Ook bij Mercedes stellen ze de komst van elektrische auto’s eventjes uit.
Jongens, dit gaat niet goed zo, hè? We hadden toch met zijn allen afgesproken dat elektrisch rijden het nieuwe normaal zou worden? Tesla bewijst al jaren dat je er een prima boterham mee kunt verdienen. Sowieso, bij Tesla lijken de nadelen van een EV (enorme prijs, hoog gewicht, kleine actieradius) een stuk kleiner te zijn.
En vooralsnog lijkt het erop dat fabrikanten zich daar behoorlijk op stukbijten. Naast Tesla zijn er ook nog tientallen Chinese automerken met elektrische auto’s die min of meer dezelfde producten lijken aan te bieden. Haal jij ze maar uit elkaar, gaat je niet lukken. Het probleem is vooral dat de markt nog niet snel genoeg toehapt.
Mercedes stelt elektrische auto’s uit
Dus fabrikanten moeten enorm veel gaan investeren, maar de consument koopt aanzienlijk minder van die producten. Ergo: het is niet interessant voor de fabrikant om een dergelijk product te verkopen. Zo stagneren de verkoopcijfers van de Volkswagen ID3 dat VW de productie moet afschalen. En dat voor een auto die gezien wordt als de nieuwe Kever en Golf…
Daarom zie je dat meer merken toch nog eventjes vasthouden aan de traditionele automobiel. Daar is namelijk vraag naar en daar is geld mee te verdienen. Mercedes-Benz is de volgende in het rijtje. Aanvankelijk was het de bedoeling om de productie van de A-Klasse te staken (zonder dat er een opvolger klaarstaat). Maar daar heeft Ola Kallenius (de grote baas van Mercedes) een stokje voor gestoken.
Sowieso tot 2026 kun je A-Klasses kopen
De Mercedes-Benz A-Klasse zal nu sowieso tot 2026 in productie blijven. Aanvankelijk wilde Mercedes vanaf 2030 een geheel elektrisch modelgamma hebben, maar daar zien ze toch van af. Dat laat Kallenius weten aan het Britse Autocar.
Het probleem is dat EV’s nog niet interessant genoeg zijn. De benzine-versies zijn vooralsnog goedkoper (buiten Nederland en Noorwegen dan) en daardoor is de consument nog niet voldoende verleidt om over te stappen op een elektrische auto.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat 50% van alle Mercedessen in 2025 geëlektrificeerd zouden zijn. Dat doel heeft Mercedes al aangepast naar 2030. Kortom, je kan nog eventjes een A-Klasse met plofmotor kopen. Of Mercedes nog updates of facelifts in de planning heeft staan, is niet bekend.
Via: Autocar
Fotocredits: Mercedes-AMG A45S door @spotcrewda via Autoblog Spots!
RutgerK zegt
Niet zo bijzonder toch? TOT 2026 is nog 21 maanden. Het is inmiddels duidelijk dat productielijnen en productieprocessen niet incrementeel aangepast kunnen worden maar dat het productieproces vrij radicaal anders moet.
https://www.gartner.com/en/newsroom/press-releases/2024-03-07-gartner-outlines-a-new-phase-for-electric-vehicles
Johanneke zegt
Logisch. Het gaat ook veel te snel nu. Eind jaren 90 had je al moeten beginnen met EV’s verkopen. Nu moet alles pats boem in een paar jaar anders, dat gaat niet werken. Zo’n transitie kost je makkelijk 30 jaar, we zitten er nu krap 10 jaar in. Plus, de prijzen waar Tesla en de Chinezen voor kunnen produceren nu, daar lopen veel autofabrikanten gewoon erg mee achter. Ford maakt naar het schijnt zelfs verlies per verkochte EV.
papa zegt
klopt, vorig jaar $ 36.000 per verkochte ev verlies voor ford
mashell zegt
Nonsens. Dat is als je de ontwikkelingskosten van de huidige en toekomstige EV’s toerekent aan de EV’s die je nu op de markt hebt. Maar dat doet geen enkele fabrikant (en ook niemand die weet hoe de wereld werkt). Die kosten worden toegerekend aan alle op dit moment verkochten wagens. En dan maakt Ford gewoon winst met de EV’s.
