in 2025 geveild worden voor het goede doel. Dit zou dus wel eens de duurste Taycan ter wereld kunnen worden.
erwingrunn zegt
Niet mijn ding zo met die kleuren.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Richmond zegt
Volgens mij komt bamboe niet voor in de urban omgeving en heeft het ook niet die kleur
ericc zegt
Porsche bouwt geen supercars momenteel. Enkel SUV’s en sportwagens. Wachten op de opvolger van de 918.
machielvdd zegt
Eens, ik bedoel ook niet dat de Taycan een supercar is, alleen dat die kleurovergangen een trend zijn onder supercars
harrie zegt
‘Urban bamboo’
Serieus?
ttr6 zegt
Had Alfa Romeo met de 156 al niet een primeur met die speciale lak die van kleur veranderde als je er onder een andere hoek naar keek? OK, het was niet meerdere kleuren zoals deze Taycan, maar wel een aanloop daar naar toe. Toch weer Alfa Romeo :)
mashell zegt
Je bedoelt dat lichtblauw met een olievlek erin?
Joris24 zegt
Toen ik 20 jaar geleden naar de explosive car tuning meetings ging, had je al allerlei auto’s staan met ‘flip-flop’-lak, in twee / drie / vier verschillende kleuren afhankelijk van in welke hoek je ernaar keek. En als de gemiddelde henkie tzt dat op zijn van diverse spoilers en skirts voorziene calibra of corsa kon krijgen, kan het toch nooit 20 jaar later zo megacomplex zijn voor een fabrikant als porsche…
Maar dat is de illusie van exclusiviteit.
machielvdd zegt
Kameleonlak is inderdaad niet nieuw, het gaat om de geleidelijke kleurovergang van voor naar achter
Joris24 zegt
Bedankt voor je toevoeging, dan is het dus plat gezegd het aanpassen van de laksamenstelling naarmate je verder naar achter spuit? Klinkt op zich niet heel high-tech.
lecomte zegt
@machielvdd Ford was de eerste autofabrikant die chromaflair lak gebruikte op een Mustang in de jaren 90. TVR begon deze lakken ook aan te bieden. Daarna ging onder andere Mercedes ermee aan de gang met de Designo chromaflair en varicolor lakken in de jaren 2000. Dus MSO is er niet mee begonnen maar eerder TVR als het een supercarfabrikant moet zijn.
machielvdd zegt
@lecomte Ik zeg ook niet dat McLaren is begonnen met Chromaflair, maar met kleurovergangen (dus een overgang tussen twee kleuren, onafhankelijk van de kijkhoek). Zoals dit: https://www.autoblog.nl/nieuws/er-zaten-120-manuren-in-het-lakken-van-deze-mclaren-131946.
Wat Porsche nu heeft gedaan is een overgang tussen twee Chromaflair-kleuren, dus daarom is het misschien een beetje verwarrend.
lecomte zegt
Je schrijft letterlijk: Het was de MSO-afdeling van McLaren die ermee begon en vervolgens zagen we het bij Lamborghini en bij Ferrari. Dan is dat inderdaad verwarrend, aangezien TVR dit al in de jaren 90 aanbood, als het een supercarfabrikant moet zijn.
Voor wat betreft lakken met twee of meer kleuren overgang, hier is men zo’n beetje al in de jaren 50/60 mee begonnen om ermee op auto’s te spuiten en ermee te experimenteren.
machielvdd zegt
Sorry voor de verwarring, maar nogmaals: ik bedoel een statische kleurovergang, dus niet kameleonlak die van kleur verandert afhankelijk van de hoek (dat is wat TVR had).
lecomte zegt
Aha! Je bedoelt een statische overgang met fading en dan ook nog met chromaflair lak om het makkelijker te maken 😉
Jetlag zegt
Wat nou, “supercartrend”. Is gewoon een schaamteloze en “slecht uitgevoerde” kopie van de ‘Coupe Franche’… :-p
Hubert zegt
Koop dan een Nissan Micra uit 1999
https://platesmania.com/nl/foto22128724
Estate_of_mind zegt
Mijn buurvrouw heeft al jaren ‘coupe soleil’. Telt dat ook?