638 pk en 800 Nm aan koppel. Zal dit dan wel genoeg zijn om de BMW M5 te verslaan?
Uit het lijstje met de dit jaar op de SEMA te bewonderen automerken, ontbrak er nog eentje: juist ja, Pontiac. Gelukkig maakt het merk het goed door direct twee auto’s te introduceren: de hierboven afgebeelde G8 GXP Street Concept en de hieronder afgebeelde Solstice GXP Coupe Concept.
Pontiac G8 GXP Street Concept
De gewone G8 GXP is met zijn 415 pk al absoluut geen doetje, maar volgens traditioneel Amerikaans gebruik is meer altijd beter. Omdat de standaard 6,2 L V8 toch wel wat behelpen is, plant Pontiac een geheel nieuwe 7,4 L V8 in het vooronder. Verder beschikt de muscle car over stijvere veren, 20″ velgen en remmerij, overgenomen van de Cadillac CTS-V. Ook is zowel het interieur (custom leren stoelen en nieuw klokkenpaneel) als het exterieur aangepast. Ziet er mijns inziens gelikt uit.
Pontiac Solstice GXP Coupe Concept
Met deze speciale Solstice, laat GM voor het eerst de ‘performance parts’ lijn zien. Deze Solstice beschikt hierdoor nu over de Stage 2 performance kit en een nieuw inlaat- en uitlaatsysteem. Vermogen ligt hierdoor op 290 pk in plaats van de gebruikelijke 260. Verder heeft deze Solstice een aangepakt onderstel, een paar streepjes extra lak, aangepaste leren stoeltjes en een iPod-interface (bron: GMinsidenews).
Richard Brunsveld zegt
Damm, die G8 ziet er goed uit en wat een specificaties!
XVorteX zegt
De Solstice blijft nog altijd de mooiste Pontiac die je nu kan kopen, alleen mocht hij nog wat meer pk’s krijgen
Bertus zegt
7,4 liter, 638 PK, 800 Nm in een sedan, wat een volslagen waanzin!! Het gaat echt nergens meer over, wat is het volgende? Een Suzuki Swift met 500+ PK? Dit is zo mogelijk nog idioter dan de inmiddels in zijn nadagen verkerende SUV trend.
Als je hier een beetje mee gaat spelen heb je maar zo kans dat het verbruik niet eens meer in km’s per liter is uit te drukken, maar in liters per km. Komt bij dat je er vrijwel nooit echt gebruik van kunt maken behalve op de Nordschleife, waar 99% van de clientele zonder alle stabiliteitsprogramma’s niets kan met al dat vermogen.
Kan iemand mij uitleggen wat het nu is van dergelijke auto’s die zonder alle voorzieningen om het vermogen vervolgens direct weer te beteugelen niet te rijden zijn? Het is een beetje als een racewagen met de handrem er vol op en een halve ton gewapend beton om het ding monkeyproof te maken.
Ik begin toch echt het idee te krijgen dat er teveel gecompenseerd moet worden, een penisverlenging is goedkoper dan dit heren, check uw spambox voor adressen..
BTW: Die Solstice is dan wel weer leuk, maar ja, de goegemeente hier vind dat je met minder dan 300 PK al helemaal niet meedoet, en dat 500 eigenlijk wel de basis is. Denk toch eens na!
Guan zegt
Agree at Bertus; en ik maar denken dat ze last hadden van een financiele crisis in de us, en dat er vraag naar fuel efficient cars was, ipv dit soort bakken.
En Obama maar zijn best doen met het helpen van de autobouwers om deze zuinige auto’s te maken… Maar ja, sommige mensen zullen het nooit leren.
Overh et design; volgens mij hebben ze besloten dat de lijnen van een caddilac mooier zijn, waarna ze de auto maar zoveel mogelijk op zulk een auto hebben doen laten lijken?
bmw mtech racer zegt
@ bertus..
misschien is een keer leren autorijden? wel degelijk dagelijks op de limiet te rijden..
Rob USA zegt
@Bertus:Je moet alles in perspectief bekijken.
