Een McLaren SUV is toch gewoon iets dat gaat gebeuren.
SUV’s zijn heet, heel erg heet. Het is een beetje als McDonald’s, je weet dat je er slechter van wordt en dat er geen zinnig argument te bedenken waarom je ervoor zou kiezen. Toch, elk merk dat een SUV aan het gamma toevoegt, spint daar zijn garen bij.
Natuurlijk, Porsche heeft de Cayenne al een tijdje, maar ook Lamborghini (Urus), Aston Martin (DBX), Rolls-Royce (Cullinan) en Maserati (Levante) hebben zo’n premium vrachtwagen in de aanbieding. In bijna alle gevallen is het ook meteen de populairste auto van het modelgamma. De laatste toevoeging is Ferrari, dat met de Purosangue óók een crossover aanbiedt. Man, zelfs Lotus (Eletre) heeft SUV!
McLaren SUV
Hebben alle exclusieve sportwagenmerken een SUV? Nee,Gelukkig was er altijd één merk dat dapper weerstand bleef bieden: McLaren. En ja, ‘bleef’. Want het ziet ernaar uit dat ook het brute McLaren over gaat op de SUV. Het gaat niet om zomaar een SUV, maar een Super SUV. Deze zal in samenwerking met BMW ontwikkeld gaan worden, aldus en het Amerikaanse magazine Road & Track.
Het is niet zo dat ze een McLaren-badge op een verlaagde X5 gaan plakken. Nee, ze pakken het op zich wel tof aan. McLaren gaat gebruik maken van de een BMW-platform. Vervolgens monteert de Britse (nu nog) sportwagenfabrikant daar zijn eigen motor en transmissie op. Ook het koetswerk en interieur zijn helemaal McLaren. Het idee is dat de crossover dan automatisch een plug-in hybride zal zijn, waarbij de verbrandingsmotor sowieso van McLaren is.
Positie
Qua positionering zoekt McLaren de bovenkant van de markt op. De McLaren SUV zal dus eerder een concurrent zijn van de Ferrari Purosangue dan de Lamborghini Urus.
Er komt overigens nog meer! Naast een McLaren SUV zijn ze in Woking ook aan het broeden op een elektrische auto. Dat zal géén SUV zijn, maar een supercar. McLaren is met deze supercar heel erg aan het focussen op het gewicht. De bedoeling is dat de elektrische McLaren Supercar minder dan 1.500 kg gaat wegen.
Via: Road & Track
Ruben zegt
Dit word; of een hele mislukking, of een best seller
harrie zegt
Ik kijk nu al uit naar de 128 verschillende Limited Editions series die ze ervan gaan maken.
potver7 zegt
Dus McLaren wil de electrische supercar gaan bouwen die eigenlijk bij Lotus vandaan had moeten komen.
De Artura weegt 1400kg, dus ze zullen nog wat meer dure lichtgewicht materialen moeten gebruiken om onder de 1500kg te blijven.
rollingstoned zegt
Another one bites the
dustSUV…William zegt
Jammer, weer een soort BMW kloon. Met de gebruikelijke PHEV complexiteit en ’t hogere gewicht. Ik dacht dat ze een typisch McLaren carbon monocoque zouden gebruiken. Dan krijg je met bijvoorbeeld RWD een laag gewicht wat in het segment een USP is.
Maar blijkbaar is die aanpak te duur.
racerx zegt
Te duur + de gemiddelde SUV koper zal het echt worst zijn hoe het apparaat geconstrueerd is. Als er maar een McLaren badge op een leuke verpakking zit, ze een drempeltje kunnen pakken en enigszins rap bij het stoplicht zijn.