Ford laat weten wanneer ze hun eerste Europese EV gaan bouwen en wat de verdere planning in grote lijnen is.
Dat een merk alleen nog maar elektrische auto’s gaat bouwen klinkt schokkend, maar uiteindelijk lijkt het een kwestie van tijd te zijn voordat alle merken eraan moeten geloven. Het is dus geen vraag van of, maar een vraag van wanneer. Eergisteren beantwoordde Jaguar deze vraag met ‘2025’. Nu dient het volgende merk zich aan: Ford.
2030
Bij Ford gaan ze er iets langer over doen dan bij Jaguar. Ford streeft er namelijk naar in 2030 een volledig elektrisch gamma te hebben, zo maken ze vandaag wereldkundig. Let wel: het gaat daarbij om de Europese Fords. De verbrandingsmotor zal het in de VS waarschijnlijk iets langer uithouden, hoewel ook de Ford F-150 (het Amerikaanse equivalent van de Volkswagen Golf) binnenkort al elektrisch wordt.
Europese EV
Ford heeft momenteel één elektrische auto in de aanbieding: de Mustang Mach-E. Dit is alleen geen Europese Ford, de auto wordt in Mexico in elkaar geschroefd. Ford maakt nu echter ook plannen bekend met betrekking tot hun eerste Europese EV. Die laatste claim is overigens niet helemaal waar, want Ford had in het verleden al de volledig elektrische Focus Electric. Die werd aanvankelijk alleen in de VS gebouwd en verkocht, maar later ook in Europa. Er zijn er slechts een handjevol van verkocht op ons continent.
Keulen
De eerste grootschalige Europese productie van een elektrische Ford gaat in Keulen gebeuren, waar momenteel de Fiesta van de band loopt. In de fabriek waar in de jaren ’30 de A-Ford nog gebouwd werd, zal straks de eerste Europese EV van Ford van de band rollen. Dit zal vanaf 2023 gebeuren. Ford pompt hiervoor 1 miljard dollar in de Keulse fabriek.
Volkswagen
De EV-transitie vraagt enorme investeringen, maar op de ontwikkelingskosten van een platform heeft Ford in ieder geval kunnen besparen. Ford gaat namelijk gebruik maken van Volkswagen’s MEB-platform. In 2019 maakte Volkswagen al bekend dat Ford 600.000 MEB-platforms inkocht.
PHEV’s
Voordat alles volledig elektrisch wordt in 2030 werkt Ford eerst toe naar een gamma dat volledig uit PHEV’s en EV’s zal bestaan. Dit willen ze medio 2026 voor elkaar hebben. Tegen 2030 moeten dat dus alleen nog maar EV’s zijn. Wel zal een gedeelte van de bedrijfswagens dan nog van verbrandingsmotoren voorzien zijn.
fanboy zegt
Dit zegt heel veel, als dergelijk grote fabrikanten om gaan, nog eerder dan sommige landen al wetgeving voor hebben.
DeWitteCondor zegt
@fanboy: wat zegt dit dan precies? Anders dan dat Ford ‘de bui al voelt hangen’ en niet binnen afzienbare tijd een onverkoopbare motorisering wil hebben? Als er niet zo’n enorme overheidsdruk overal achter zou zitten hadden ze er echt niet zoveel haast mee gemaakt.
fanboy zegt
@DeWitteCondor: opzich valt die overheidsdruk nog mee in de US, ze kunnen nog heel lang miljoenen pickups leveren in Noord-Amerika. Is toch een conservatieve markt en de best verkopende in de conservatieve pickup markt gaat al om zonder dat er een verbod al op tafel ligt voor heel Noord-Amerika.
En weegt natuurlijk veel zwaarder dan dat een merk als Jaguar dat doet.
DeWitteCondor zegt
@fanboy: het artikel gaat over de Europese Fords, waar die druk er wel is. Vroeg me af wat je bedoelde met dat dit veel zegt. Ford volgt gewoon wat overheden eisen (of gaan eisen). Als je als fabrikant nu een beetje voor de maatregelen uitloopt kun je jezelf voor de meute nog als ‘groen’ verkopen, terwijl ze eigenlijk worden gedwongen.
Charles Taycan 4S zegt
Ford weet wat u beweegt!👍
dalmore zegt
Welk merk zal de eerste zijn met een (zakelijke) station als BEV?