Svda zegt
Nog een paar jaar en rijden we weer lekker in een diesel met synthetische brandstof :) . Niets voor niets zijn de grote petroleum bedrijven hiermee bezig. Elektrisch rijden is aantrekkelijk in de lease maar particulier niet aantrekkelijk voor de normale man/vrouw. Hele netwerk is overbelast en bij de fastned charger is het altijd wel druk dat je moet wachten.
fanboy zegt
@dahlback: Ja lekker aantrekkelijk om aan de oliepomp te blijven hangen, jij liever dan ik.
geenidee1975 zegt
Uhhh, ik heb letterlijk 1 keer bij een Fastned lader moeten wachten… alle andere keren dacht ik “Hoe krijgen ze die krengen ooit rendabel, want ze zijn bijna altijd leeg.”
alex1589 zegt
Niet, Fastned is een grote zeepbel. Toevallig een obligatie brochure ontvangen van dit bedrijf, wat onderzoek gedaan, en daar werd ik heel nerveus van. Omzet ten opzichte van beurswaarde is echt om te janken, dit bedrijf is naar mijn inschatting binnen 2-5 jaar failliet. Ze garanderen niks en iedereen die dan nog een obligatie heeft is zijn geld kwijt…
Leuk concept, gaat niet werken zonder goede backing van grote energie bedrijven!
RutgerK zegt
Je hebt toch inmiddels wel gelezen dat de capaciteit voor het maken van synthetische brandstof bij lange na niet genoeg en ook nooit zal worden.
Joris24 zegt
Op zich is elektrisch rijden niet per se gedoemd. Alleen kan de infra en marktbehoefte geen volledige vervanging voor brandstof zijn voorlopig. Zo lang we een mix kunnen houden tussen elektrisch en fossiel én de infra omtrent elektrisch rijden kunnen blijven verbeteren, zullen dit gewoon logische groeistuipen zijn. Net zoals diesel nu minder in trek is, is elektrisch rijden meer in trek. Dat komt vooral door financiële stimulering van elektrisch / ontmoediging van diesel. De markt zal nog een tijd nodig hebben om naar een nieuwe normaal te gaan. Wie weet blijven we ook nog een paar decennia op brandstof rijden met een rustige overgang naar elektrisch, als nieuwe elektrische auto’s echt goed in de tweedehands markt weten te door te dringen zullen er ook steeds weer andere doelgroepen bereikt worden.
Niet gek dat vraag en aanbod met elkaar mee veranderen. Ik kan me er niet te druk om maken, pas als brandstof verboden gaat worden dan zal ik wel balen maar denk niet dat ik dat heel snel mee ga maken.
pomoek zegt
Op zich begrijp ik dat “de pollentiek” huiverig is om welvaart in te ruilen voor een gezond klimaat en milieu. Zo werkt dat nu eenmaal. Pietje uit Waalwijk heeft stemrecht, de Drunense duinen niet. En de mensen die in de toekomst worden geboren ook niet.
Maar er zal wel, in lijn met de huidige politieke leider van de grootste Volkspartij, een stap naar voren moeten worden gedaan.
Dus. Wat nu als ICE auto’s, van laten we zeggen boven de 50k een BPM tarief krijgen van 100%? Dat maakt elektrische auto’s meteen weer een stuk aantrekkelijker voor de rijksten onder ons, die dus eerder tot de aanschaf van een EV overgaan dan een ICE.
Dan komen er meer EV’s op de markt zodat mensen met lagere inkomens makkelijker tot de aanschaf van een EV kunnen overgaan.
Joris24 zegt
Je kunt wel meer gaan belasten, maar op een gegeven moment is de rek er een beetje uit. Je ziet dat infrastructuur het op dit moment niet betrouwbaar faciliteert om je auto rond etenstijd op te laden, terwijl dan wel de meeste mensen thuiskomen. Het duurt nog minstens tien jaar voordat het energienet weer enigszins op de vraag afgestemd kan zijn, ga dan niet nog meer forceren als het technisch nu niet lukt.
