Het exclusieve Tesla laadnetwerk met Superchargers is straks wat minder exclusief. De Amerikaanse autofabrikant gaat de boel opengooien.
Hoe creëer je in één klap een groot laadnetwerk voor niet Tesla’s? De verborgen goudmijn die Tesla Supercharger heet! Al sinds de opmars van het Amerikaanse automerk, nam ook de opmars van de exclusieve laadstations van het merk toe. Alleen auto’s van Tesla konden exclusief terecht bij deze laadpunten. Elon Musk heeft nu bekendgemaakt dat er een einde gaat komen aan die exclusiviteit. En dat is goed nieuws voor mensen met een elektrische auto waar niet het logo van Tesla op staat.
Het plan is door Elon Musk aangekondigd op Twitter. In stapjes worden Tesla Superchargers opengesteld voor andere elektrische auto’s. Eind 2021 moeten de eerste Superchargers operationeel zijn voor niet-Tesla’s. Het is niet zomaar gedaan. Denk aan software aanpassingen, waardoor de elektrische auto het toelaat dat een Supercharger het voertuig van stroom voorziet.
Vroeg of laat is ook Nederland aan de beurt. Musk zegt dat uiteindelijk alle Tesla Superchargers op de wereld opengesteld worden aan andere autofabrikanten. Hoe dat uiteindelijk gaat werken met tarieven en dergelijke is afwachten. Wellicht dat Tesla-bezitters bijvoorbeeld minder hoeven te betalen om te laden bij een snellader van het merk in vergelijking met een niet-Tesla.
Robert zegt
Tja, het zal vooral een kwestie zijn van kosten en baten. Die laadstations ziin al betaald, dus waarom er niet extra geld mee verdienen? Tesla heeft continu zulke financiële impulsen nodig om de aandeelhouders tevreden te stellen.
mashell zegt
Tesla heeft heel veel en heel vaak nieuw kapitaal opgehaald omdat de business an sich niet voldoende rendabel was om de gewenste investeringen te kunnen doen, dat de aandeelhouders rendement willen zien is wel logisch. Dat Tesla via het supercharger netwerk geld gaan verdienen is nog logischer, dat netwerk is met afstand hun grootste “asset”.
flutterby zegt
@RRRobert: Superchargers zijn een USP om een Tesla te kopen. Als je er met een Polestar ook kan laden is dat een argument minder.
Daarnaast is tijdens de wintersport de bezetting al beperkt. Nu is Tesla de enige EV die (enigszins) geschikt is om op wintersport te gaan dankzij dit netwerk.
mashell zegt
Nee joh, er zijn zoveel andere merken stations dat je met met de meeste recente elektrische auto’s wel naar “de wintersport” kunt (“de wintersport” is een eufemisme voor zuipen). En die stations staan ook open voor Tesla gebruikers. Tesla gebruikers kunnen goedkoop laden bij Tesla maar door zich daartoe te beperken kost ze dat wel tijd als het druk is.
flutterby zegt
@mashell: ik sta liever in de rij bij een snellader met 20 aansluitingen dan met 4 aansluiting hoor.. Prijs richting vakantie zou mij een worst wezen met een auto van 50k.
dwfc zegt
Dit stond in de sterren geschreven.
Een uitmuntend uitgespreid laadnetwerk in de EU activeren zal de winst van het bedrijf ten goede komen.
Vermits er binnen dit en 5 a 10 jaar in de EU honderduizenden laadpalen bijkomen is dit geen slechte beslissing.
Charles Taycan 4S zegt
Mooi! Goed zo! 👍
rutgerg zegt
Daar gaat je USP…. de enige nog als straks iedereen EV’s maakt met redelijke range.
mashell zegt
Een USP is een snellaadstation al lang niet meer (er zijn ook fastned, allego, shell recharge, ionity en nog wat anderen) maar voor Tesla komt hier wel een manier om echt geld te verdienen.
flutterby zegt
@mashell: ja want Fastned is z’n enorme winstmachine. De marges zijn procentueel groot, maar de investeringen zijn enorm. Mijn vermoeden is dat Tesla dit pas gaat doen zodra er sprake is van een subsidie zoals bijvoorbeeld in Noorwegen waar enkel gesubsidieerde superchargers opgesteld worden. In de VS zit er ook een vergelijkbare stimulans aan te komen.
