De laatste generatie Civic Type R was de eerste Honda die VTEC combineerde met een turbo-motor. Deze tweeliter met 310 pk, krijgt in 2017 gezelschap van een tweetal kleinere varianten.
Dat heeft Honda zojuist wereldkundig gemaakt. Exacte details geeft het merk niet vrij, anders dan dat het om 1.0 en 1.5 VTEC Turbo-motoren gaat. Hoeveel cilinders de 1.0 heeft, weten we bijvoorbeeld nog niet. De kans dat het een driecilinder wordt, lijkt ons erg groot. Ook de concurrentie heeft inmiddels dit soort driepitters in het assortiment. De 1.5 zou eenvoudigweg het 2-literblok uit de Civic Type R minus een cilinder kunnen zijn, maar wordt gewoon een vierpitter.
Volgens Honda leveren de motoren “class-leading output and excellent fuel economy,” maar de eerste fabrikant die dat niet beweert moeten we nog tegenkomen. De tiende generatie Honda Civic, die voor 2017 op de kalender staat, is het eerste model waarin we deze nieuwe motoren gaan tegenkomen.
Hubert zegt
Misschien is de 1.0 gewoon een halve 2.0?
SimonMc zegt
@Hubert: En hoeveel is 4 gedeeld door 2?
lekbak zegt
@SimonMc: en schitterend getal als het om cilinders gast. Een brave civic die met een beetje uitlaat als een ducati klinkt. Wat wil een mens nog meer!
Sir_Vmax zegt
@lekbak: Dat snap ik ook nog steeds niet. Iedereen vindt het erg als er wordt gedownsized, omdat het minder spectaculair wordt. Maar het meest spectaculaire van een auto is toch wel het geluid. Maar de motoren van ducati, kawasaki enz. klinken toch ook heerlijk, zeker de ≥1000cc. Als ze nou eens een vw up of een i8 ook zo zouden kunnen laten klinken dan zou er toch niks aan de hand.
Mairsil zegt
@srthellcat: Beetje mager koppel voor een auto, en niet erg zuinig, maar met het geluid is weinig mis. De 0.9 tweecilinder in de Fiat 500 klinkt ook al best aardig.
Sir_Vmax zegt
@Mairsil: een elektromotor toevoegen voor het koppel gebrek. Wordt hij ook meteen zuinig van.
berlinetta zegt
@Mairsil: Vind je die serieus goed klinken? Ik krijg slechte zin van dat monotome gebrom van dat blokje.
Mairsil zegt
@berlinetta: Het is geen v12 natuurlijk, maar het heeft naar mijn smaak meer karakter dan de duffe driecilinder blokjes waar vergelijkbare auto’s mee rijden.
clarkson zegt
@Mairsil: Klinkt best aardig? Wel eens goed geluisterd naar zo’n twinair motortje?
406_v6 zegt
@lekbak: Maximaal zo rond de 850 kg rijklaar??
trustmeiamanengineer zegt
Zullen zeer waarschijnlijk prima blokjes zijn. Maar laat ze in godsnaam nu eens een paar goede (Italiaanse) designers in dienst nemen, om die briljante techniek ook een beetje aantrekkelijk te verpakken. Mazda kan het wel.
sleepyj zegt
@trustmeiamanengineer: de nieuwe civic is nu echt wel een gaaf ding (met de facelift ) in mijn ogen. Door de wat strakkere lijnen stoerder dan de mazda 3. Blijft smaak, maar vind dat Honda niet heel verkeerd bezig is qua design.
nasty zegt
@trustmeiamanengineer: betrek er dan aub de italianen niet bij.
pudi zegt
Vtec kicked in yo!
johanhummer9 zegt
@pudi: nee
SimonMc zegt
@pudi: Je weet dat de uitdrukking “Vtec kicked in yo!” denigrerend bedoeld is?
