Het gaat nu wel heel erg hard. Hyundai en de verbrandingsmotor gaan verder zonder elkaar.
Het regent aankondigingen de laatste tijd. Fabrikanten zijn er als de kippen bij om te verkondigen dat ze ergens mee stoppen. Gedeeltelijk om een wit voetje te halen, gedeeltelijk om de diverse overheden te vriend te houden en voornamelijk omdat ze wel moeten. Dat Honda geen diesels meer gaat bouwen, is logisch. Die verkochten ze toch al bijna niet. Dat Volvo’s niet meer harder gaan dan 180 km/u is ook niet vreemd: de meeste eigenaren deden dat toch al niet.
Maar voor vandaag heeft Hyundai wél een grote aankondiging. Ze stoppen namelijk met de ontwikkeling van de verbrandingsmotor. Hyundai is zeker niet de enige die dat heeft aangekondigd. Wel is het zo dat Hyundai een enorm bedrijf is dat wereldwijd auto’s verkoopt. Ook op markten waar het nog wel even zal duren voordat iedereen over is gestapt op elektriciteit of waterstof.
Hyundai en verbrandingsmotor 50% minder
Hyundai heeft als plan om 50% minder auto’s te verkopen met verbrandingsmotor. Voor welke termijn dat is, is niet helemaal bekend. Het plan van Hyundai is om op jaarbasis 1.000.000 elektrische auto’s wereldwijd te verkopen. Dat zou moeten neerkomen op 10% van de complete EV-markt.
Wel is het bekend dat in 2040 het gehele portfolio voorzien moet zijn van een alternatieve aandrijflijn. Naast de BEV (elektrische auto met een accu) gelooft Hyundai ook in een toekomst voor de FCEV (elektrische auto met waterstof). Op dit moment staat de Nexo in de showrooms.
Nieuwe strategie
De nieuwe strategie van Hyundai wordt nu uitgestippeld en over zes maanden bekend gemaakt. Het budget dat nu nog naar de ontwikkeling van verbrandingsmotoren, kan nu in elk geval naar elektrische auto’s en waterstofauto’s gaan. In dit geval gaat het overigens om het concern Hyundai, dus met merken als Hyundai, Kia en Genesis.
Bron: Reuters.
Rick-dos zegt
Ik vraag me af wanneer dat omslagpunt gaat komen dat wanneer je een auto met verbrandingsmotor koopt dat het weggegooid geld is. Daar bedoel ik eigenlijk mee dat als je de auto weer wil verkopen dat je het aan de straatstenen niet kwijt kan. Er gaat een tijd komen dat het echt als achterhaalde techniek gaat gelden. Dat je steeds minder plekken hebt om te tanken, want het is voor oliemaatschappijen niet meer rendabel om benzine op grote schaal te verkopen en ga zo maar verder.
Zie het een beetje als videos naar DVD en van DVD naar harddisk en streamen. Of van cassette, naar cd en van cd naar mp3/4. Vroeger had je allemaal videorecorders en videotheken. Zaken gingen toen goed en je had een videotheek op elke hoek maar je ziet nu nergens meer een videotheek. Vroeger was je de man als je een 6 cd changer in je auto had. Tegenwoordig geldt het als een relikwie uit een vergane tijd.
faalhaas zegt
@Rick-dos: Ik schat in rond 2030.
SwiftSport zegt
Want? Vanaf 2030 moet alles hybride zijn maar dat betekent niet dat alle auto’s elektrisch zullen zijn. De meerderheid van de auto’s die tot 2030 verkocht worden zal ook niet (geheel) elektrisch zijn en dan is er nog de rest van het al bestaande wagenpark dat ook grotendeels een verbrandingsmotor heeft. De transport sector laat ik nog even achterwege. De kans is groot dat het tot minimaal 2040 gaat duren voordat je richting een 50/50 verdeling van verbrandingsmotor/elektrische auto gaat dus onderhoud, kunnen tanken etc. Is niet echt iets waar je de komende tijd over hoeft te denken.
Sowieso maakt het voor mensen die nieuw kopen weinig uit, dat is financieel gezien sowieso niet aantrekkelijk. Wat je ook koopt, nadat je bij de dealer wegrijdt is je auto 50% minder waard.
fanboy zegt
@SwiftSport: in 2030 wordt er echt nog nauwlijks brandstofauto’s verkocht, dan is het omslagpunt allang bereikt.
Je auto 50% minder waard bij wegrijden is natuurlijk onzin.
En je kunt je nu al afvragen of het zinnig is een benzine auto nieuw te kopen, maar dat hangt heel erg van het segment af. Toch zou ik al snel op zijn minst een plugin hybrid doen. Dan kan je namelijk van 2 walletjes eten, voor heel lang.
