Hoe groot is de kans dat jij dagelijks in een stoffig magazijn op zo’n stinkende diesel vorkheftruck aan het werk bent, maar privé in een heerlijk schone hybride auto rijdt? Natuurlijk geen onmogelijke combinatie, maar mijn inschatting is dat niet ontzettend veel vorkheftruckchauffeurs hybride rijden. Voor de vorkheftruckchauffeurs die liefst in een normale auto rijden, maar er geen bezwaar tegen hebben om in de tijd van de baas wel groen bezig zijn, heeft Toyota een primeurtje.
Toyota bouwt weliswaar nog geen diesel-hybrides personenauto’s, maar lanceert in december wel de “Geneo-Hybrid forklift”: de eerste diesel-hybride vorkheftruck ter wereld. Het werktuig is uitgerust met een 2,5 liter dieselmotor die wordt bijgestaan door een 26kW elektromotor, met een Nikkel-metaalhydride accu. Hiermee is de vorkheftruck de helft zuiniger en stoot half zoveel CO2 uit dan een traditionele diesel variant met een gelijke maximale liftcapaciteit van 3,5 ton.
Ik ben benieuwd of Toyota hiermee een geheel nieuw gat in de markt aanboort, want volledig elektrische vorkheftrucks zijn er immers ook al jaren. (bron: toyota)
Laue zegt
Huh, dit gaat mij echt de pet te boven. Kan iemand die slimmer als mij eens even uitleggen wat het voordeel hier van is?
een diesel trucker kan vaak zwaarder tillen als een electrische..maar voor de rest…
StormRAM zegt
@ Laue: Je geeft zelf het antwoord al —> veel zwaardere dingen tillen… Lijkt mij voor een vorkheftruck wel een enorm groot pluspunt! :) Heb er verder ook totaal geen verstand van, hoor!
OT: Ziet er stukken gaver uit dan die gele vorkheftrucks die je op bouwplaatsen hier ziet! Beetje jammer dat het bizar weinig met auto’s te maken heeft…! ;)
leon o zegt
Schoenmaker blijf toch bij je leest! Grappig geschreven stukje weer natuurlijk, maar iemand met verstand van heftrucks maakt gehakt van dit artikeltje!
een minuutje Googlen levert al het volgende op:
– In magazijnen mag geen dieselheftruk gebruikt worden, alleen electrisch.
– STILL heeft al lang een hybride heftruck.
peter zegt
Kan der ook maar 1 zijn.
Maar wel de grootste
Simon zegt
Ideaal! Als ik in de baas z’n tijd mijn steentje bijdraag aan het milieu, scheelt me dat privé weer een hoop gedoe. Groen bezig zijn zonder in een Prius te hoeven rijden. ;)
Markus zegt
Vet hoor. En standaard een soort van targa dak, vet leip.
RobTWo zegt
Ik geef gewoon les op een electrische Nissan uit 1986. Z’n tijd ver vooruit, dus. Dieseltrucks zijn wel weer handig voor in de petrochemische industrie, want ze hebben geen electrische ontsteking, dus geen vonken (brandgevaar).
manny zegt
bij ons opt werk rijden we met zo’n toyota’s maar dan op gas :)
Laurens zegt
Mooi ontwerp, kan dus wel ;-)
Vorkheftruck doet veel start-stop bij het verplaatsen van de pallets. Volgens mij mag diesel ook wel binnen, mits schoon, ruimte voldoende geventileerd en niet in combinatie met opslag voedingsmiddelen? En zit er geen subsidie op zo’n truck :-)
OT: de gemiddelde vorm van een hybride is ingegeven door randvoorwaarden als lage luchtweerstand, en toch ruimte voor passagiers en bagage. Dan zien ze eruit zoals ze eruit zien.
DenE zegt
Wát een BS !!! Alweer nutteloze hybride techniek van Toyota waar ze hun ‘PR’ machine op loslaten. 3.5Tons truck met diesel én hybride uitrusten. Beter om dan gewoon een volledig Electische Heftruck nemen, maakt minder herrie, blaast geen stof op, heeft NUL uitstoot van schadelijke gassen, en is zeker nét zo sterk. Hier zelfs een 4.0 Tons uitvoering van het merk.
Simpson zegt
diesel & hybride?
Zou dat ook al in personenwagens voorhanden zijn?
natuurlijk wel fijn voor de heftrucker die zowel binnen als buiten rijd, buiten walmen en binnen lekker zoemen, zodat zijn collega’s niet hoeven te rochelen
Skaars zegt
Arbotechnisch mogen diesels helemaal niet in de schuur komen :P
AMG Powerrr zegt
bij mij op het werk… overheersen Still elektrotrucks!! We hebben btw ook een elektrische Toyota met een SAS systeem (H).