Curacars.com zegt
Zo te zien ben je de enige die het begrepen heeft. Om subsidies in Noorwegen op te strijken om het netwerk op kosten van de overheid uit te breiden moeten ze het openstellen.
Waarschijnlijk komt Biden met zo’n zelfde eis en is er in Duitsland ook een dergelijke deal in de maak. Als ik me niet vergis werkt Fastned nu al met samen net Tesla om de investeringskosten te drukken. Misschien dat ze dit verder gaan uitbreiden en op een laadstation Tesla en Fastned palen neerzetten.
Maar ik denk dat het voor de overige landen pas gaat gebeuren wanneer er subsidie wordt uitgedeeld.
Charles Taycan 4S zegt
Tja, als hun Supercharger network openbaar wordt, waarom zou je dan nog een Tesla kopen?
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: Voor mij persoonlijk; efficiency, range, gadget gehalte, AutoPilot, laadsnelheden, “entry mode”, uitstekend infotainment, fatsoenlijke app, performance, nieuwe functies via OTA..
Sinds 2019 heb ik BMW, Volkswagen, Volvo en Tesla gereden maar niets kan tippen aan de software in een Tesla. Helaas kan ik de Taycan nog niet afstrepen ;)
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, dat laatste komt vanzelf… geduld..😉👍
Pascal zegt
@Charles net zoals dat Tesla haar bouwkwaliteit ook heus wel verbetert (zien we nu al gebeuren met de nieuwe Model 3). Zo blijft iedereen aan elkaar gewaagd, perfect voor ons als kopers.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, ik zit hier heerlijk onder mijn overdekt terras in de schaduw want het is 33 graden en ik denk dat ik straks een heerlijk koel biertje bij de apero ga drinken…. het enige wat dan nog ontbreekt zijn…….. Bitterballen!😜👍🍺
Pascal zegt
@Charles wat heb je toch een mooi leven! Ik vertrek nu, mede dankzij het mooie supercharger netwerk staan de bitterballen dan in no-time op tafel in de Lot!
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, heb vanochtend verse olie gekocht voor in de friteuse dus… bienvenue!👍😉☀️
flutterby zegt
@Charles Taycan 4S: dat klinkt haast als een uitnodiging ;-)
Charles Taycan 4S zegt
@flutterby, jij bent net als @pascal ook van harte welkom hier! Gezellig met allemaal Teslarati’s!😉👍🍺☀️ Pascal neemt bitterballen mee ….👍
dwfc zegt
Totdat je de EQS hebt gereden …
Charles Taycan 4S zegt
@dwfc, tja, ik kan die EQS nog niet echt mooi vinden qua design…., het oog wil ook wat!😜
Pascal zegt
@Charles: in jouw prijsklasse geen idee. In de middenklasse: Wat Flutterby zegt.
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, een Taycan in het hogere segment dus is op dit moment nog de enige en in het middensegment heb je nu naast Model 3 ook nog andere nette keuzes, Polestar, Mach E, Kia EV6, Hyundai…😉
Sempiternal zegt
@Charles nou ik ben langzaam weer aan het kijken naar een opvolger voor de model3. De Taycan inmiddels gereden maar die is echt te klein voor mij met twee kiddo’s. De model S is een serieuze opvolger maar wil m even in het echt zien en ‘voelen’. Reviews zijn veelbelovend op YouTube.
Daar is je antwoord.