In de States koopt niemand een (als vb) bmw 316/318/320/325/330i en d en dat bij alle merken. De kopers daar gaan pas kijken vanaf 335/M3. 7 serie vanaf 740. Dus om dit soort import auto’s tegengas te geven bouwen ze dit soort motoren die gelijk ook kunnen meten met het aantal pk’s.
Waarom zie ik dit soort reacties nooit als amg weer met een nieuwe raket komt met een 6.2L V8 of een audi V12 enz enz, vreemd??
Guido zegt
Mooie auto maar het is een net niet bak vind ik.. niet te meten met een M5!
six-trey zegt
@Guido
om een M5 te verslaan hebben ze al lang de CTS-V
@Bertus
Zo als rob USA al zei in de VS willen mensen niet halve motoren in hun auto en verkopen grote V8’s goed en als je en alle andere fanboys saaie auto’s met saaie motoren willen zijn er toch nog Europeese auto’s genoeg?
on topic:
Best wel geile wagens.
C6.R zegt
Zo nice die G8, beetje een onopvallende auto maar toch zeker een lid van de nieuwe generatie Amerikaanse brute wagens!
Bertus zegt
@bmw mtech racer: Praatjes vullen geen gaatjes, jij weet niets van mijn rijvaardigheid (of het gebrek daaraan), dus kom maar terug wanneer je iets te melden hebt.
@Rob USA: het gaat me niet om deze kar, maar de volslagen idioterie van de PK wedloop. Je neus ophalen voor een auto met 250 PK, dat werk.
Die idiote wedloop heb/had je in de motorwereld ook, maar daar ging het gewicht ook nog eens elke keer omlaag, totdat de 1PK/kg was bereikt en de sportmotoren zo gevaarlijk zijn geworden dat niemand nog fatsoenlijk het gas open kan trekken van zo’n ding. Dus moeten alle technische hulpmiddeltjes er bij van DSTC, ABS, launchcontrol en weet ik wat om het een beetje behapbaar te houden.
Mick zegt
De all American muscle car is eigenlijk een Australie geproduceerde Holden Commodore. Pontiac badge erop, ander grilletje en een nog grotere motor. Niet te vergelijken met een BMW, het blijft een soort Opel…. maar dan een mooie.
http://www.holden.com.au/www-holden/action/modeloverview?modelid=4006
Citrofiel zegt
Die G8 is in deze vorm wel stoer. Die velgen vooral… :o
Polo 1.6 zegt
@ bertus
waarom, omdat het kan, als je het niets vind dan koop je die auto toch niet. Het aantal verkochte GPX’en zal, tenopzichte van het totaal aantal g8’s, best meevallen waarschijnlijk niet meer dan 5%. Als dat al gehaald wordt.
Het zijn auto’s voor mensen die net iets meer willen dan standaard. En vergeet niet he, dit is een concept, dus het kan ook gewoon een showcase zijn van wat er mogelijk is bij Pontiac. En dat voor een tuningbeurs, ik vind het niet raar dat daar zo’n auto staat. Daar is zo’n beurs voor.
Misschien zit ik ernaast, maar ik vind getuigen van typisch Nederlands gedrag, alles wat boven het maaiveld uitsteekt, lees bijzonder is, is ook gelijk maar niet goed en niet nodig. Tuurlijk is het niet nodig om 638 pk in je wagen te hebben, met 418 kom je ook prima vooruit, maar het is wel leuk.
corvettez06 zegt
@ bertus wel zielig dat jij weet dat je er een penis verlenging voor nodig heb , of ben jij er zo een die alle cliche,s uit de kast trekt om z,n stand punt duidelijk te maken , en dan vervolgens elke ochtend de lengte van je penis gaat controleren .
GOD zegt
gaat de goede kant op met de amerikanen.
zitten hier en daar mooie modellen tussen
Johan zegt
Lijkt wel bijzonder veel op de Opel Astra =/
Bertus zegt
@Polootjes en Corvettez: ik vind dit waanzin, hoef je niet met me eens te zijn, en ik voel me beppald niet zielig hoor. Ik vind het alleen onzin. Enne, ik hoef echt niet elke ochtend te kijken hoor, ik weet wat ik in huis heb ;-)