In Turijn zijn ze het oneens met Dieter, want gisteren werd bekend dat Fiat vóór 2011 hybride diesel- en benzinesystemen ontwikkeld wil hebben voor haar bestelbusjes en kleine personenauto’s. Op deze manier hopen de Italianen in 2012 de laagste gemiddelde uitstoot van alle Europese automerken te realiseren.
Fiat-topman en brokkenpiloot Sergio Marchionne laat weten dat ze zich op dit moment nog in de onderzoeksfase bevinden, maar als alles volgens plan verloopt begint de productie binnen drie jaar. Er wordt gewerkt aan een tweecilinder benzinemotor van 900 cc die samen met een elektromotor aan een dual-clutch versnellingsbak wordt gekoppeld. Dit systeem is bedoeld voor de kleinere autootjes, die hiermee onder de 90 g CO2 per km zouden kunnen duiken. Voor bestelbusjes komt er een 2.3 viercilinder diesel met een gerobotiseerde handbak.
Fiat weet nog niet zeker of ze nikkelbatterijen (zoals de Prius) of de efficiëntere lithium-ionaccu’s gaan gebruiken, maar ze onderzoeken alle mogelijkheden. Hoe dan ook zullen het relatief kleine accu’s worden – de elektromotor is vooral bedoeld voor start-stop stadsverkeer en om de verbrandingsmotor te assisteren. (via automobilwoche)
Niels zegt
Van mij mag die tweecilinder met Turbo er komen: in zulke kleine wagentjes maakt het toch geen drol uit zo lang je in de stad maar een beetje meekomt. Als het daarnaast zuiniger en beter is etc dan kan ik het alleen maar toejuichen!
Rick dos zegt
Mooi, dat is dus de 1.546.301ste autofabrikant die groen denkt en aan de hybride gaat…
Zijn we nog iemand vergeten? Moeten we nog iemand opnoemen? Wil een andere autofabrikant nog iets zeggen? Doe het dan nu, want dan zijn we eindelijk van dit gezeur af.
Nu weten we het wel dat autofabrikanten zo groen bezig zijn. En volgend jaar hebben we het weer over iets anders….
autoblogger zegt
Ben benieuwd waar we het dan over hebben ;)
Robert zegt
90 gram / km, da’s een gemiddeld verbruik van 1 op 25.
Juppe zegt
Kom maar op! Wordt tijd ook.
http://en.wikipedia.org/wiki/Honda_Insight
80g/km, en ULEV/SULEV rating in 1999. 9 jaar geleden.
Zonder gekheid, dit is goed nieuws en een niet te stoppen ontwikkeling. De techniek is er.
bmw zegt
Ik vroeg me al af waar ze bleven :-) Go Fiat!
IlCuoreSportivo zegt
Alsof dat de oplossig is, net zoals de prius zal het misschien een litertje schelen in realiteit. pfff
Geef mij maar nieuws over gta’s….
Juppe zegt
zal het misschien een litertje schelen in realiteit. pfff
Ja, per 25 a 30 km.
gekke turbo zegt
nu rick dos het zegt, ik mis pagani met hun plannen op dit gebied, ook lambo is behoorlijk stil. weet iemand hier meer over
lincoln zegt
O.K. .. vette hype ..
maar ik vind het nog altijd knap om extreem zuinige auto,s te maken ..
veel knapper dan slurpende PK monsters ..
Zoef zegt
aha binnenkort echte Fiat 500`tjes. Met tweecylinder 500 cc met dubbele turbo en 100 pk.
`t kan allemaal met turbo`s.
Birger zegt
Voor Fiat vind ik dit een goeie zet.
Als ze zo verdergaan zullen de auto’s nog de lucht zuiveren i.p.v. ze te vervuilen :)
Zitten er in die Prius nog nikkelbaterijen??
Jeroen zegt
Goed, het mag dan de zoveelste fabrikant zijn die ‘groen’ doet, het is na Tota de enige die daadwerkelijk aan de basis aan het sleutelen is, namelijk de motor. Vergeet alle Bluemotiononzin van Volkswagen en BMW (en Mercedes die nog in de ontkenningsfase zit). Een beetje knijpen, extra spoilertje en wat dunnere bandjes en klaar, weer een milieu-auto! Laten we vooral niet teveel moeite doen totdat de eco-mode is overgewaaid. Maar we vergeten ondertussen dat de Club van Rome (what’s in a name?) in 1971 was en dat Renault al in de jaren zeventig ‘langer op een liter’ reed. Ondertussen wordt het hier steeds warmer en gaat de benzineprijs richting de 2 Euro/lt. Het siert de Italianen -die het nooit zo ophadden met het milieu- dat ze er nu wel werk van maken. Ze hebben heel goed door dat ze met hun kleine lichte auto’s potentiële zuinigheidskampioenen in huis hebben als ze er de goeie motoren inzetten.
Belangrijk is ook dat dit soort ontwikkelingen niet alleen bijdragen aan een betere wereld, maar ook aan een beter imago van de auto in het algemeen en vooral dat ze de autotechniek als geheel verder helpen. Bravo!
Ben zegt
@Robert: Hoe reken je dat dan uut?
Geinig konijntje, ben eens benieuwd. Lichte autos, lichte motoren, dat kon nog wel eens een super zuinige combi worden..!
Juppe zegt
@Ben,
1 liter benzine vormt 2,33 kg CO2.
Hier meer uitleg:
http://www.spritmonitor.de/de/berechnung_co2_ausstoss.html
Peter zegt
Misschien dat hybride en tweede generatie biobrandstof samen wel aardig wat milieuvoordeel oplevert?