De Koreanen zijn gedwongen tot rigoureuze maatregelen.
Je moet wel onder een steen ter grootte van een kleine planeet geleefd hebben wil je gemist hebben dat er momenteel een dodelijk virus woedt. Het Coronavirus heeft vooral in China om zich heen geslagen, met dodelijke slachtoffers als gevolg. De lokale industrie merkt hier de gevolgen van. De industrie in andere landen begint er nu echter ook wat van te merken. In Zuid-Korea worden nu namelijk alle fabrieken van Hyundai stilgelegd.
Het gaat om zeven fabrieken in het thuisland van de autofabrikant. Dit is een serieuze strop voor Hyundai: de fabrieken zijn goed voor 40% van de totale productie. Hyundai is genoodzaakt tot deze beslissing vanwege een tekort aan bedrading. Die moest namelijk vooral vanuit China komen. Omdat Hyundai weinig voorraad van de onderdelen in kwestie achter hand houdt, zitten ze nu met de gebakken peren.
De periode van stilzetten verschilt per productielijn. De meeste fabrieken zullen vanaf 7 februari stilgelegd worden. Sommigen productielijnen kunnen waarschijnlijk weer vanaf 11 of 12 februari opgestart worden. Om de schade zoveel mogelijk te beperken gaat Hyundai in allerijl op zoek naar vervangende leveranciers. Op deze manier wordt wel meteen duidelijk welke merken er sterk afhankelijk zijn van China.
Hyundai is de eerste grote autofabrikant buiten China die de productie stil moet leggen. Diverse fabrikanten, waaronder Tesla, Ford en PSA, hebben al in binnen de grenzen van China hetzelfde moeten doen. Ook zijn er diverse autosportevenementen afgelast.
moveyourmind zegt
Ze hebben zeker nog nooit gehoord van Allekabels.nl.
Vandaag voor 22 uur besteld, morgen in huis.
JanJansen zegt
Iedereen is bang voor het Coronavirus en niet het griepvirus. Als arts en wetenschapper sta ik hiervan te kijken.
De griep lijkt onschuldig. Toch veroorzaakt de griep jaarlijks 3 tot 5 miljoen ernstige zieken en 250.000 tot 500.000 doden. Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.
Deelnemen aan het verkeer in China is veel gevaarlijker. Zeker in de grote steden, waar het koningrijk der fietsen steeds meer plaats maakt voor een imperium van vierwielers. Het land telt dagelijks ruim 680 verkeersdoden en 45 000 gewonden, aldus een recent rapport van de Wereld Gezondheidsorganisatie WHO. En de WHO voorspelt dat het dodental tot 1300 per dag gaat groeien als er niets verandert, ofwel bijna een half miljoen doden per jaar.
ttr6 zegt
@JanJansen: en zo is het. 200% mee eens. In NL zijn er idioten die niets meer bij Aliexpress durven te bestellen….
vingers zegt
Waarom denken ze dat ze van 12 februari weer aan het werk kunnen? Volgens mij hebben de chinezen nog niks kunnen zeggen wanneer ze alles vrij geven zodat de fabrieken daar ook weer kunnen draaien.
appeltaartislekker zegt
Hopelijk dat het goed komt van die Hyundai Sonota is toch een mooie auto.
transaxleman zegt
Hyundai heeft dan schijnbaar Tier 1 suppliers uit China, en die merken het dus zo snel al.
Maar al die Europese fabrikanten schijten m nu ook al, want hun Tier 2s zijn al een maand dicht en blijven voorlopig nog dicht. En dus gaan hun Tier 1s straks ook gewoon niet kunnen leveren.
ethylestra zegt
@transaxleman: te veel spelletjes gespeeld? Met je tier 1 en 2. Het is world of warcraft niet
Dutchdriftking zegt
Nog even en dan zit Corona overal, dan hoeft de boel niet meer op slot en kunnen we weer verder,
Esprit_de_Flandre zegt
Andere leverancier zoeken… ?
Esprit_de_Flandre zegt
Bovenstaande was @vingers.
@AB: Die beantwoorden-knop werkt niet bij mij. Bij anderen blijkbaar wel, want hier en daar staan er wel antwoorden onder posts.