Richmond zegt
@dalmore: misschien wel Peugeot met de nieuwe 308 die volgend jaar moet komen
stekkerkoning zegt
De VW ID.SPACE VIZZION – een affreuze werknaam voor de spiritueel opvolger van de Passat – zou nog dit jaar op de markt moeten komen.
fanboy zegt
@dalmore: Er komt een MG aan, lagere segment denk ik.
koeberg zegt
Toen vorig jaar diverse overheden aangaven een verbod te overwegen op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor, achten veel mensen dat onrealistisch.
Nu lijkt het erop dat overheidsingrijpen tegen die tijd een dode letter is omdat je toch al geen nieuwe auto met verbrandingsmotor meer kunt vinden.
mashell zegt
Veel overheden, waaronder de Nederlandse, hebben dat gewoon doorgevoerd. De fabrikanten passen zich daar vervolgens op aan want ze willen na 2030 nog wel auto’s kunnen verkopen. Dat maakt dat het juist geen “dode letter” is maar functionerend beleid.
Jantje_555 zegt
man man wat wordt het een saaie tijd binnen enkele jaren…
detroitv8 zegt
@Jantje_555: de switch naar volledig EV valt denk ik wel mee. De in de markt gedrukte eenheidsworst stoort mij meer.
hiostu zegt
Rijden in een EV hoeft niet saai te zijn. Als het enige wat rijden interessant maakt de brrrr brrrr plof plof is, dan vraag ik me toch af of je wel van autorijden houdt of gewoon alleen maar van lawaai maken en overlast veroorzaken.
O plaat zegt
Er zijn als autoliefhebber weinig dingen die mij een grotere smile geven als het geronk van mijn 4,7L 8 cilinder die start. Ook al heb ik hem al 10 jaar in mijn bezit de smile blijft even groot als de eerste keer. Anderen vinden stoelverwarming of het nieuwste infotainment systeem belangrijk mij boeit dat dan weer niet
koeberg zegt
Maar hoeveel 4,7L 8-cilinder auto’s zie je op straat staan? Jantje stelt dat het een saaie tijd wordt. Ik zet daartegenover dat een Corsa-E niet saaier is dan een Corsa 1,2L 3-cilinder.
Jantje_555 zegt
heb je een punt maar ik zie het als een bedreiging voor de eigen hobby, als er binnen 10 jaar enkel maar EV’s zijn, dan zie je me niet meer op autoblog hoor. dan moet ik een nieuwe passie zoeken.
berlinetta zegt
Ik merk nu al dat ik minder artikelen op AB lees vanwege de opkomst van de EV. Ik heb eigenlijk niks tegen de EV en ik snap dat het noodzakelijk is, maar het heeft niet zo mijn interesse. Denk dat AB voor mij in de toekomst ook steeds minder gaat worden.
rolov zegt
@Jantje_555: dan weet je wat leuke benzine auto’s gaan doen in de toekomst . Zet de Nissans de Supra’s de RSen de GTI’s maar netjes weg .
mashell zegt
Het is juist een spannende tijd, na ruim 100 jaar olie verstookt te hebben is er eindelijk innovatie en gaat de auto-industrie het anders doen. Andere vormen van auto’s worden mogelijk. Auto’s met 1, 2, 3 or 4 motoren. Auto’s voor Jan Modaal die sneller optrekken dan een sportwagen met een plofmotor. Spannend voor de petrolhead of ze de stad nog wel in mogen met hun brandstofauto. Spannend om te zien of Shell de transitie van brandstoffen naar stroom kan maken.
fanboy zegt
@Jantje_555: Ja je wil inderdaad liever een 3 cilinder torretje in je Fiesta haha, elektrisch is zoveel beter.
superfunky zegt
@Jantje_555: no worries, gaat niet gebeuren. Vanaf 2030 is er een mix van EV’s en Plug-ins met ranges tot 150km. EV’s voor mensen die niet verder dan 200km van huis gaan en plug-ins voor de consument die flexibiliteit wenst.
Het enige dat dit kan veranderen is een doorbraak in batterij-technologie of een alternatief als waterstof. Beiden zijn vooralsnog slechts in laboratorium opstelling te bewonderen en da’s al decennia zo.
