Na VAG is het nu Mitsubishi dat een probleempje heeft.
De Jappen zouden fouten hebben gemaakt bij verbruiksmetingen van vier verschillende benzineauto’s. Hierdoor zouden de cijfers van in totaal zo’n 625.000 auto’s incorrect zijn. Vergeleken bij de omvang van Dieselgate geen wereldramp, maar de gevolgen zijn voor Mitsubishi nu al voelbaar.
Het aandeel zakte nadat het nieuws naar buiten kwam prompt 15% in waarde. Bovendien zou Nissan, dat auto’s van Mitsubishi onder eigen naam verkoopt, eveneens de klos zijn. Ongetwijfeld een mooi dossiertje voor de juridische teams van beide merken.
Of er ook auto’s getroffen zijn die buiten Japan worden verkocht, is tot dusver niet bekend. Maar da’s ongetwijfeld een kwestie van tijd.
UPDATE: blijkens de persconferentie gaat het om de eK Space en de eK Wagon, auto’s die niet in Nederland zijn verkocht. Wat de Nissans betreft: bij de Dayz en de Dayz Roox zou zijn gerommeld.
Foto: die goeie ouwe tijd…
dimitricalitri zegt
Outlander, anyone?
PeugeotGTI zegt
@dimitricalitri: Die sjoemelt legaal. Dat heet subsidie en bijtellingsvoordeel op basis van utopische verbruikscijfers.
roller79 zegt
@dimitricalitri: bedoel je niet Foutlander? Sorry, kon het niet laten… :)
appelvis zegt
@roller79: Mensen die denken ‘het inkoppertje wel even te maken’ heb je echt veel te veel van
pomoek zegt
@appelvis: inkoppers moeten ook gemaakt worden….
hansiehansie zegt
@appelvis: Je kunt niet over de Outlander PHEV praten en toch niet ergens het woord ‘foutlander’ gebruiken. Horen bij elkaar als bier en buik.
bierbuik zegt
@hansiehansie: danku danku, ik voel me vereerd!
Metsubsidi Foutlander hehe
kobus1967 zegt
@dimitricalitri: 1 op 30 maar kan ook 1 op10 of 1 op 200.
hammerman zegt
VAG liefhebbers huilen nu van vreugde, vallen in elkaars armen van geluk. Eindelijk nog een merk dat gesjoemeld heeft!!!
Echter is hier sprake van een geheel andere orde. Lijkt veel op de rooskleurige voorstelling van verbruikcijfers van Kia een paar jaar geleden of is hier ook sjoemelsoftware gebruikt? Even afwachten dus…
martinus zegt
@hammerman:
De hele sjoemeltragedie is verschrikkelijk.
Maar Mitsubishi vergelijken met VAG is oneerlijk.
Bij Mitsubishi is er een fout ontdekt, en in plaats van dat ze de lippen op elkaar houden, of keihard ontkennen (Hallo VW & Opel). Geven ze de fout gewoon eerlijk toe.
Ik verwacht dat Mitsubishi gewoon snel met een oplossing komt. En dan is het weer business as usual voor het bedrijf. VW daarintegen, heeft jarenlang ontkent, en toen dat niet meer kon pas toegegeven.. en nu 8 maanden later hebben ze nog steeds 0,0 gedaan aan de GIFTIGE uitstoot uit hun Diesels.
martinus zegt
@martinus:
En bij Mitsubishi draait het probleem om een foutje met verbruik/co2. Erg vervelend… ook voor de opwarming van de aarde enzo.
Maar lang niet zo giftig als de NOx die uit sjoemeldiesels komt.
E34M5Touring zegt
@martinus: Behalve dan dat VAG de diesels heeft geleverd voor oa de Outlander en Grandis bijv. En de div. Pick Ups.
hammerman zegt
@martinus: Dat zeg ik toch, zie tweede alinea…
willeme zegt
@martinus: Mitsubishi met vergelijken kan wel degelijk. Mitsubishi heeft de EA827 motoren van Volkswagen geleverd in hun Outlander, Grandis en Lancer. ;-)
mashell zegt
@hammerman: dat wat Mitsubishi gedaan heeft is natuurlijk veel erger. VW heeft gewoon de test gehaald. Omdat je het hier erg schools moet uitleggen: Mitsubishi heeft helemaal niet geleerd maar afgekeken bij het proefwerk. VW heeft wel geleerd, kon het proefwerk ook maken en is daarna meteen alles weer vergeten.
Marijn90 zegt
Ach joh bij elk merk klopt er wel iets niet. Gewoon gas erop. Daar zijn die dingen nou eenmaal voor gemaakt.
dionijsb zegt
Ik denk dat elk (bijna) merk wel in enige maten sjoemelt
Omdat het anders niet te concurreren is. Het verbaast me dan ook vrij weinig meer.
clarkson zegt
Ik vond het al zo stil rond die merken tijdens het VAG sjoemelgebeure.
okmer zegt
^^ Wat @clarkson zegt
potjak zegt
Een meetfout maken is nog altijd iets anders dan softwarematige manipulatie.
gregorius zegt
Heeft iemand al info gevonden waar staat dat Mitsu via trucjes de test manipuleerde?
Dat is wel iets anders als het idee wat ik hier krijg: foute test / marketing etc.
norge zegt
@gregorius: https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjT0Lf_8ZzMAhVBDSwKHVUkA7YQqQIIMzAA&url=http%3A%2F%2Fwww.reuters.com%2Farticle%2Fus-mitsubishimotors-regulations-idUSKCN0XH0LG&usg=AFQjCNEoXZbNjnL-lEtjTwfI1NLxOdu81w&sig2=ZI4vFyCo01SMD_QjHstfog
gregorius zegt
@norge: dank u.
Nu wil ik nog even weten hoe ze het hebben gedaan.
dustman zegt
Waar Roox, is vuur
mrrallycross zegt
En dan allemaal mitsubsidi van de Nederlandse staat
potver7 zegt
@mrrallycross: Ik mag toch hopen dat de Nederlandse staat geen subsidie heeft verstrekt voor modellen die hier helemaal niet verkocht zijn? Ik geef toe, je weet het nooit zeker, maar toch ;)
norge zegt
liegen over een paar cijfers is nog steeds heel wat anders dan sjoemel software in je auto.s bouwen …Maar goed. straffen die struikrovers..
pomoek zegt
@norge: Het Japanse management gaat in tegenstelling tot VAG wel letterlijk door de knieën…
Author zegt
Het Duitse management ging ook door de knieën, maar dat kwam door het gewicht van de zak met euro’s die de mannen meekregen.
utregcity zegt
Het wachten is nu op een harakiri.
sjeppie156 zegt
Debiele opmerking
martijn11 zegt
Het is wachten op de andere merken
Dutchdriftking zegt
Tja, zoals voorspelt zitten er bij elk merk wel een aantal lijken in de kast.
annelot zegt
Wat vind jij van de Dieselgate, de crisis rondom de ‘sjoemelsoftware’? Geef je mening en maak kans op een Bol.com bon van €50!
De online enquête duurt 5 á 10 minuten! Alvast bedankt!
bit.ly/onderzoekvolkswagen