Afschrijving is natuurlijk ook belangrijk voor de vele lease bedrijven, die er echt wel mee gaan rekenen.
okdoei zegt
@Rick-dos: CDs hebben de LPs vervangen. En was qua kwaliteit van de muziek niet echt een stap voorwaarts. Kon meer op fysiek kleiner schijfje. LPs maken al jaren een comeback. Snap de vergelijking maar vindt het niet echt een goeie.
Er moet nog veel gebeuren wil EV praktisch een groter voordeel hebben dan verbrandingsmotoren. Dus schat 2030 niet als dat omslagpunt. Over 10 jaar zijn de EVs van nu zo’n €10-€15k op de 2e hands markt. Voor veel mensen is dit te veel geld dus zullen verbrandingsmotoren nog populair zijn.
Daarnaast hebben EVs nu veel belastingvoordeel, als dat niet was geweest waren de EVs (in Nederland) niet zo populair. Dus ben benieuwd wat er gaat gebeuren als dat wegvalt.
Dan heb je nog het onderscheid in verschillende auto’s. Dat werd/wordt vooral bepaald door een combinatie van het uiterlijk, aandrijving, hoe de versnellingsbak werkt, het geluid en noem maar op.
Bij EVs callen de aandrijving, versnellingsbak en geluid al weg.
Aandrijving is veelal hetzelfde – elektromotoren, enige verschil is de power. Geluid is zoem. Versnellingsbak is er vaak niet of het is een automaar.
Daarnaast worden hypercars minder speciaal naar mijn mening.
Als huis tuin en keuken auto’s al binnen 3,5 seconden op de 100 zitten. Wat boeit die hypercar dan die het 1,5e seconden sneller kan?
Ze zien er ook navenant hetzelfde uit en zijn (nog) mega zwaar.
Dus om je vraag te beantwoorden:
2050. Met de kanttekening dat speciale brandstofauto’s altijd hun waarde blijven behouden.
Richmond zegt
@okdoei: ik denk dat her geluid van lp meer nostalgie is dan dat het beter is dan Cd en cassette. 10 – 15k is een prima prijs tweedehands, waar het meer om gaat is de accu capaciteit en laad mogelijkheden. Belastingvoordeel geld net zo goed voor diesel in de 14% tijd. Men rijdt het niet alleen om de zuinigheid, maar vooral omdat het de minste bijtelling heeft / had. In zuid Europa doen ze dat niet zo, waardoor juist iedere diesel rijdt omdat het ook goedkoper is voor de gewone man voor privé gebruik.
mpgc zegt
@Rick-dos: het punt is dat dit ook geldt voor de electrische auto’s die in de komende vijf jaar worden verkocht. Daar gaat de ontwikkeling van de techniek zo snel dat deze auto’s ook niet erg gewild zullen zijn als tweede hands.
mashell zegt
@Rick-dos: @Rick-dos: als de lease markt een indicatie is dan ligt dat moment al twee jaar achter ons. Maar misschien kunnen de “petrolheads” steun putten uit je muziekdrager vergelijking, inmiddels liggen er meer LP’s dan CD’s in de Mediamarkt.
MaartenD zegt
Lekker belangrijk, denk dat er maar weinig mensen een poster van een Hyundai aan hun muur hebben hangen, lekker elektrisch gaan, zal niemand iets boeien.
klaasjevaak zegt
@maarten020: Die auto’s op posters kan toch (bijna) niemand betalen. Dus niet boeiend. Daarbij, zelfs de postermerken hebben het elektrificatie proces ingezet of gaan dat binnen afzienbare tijd doen. Straks zijn er enkel nog elektrische auto’s te koop, dus weinig keus verder.
Jacco zegt
Nee, er is een merk dat stug door zal gaan waardoor de rest met de gebakken oeren eindigt. Porsche. Is bezig een nieuwe brandstof te ontwikkelen voor al bestaande benzinemotoren. Ik wacht het rustig af en geen haar op mijn hoofd die denkt elektrisch te gaan rijden. Rij vaak voor mijn werk meer als 600 km om op mijn werk te komen, dan wil ik ff snel tanken en vol gas door, niet een half uur per 300 km stilstaan.
slakkie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
marcomanta zegt
Ik moet toegeven, de Koreanen zijn samen met Tesla iedereen 2 stappen voor. Ze denken in het “echt groot” en de consument slikt maar wat wij bouwen en verkopen. Natuurlijk duurt zo een transitie 10 tot 20 jaar, maar als je de ontwikkelingen ziet bij Tesla, Kia en Hyundai, dan heeft de rest van de automerken behoorlijk wat in te halen, jammer dat VW nog steeds met Kevers loopt te leuren en dan bedoel ik Polo, Golf en Passat, waarom niet andersom denken, het gros van de mensen heeft 49 weken genoeg aan een standaard auto, de overige 3 weken zijn voor vakantie.
