Audi deed het onlangs ook al. Goed voorbeeld doet goed volgen?
Eigenlijk vinden we het voorbeeld van Audi helemaal niet goed trouwens, want de boksbeugel maakt van haar nieuwe badges een cijferbrij die je alleen kan ontcijferen met een Enigma machine. In het verleden gnuifden we nog over het feit dat Audi dit soort gekke nummers in China al gebruikte, omdat de Aziaten nou eenmaal geilen op grote getallen. Zul je net zien: krijgen wij ook gewoon doodleuk die dingen. Man man man…
Volgens Autoexpress gaat ook Jaguar-Land Rover (JLR) nu rommelen met cijfertjes. Hopelijk alleen achterop auto’s en niet in de boekhouding. In tegenstelling tot bij Audi, wordt het er bij JLR echter wél overzichtelijker op.
Bezineauto’s krijgen de aanduiding ‘P’ voor ‘Petrol’, gevolgd door het aantal pk’s. Diesels krijgen de aanduiding ‘D’ voor ‘Diesel’, eveneens gevolgd door het aantal pk’s. Oplettende lezers zullen al door hebben dat de Range Rover Velar (rijtest) deze aanduidingen reeds gebruikt, maar dit schema wordt dus doorgevoerd op alle modellen van het concern.
Goed nieuws dus, want de typeaanduidingen van met name Jaguar zijn onlangs volledig ontspoord. De XE kan je nu bijvoorbeeld krijgen als 2.5T, met een 2.0 liter motor onder de kap. Achterop de klep staat gewoon 25t zonder punt, maar toch. Gevoelsmatig gaat dat weer nét een stapje verder dan je auto 330i, C300, of XX TFSI noemen terwijl er een blok met twee liter inhoud onder de kap huist. Maar aan deze praktijk komt dus een abrupt einde bij Jaguar. De typeaanduiding gaat je zowaar weer iets tastbaars over de motor vertellen! Briljant idee eigenlijk, misschien ook iets voor andere merken om naar te kijken.
Dutchdriftking zegt
Dus een XF 500p? Ik vind vermogen in KW dan wel een betere optie overigens.
jaapiyo zegt
@dutchdriftking: P500.
griffendahl zegt
@dutchdriftking: lijkt wel een DAF zo ?
berlinetta zegt
Ik ben benieuwd hoeveel mensen de badge D163 van hun auto af halen.
otograaf zegt
Dus geen P100 D voor Jaguar? ;-)
trustmeiamanengineer zegt
Al die onzin hoort sowieso niet op je auto te staan. Hooguit handig voor bij de verkoop.
Maar helaas is er nu ook een trend gaande dat de volledige merknaam en typeaanduiding integraal op de achterklep geschreven moet worden (Bentley, Porsche), zodat de Aziaten aan hun onwetende landgenoten kunnen laten zien hoeveel elastiek er in de portemonnee zit…
Kortom al dat geneuzel van de paarse broeken lekker negeren en je wagen zonder aanduiding, en dus ook zonder die lelijke Turbo/V6/V8/Sport/Exclusive op de zijschermen(!), bestellen.
JanC zegt
@trustmeiamanengineer: Ik weet niet of het een trend is. Op de Golf van enkele generaties stond toch ook bijvoorbeeld 1.6 CL?
trustmeiamanengineer zegt
@janc: Maar niet “Volkswagen Golf 1.6 CL”. Porsche zet nu “Porsche 911 Carrera (S)” op de achterkant als je niet oppast. En Bentley plakt ook nog ‘ff “Bentley” onder het logo op de achterzijde van de GT. Dat bedoelde ik.
potver7 zegt
@trustmeiamanengineer: O jawel hoor, op de Golf I stond links op de achterklep Volkswagen, in het midden het logo, en rechts de modelnaam en uitvoering. Was heel gebruikelijk toen, eigenlijk hadden alleen BMW en Mercedes niet de merknaam voluit op de achterklep staan.
En je telde al helemaal niet mee zonder aanduidingen als Turbo, Airbags, Injection, Airconditioning of ABS!
sbmmaxx zegt
@potver7: vergeet de mooiste aanduiding van Opel niet “katalysator” !
lincoln zegt
@trustmeiamanengineer:
Whahaha ..
Gisteren nog helemaal serieus over die kneuzige klaverbladstickers van je ..
Edge zegt
Zouden ze de vermogens dan wel gaan afronden? De D163 badge zoals Berlinetta hem voorstelt klinkt toch wel lullig. Dan kun je beter D160 of D170 op het kofferdeksel hebben staan.
Overigens, is het niet logischer om het aantal kW te nemen? De pk’s worden natuurlijk niet overal hetzelfde gemeten, terwijl dat voor kW wel gaat. Daarnaast hoef je dan ook niks te hernoemen als je je gamma gaat elektrificeren.
Maar al met al een goede stap van JLR. Meer duidelijkheid is altijd beter.
mashell zegt
@edge: waarom is D163 lullig en D160 niet? En hoe kan D163 lullig zijn als Mercedes zelfs een topmodel C63 noemt?
De reden voor PK’s ipv Kilowatts is simpel, het eerste levert een groter getal op, dat staat indrukwekkender voor de simpele zielen.
Ik snap eigenlijk helemaal niet waarom dit soort dingen achterop de auto staan, zo’n plaatje hoort op het motorblok thuis en nergens anders.
DennisS65B40 zegt
@Edge: goede vragen en benieuwd naar antwoorden!
turboboy zegt
Ik mis de tijd dat Mercedes er nog duidelijk de motorinhoud mee aangaf, ook al smokkelde ze nog wel eens 0,1liter het is nu helemaal zoek.
mashell zegt
@turboboy: nou turboboy, dat is vanwege de turbo. Vroeger had je grote slagvolumes nodig voor een groter vermogen. Nu kun je turbo’s inzetten en kun je met een kleiner slagvolume toch een groter vermogen halen. Eigenlijk is het dus jouw eigen schuld…
Loek zegt
Als het maar duidelijk is, brandstof en pk is een duidelijke aanduiding. Audi gooit random onsamenhangende nummers achterop.
lincoln zegt
Logo,s zijn zooooo iAMGay ..
trustmeiamanengineer zegt
@lincoln: Kijk eens naar je profielafbeelding ..
Jantje_555 zegt
ik vond het net zo leuk, een 740e! Iedereen ziet direct dat dat een 2.0 is ZUCHT
sabrerator zegt
Dus ik heb een D207.
Klinkt eigenlijk best op z’n Engels: Deee two oh seven.
siebren zegt
Type aanduidingen zijn sowieso achterhaald
Orichy zegt
Badge’s, het geeft de één met badge’s, kennis en praal en de ander zonder, onwetendheid onder het genot van rust.
Naast Audi en Jaguar, gaat Volkswagen ook mee doen aan de vernieuwing. Ik zag gisteren een foto van nieuwe Polo Highline Latam;
,
met een soort gelijke aanduiding, als dat de Audi combinatie gaat gebruiken, wat natuurlijk ook te verwachte was.