• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ook in Duitsland EXTRA betalen met SUV’s

Auteur: willeme, gepost 13 februari 2024 om 12:06 – 15 Reacties

Duitslangs parkeren SUV

In Duitsland moet je nu extra veel gaan betalen met een SUV.

Nou jongens, de fecaliën raken de ventilator. De oorlog aan de SUV is dan nu echt verklaard. Onlangs konden jullie al lezen dat het er in Frankrijk een wet is aangenomen (middels een referendum!) waarmee bestuurders van een SUV (die niet in Parijs wonen) extra geld moeten betalen om te parkeren. 

Nu is er genoeg aan te merken op een SUV, maar we hebben het over een voertuig dat aan alle veiligheids- en emissie-eisen voldoet. Een auto waarover in de meeste gevallen gewoon keurig belasting wordt betaald, plus extra accijnzen voor de hogere brandstofconsumptie. 

Ook in Duitsland extra betalen voor parkeren SUV’s

Maar nu geldt is ‘ik een kleine fallus, jij een kleine fallus’-wet daar aangenomen. Het is natuurlijk te zot voor woorden, maar wat blijkt: andere steden willen het ‘goede’ voorbeeld volgen!!! Ook in Duitsland worden de SUV-rijders keihard aangepakt. Met een trekker overheidsgebouwen blokkeren? Ga je gang. Met je opgehoogde Golf door het verkeer pendelen? HOW DARE YOU!!!

In Koblenz is het binnenkort zover. Daar gaan ze namelijk ook de mensen met een grotere auto zwaarder belasten. Het is niet helemaal hetzelfde als in Parijs. Ten eerste gaat in Koblenz iedereen meer betalen, ook de inwoners die een SUV rijden. 

Wel doordachter

Waar ze in Frankrijk de buitenlanders een gepeperde parkeerrekening presenteren, doen ze het in Duitsland wel wat doordachter. Duitsers. Sterker nog, het is dermate doordacht dat je er bijna niet tegen kan zijn.

Duitsland extra betalen

Iedereen gaat een basisbedrag betalen. Dan is er berekening van de ruimte die jouw auto inneemt. Op basis daarvan wordt er dan een tarief vastgesteld. De nieuwe parkeertarieven gaan maart dit jaar in.

Via: Auto, Motor und Sport.

Fotocredits: Mercedes G63 in Duitsland door @spotcrewda via Autoblog Spots.

Met dank aan Michael voor de tip!

Ook interessant!

  • Stemmen geteld: SUV-tax in Parijs is een feit
  • Gespot - nieuwe Mercedes EQ SUV
    Gespot - nieuwe Mercedes EQ SUV
  • Parkeren voor SUV's
    Parkeren voor SUV's duurder vanaf 1 januari
  • Duitsland trekt extra blik belastinggeld open voor EV's

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, duitsland, parkeren, SUV, wtf

Vorig bericht: « Meer dan 50.000 euro voor een Renault
Volgend bericht: Jazeker, toekomst Abarth 695 bekend »

Lees Interacties

Reacties

  1. Sam zegt

    13 februari 2024 om 12:16

    Je betaalt je helemaal SUV.

    Login om te reageren
  2. thomcarspotter zegt

    13 februari 2024 om 13:06

    @Willeme headerfoto is gemaakt in Zürich, volgens mij valt dat niet onder Duitsland maar onder Zwitserland?

    Login om te reageren
  3. kilum zegt

    13 februari 2024 om 13:20

    Wat mij betreft prima. Oprotten met al die lelijke bakken. Terug naar de stationwagen. Echt vanuit elk oogpunt een betere auto. En voor die oudjes die een hogere instap willen bestaat er al een oplossing. De MPV.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 februari 2024 om 13:43

      De stationwagen heeft vanuit visueel oogpunt (het langgerekte lijkwagen effect) en qua veercomfort nou niet echt voordelen t.o.v. een SUV of crossover, ook een MPV ziet er maar al te vaak uit als een saai busje. En sportief oogt een station ook al niet echt, daarvoor moet je al een M3 of RS6 meebrengen. Ik snap wel dat mensen voor SUV’s kiezen, hogere instap, beter uitzicht, beter veercomfort en visueel een stuk stoerder en beter in proportie.
      Overigens vermoed ik dat als deze Koblenz SUV belasting de lengte en breedte in betracht neemt je met een Golf variant net zo duur of zelfs duurder uit bent dan met een Tiguan.

      Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      13 februari 2024 om 13:45

      Hier dus precies andersom, de lelijkste autos die rondrijden zijn eigenlijk altijd de station wagens. Waar een auto zoals de huidige M3 touring de kroon van aanspant zo lelijk dat zo een ding is.

      Daarbij is een SUV ook veel handiger in de vele steden en woonwijken met de vele verkeersdrempels die zowat bergen zijn geworden. laat ze die is weghalen (of in ieder geval een stuk minder extreem hoog en rechtop maken) dan is het nut van een SUV al minder nodig, als ik met een simpele Mini Roadster al in mijn gemeente vrijwel elke keer de bumper weer raak bij een drempel terwijl ik er overheen kruip (nee niet verlaagd), is dat alleen al een reden om een SUV te nemen, en dat snap ik maar al te goed.

      Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      13 februari 2024 om 14:07

      Eens. Milieutechnisch is een SUV niet goed te praten t.o.v. een ranker model, of dat nou een station, sedan of coupé is maakt niet uit. Maar ook vanuit verkeersveiligheid is een SUV niet logisch, niet voor zij die erdoor worden aangereden en ook niet bij uitwijkmanouvres vanwege het hogere zwaartepunt. De enige en enkele reden om een SUV te kopen is dat ze comfortabeler zijn op alle mogelijke manieren. Vaak, niet altijd, meer ruimte, makkelijkere instap, meer zitruimte, etc.

      Vind persoonlijk een SUV ook geen mooi model, dus verkies nog altijd een lijkwagen boven een Maersk-container.

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      13 februari 2024 om 14:29

      Ook met een stationwagen of MPV ben je de pineut, want het gaat om de lengte en breedte die gemeten wordt.

      Login om te reageren
      • BMW 2275199 zegt

        13 februari 2024 om 18:06

        Precies.

        Login om te reageren
      • Fernando zegt

        13 februari 2024 om 19:33

        Dat hebben alle reageerders niet gelezen! Ik maak er mij niet druk om, met de Challenger, Mustang, 9-3 cabrio of Mustang Mach I parkeer ik steeds op de parking van de Polizei. Al 7 jaar en nog nooit een boete gekregen

        Login om te reageren
  4. petroldrinker zegt

    13 februari 2024 om 13:46

    Heb er maar 1 woord voor: Krankzinnig

    Login om te reageren
  5. ericc zegt

    13 februari 2024 om 13:54

    Afgunsttaks wordt het woord van 2024!

    Login om te reageren
  6. Jantje_555 zegt

    13 februari 2024 om 13:58

    dus ook niets met een SUV te maken, maar met de lengte of breedte van de auto

    Login om te reageren
  7. Captain zegt

    13 februari 2024 om 14:12

    Ik snap dus niets van deze regeling, hoe ga je hiermee de SUV’s aanpakken? Een suv is beduidend korter dan een gelijkaardige sedan/station, wat in mijn ogen tot geklasseerd wordt als ‘gewone’ auto. Ik heb nog geen concrete richtlijnen gezien waarop ze gaan bestraffen, maar alles behalve stadswagentjes lijkt in het vizier.

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      13 februari 2024 om 15:09

      Dat is het ook, volgens de Franse “suv” regel is bvb een Suzuki Jimny geen suv maar een BMW 3 serie wel. Gezien het louter op gewicht gebaseerd is. Maar door het een suv taks te noemen zijn meer mensen er voor.

      Login om te reageren
  8. Jurgen zegt

    13 februari 2024 om 18:41

    Blij dat ik maar een kleine SUV heb, korter dan veel station-lijkwagens in ieder geval.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North