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, 2 kiddo’s die niet achterin een Taycan passen?? Vroeger gingen we met een Kever met 3 kiddo’s achterin naar Z-Frankrijk!😉Mijn vrouw van 1.80 m zit perfect achter mij (1.89 m. ) in de Taycan.(Panodak wel meebestellen, scheelt 2 cm hoofdruimte). Het gaat er gewoon om wat jij wilt, als jij een Tesla S voor jou geschikt vindt, lekker kopen! En wil je iedere minuut genieten en ook nog achterom kijken als je wegloopt bij je auto…Taycan kopen! 😜👍Geniet van het leven, het is zo voorbij!😉
Sempiternal zegt
@charles de kinderen passen wel achterin, de bagage alleen niet.. ik zit met beide nog in de categorie <5 jaar dus ik neem nog echt krankzinnig veel zooi mee…. Een buggy en de kinderwagen en dan ben je er wel. En dan natuurlijk nog de tas van moeders de vrouw.
P.s. ik neem geen bitterballen mee. Wel gezelligheid. Mag ik ook komen? Met 24 graden en een HJ is het ook OK te doen in Nederland maar zit toch liever in Frankrijk…
Overigens ben ik net geen 30 dus ik hoop dat het leven voorbij nog wel even duurt 🌞🍷😉
Charles Taycan 4S zegt
@Sempiternal, natuurlijk ook bienvenue en France!🍷Gezelligheid is het belangrijkst! En wbt die auto, minder spullen meenemen of wellicht een Taycan Cross Turismo of later de Sport Turismo? Ik zie hier veel Nederlanders op vakantie gaan met kleinere auto’s dan een Taycan en meerdere kinderen dus het moet lukken! Kom op, je kunt het!😉 Voor de juiste balans zou het natuurlijk ook mooi zijn als je komt in een Taycan naast die 2 Tesla’s natuurlijk… dan is het 2-2….😉
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, 30 jaar ben je nog jong idd, ik ben jong 52, echter is het nooit te vroeg om te genieten. Mijn Franse buurman is eergisteren , hij heeft een zeer goedlopend dakdekkersbedrijf, in een oude Franse schuur door een rotte houten vloer naar beneden gevallen, 45 jaar, 2 jonge kinderen, ligt nu in Coma in het Hopital met de helicopter…. bedrijfsongeluk, heel erg. Carpe Diem!
Sempiternal zegt
@Charles oh begrijp mij niet verkeerd, een Porsche staat qua merk zeker bij mij bovenaan hoor. En qua lease prijs zitten ze beetje rond hetzelfde bedrag dus de strijd is nog niet gelopen. Cross vind ik nou net niet mooi, juist de reguliere is mooi laag.
Ach ja. Wie weet! Hou je op de hoogte. En vervelend om te horen van je buurman. Het leven kan inderdaad erg snel veranderen helaas..
Geniet van de Franse avondzon 🍷🌞
Charles Taycan 4S zegt
@sempiternal, ik ben 2 maanden geleden bij de introductie van de Cross Turismo geweest echter vind de sedan ook veel mooier qua design maar dat is idd persoonlijk. Als het qua leasebudget niks of weinig scheelt dan is de keuze makkelijk!😉. Van mijn buurman is idd erg triest, hoop dat hij herstelt. Het was maar even om aan te geven hoe betrekkelijk het leven is en dat het in 1 klap kan veranderen dus vandaar dat ik zei lekker van genieten, carpe diem! Merci et a bientot! Ben benieuwd wat je beslissing wordt.😉
lars zegt
Inderdaad erg veel sterkte aan uw buurman, ik hoop ten zeerste dat hij het redt. Je moet inderdaad genieten van het leven, Carpe Diem!
Charles Taycan 4S zegt
@lars, merci!👍
stuko zegt
@Charles Taycan 4S: om dezelfde reden dat mensen nu nog steeds denken dat Alfa’s vol zitten met storingen, Mercedes onverwoestbare auto’s maakt en de Golf de beste allround auto ever ooit is. Het imago en het punt is gemaakt, dat raken ze nooit weer kwijt.
monsieurleloure zegt
Hetzelfde kun je over Porsche zeggen, ze hebben geen snellaadnetwerk dus waarom zou je een Porsche kopen?
