
De discussie over koudemiddelen/aircogas binnen de EU is nog lang niet ten einde. Mercedes vangt momenteel alle klappen door zijn uitgesproken mening en de Franse ban, de concurrentie spint er garen bij. Zowel de EU als het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) hebben aangekondigd eigen tests uit te gaan voeren.
Mercedes, dat in zijn strijd tegen het nieuwe aircogas gesteund wordt door Greenpeace, heeft van de EU tot 20 augustus de tijd gegeven om met een motivatie waarom ze aan R134a vasthouden te komen. Volgens mij is het overigens wel helder: R1234yf is volgens de Duitsers brandgevaarlijk. Moederbedrijf Daimler heeft de stap naar de Franse rechter ondertussen al gemaakt.
Het KBA heeft wel een typegoedkeuring afgegeven voor de in Frankrijk verboden modellen, waarmee ze in feite in heel Europa verkocht mogen worden. Het Franse verbod wordt door sommigen gezien als een reactie op de vertragingstactiek die de Duitse industrie op het vaststellen van strengere Europese CO2-normen (per 2020) hanteert.
Omdat de verschillende fabrikanten verschillende meningen hebben over het risico van R1234yf, acht het KBA een objectieve inschatting van de risico’s onmogelijk, en daarom liet het zijn eigen onafhankelijke (?) tests uitvoeren. Bij deze tests ontstonden gisteren in een motorruimte van een met R1234yf afgevuld testexemplaar vlammen. We citeren:
Bei diesen Versuchen sind in zwei Fällen Fluorwasserstoffexpositionen sowie in einem Fall zusätzlich reproduzierbare Entflammungen festgestellt worden, die auf Risiken des Kältemitteleinsatzes von R1234yf hinweisen. Vergleichstests mit dem „alten“ Kältemittel R134a führten hingegen zu keinen Gefährdungsszenarien.
Voorstanders van R1234yf zullen ongetwijfeld duiden op het feit dat het hier een Duits onderzoek betreft. Naar aanleiding van de resultaten heet het KBA een brief naar de EU gestuurd, waarin het aandringt op verdere tests. Echter, de testomstandigheden schijnen zo extreem geweest te zijn, dat het brandje onder Duitse veiligheidswetten niet tot een recall van auto’s met 1234yf leidt.
In Frankrijk, goed voor 2% totale Mercedes-afzet, zitten de dealers ondertussen met de handen in het haar. Bestelde auto’s van het type A, B, SL, en CLA (die niet met R1234yf zijn afgevuld) kunnen niet geleverd worden. In het geval van de particuliere markt is een klant wellicht nog te paaien, maar op de leasemarkt is dit een stuk moeilijker.
En de overige fabrikanten?
U zult begrijpen dat elke fabrikant wel een mening over (het gebruik van) R1234yf heeft. Een mening die ze, nu Mercedes in de hoek zit waar de klappen vangen, angstvallig voor zich houden. Waarom zou je immers de aandacht die nu op je concurrent is gericht op je willen vestigen in een kwestie waarin meer te verliezen dan te winnen is?
Een voorbeeld: we weten dat BMW in februari de stuurgroep R1234yf heeft verlaten, maar over wat er precies in hun airco’s gaat houden ze zich op de vlakte. In dit opzicht kunnen we jullie dit artikel uit Der Spiegel aanbevelen. Het blad deed navraag bij 25 fabrikanten, en tekende de (vaak ontwijkende) antwoorden op.
Er schijnt overigens een gulden middenweg te zijn: het gebruik van CO2/R744, dan is er geen probleem.
Foto credit: Deutsche Umwelthilfe
Waarom wordt er nog steeds geen CO2 gebruikt als gas in airco’s, daar hebben we toch genoeg van? Zie ook http://www.alliance-co2-solutions.org/ voor de lobby.
@thestag: precies, zijn die milieufreaks ook direct stil.. _O_
@thestag: omdat co2 alleen onder zeer hoge drukken koelt.. Waardoor dat voor gevaarlijke situaties zorgt. In de retail wordt het wel toegepast maar daar zit je niet zo dich op de zwakste delen (condensor en verdamper) en die is aan minder invloeden onderhevig. Tevens wordt er bij dergelijke installatiew vloeistof inderkoeling toegepast zodat je subkritisch kan koelen. Maximaal 30 bar. Bij een systeem die transkritisch is lopen de drukken op tot 130 bar. In dat geval moet elke las in de leidingen met rontgen gekeurd worden.. Duur geintje dus.
Ik weet het allemaal niet, als je op youtube kijkt zie je wel veel films waar zo eentje in de fik gaat, maar het zijn 99% duitse filmpjes.
http://www.youtube.com/watch?v=edCVi8x3pJw
Ok met zijn allen,
@norge: http://www.welt.de/img/sport/crop101610315/8990717092-ci3x2l-w580-aoriginal-h386-l0/nieder4-DW-Sport-Basel.jpg
Waarom niet gewoon die Franse Benzen zonder koudemiddel leveren of met een los flesje gif erbij, net als destijds de BMW 3.0 CSL ‘Batmobile’ met de verboden spoiler in de kofferbak?
@benzinehoofd:
Op kleine schaal kom je er mss wel mee weg maar op grote schaal is zoiets mss wel te riskant, het zou wel een grappige actie zijn.
R407f is overigens ook een prima koudemiddel en nog zeker 10 jaar toegestaan
Die namen worden ook gemaakt door met hun hoofd een keer op het toetsenbord te rammen of niet?
@darkpluisje: hahaha echt he!