willemveenstra zegt
Kijk eens om je heen waar de gemiddelde automobilist mee rijd. Dat zijn oude auto’s onder 10.000 euro. Voordat die massaal naar ouwe electrische auto’s overstappen, waarvan vaak dan ook het accu pakket reeds overleden is en de 2e hands electrische auto dan nagenoeg totallos verklaard kan worden zal niemand ze masaal 2e hands kopen. Ik moet nog zien hoe snel benzine pompen verdwijnen. Mijn gevoel zegt dit gaat nog tientallen jaren duren en er moet echt iets revolutionairs gebeuren op gebied van accu’s en waterstof. Alles wat je nu kan kopen is het net niet in vergelijk tot benzine auto’s.
supertjeduc zegt
Ligt aan de prijs en de accu , en dan vooral de duur van het laden , als je de accu in 5 minuten op kan laden naar 80% is voor 95 % van de mensen een accupakket voor 200 km voldoende, dan heb je dus gelijk lichtere en goedkopere auto’s
Richmond zegt
@supertjeduc: waarom moet de techniek zich altijd aanpassen aan de mens en niet andersom. Waarom die haast met tanken/ laden. Het is geen probleem als we accepteren dat het tijd kost en daar mee rekening houden in onze planning. Maar dat doen we niet, we willen alles Just in time.
retetikker zegt
Gemak dient de mens.
Marktwerking.
Paling is een vissoort.
Jacco zegt
Als ik ergens heen wil dan wil ik niet om de 100 km 5 minuten stil staan, of duitsland om de 75 km. Dat betwkend dat als ik naar wolfsburg ga dat mij meer als 8 tankbeurten van 5 minuten gaat kosten. Gaat u maar lekker op vrachtwagensnelheid rijden en blijf op uw rechter baan, kunt u lekker onthaasten en kan ik door.
arta zegt
Volgens mij een logisch besluit.
Ik denk dat de echte doorbraak van nieuwe EV’s rond 2025 zal zijn.
Als er zo veel geld wordt gestoken in de ontwikkeling van goede batterijen en opschalen van productie kan de levensduur nog verder omhoog en het gewicht en kosten gaan naar beneden.
Ook zal er een markt ontstaan voor vervangende batterijpakketten door 3e partijen wat de betaalbaarheid ten goede komt.
deSjonnies zegt
Er zijn een aantal zaken die categorisch fout worden aangepakt mbt elektrische voertuigen
– waarom zit er geen vrijloop op een elektrische wagen zodat je het voertuig met een lege accu uit de weg kunt duwen.
– waarom zit er geen klein noodstroom accuutje in zodat je nog iets kunt doen met een lege accu en niet hopeloos strandt.
– wat heeft het voor nut om de brandstofbrigade achterna te hobbelen met idiote acceleratie en prestatie cijfers, de elektrische auto heeft de kans het totaal nutteloze performance denken te veranderen in eentje van zuinigheid ipv prestaties die er totaal niet toe doen.
Eigenlijk is de hele elektrische auto cult volledig gebaseerd op de explosiemotor en wordt deze niet voldoende als een volwassen alternatief gepresenteerd.
koeberg zegt
– waarom zit er geen vrijloop op een elektrische wagen zodat je het voertuig met een lege accu uit de weg kunt duwen.
Elektrische auto’s van Hyundai hebben een vrije uitloop.
– waarom zit er geen klein noodstroom accuutje in zodat je nog iets kunt doen met een lege accu en niet hopeloos strandt.
Elektrische auto’s stoppen niet bij 0%. Er zit een marge in. Mensen die hopeloos stranden hebben dus doorgereden terwijl de auto al meermaals gewaarschuwd heeft.
– wat heeft het voor nut om de brandstofbrigade achterna te hobbelen met idiote acceleratie en prestatie cijfers, de elektrische auto heeft de kans het totaal nutteloze performance denken te veranderen in eentje van zuinigheid ipv prestaties die er totaal niet toe doen.
Laaghangend fruit. Bij een verbrandingsmotor is prestatie heel duur, het maken van een elektrische auto die van nul naar 100 gaat in 5 seconden is niet heel veel duurder te produceren dan een die daar 10 seconden over doet. En dan zegt de marketingafdeling: “doe maar”
HZW zegt
Het zal nog wel een hele tijd duren voor we in een “Equilibrium” wereld leven waar het strafbaar is om dingen te bezitten die verboden zijn.
herve11f zegt
Zal hoofdzakelijk van de prijs afhangen en dat, mijne heren, ziet er niet goed uit. De ruwe materialen nodig om batterijen te maken zijn aan het exploderen.
Alfarobert zegt
Electrische auto’s zijn wegenbelastingvrij. Als er teveel electrische auto’s op de weg verschijnen moeten die ook wegenbelasting gaan betalen. Als dat net als nu na wagengewicht gaat gaan de EV’s met treinladingen weer de grens over naar het Oostblok of Afrika.Alles draait hier om bijtelling.Ik zeg al vanaf het begin dat stroomauto’s het nooit gaan redden maar het wordt ons door de strot geduwd door onze regering. Waterstof wordt de toekomst.Kunnen we onze huizen ook mee verwarmen,etc.