Charles Taycan 4S zegt
@monsieurleloure, 2 antwoorden: 1. Ga er maar eens mee rijden. 2. Ionity.😉
Dutchdriftking zegt
Niet zo gek toch? Meer klanten dus meer inkomsten.
flutterby zegt
Slim, andere fabrikanten wilde niet meewerken dus laat het over aan de consumenten. Voor de VS eenvoudig door een adapter te verkopen voor $1000-2000 waarmee je toegang krijgt. In Europa met CCS vermoed ik een oplossing als Ionity achtige tarieven. Hier is de dekking van snelladers ook al een stuk beter en zal die initiële aanschaf nooit goed praten.
PS: Pure speculatie..
fanboy zegt
@flutterby: Het is wel gewoon meer concurrentie op de laadtarieven, die buiten Tesla gewoon hoog zijn. Dat samen met Shell e.a. die aan het uitbreiden zijn met snelladers, betekent dat je over een tijdje geen 70 of 80ct meer kan vragen voor het snelladen.
flutterby zegt
@fanboy: liever te duur als niet te koop. Stel ik neem de caravan elektrische mee naar het zuiden dan zou ik liever langs Ionity rijden waar de caravan gewoon aangekoppeld kan blijven.
Sempiternal zegt
Gezellig, kan ik met anderen potje ver pissen doen tijdens het laden. “DIE VAN MIJ HAALT 1250 km/u!!! IK BEN SNELLER OP MIJN EINDBESTEMMING DAN JIJ”.
Was nu maar wat saai met al diezelfde Tesla’s natuurlijk…
fastshifter zegt
Tesla is wel het enige automerk dat niet van de E N O R M G R O T E laadkleppen in de carrosserie hoeft op te nemen. Subtiel in het achterlicht weggewerkt terwijl bijvoorbeeld de Audio GT zo’n beetje het hele voorspatbord lijkt te gebruiken.
mashell zegt
Dat is om petrolheads het vertrouwde gevoel te geven, zelf vind ik de Tesla oplossing erg budget ogen.
flyerbunch zegt
Mja, oud nieuws ondanks z’n aankondiging op Twitter. Reeds maand geleden getipt waarbij men eerst in Noorwegen gaat testen.
https://carbuzz.com/news/tesla-opens-supercharger-network-to-other-car-brands
Redrum zegt
Ik hoop echter wel voor onze nederlandse vrienden dat de prijzen voor de niet-tesla EVs hoger liggen dan voor Teslas anders wordt het nog leuk…
Ik mocht ook bij ionity voor 0,7euro gaan laden waar het bij Tesla tussen de 0,24 en 0,28 zat
vbarchetta zegt
Dat biedt perspectief. Ik NL zijn er genoeg oplaad mogelijkheden, echter als je bijvoorbeeld naar Polen gaat een paar keer per jaar zoals ik, dan is een Tesla je beste vriend. Ook al zijn daar weinig superchargers, voor mijn route met de Model S is het perfect. Als Tesla ook andere merken toelaat op z’n supercharger netwerk, ga ik wellicht ook wel naar iets anders kijken. @ Porsche Taycan oid
Charles Taycan 4S zegt
@Vbarchetta, verstandig en gewoon gaaf! Ik zeg: doen! Carpe Diem!☀️
hjtop zegt
Nu nog een standaard plek voor de connector aan de auto (hint linksachter). Tesla laadkabels zijn erg kort en past eigenlijk alleen maar als je linksachter kan laden.
eimert zegt
Goed nieuws. Hoe meer laadpalen, hoe beter. Alleen blijft de vraag, wat wordt het tarief. Als dit te hoog wordt, kan het voor nood toch handig zijn. Helaas heeft mijn Renault Zoe Q90 geen CCS aansluiting.
De connectie in de neus vind ik erg handig. Kabel is altijd lang genoeg. En aan de zijkant steekt er niks uit.