Vier uitlaten voor BMW M Performance modellen. Waarom ook niet?
Uitlaten zijn een bijzonder fenomeen. Tot de jaren ’90 waren het gewone metalen pijpen om de CO2 en ander lieve gassen naar buiten te geleiden. In sommige gevallen krijgen auto’s meer uitlaten. Dit in het geval van een grotere en/of krachtigere motor, bijvoorbeeld.
In veel gevallen was het toen al een beetje onzin. Een BMW M3 E36 had keurig twee kleine pijpjes links, de E46 (met bijna dezelfde motor!) had er ineens vier nodig. Maar het was een M3, dus vonden we het goed. Maar BMW gaat nu een stap verder. Alle BMW’s die onder de M-lijn staan (de zogenaamde M Performance-modellen) krijgen nu óók vier uitlaten.
Vier uitlaten voor BMW M Performance modellen
Dat bevestigt BMW-designbaas Domagoj Dukec aan BMW Blog. Alle toekomstige M-Performance-modellen krijgen ze binnenkort. De eerste die het krijgt wordt de M Performance-versie van de BMW X1. Ook de LCI-versie van de BMW M135i xDrive krijgt vier uitlaten.
Wel zal er een verschil zijn. Bij de ‘echte’ M-modellen (M3, M4, M5, M8) zullen er ronde stortkokers te zien zijn. Voor de M Performance-modellen zullen het ‘gestileerde’ eindstukken zijn. Letterlijk de eindstukken, want de facelift M135i en nieuwe X1 M35i zijn gezien met ronde uitlaten. Daar komt dus nog een over-gestileerd stukje metaal op.
‘Echte’ uitlaat (stukken…)
Wel zullen de uitlaten verder ‘echt’ zijn. Geen Audi Q5-esque fratsen met chroomranden die lijken op een uitlaat of S6 ‘uitlaten’ die gewoon hartstikke nep zijn. Een voorbeeld van de nieuwe uitlaten van BMW kun je zien op de M760i en BMW M760e.
In het geval van de M760i (afbeelding boven) krijg je ook daadwerkelijk een BMW M -motor (de S68B44), maar in de M760e is het een plug-in hybride combinatie met een zes-in-lijn en elektromotoren. Doe ons maar een oude 535i met een supersprint-uitlaat. Ziet er beter uit en klinkt beter:
Video can’t be found
Meer lezen? Youngtimer met BMW V12, dit zijn er 7 op een rij!
autowilly zegt
Vuistregel = minstens 100pk per uitlaat. Dan vind ik het helemaal prima.
ViggenneggiV zegt
@autowilly: 75pk per uitlaat ook goed? Anders moet ik er 1 afhalen 😉
saxoke zegt
@autowilly: ik heb er nu 194 per uitlaat. Maar k heb er maar 2. 🤣😂🤣
e34art zegt
@saxoke: m340i😉
saxoke zegt
@e34art: nee. Een getuned cupraatje. Een m340i zou geen straf zijn.
bernoulli zegt
Ik ga vanmiddag 4 “schoorstenen” op het dak van mijn gasloze woning plaatsen. Even de buren laten denken dat ik een dikke Remeha op zolder heb staan.
crashingduke zegt
@bernoulli: 😂
bischero zegt
@bernoulli: haha 👍
Neptaxi zegt
Kansloze design sjef dit. Nieren, hofmeisterknik, daklijnen cockpit omgekeerd en onlogisch.en dan nu uitlaten!!! Ze moeten hem uitlaten !!
Ontzettende ego dat het is
alpina007 zegt
Why?? All show, no go 😬😬😬
bischero zegt
@alpina007: je mot wat in een Vinex wijk.
e36thuglife zegt
Als de mindere bimmas 4 uitlaten krijgen dan krijgen de dikke er zeker 6???
jerudo zegt
Een i4 heeft ook 4 van die optische uitlaten. En dat is dan 100% elektrisch. (Ik weet wel dat dit dan zogezegd een diffuser is maar daar lijkt het echt niet op)
harrie zegt
Waarom maar 4?
Als visueel imponeren de enige treurige reden is zou ik er meteen 8 doen. Of 16 ofzo.
bischero zegt
@harrie: ik vond de vier pijpjes op de E-type V12 altijd helemaal klasse
mashell zegt
Het is gewoon conditionering dat we veel uitlsateindstukken met sportief associëren.
Een enkel dun pijpje is voor elke auto technisch gezien genoeg. BMW speelt dus gewoon in op dit effect.
tjorque zegt
Wat is de definitie van “mindere” ik vindt het design van BMW globaal nogal aan de mindere kant. Dus jah de mindere BMW’s hadden het ook al. Ze hebben alleen de lijn gewoon doorgetrokken. Consequent is het wel…
Edge zegt
Ik snap het wel. Bij BMW hebben ze de elektrificatie van de automarkt compleet onderschat, en hun uitlaatbuizen veel te groot ingekocht. Nu compenseren ze dat door iedereen en diens moeder vier uitlaten mee te geven, zodat je straks als alles elektrisch is geen restpartij hoeft te verkopen aan een of andere louche opkoper. Slim!
leenvandriel zegt
Dat gaat voorlopig echt niet gebeuren alles elektrisch.
jarnobakker zegt
Hopen dat BMW geen supercar meer gaat maken. Dan komt er een kompleet orgel onder te hangen.😂
Bella Macchina zegt
straks meer uitlaten dan cilinders, hoe gaan ze dat verdelen?
tjorque zegt
4 uitlaten per cilinder FTW!
mashell zegt
Niet? Normaal gesproken gaat er toch ook maar één pijp van de katalysator naar de demper? En daarachter zitten dan de uitlaat eindstukken om het “sportief” te maken.
Johanneke zegt
Kots.
tenaci zegt
Zijn er al M Performance versies met de 3 cilinder? Dat zou echt een giller zijn. 3 cilinders, 4 pijpen….. 🤣🤣🤣
Arno's zegt
Vier uitlaten en het geluid komt uit de SPEAKERS
madmarky zegt
Past wel bij de doelgroep die duizenden euro’s uitgeeft aan een M Performance pakket zodat je instapmodel nog enigszins sportief lijkt.
“Dat vermogen heb je in Nederland toch niet nodig” zeggen ze dan. En vier uitlaten kennelijk wel 😆