De lijst met merken die nog auto’s met een ICE blijven bouwen wordt kleiner en kleiner: Fiat wil tegen 2030 enkel nog een EV merk zijn.
Voor wie bezig is met een kaart van Nederland met een rode X bij alle dealers die geen ICE’s meer gaan verkopen: je mag weer kruisjes gaan zetten. Dit keer bij alle dealers van Fiat. De Italianen gaan de ICE langzaam uitfaseren en tegen 2030 zouden er enkel nog modellen van Fiat als EV geleverd worden.
Wereld verbeteren
Topman Olivier Francois laat weten dat dit de volgende stap is in het verbeteren van de wereld. Of in ieder geval een poging doen.
The decision to launch the new 500 – electric and electric alone – was actually taken before Covid-19. Even then, we were already aware that the world could not take any more compromises. We were reminded of the urgency of taking action, of doing something for the planet Earth.
Olivier Francois, CEO Fiat
In lijn
Fiat als EV merk is natuurlijk ook in lijn met landelijke besluiten. Zo willen ons eigen Nederland en bijvoorbeeld Engeland geen brandstofmotoren meer in de dealers hebben tegen 2030. Het is dan ook niet geheel toevallig dat het ten einde brengen van de ICE bij Fiat begint in 2025 en tegen 2030 klaar moet zijn.
Modellen
Momenteel verkoopt Fiat de 500e als enige EV. Ook zijn er al plannen om de Centoventi concept als een soort elektrische Panda op de markt te brengen. Fiat switcht ook een beetje naar stadsauto’s, een duidelijke positie binnen Stellantis. Daarover gesproken: ook het STLA-platform van de Peugeot e-208 en Corsa-e lijkt een rol te gaan spelen voor een soort elektrische Punto.
Infrastructuur
Ook wil Fiat hun best doen om EV angsten als laden niet te laten bestaan. Er komen meer laadpunten en deze worden beschikbaar voor iedereen. Als voorbeeld hebben ze het over laadpunten voor mensen die in appartementen of rijtjeshuizen wonen en dus geen oprit hebben. Klinkt interessant, maar concreter dan dat wordt het niet. Ten slotte wil Fiat ook denken aan luchtkwaliteit, door 28.000 planten te plaatsen op het dak van de Lingotto-fabriek in Turijn. Dat is overigens niet meer het gebouw met de racebaan op het dak.
Fiat gaat dus tegen 2030 enkel nog EV modellen uitbrengen. Het zit er echt aan te komen… (via Autocar)
Rick-dos zegt
Apart is het toch. Jaren hoor je dezelfde maatschappijen roepen dat EV’s niet mogelijk zijn en niet rendabel te maken zijn. Maar ook hier weer alles onder druk wordt vloeibaar. Ineens zijn ze heel erg begaan met de planeet.
En dan krijgen politici kritiek dat ze wetten en maatregelen introduceren. Ze moeten wel want als je dingen wil veranderen dan gebeurt dat blijkbaar niet vrijwillig.
Al heb ik niks met Musk, hij verdient ook krediet voor deze omwenteling. Hij heeft toch wel de weg getoond…
ericc zegt
Hebben ze ook gezegd hoeveel mensen er worden ontslagen bij zowel fabrikant als dealers?
E zegt
Dat heeft weinig met elektrificeren te maken. Het dealernetwerk van Stellantis wordt hetzien. Waarschijnlijk, omdat ze zien dat mensen bereid zijn om een auto via internet te bestellen ipv bij een dealer.
techniekmeneer zegt
Onder lichte dwang..
mashell zegt
@techniekmeneer: soms moet je als burgers via de politiek innovatie afdwingen, bedrijven cashen nou eenmaal liever dan ze innoveren.
alassad zegt
Neem aan dat Fiat in zuid Amerika etc nog wel even aan de ICE blijft.
MarcoM zegt
Roepen kan altijd, 2030 is nog ver weg en je kunt altijd je doelen bijstellen en zeggen dat je voorganger het mis had. 1 ding wordt vergeten, alle huidige toeleveringsbedrijven van brandstofauto’s die onderdelen voor de ICE maken, die zullen nu al moeten bedenken wat de gevolgen zijn, startmotoren, dynamo’s, noem allemaal maar op.