We gaan het gewoon nog een keer proberen. Misschien dat het nu wel lukt. Waarom niet?
Het leek vooraf zo’n leuk idee, de eliminatie-kwalificatie in de Formule 1. Het zou veel spanning brengen, omdat er steeds iemand uitviel zou het spannend blijven tot de laatste seconde. Niet dus, In Australië was de laatste minuten niemand op de baan en ieder sprankje spanning was ruim voor het eind van de laatste kwalificatie-sessie weg. Vettel klaagde als eerste steen en been, de rest van het circus volgde al snel. Dan zou je denken dat ze iets zouden veranderen, toch?
Dat dachten wij ook. Er zou een soort mix komen van het oude en het nieuwe systeem. Maar de F1 zou de F1 niet zijn als ze op het laatst toch weer een beslissing zouden nemen die niemand begrijpt. Waarvan akte, het systeem blijft namelijk gewoon hetzelfde als afgelopen weekend in Australië, melden verschillende Formule 1-websites.
De F1 Strategy Group -dat zijn de FIA, commerciële uitbater FOM en zes invloedrijke teams- heeft besloten het nog 1 keertje te proberen en als blijkt dat het dan nog steeds zuigt, gaan ze het grondig evalueren en misschien alsnog veranderen.
Ik ben heel benieuwd hoe ze ervoor gaan zorgen dat de baan de laatste minuten niet leeg is. Aan de andere kant, als Max volgende week weer als vijfde van start mag, maakt het mij geen fluit uit hoe ze kwalificeren. Dan vind ik het allang best.
sanki zegt
Die bernie is echt de weg kwijt… iedereen is tegen maar neeee we luisteren niet.
87sandyd zegt
@sanki: lees het verhaal nog eens
sanki zegt
@87sandyd: en wie denk je dat de invloedrijkste teams heeft overgehaald tot deze uitspraak? Juist. In een vergadering net voor de race in Melbourne hebben alle teams en de GPDA nee gezegd. Dus je zou het daar ook bij kunnen laten.
audiisthebest zegt
-edit: en jij moet een beetje op je taalgebruik letten-
mrrallycross zegt
@sanki: dit regelt Bernie niet
baap zegt
@mrrallycross: Wie is er dan eindverantwoordelijk? Dat dacht ik… Bernie!
Dutchdriftking zegt
Ach ja, Hoe zit dat Bernie? Never change a winning team?
Donstil zegt
Gewoon niet zo zeuren en zorgen dat je de beste bent.
clarkson zegt
@Donstil: Ik denk dat dat nou juist het probleem niet is. Als je het vorige week had gezien begreep je alle ophef wel. Het gaat hier om het entertainmentniveau.
koeckenbacker zegt
Ik geloof bernie hier weinig mee te maken heeft. Makkelijke naam zeker?
Maar inderdaad, naast de turbo’s, kauwgomballenbanden en brandstofspaarregels is deze kwalificatie-opzet compleet van de gekke. Ze blijven het maar proberen..
Je kan niet heel de tijd rondjes rijden op de banden waar ze het mee moeten doen. Klapmalloten
koeckenbacker zegt
@koeckenbacker: misschien iets te snel gereageerd. Maar die ouwe treinrover zal het denk ik ook niet zo gewild hebben. En zijn meerdere partijen die gestemd hebben dat dit een tweede kans verdient. Hoe lomp dat ook is natuurlijk.
pomoek zegt
@koeckenbacker: treinrover is leuk!
koeckenbacker zegt
@pomoek: zou t waar zijn ? ;)
pomoek zegt
@koeckenbacker: Nee, in Bernie’s eigen woorden: “there wasn’t enough money on that train”.
Edge zegt
@koeckenbacker: Bernie’s probleem is dat hij niet kan doen wat hij wil. Hij is ook maar een werknemer die in het belang van zijn werkgever handelt. Bernie is een hele goede zakenman, en ook zeker het type leider dat bij de F1 past, maar wanneer hij niet in het belang van de sport kan handelen is hij eerder een noodzakelijk kwaad dan een positieve kracht.
kees66 zegt
@koeckenbacker: Zou me niets verbazen als dat het volgende bizarre idee wordt… dat ze de hele kwalificatie met 1 set banden moeten doen…
w0o0dy zegt
Heb ergens anders gelezen dat q1 en q2 volgens het afvalsysteem gaan en q3 gewoon een normale “wie is het snelst binnen de gegeven tijd”.
Klopt het bericht wel? Of klopt die info van mij niet?
nicolasr zegt
@w0o0dy: Dat was het bericht van vanmorgen, daar heb je gelijk in. Eind van de middag kwam laatstgenoemde bericht naar buiten. Dus nu is het weer anders…
pomoek zegt
@w0o0dy: En je las het op AB ;-)
pomoek zegt
Tja, het gaat niet nu in een keer ontzettend spannend worden met het nieuwe systeem, en het is zeker niet de oplossing van de problemen waar de F1 mee te kampen heeft. Maar om nu schreeuwend het hoofd van Bernie te gaan eisen omdat je 5 minuten geen actie hebt op de baan…Mooi moment om een espressootje te doen denk ik maar.
e1000bmw zegt
@pomoek: dat gebrek aan actie hebben de rijders aan zichzelf te danken…
Hele baan voor jezelf en dan gewoon tot het schijtlaatst in de pits blijven…
mrrallycross zegt
zijn ze nou helemaal van de pot gerukt?
1audi1 zegt
Even een offtopic vraagje aan mijn mede ab’ers aangezien google weinig opleverde.. Over raamwindschermen.. Iemand van jullie ermee bekend? Mijn raam sluit niet goed meer en laat best veel wind door wat op de snelweg natuurlijk erg vervelend is. Helpen die raamwindschermen daar nou echt tegen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@1audi1: gratis tip : nee
sracert zegt
waarom geen referendum onder de fans volgende x? ook een idee 4 opties erin gooien:
1 60 min. snelste op pole
2 oude systeem
3 huidig systeem
4 huidig systeem Q1/2 en Q3 oude systeem
exclusieviteitsfreak zegt
Ondanks alles wordt er voorlopig nog voor het geld gekozen, en niet voor avontuur hedendaags, de ondergang is nabij als er niet wordt opgepast . . .
kwatkam zegt
Waardeloos systeem. Als iemand een snelle ronde zet, heeft degene er vlak achter geen tijd meer om daarop te reageren. Ik begrijp dat ze proberen de activiteit op de baan tijdens de Q sessies wat uit te smeren ipv iedereen op het eind naar buiten. Maar het nieuwe systeem heeft het tegengestelde effect. Minder auto’s op de baan en geen spanning meer. Deze Q-sessies sla ik dus over.