En waarom moet iemand die hard gestudeerd en hard gespaard heeft of een risico genomen heeft door een succesvolle onderneming op te zetten, meer belasting betalen op een dure auto dan henkie die ‘m derdehands vanuit z’n bijstand koopt terwijl hij met zijn voetjes op de bank ligt zonder enige vorm van ambitie? ‘De rijken’ zijn altijd een makkelijk doel, maar niet veel mensen zijn vanzelf rijk geworden. Ambitie belasten riekt naar communisme.
Daarnaast kan de politiek niet heel veel anders doen dan wat het volk in grote lijnen wil, want voordat je beleid gevormd hebt ben je al een paar jaar verder en als je niet herkozen wordt is dat praktisch niet uitvoerbaar. Daarom wordt er ook zoveel gepolderd in Nederland.
Tot slot houdt het klimaat niet op bij de landsgrenzen. Ik woon in zuid-limburg, maar zelfs als we alle boeren uitkopen en industrie stilleggen heb ik hier nog steeds meer rommel uit het roergebied in mijn longen dan uit de drentse boerderijen. Het is een vreselijke dooddoener, ik weet het, maar wij maken als klein landje niet het grote verschil, ook al hebben we per capita een van de hoogste CO²-uitstoten van alle wereldburgers. Zo lang china, india, heel afrika en andere gebieden niet serieus meegaan blijft het vechten tegen de bierkaai. Dat wil niet zeggen dat we niks voor het klimaat moeten doen, maar het is niet realistisch om te denken dat dat mondiaal verschil maakt.
pomoek zegt
Het gaat niet om meer belasten, het gaat om keuzes maken. In dit geval de keuze uit 2 auto’s die min of meer hetzelfde bieden maar waarvan de een duur is en de ander betaalbaar. Dat van die infra is op dit moment het hete hangijzer. Is echter wel degelijk een mouw aan te passen. Subsidieer thuisbatterijen in plaats van zonnepanelen, en verplicht bidirectioneel laden. Het knijpen van het laden tussen 1600 en 2100 is ook een prima idee. Auto’s kunnen best na 2100 de batterij vol laden. Groot deel van de mensen rijdt de accu niet leeg op een werkdag.
Sorry, maar dat verhaal over dat we mondiaal het verschil niet maken vindt ik echt flauwekul. Om te beginnen doen landen als China en India wel degelijk serieus mee en lopen in veel opzichten voor de troepen in het westen uit. En zelfs als dat niet het geval zou zijn kunnen we zeker een steentje bijdragen. Natuurlijk gebeurt dat niet als NL in zijn eentje dit gaat doen. Dus moet er, in eerste instantie, ingezet worden op EU samenwerking.
petroldrinker zegt
@pomoek Jij had goed kunnen vinden met de likes als een Stalin, maar ook kim jong un zo te lezen dat je de rijken weer extra wilt bestraffen voor het feit dat ze hun leven beter voor elkaar hebben?
pomoek zegt
@petroldrinker, nah, meer met President Franklin D. Roosevelt die een progressieve belasting tot 75% introduceerde voor de rijksten om de VS in 1935 uit de recessie te trekken.
Ik denk dat kim jong un, die naar schatting een paar miljard waard is, weinig op heeft met het belasten van rijken…
991TurboS zegt
Met zijn allen hadden we helemaal niks afgesproken. Het wordt ons door de strot geduwd.
gregorius zegt
Volgens mij weten ze bij MB heel goed waarom er nog zoveel niet geheel EVs verkocht worden: hun EV modellen zien er gewoon niet uit.
Ik ben MB rijder en zou in principe in de markt zijn voor een EV na mijn huidige auto. MB maakt hem iig nog niet.
Als je dan naar BMW kijkt, waar ze eigenlijk een hele lijn met, naar mijn mening, lelijke auto’s hebben uitgebracht, is daar opeens een vrij aardig bekkende i5 station. En dat terwijl ze bij MB doodleuk een E-klasse verkopen met batterijen in de achterbak voor >100k!