nasty zegt
@SimonMc: inderdaad, en ik zou niet weten waarom. De vtzc blokken van de jaren ’90-’00 waren hun tijd ver vooruit. Wanneer volkswagen nog 90pk uit hun luie 1.8 motor haalde, haalde Honda er 190pk uit. Zelfs de civic vti (eg6, ek4) haalde de 100pk per liter slagvolume, wat in die tijd nog niet veel merken presteerden. Tot de milieu eisen werden aangepast. Iedereen ging over op turbo en honda geraakte achterop…
lowrocco53b zegt
@nasty: heej een beetje kalm vw haalde wel meer dan 90 pk uit hun 1.8 motoren
gtwillem zegt
@lowrocco53b: nope. Instap 1.8 van de Golf III had maar liefst 75pk. Dan was er ook een 90pk versie. In de Golf IV werd er heel in het begin een 1.8 5v geleverd (125pk), maar die werd snel vervangen door de oudere 2.0 (115pk). VW had een nogal rommelig motorenaanbod in de jaren 90. De Golf IV GTI werd met de 150pk 1.8 Turbo geleverd, later zelf met 180pk. En de mooiste is de Edition (@dutchdriftking weet wel welke ik bedoel) met maar liefst 210 briesende paarden en tussenaccelraties om een 996 bang van te maken :-).
Qua specifiek vermogen waren de Honda motoren onverslaanbaar. En ze waren nog betrouwbaar ook. Met gunstig verbruik voor benzine en olie. Maar laten we niet de nadelen vergeten. Snelle Honda’s waren behoorlijk duur. En het beperkte koppel kan heel frustrerend zijn.
lowrocco53b zegt
@lowrocco53b: vw haalde bij de golf mk2 wel 130 pk uit hun pl en kr motoren niet dat dat zo spannend is natuurlijk
remcott zegt
@lowrocco53b: en dat geeft dan ongeveer 72 pk/liter uitgaande van een 1.8. Nou ik moet zeggen dat dit toch significant minder is als wat Honda deed per liter destijds.
nasty zegt
@lowrocco53b: dankje voor je erg specifieke antwoord :)
Jochen zegt
Toch loopt Amstel al een tijdje voorop met hun 0.0 6 cilinder.
Keesdeboer zegt
Wat is een VTEC?
Dutchdriftking zegt
@bornforcars: Variabele kleptiming. Het complete verhaal is nogal lang, maar google weet vast antwoord.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: bijna goed, maar VTEC gaat zelfs nog iets verder ?
@bornforcars: VTEC is variabele nokkenas timing. Haal basaal: Een motor verbrand een combinatie van lucht en brandstof in een cilinder. Hoe meer lucht, hoe meer benzine en hoe meer slagvolume van de motor: hoe meer vermogen.
Rijdt je rustig, maak je niet te veel toeren, dan blijven nokkenassen ‘op kalm’: de kleppen gaan niet ver open. Motor loopt zo lekker zuinig. Passeer je een bepaald toerental, en moet er vermogen worden geleverd, gaat de nokkenas op een ander programma en gaan de kleppen veel verder open en word er meer brandstof ingespoten. Resultaat: het vermogen stijgt aanzienlijk en het verbruik ook.
Voordelen VTEC: hoog specifiek vermogen, lichte constructie, compacte bouw, laag gewicht.
Nadelen VTEC: laag koppel, brandstofverbruik bij deelbaar en vollast (relatief), kostbare constructie.
skylinefan zegt
Wedden dat hij binnen 1,2 seconden op de 100 zit, vooral als je een grote spoiler erachter op bouwt!
escort77 zegt
@skylinefan: Die spoiler werkt alleen in combinatie met een sticker “2fast4u”
Dutchdriftking zegt
Ach ja, een 1.0 met een 120pk in een Civic zal vast niet heel vervelend zijn toch?
stephanotis zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
406_v6 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
norge zegt
Bij Honda kun je de cijfertjes vertrouwen hoor.
audirs3 zegt
Ingewikkeld, dus 1.0 met 333cc per cylinder, 1.5 met 375cc per cylinder, en 2.0 met 500cc per cylinder.
davelepeef zegt
Goh, wat was Daihatsu toch z’n tijd vooruit met z’n 3-pitter turbo blokje 25 (?) jaar geleden…
ronaldddvos zegt
VTEC just kicked in YO
w0o0dy zegt
Het vermogen van de 1.0 turbo Is 127bhp en het maximale koppel 148lb/ft (FF omrekenen)