13 zegt
@Simpson: http://www.google.nl/search?q=diesel+hybrid
Simpson zegt
@13: precies veel concepts en prepared models, maar nog niets concreets in de showroom
timberleek zegt
we rijden bij mij ook alleen elektrisch. allemaal jungheinrich truckjes. maar ook niet dat soort. wij hebben de reachtrucks die kleiner zijn (dan passen er meer stellingen in een hal aangezien de paden smaller kunnen. maar die kunnen ook gewoon 3 ton hebben geloof ik.
dit is een reachtruck btw:
en dan hebben we ook nog hoogbouwtrucks:
daarbij beweegt de cabine mee omhoog.
en nu we toch bezig zijn
orderpicktruck:
alleen hebben ze bij ons kortere lepels. op de bovenstaande kunnen 2 pallets achter elkaar.
opstapper (3keer raden waar de naam vandaan komt)
lange lepelaar (zo noemen wij het). maar ik kan geen plaatje vinden
Alfisti zegt
Ideaal zo’n diesel-hybride heftruck! Je kunt nog steeds met een groot hefvermogen werken, maar dan milieuvriendelijker. Voorheen waren het inderdaad alleen maar diesels die een groot hefvermogen hadden. De elektrische trucks tillen over ’t algemeen minder.
Opmerking voor Autoblog-Team:
De titel van dit topic is een beetje vreemd. Het is namelijk wettelijk verboden om met dieselheftrucks IN een magazijn te rijden (het gebeurd wel veel natuurlijk, maar ’t mag niet). Dieselheftrucks mogen dus alleen buiten rijden. Heftrucks op gas en elektro mogen wel binnen. Hoewel er voor gasheftrucks ook weer aparte regels zijn.
lincoln zegt
hallo ..
elke heftruck is hybride of electrisch ..
als je weet hoe een heftruck werkt iig ..
406_v6 zegt
@Laue (en anderen), dat dieseltrucks méér kunnen heffen als elektrische is ook al zowat achterhaald, elektrische heftrucks die een tonnetje of 24 aankunnen zijn er al…
http://www.carernederland.nl/?path=producten/fserie/detailpagina/28
@Alfisti, het is in Nederland (en de rest van de EU) helmaal NIET verboden om met dieselheftrucks in een magazijn te rijden, tenminste als het hefvermogen maar 4000 kg of meer is…. beneden de 4000 kg worden diesels inderdaad “aan banden gelegd”.
@ Timberleek, Jungheinrich reachtrucks die 3 ton heffen??? Helaas, dan ben je niet goed voorgelicht, Jungheinrich gaat niet verder dan 2500 kg voor z’n reachtrucks.
timberleek zegt
@406_v6
ja ik dacht dat de reachtrucks iets meer mochten hebben dan die de orderpick dingen hebben. maar ik zag al op de site staan dat dit niet zo was.
timberleek zegt
@lincoln
volgens mij niet. ze zijn er ook die gewoon rechtstreeks de wielen en een pomp aandrijven.
tenminste de heftruck die een vriend van mij heeft, heeft alleen een startaccu en verder is alles geloof ik diesel. hij gaat ook hard lopen als je heft of rijdt.
lincoln zegt
@Timberleek ..
volgens mij is het zo dat een brandstof motor een electrospoel activeert ..
en daar de power vandaan komt ..
om het heffen constant te houden vraagt de electro motor soms meer energie die dan weer geleverd wordt door een brandstof motor ..
motor zit onder de stoel en drijft niet de wielen direct aan ..
kijk maar eens tussen de voorwielen ..
in die volgorde .. (ik kan het mis hebben) ..
Citrofiel zegt
Wat zijn er een boel mensen met verstand van heftrucks op autoblog! :D
timberleek zegt
@lincoln
ja ik kan het ook fout hebben. ik heb 1 keer op dat ding gezeten. verder gebruik ik alleen maar elektrische dingen.
timberleek zegt
@citrofiel
jaja. als je geen heftruck rijdt hoor je er echt niet meer bij ;-)
wapz zegt
Maar een electrische gaat leeg en een beetje Diesel is makkelijk bijvullen? Hoelang gaat een electrische mee als je hem de hele dag gebruikt?
opelsintrafreak zegt
gas lijkt mij toch het beste dat raakt op maar is wel erg schoon
timberleek zegt
@wapz
een elektrische heftruck zoals wij hem hebben op het werk gaat de hele dag mee. en als hij leeg is, dan is hij in 5 min weer vol. (accutje wisselen)
BananaFlip zegt
Nou nou, interessant hoor.
Een soort van roetwolkproducerende oliestokende veel-gewicht-dragende eenzits Prius maar dan nog lelijker?
Nee hoor, dat hoeft niet.
Brian zegt
Bij ons rijden ze gewoon op gas hoor…
timberleek zegt
@bmw sloper/killer
ik werk met heftrucks al bijbaantje. ipv het standaard supermarktbaantje. ik heb idd weinig opleiding gehad (ik begin volgend jaar pas met mijn vervolgopleiding.)
Realhustler zegt
Ze zijn hierin niet uniek:
http://www.mhi.co.jp/en/news/story/0910051316.html