Los daarvan, mensen die denken dat dit de toekomst is moeten eens wat rekensommen mbt de benodigde extra volledig groene stroomproductie die hiervoor nodig is en dan praten we niet eens over global laad-infra. Alleen voor NL (met relatief weinig gemiddelde km’s per auto) betekent het al een benodigde uitbreiding van capaciteit met 30% tov de huidige en dan praten we verder niet over de gas-transitie die ook naar groene stroom moet. Schiet lekker op met inmiddels een volledig groene productie van 6% (excl bio-massa). Bouw eerst eens 3 kerncentrales bij, praten we daarna verder. Maar beter is: investeer al je milieu-miljarden in Thorium en over 20 jaar kun je gaan denken aan elektrificatie van vervoer, verwarming en andere hobbies.
DeWitteCondor zegt
@superfunky: ik zie de potentiele milieuvoordelen van EV’s wel, maar komende decennia is het vooral nog toekomstmuziek. Als ik mij niet vergis is het percentage groene energie nu rond 8% (zonder biomassa, wat in een vlaag van verstandsverbijstering ooit als groen is betiteld). Dat zou grofweg inhouden dat 92% van het EV verbruik dus niet zo groen is. Dat icm dat ik me afvraag wat we straks met al die batterijenshit gaan doen lijkt de EV op dit moment een beetje ‘bij een gebrek aan beter’ te zijn. Zolang we die stroom niet substantieel groener kunnen maken is het allemaal zinloos.
Jantje_555 zegt
klopt volledig, maar dit zeggen ze niet. Net zoals die vele mensen op een appartement en een plaats zoeken in de buurt van je woning voor je auto. En nu met dat thuiswerken kan je moeilijk je auto op het werk opladen!
mashell zegt
@dewittecondor: nee niet zinloos, juist zeer zinvol. Omdat elektrische aandrijving veel efficiënter is dan verbrandingsmotoren (die zijn eigenlijk onacceptabel inefficiënt) ben je ook met grijze stroom schoner uit. Al zouden we benzine gebruiken om electriciteit op te wekken dan zijn we door het efficiëntie voordeel nog steeds flink schoner. Dat komt naast de voordelen van het verwijderen van de uitstoot uit de leefgebieden. En die accu’s kun je hergebruiken of recyclen, niet echt een probleem.
DeWitteCondor zegt
@mashell:bij mijn weten is het nog helemaal niet duidelijk of die accu’s gerecycled kunnen worden (op die schaal), waar baseer je dat op? En die 92% komt dus van kolencentrales, in welke wereld is dat een groene oplossing? Dat is het punt hier. EV’s zijn op dit moment niet groen. Ze kunnen dan wel efficienter zijn (hoewel ik dat omzetten van olie in stroom als efficientere oplossing ook nog niet ergens heb gehoord), maar als je ze vervolgens op kolen laat rijden wie schiet er dan iets mee op? Probleem zit in de vooralsnog beperkte duurzame energie
koeberg zegt
“Beiden zijn vooralsnog slechts in laboratorium opstelling te bewonderen en da’s al decennia zo.”
Begint vervolgens een pleidooi voor Thorium…
knapzuur zegt
“EV’s voor mensen die niet verder dan 200km van huis gaan”
Dus bijna iedereen gaat aan de EV!
Edit: Oh en groene infra bla bla, mensen die een nieuwbouw huis kopen zitten al vast aan zonnepanelen en warmtepompen, die gooien hun dak vol en gebruiken straks hun e-racer als accu tadaa effectief minder piekbelasting op het net dan nu het geval is.
kminne zegt
Het grappige aan dit bericht is dat het ook min of meer de definitieve bevestiging is dat de nieuwe 7e generatie Mustang (de echte, niet die rare elektrische bejaardenbus) die in 2023 in Europa op de markt gaat komen een V8 hybrid zal zijn. Dat is goed nieuws, want dan zal de BPM op dit ding fors omlaag gaan tov de huidige.
lowlow zegt
Ok, en wat doen die stinkende vrachtwagens ondertussen? Lekker 50 liter diesel verstoken per 100km
Rijd ik nu op de baan zie ik 2/3 ingenomen door bestelwagens en vrachtwagens. Het spreekt voor zich maar dit zijn slechts small wins